تصرف عدوانی چیست؟ + وکیل ملکی

در این مقاله همه چیز را راجع به تصرف عدوانی بخوانید
دعاوی ملکی به دلیل گستردگی که دارند، بخش عمده ای از پرونده های مراجع قضایی را به خود اختصاص داده اند. شایان ذکر است بسیاری از دعاوی ملکی با اندکی آگاهی قابل پیشگیری میباشند. در این مقاله به موضوع تصرف عدوانی خواهیم پرداخت که یکی از دعاوی مهم ملکی میباشد. تصرفی عدوانی شباهت هایی به دعوای خلع ید نیز دارد اما ماهیت آن متفاوت است. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا ابعاد مختلف دعوای تصرف عدوانی را بشناسید و همچنین تفاوت آن را با دعوای خلع ید بشناسید.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

دعاوی ملکی و پرونده های حوزه اراضی و ساختمان، همواره سهم بزرگی از پرونده های حقوقی و کیفری را به خود اختصاص داده است. همچنین مشکلات و مسائلی که در این حوزه به وجود می‌آیند، گستردگی و پیچیدگی های زیادی دارند. از کلاهبرداری ملکی تا سوءتفاهم های بین خریدار و فروشنده میتواند باعث ایجاد دعاوی ملکی باشند. هدف ما در این مقاله تشریح موضوع تصرف عدوانی میباشد که از جمله مهم ترین مسائل حوزه دعاوی ملکی است.

جهت مشاوره با وکیل انلاین کلیک کنید

در ادامه این مقاله، تعریفی از تصرف عدوانی ارائه، و همچنین ابعاد مختلف این موضوع مود بررسی قرار خواهد گرفت. در صورتی که در حوزه املاک فعال هستید، یا اگر قصد خرید و فروش ملک خود را دارید، حتما توصیه میکنیم که این مقاله را تا انتها بخوانید.

تصرف عدوانی چیست؟

برای تشریح مفهوم تصرف ، در ابتدا برخی از قوانین موجود در این حوزه را ارائه میکنیم. براساس ماده 30 قانون مدنی، هر مالکی نسبت به املاک خود حق هرگونه تصرف و انتفاعی را دارد مگر آنکه قانون ممنوع کرده باشد. همچنین طبق ماده 31 همین قانون، که هیچ کسی حق ندارد مالی را از اختیار صاحبش خارج نماید مگر به دستور قانون.

تصرف عدوانی در لغت به معنای به “زور خارج نمودن مال یا ملکی از اختیار صاحبش” است. در اصطلاح حقوقی، تصرف به این معنا است که اموال منقول شخصی را که سابقه تصرف آنها را دارد، بدون رضایت ایشان، از تصرف او خارج کرد. منظور تصرف سلطه شخص بر مالی است. این سلطه میتواند به واسطه این باشد که شخص مالک آن مال یا ملک است یا اینکه به هر دلیلی مانند اجاره، حق استفاده از آن مال را دارد.

اموال منقول و غیر منقول در تصرف چیست؟

به طور کلی در حقوقی، اموال به دو دسته منقول و غیر منقول تقسیم میشوند که در این بخش به بررسی این دو نوع مال میپردازیم. به زبان ساده، اموال منقول اموالی هستند که قابلیت نقل و انتقال به بدون آسیب رسیدن به مال برای آنها وجود ندارد. از سوی دیگر، اموال غیر منقول، اموالی هستند که قابلیت جا به جایی و نقل و انتقال برای آنها وجود ندارد. در این مورد، باید اشاره کرد که دعوای تصرف فقط در مورد اموال غیر منقول رخ میدهد.

دعوای تصرف به شکل عدوانی در چه شرایطی رخ میدهد؟

برای اثبات مالکیت ملک توسط مدعی متصرف، داشت سابقه تصرف کافی است. در ادامه با یک مثال درک بهتری از این موضوع پیدا میکنید. فرض کنید شخصی به موجب یک قرارداد اجاره، به مدت یکسال از منافع یک ملک بهره مند است. در مدت این یک سال، شخص حق هرگونه تصرف و انتفاعی را در ملک مذکور دارد. حال اگر فرد دیگری به ملک مذکور تسلط یابد، و مانع بهره برداری شخص از حقوق مالکانه اش شودف میتوان اقامه دعوای تصرف عدوانی نمود.

انواع تصرف به شکل عدوانی

برای طرح دعوا در حوزه تصرف عدوانی، باید انواع تصرف را به خوبی شناخت. در این بخش انواع تصرف عدوانی را معرفی خواهیم کرد.

تصرف عدوانی کیفری

این نوع تصرف عدوانی زمانی رخ میدهد که شخص متصرف از اینکه مالک مال نیست اطلاع داشته باشد و با این حال باز هم نسبت به تصرف اقدام کند. تصرف کیفری، جرم محسوب میشود در صورت اثبات جرم، شخص به یک ماه تا یکسال حبس محکوم میشود.

تصرف عدوانی حقوقی

این نوع تصرف عدوانی ، تا حد زیادی مشابه به تصرف کیفری است. البته تفاوت های اندکی که وجود دارد، بسیار مهم هستند.

  • در تصرف عدوانی حقوقی، نیازی نیست که مالکیت قبلی مال مشخص شود. در صورتی که در تصرف کیفری باید احراز مالکیت مال صورت پذیرد.
  • باید مشخص شود که آیا متصرف میدانسته که مال متعلق به کس دیگری بوده است یا خیر. در صورتی که مشخص شود که میدانسته، تصرف عدوانی از نوع کیفری خواهد بود.
  • مرجع صالح برای طرح دعوای تصرف عدوانی حقوقی، دادگاه عمومی حقوقی خواهد بود.

مهلت شکایت تصرف عدوانی

بسیاری از افراد میپرسند که مهلت شکایت تصرف چقدر است؟ در جواب این سوال باید گفت بستگی دارد که تصرف عدوانی از چه نوعی است؛ کیفری یا حقوقی؟ در تصرف عدوانی حقوقی بحث مهلت شکایت اهمیت زیادی ندارد اما در تصرف کیفری، بعضا با طولانی شدن پروسه شکایت، گرفتن رای سخت میشود. هرچند که همه چیز به قدرت وکیل شما در نحوه تنظیم شکایت دارد. بعضا بعد از گذشت سال ها نیز در تصرف کیفری، دادگاه رای مثبت میدهد.

تفاوت تصرف عدوانی و خلع ید

  • خلع ید شامل مال منقول و غیر منقول میشود اما تصرف مختص مال غیر منقول است
  • با توجه به ماده 175 قانونی دادرسی مدنی، اجرای حکم بدوی تصرف بدون قطعیت نیز مجاز است در صورتی که در خلع ید نیاز به قطعیت است
  • بر خلاف دعاوی خلع ید، به دعاوی تصرف عدوانی بدون تشریفات و خارج از نوبت رسیدگی میشود
  • در دعوای تصرف، سند مالکیت اماره سابقه تصرف است در صورتی که در دعاوی خلع ید سند سند مالکیت به عنوان دلیل قطعی مالکیت مورد توجه قرار میگیرد
  • دعاوی خلع ید یک دعوای مالی است اما دعوای تصرف از نوع مالی نیست هزینه دادرسی آن مطابق دعاوی غیر مالی است

مجازات جرم تصرف عدوانی

طبق ماده 690 قانون مجازات اسلامی هرکسی که اقدام به تصرف نماید، از یکماه تا یکسال به حبس محکوم میشود و دادگاه نیز موظف به رفع تصرف و مزاحمت میشود

ارکان مهم برای دادخواست تصرف

براساس ماده 158 قانون آیین دادرسی مدنی، چهار رکن برای ثبت دادخواست تصرف

  • تصرفات نسبت به اموال غیر منقول باشد
  • ملک قبلا به صورت قانونی در اختیار خواهان بوده باشد
  • ملک در حال حاضر به شکل غیر قانونی در اختیار خوانده باشد
  • تصرف به زور و بدون اجازه صورت گرفته باشد

وکیل تهران

موسسه حقوقی دادخواهان مجد، با تجربه چندین ساله خود در دعاوی ملکی و به پشتوانه وکلای خبره و مجربی که دارد آماده است تا در زمینه های مختلف ملکی از جمله دعاوی تصرف به شما عزیزان ارائه خدمت نماید. از جمله تصرفات که میتوانید درباره آنها با وکلای دادخواهان مجد مشاوره نمایید عبارتند از تصرف پارکینگ، تصرف زمین، تصرف در ملک مشاع، تصرف کیفری، تصرف حقوقی

جهت دریافت مشاوره رایگان در حوزه دعاوی ملکی با شماره 09126131767 تماس بگیرید. همچنین میتوانید از طریق فرم مشاوره رایگان از وکلای ما بخواهید تا در کوتاهترین زمان با شما در ارتباط باشند.

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

دسته‌بندی نشده

بررسی جامع کمیسیون توافقات شهرداری

کمیسیون توافقات چیست؟ کمیسیون توافقات محلی در شهرداری‌های ایران است که به منظور صدور مجوزاتی مانند طبقات اضافی، اصلاح طرح تفصیلی و غیره تشکیل شده

دسته‌بندی نشده

کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری

کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری، مرجعی تخصصی برای رسیدگی به امور مربوط به اراضی و تشخیص نوع آنهاست. این کمیسیون در راستای اجرای قانون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا