همه چیز راجع به قرارداد مشارکت مدنی + نمونه قرارداد مشارکت مدنی PDF

قرارداد مشارکت مدنی چیست و نمونه قراداد مشارکت مدنی
در ادامه مقالات ارائه شده حول موضوع قرارداد های بانکی، در این مطلب به صورت کامل به بررسی قرارداد مشارکات مدنی پرداخته ایم. قرارداد مشارکت مدنی یکی از پرکاربردترین انواع قرارداد در فضای کسب و کار میباشد. به زبان ساده، قرارداد مشارکت مدنی به جمله "کار از تو سرمایه از من" جنبه حقوقی و قانونی میبخشد.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

موسسه حقوقی دادخواهان مجد ایرانیان در مقالات اخیری که با همکاری وکلای خبره خود در حوزه بانکی منتشر کرده است، به بررسی انواع قرارداد بانکی به صورت تخصصی پرداخته است. در ادامه این روند، در این مقاله به موضوع قرارداد مشارکت مدنی پرداخته ایم. با شنیدن اسم قرارداد بانکی ممکن است این تصور را داشته باشید که قرارداد مشارکت مدنی یک قرارداد حقوقی پیچیده است که کاربرد فرآوانی ندارد. درصورتی که قرارداد مشارکت مدنی جزو پرکاربرد ترین قرارداد هایی است که در حوزه تجارت مورد استفاده قرار میگیرد.

طبق منوال مقالات گذشته، در این مقاله نیز به بررسی کامل و جامع این قرارداد خواهیم پرداخت و در انتهای قرارداد نیز نمونه قرارداد مشارکت مدنی جهت دانلود رایگان در اختیار شما بزرگواران قرار خواهد گرفت.

*** جهت مشاوره یا وکیل پولی و بانکی کلیک کنید ***

قرارداد مشارکت مدنی چیست؟

قرارداد مشارکت مدنی یکی از پرکاربردترین قرارداد های حوزه کسب و کار است که بین دو شخصی که معمولا یکی صاحب دانش برای انجام کار و دیگری صاحب سرمایه جهت راه اندازی کسب و کار میباشد منعقد میشود. حتما اصلاح “سرمایه از من کاراز تو” را در زبان عامیانه زیاد شنیده‌اید. قرارداد مشارکت مدنی در اصل این اصطلاح را به زبان قانون بیان مینماید.

به زبان ساده، اگر دو شخص که یکی صاحب سرمایه و دیگری صاحب دانش است بخواهند در راستای راه اندازی کسب و کاری با یکدیگر شراکت کنند، قرارداد مشارکت مدنی روابط بین این دو شخص را در چارچوب قانون تعریف میکند.

موارد کاربرد قرارداد مشارکت مدنی

  • شخصی ایده خاصی دارد و توانایی مالی جهت اجرای آن را ندارد
  • توسعه فعالیت های تولیدی
  • توسعه محصول
  • راه اندازی تولیدی
  • راه اندازی کسب و کار های کوچک
  • فعالیت های بازگانی اعم از واردات و صادرات
  • فعالیت های خدماتی
  • ساخت و ساز و انبوه سازی

انواع قرارداد مشارکت مدنی

تا به اینجا با مفهوم کلی قرارداد مشارکت آشنا شدیم. در ادامه به معرفی انواع قرارداد مشارکت خواهیم پرداخت. البته هریک از انواع این نوع قرارداد یک موضوع جامع با ابعاد مختلف میباشد که تشریح کامل ابعاد آنها خارج از حوصله این مقاله میباشد. اما به صورت کلی توضیحاتی را درباره هر یک از این موضوعات ارائه خواهیم نمود.

1.   قرارداد مشارکت در ساخت

قراداد مشارکت در ساخت، یکی از انواع قرارداد مشارکت مدنی میباشد که بین یک یا چند مالک یا سازنده منعقد میشود. در این قرارداد سرمایه مالک زمینی است که قرار است در آن ساختمان احداث شود و سرمایه سازنده نیز هزینه های مورد نیاز جهت احداث ساختمان میباشد. براساس قرارداد مشارکت در ساخت، هر یک از طرفین قرارداد با توجه به میزان سرمایه شان و همچنین توافقی که در قرارداد کرده اند، پس از بهره برداری سهمی را از ساختمان دریافت میکنند.

****** همه چیز راجع به پایان کار ******

قرارداد مشارکت در ساخت پیچیدگی های گسترده ای دارد که پرداختن به تمام آنها در این مقاله ممکن نیست. در مقالات بعدی موسسه حقوقی دادخواهان مجد، به صورت کامل موضوع قرارداد مشارکت در ساخت را بررسی خواهیم کرد. درصورتی که در این رابطه نیاز به مشاوره دارید، میتوانید با وکیل های خبره موسسه حقوقی دادخواهان مجد در ارتباط باشید

شماره وکیل:  

1.   قرارداد مشارکت مدنی بانک

بعضا افراد جهت انجام سرمایه گذاری، از بانک کمک میگیرند و بانک نیز با بررسی جوانب موضوع، و دریافت وثیقه از سرمایه گذار در ازای شراکت در سود سرمایه گذاری، مبلغی را در اختیار متقاضی قرار میدهد. قرارداد فی مابین سرمایه گذار و بانک در قالب قرارداد مشارکت میباشد.

2.   قرارداد مشارکت مدنی خصوصی

قرارداد مشارکت مدنی خصوصی نیز یکی دیگر از انواع قرارداد مشارکت میباشد. در این قرارداد، دو شخص یکی به عنوان مالک که سرمایه مادی خود را وارد چرخه کسب و کار میکند و دیگری به عنوان عامل که سرمایه معنوی خود را با اشتراک میگذارد دخیل هستند. در این قرارداد، مالک تمایلی به دخالت در امور اجرایی ندارد و هدف ایشان از این سرمایه گذاری، شراکت در سود نهایی میباشد.

به نوعی این قرارداد، به عبارت عامیانه ” سرمایه از تو کار از من” جنبه رسمی و قانونی میدهد.

ویژگی های قرارداد مشارکت مدنی

قرارداد مشارکت مدنی به سبب ویژگی های خاصی که دارد به یکی از پر کاربردترین قرارداد های مورد استفاده در فضای کسب و کار بدل شده است. در این بخش به برخی از این ویژگی ها اشاره خواهیم نمود:

  • طرفین قرارداد با استناد به ماده 10 قانون مدنی منوط بر آنکه بر خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران نباشد، میتوانند آزادانه شرایط و آثار قرارداد را مشخص نمایند.
  • این نوع قرارداد به شما این امکان را میدهد که یک شرکت مدنی ایجاد نمایید بدون آنکه نیاز باشد در اداره ثبت شرکت ها ثبت نمایید و هزینه اضافی پرداخت کنید
  • عقد قرارداد مشارکت نیاز به تشریفات خاصی ندارد و صرفا رضایت طرفین برای عقد قرارداد کافی مبیاشد.
  • از آنجایی که قرارداد مشارکت مدنی نیاز به ثبت شرکت ندارد، معاف ار مالیات میباشد.
  • مدیر شرکتی که به موجب قرارداد مدنی ایجاد میشود، باید از بین شرکا باشد.
  • تمامی شرکا در صورت نیاز در برابر مراجع قانونی پاسخگو خواهند بود.

مثال قرارداد مشارکت مدنی

برای درک بهتر موضوع قرارداد مشارکت، با یک مثال پیش میرویم. فرض کنید یک فروشگاه فعال در حوزه ورق استیل قصد دارد تا از یک کشور خارجی میزان مشخصی ورق استیل وارد کند. این شرکت ورق استیل میداند که این واردات سود خوبی دارد. شرکت مذکور توانایی مالی لازم جهت انجام واردات را ندارد لذا باید به بانک مراجعه نماید و با استفاده از این قرارداد از طریق بانک سرمایه مورد نیاز را تامین نماید. بعد از انجام واردات و حصول سود مورد نظر، شرکت وارد کننده باید س.د بانک را بپردازد. 

لازم یا جایز بودن قرارداد مشارکت 

در مقاله‌ای دیگر به صورت کامل و جامع به موضوع عقد لازم و عقد جایز پرداخته‌ایم و تفاوت‌ها و شرایط حاکم بر هر یک را تشریح کرده‌ایم. به صورت کلی میتوان گفت که قرارداد لازم قراردادی است که در آن طرفین حق فسخ (مگر در شرایط مشخص) قرارداد را ندارد. در سمت دیگر قرارداد جایز قراردادی است که طرفین قرارداد مجاز به فسخ قرارداد در هر شرایطی هستند ( مگر در شرایط ضمن قرارداد شرایط فسخ مشخص شده باشد).

*** بیشتر بخوانید: قرارداد لازم و جایز ***

قرارداد مشارکت مدنی یک قرارداد لازم است؛ به این معنا که طرفین قرارداد حق فسخ قرارداد را مگر در شرایط مندرج در قرارداد ندارند. بنابراین در تنظیم این نوع قرارداد باید دقت زیادی را در بند‌های مربوط به شرایط فسخ داشته باشید.

نمونه قرارداد مشارکت مدنی

همانطور که در ابتدای این مطلب نیز اشاره شد، یک نمونه قرارداد  به صورت پی دی اف جهت دانلود رایگان در اختیار شما همراهان عزیز قرار میگیر تا با استفاده از آن بتوانید قرارداد‌های خود را به بهترین شکل تنظیم نمایید. هرچند که توصیه ما هموار این بوده است که با یک وکیل حرفه ای جهت تنظیم قرارداد های خود مشورت نمایید تا از پیش آمدن دعاوی مختلف حقوقی جلوگیری نمایید.

 

وکیل تنظیم قرارداد

با توجه به موارد و مسائلی که در این مطلب و مطالب قبلی اشاره نمودیم، تنظیم قرارداد به سبب حساسیت موضوع و البته نکات حقوقی که دارد، مشورت با یک وکیل خبره میتواند از وقوع دعاوی حقوقی جلوگیری نماید. موسسه حقوقی دادخواهان مجد ایرانیان، یکی از برترین موسسات حقوقی تهران میباشد که در حوزه های مختلف حقوقی و کیفری میتواند در کنار شما باشد.

جهت مشاوره رایگان با وکیل جهت تنظیم قرارداد میتوانید با شماره 09126131767 تماس حاصل فرمایید و یا از طریق فرم درخواست مشاوره رایگان با ما در ارتباط باشید.

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

استعلام کد شناسایی ملک
دسته‌بندی نشده

استعلام کد شناسایی ملک

برای اینکه املاک قابلیت شناسایی داشته باشند نیاز به یک کد یا شماره دارند که در املاک غیر مسکونی کد، عددی 12 رقمی است و

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا