مهلت قانونی اعتراض به رای کمیسیون ماده 77 شهرداری چقدر است؟

مهلت اعتراض به رای کمیسیون ماده ۷۷

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مهلت اعتراض به رای کمیسیون ماده ۷۷ چقدر است؟ مرجع صالح برای رسیدگی به شکایت از کمیسیون ماده ۷۷ کدام است؟ این موارد تنها برخی از ابهاماتی است که مودیان و معترضین به عوارض شهرداری ابلاغ شده از طرف کمیسیون ماده ۷۷ دارند. در این مطلب به بررسی مهلت اعتراض به رای کمیسیون ماده ۷۷ قانون شهرداری و مرجع صالح برای رسیدگی به آن را بررسی خواهیم کرد.

مرجع شکایت از رای کمیسیون ماده ۷۷

در صورت اعتراض به رای صادره توسط کمیسیون ماده 77 شهرداری در خصوص عوارض شهرداری، باید به دیوان عدالت اداری مراجعه کنید. دیوان عدالت اداری تنها مرجع قانونی برای رسیدگی به این اعتراضات است. مهلت اعتراض به رای کمیسیون ماده ۷۷ برای اشخاص داخل کشور 3ماه از تاریخ ابلاغ رای یا تصمیم قطعی کمیسیون و برای افراد مقیم خارج از کشور 6 ماه از تاریخ ابلاغ رای یا تصمیم قطعی کمیسیون می باشد.

آرای صادره در کمسیون ماده ۷۷ در دیوان عدالت اداری قابل اعتراض است. در واقع این کمیسیون مکلف است که در تصمیم خود اشاره نماید که این رای ظرف مدت مذکور قابل اعتراض است.

مهلت اعتراض از تاریخ ابلاغ رای یا تصمیم قطعی کمیسیون به شما محاسبه می‌شود. ابلاغ باید به صورت معتبر و قانونی انجام شده باشد. در غیر این صورت، می‌توانید با ارائه مستندات به دیوان، ادعای عدم ابلاغ را اثبات کنید.

اثبات عدم ابلاغ رای کمیسیون ماده ۷۷

در مواردی که ابلاغ رای کمیسیون ماده 77 به ذی‌نفع به صورت واقعی انجام نشده باشد و ایشان ادعای عدم اطلاع از آن را داشته باشد، شعبه دیوان عدالت اداری در ابتدا به بررسی موضوع ابلاغ می‌پردازد. اثبات عدم ابلاغ واقعی، امتیازی برای ذی‌نفع جهت طرح اعتراض در مهلت قانونی خواهد بود.

توجه داشته باشید که اثبات عدم ابلاغ تنها با ارائه مستنداتی دال بر عدم دریافت ابلاغ، مانند گواهی شهود، عدم حضور در محل سکونت در زمان ابلاغ و …امکان پذیر است.

صلاحیت دیوان عدالت اداری در رسیدگی به اعتراضات:

  • کمیسیون ماده 77 قانون شهرداری جزو مراجع اختصاصی اداری محسوب می‌شود.
  • آرای صادره توسط این کمیسیون، قابل اعتراض در دیوان عدالت اداری هستند.
  • طرفین معترض می‌توانند اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی، اعم از دولتی و غیردولتی باشند.
  • حتی دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دولتی نیز می‌توانند در صورت نارضایتی از آرای کمیسیون، به دیوان عدالت اداری مراجعه کنند.

نحوه رسیدگی به اعتراضات در دیوان عدالت اداری:

رسیدگی به اعتراضات از آرای کمیسیون ماده 77 و سایر مراجع اختصاصی اداری در دیوان عدالت اداری به صورت مستقیم و در یک مرحله انجام می‌شود. به عبارت دیگر، پس از طرح اعتراض، پرونده به طور مستقیم به شعب تجدیدنظر دیوان ارجاع شده و نیازی به رسیدگی اولیه در شعب بدوی نیست.

شعبه تجدیدنظر دیوان با بررسی دقیق پرونده و مستندات، اظهارنظر نهایی خود را در خصوص صحت یا بطلان رای کمیسیون صادر می‌کند.

تبعات عدم طرح اعتراض در مهلت قانونی:

در صورتی که ذی‌نفع در مهلت قانونی 3 ماهه (برای اشخاص داخل کشور) یا ۶ ماهه (برای افراد مقیم خارج از کشور) نسبت به رای کمیسیون ماده 77 اقدام به طرح اعتراض در دیوان عدالت اداری ننماید، شعبه رسیدگی کننده به پرونده به استناد بند «ت» ماده 53 قانون دیوان عدالت اداری، قرار رد دعوی صادر می‌کند.

صدور قرار رد دعوی به معنای قطعی شدن رای کمیسیون و عدم امکان طرح مجدد اعتراض خواهد بود.

نکات مهم:

  • مهلت قانونی برای اعتراض به رای کمیسیون ماده 77، از تاریخ ابلاغ واقعی رای به ذی‌نفع محاسبه می‌شود.
  • ثبت دادخواست در دیوان عدالت اداری رایگان است، اما هزینه‌های مربوط به وکالت و کارشناسی بر عهده ذی‌نفع خواهد بود.
  • در صورت اثبات بطلان رای کمیسیون، دیوان رای را ابطال و شهرداری را به انجام اقدام لازم ملزم می‌کند.
  • ذی‌نفع می‌تواند برای تنظیم دادخواست و پیگیری پرونده خود از یک وکیل متخصص در امور شهرداری کمک بگیرد.

سخن پایانی

اثبات عدم ابلاغ واقعی، می تواند راهگشای طرح اعتراض پس از مهلت قانونی باشد. توجه به نکاتی مانند نحوه تنظیم دادخواست، مدارک و مستندات لازم و هزینه های جانبی، از جمله ملزومات برای پیگیری موفق این مسیر قانونی است. توصیه داریم برای تنظیم دادخواست و پیگیری پرونده خود از یک وکیل متخصص در امور شهرداری کمک بگیرید. وکلای شهرداری ما در موسسه حقوقی دادخواهان مجد آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشند. در اسرع وقت با ما تماس بگیرید.

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

دسته‌بندی نشده

مجازات شرکت در جرم کلاهبرداری چیست؟

کلاهبرداری یکی از جرایم رایج در جامعه است که به روش‌های مختلفی توسط افراد سودجو انجام می‌شود. در برخی از این موارد، مشاهده می‌شود که

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا