قرارداد قرض الحسنه

قرارداد قرض الحسنه چیست؟
یکی از پرکاربرد ترین قراردهد هایی که هم در بستر جامعه و هم در بستر بانکی کاربرد فرآوانی دارد، قرارداد قرض الحسنه میباشد. در این مقاله قصد داریم تا نکات مختلف مربوط به قرارداد قرض الحسنه را بررسی نماییم.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقدمه ای بر قرارداد قرض الحسنه

در دنیای صنعتی امروز با پیچیدگی های اقتصادی آن، بانک ها یکی از ارکانی هستند که نقش بسیار مهمی را در زندگی افراد برعهده دارند. افراد در جایگاه های مختلف، با قصد های مختلفی سرمایه خود را در اختیار بانک قرار میدهند. همانطور که در مقالات پیشین نیز اشاره شد، روابط افراد حقیقی و حقوقی با بانک براساس قرارداد های بانکی تعریف میشود. از آنجایی که پیچیدگی های حقوقی این قرارداد‌‌‌‌ ها گاها بسیار زیاد میباشد،  همواره توصیه کردیم با یک وکیل بانکی حرفه ای مشورت نمایید. 

*** جهت مشاوره تلفنی با وکیل بانکی کلیک کنید ***

همچون روال مقالات گذشته، در این مقاله نیز به بررسی جامع موضوع قرارداد قرض الحسنه پرداخته‌ایم که یکی از مهم ترین و پرکاربردترین انواع قرارداد های بانکی میباشد. همچنین در انتهای مقاله، نمونه قرارداد قرض الحسنه به صورت رایگان در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است که میتوانید به صورت رایگان دانلود نمایید تا برای تنظیم قرارداد های آینده به عنوان الگو از آن استفاده نمایید.

قرارداد قرض الحسنه چیست؟

اکثر افراد جامعه با مفهوم قرض آشنایی دارند اما کمتر کسی هست که این مفهوم را به لحاظ قانونی و حقوقی بشناسد. به زبان ساده، قرارداد قرض الحسنه نوعی قرارداد قرض پول است که نه میان دو نفر بلکه میان چندین نفر منعقد میشود. به این شکل که افراد بدون در نظر گرفت سود، و صرفا برای کمک به یکدیگر دور هم جمع میشود و با رعایت قوانین و مقررات مشخصی، به صورت ماهیانه مبلغی را در یک صندوق واریز مینمایند. نهایتا مبالغ جمع آوری شده به قید قرعه و یا با توافق اعضای صندوق به صورت ماهیانه به یکی از شرکت کنندگان پرداخت میشود.

**** بیشتر بخوانید: قرارداد فروش اقساطی چیست؟ **** 

این نوع قرارداد میتواند بین افراد حقیقی، و یا افراد حقیقی با موسسات مالی منعقد شود. در واقع قرارداد افراد با موسسات مالی و یا بانک ها به این شکل است که، شخص با افتتاح یک حساب قرض الحسنه نزد بانک مورد نظر میتواند وامی از بانک دریافت نماید و بدون سود بانکی که به سایر وام ها تعلق میگیرد.

عقد‌های مشابه عقد قرض الحسنه

عقد قرض الحسنه از برخی جنبه ها شباهت هایی با عقود دیگر مانند عقد عاریه، عقد امانت پول یا عقد ودیعه و عقد قرض دارد. نکته قابل توجه این است که هرچند ان عقود شباهت هایی با یکدیگردارند اما به لحاظ حقوقی تفاوت های بسیار گسترده ای با یکدیگر دارند.

در این بخش قصد داریم تا به زبان ساده به تفاوت هر یک از این عقود بپردازیم.

****** راجع به عقد عاریه بیشتر بخوانید ******

·       عقد عاریه

در عقد عاریه برخلاف قرض، مالکیت به قرض گیرنده منتقل نمیشود. در واقع قرض گیرنده فقط مجاز است تا از کارایی مال سپرده شده استفاده نماید و در موعد مقرر به صاحب اصلی آن بازگرداند. به عنوان یک مثال ساده، شما برای چند روز، به درخواست دوستتان، ماشین خود را به او میسپارید. دوست شما رد این مدت مالک ماشین نخواهد بود و فقط مجاز است طبق چارچوبی که مشخص کرده اید از آن استفاده نماید و در موعدی که توافق کرده‌اید ماشین را به شما بازگرداند.

·       عقد امانت پول یا ودیعه

این عقد بین دو شخص حقیقی منعقد میشود. به این شکل که شخص اول مبلغی را به شخص دوم امانت میدهد ( معمولا در ازای اجاره مال یا کالا). در مئتی که پول در اختیار شخص دوم است، اجازه استفاده از آن را ندارد. به عنوان مثال، موجر ملک خود را به مدت یکسال در اختیار مستاجر قرار میدهد و برای ضمانت، مستاجر مبلغی را به عنوان ودیعه در اختیار موجر قرار میدهد.

*** بیشتر بخوانید:  همه چیز راجع به دعوای استرداد ضمانت ***

بعد از پایان قرارداد اجاره، مستاجر موظف است تا ملک را تخلیه نماید، و موجر نیز باید ودیعه را به ایشان بازگرداند.

سوال: اگر مستاجر تخلیه نکرد چه کار کنیم؟

پاسخ: در این حالت باید نزد شورای حل اختلاف محل وقوع ملک،  طرح دعوای حقوقی خلع ید، تصرف عدوانی، حکم تخلیه و… نمایید.

***** لیست شورا های حل اختلاف تهران *****

·       عقد قرض پول

در عقد قرض پول، شخصی مبلغی را به شخص دیگری برای مدت معین قرض میدهد. این نوع عقد محدودیتی برای نحوه مصرف مبلغ قرض گرفته شده وجود ندارد. در قرارداد قرض پول، قرض دهنده میتواند از مقروض چک یا سفته به عنوان ضمانت دریافت نماید.

همچنین نکته مهم در این نوع قرارداد، تاریخ استرداد وجه از سوی قرض گیرنده به قرض دهنده میباشد.

ضوابط حاکم بر قرارداد قرض الحسنه

  1. متقاضی قرض الحسنه باید دارای صلاحیت فنی، حسن شهرت و سابقه مراودات بانکی باشد
  2. بودن در محدوده شعبه یکی دیگر از ضوابط قرارداد قرض الحسنه است.
  3. متقاضی نباید در سیستم بانکی بدهی داشته باشد.
  4. کارمزد قرض الحسنه 4درصد میباشد و در ابتدای سال دریافت میگردد.
  5. مدت بازپرداخت قرض الحسنه معمولا تا 3 سال است و به صورت ماهیانه اقساط پرداخت میگردد.

قرارداد قرض الحسنه خانوادگی چیست؟

صندوق های قرض الحسنه خانوادگی یا به زبان عامیانه تر قرعه کشی ها، هدفی مشابه با قرض الحسنه های بانکی دارند. هرچند در عمل تفاوت هایی در این نوع صندوق ها وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

در صندوق قرض الحسنه خانوادگی، عموما افراد یک خانواده و یا افرادی برگزار کننده قرض الحسنه را میشناسند دور یکدیگر جمع میشوند و با پرداخت مبلغی مشخص، به قید قرعه هر ماه یکی از افراد صندوق وام دریافت میکند.

نحوه محاسبات صندوق قرض الحسنه خانوادگی

برای برگزاری صندوق قرض الحسنه خانوادگی، دو پارامتر باید در ابتدا مشخص شود که معمولا با مشورت با چند عضو ثابت صندوق تعیین میگردد. پارامتر اول مبلغ وام قرض الحسنه است. به عنوان مثال 100 میلیون تومان به عنوان وام قرض الحسنه در نظر گرفته میشود. سپس باید تعداد افراد مشارکت کننده و یا تعداد ماه های بازپرداخت وام تعیین گردد. در واقع تعداد افراد شرکت کننده در صندوق با تعداد ماه ها باهم برابر است.

مگر آنکه دو نفر تصمیم بگیرند به صورت 50 درصدی وام را بگیرند. یعنی هر کدام 50 میلیون تومان. حال هرچه تعداد افراد بیشتر باشد به همان میزان اقساط هرماه سبک تر خواهد بود. اما تعداد نفرات بیشتر باعث میشود که برخی افراد در ماه های آخر وام را بگیرند.

نمونه قرارداد قرض الحسنه

تنظیم اشتباه قرارداد میتواند باعث اختلال در روند بازپرداخت قرعه کشی شود. همانطور که در مقالات قبلی اشاره شد، تنظیم یک قرارداد نیاز به دقت و دانش فرآوانی دارد. چرا که هر یک از بند های آن دارای بار حقوقی میباشد.

در این بخش ما یک نمونه قرارداد قرض الحسنه جهت دانلود رایگان در اختیار شما عزیزان قرار داده‌ایم تا با الگو قرار دادن آن بتوانید قرارداد قرض الحسنه خود را تنظیم نمایید.

مشاوره با وکیل برای تنظیم قرارداد

همواره در مباحث مختلف اشاره کرده ایم که تنظیم قرارداد‌ها و سایر موضوعات حقوقی بدون داشتن سواد حقوقی میتواند شما را درگیر مسائل پیچیده ای نماید. موسسه حقوقی دادخواهان مجد با در اختیار داشتن وکلای خبره در زمینه های مختلف حقوقی از جمله دعاوی بانکی، دعاوی ملکی، دعاوی ثبتی، دعاوی مربوط به چک و سفته و… آماده است تا به شما عزیزان خدمت رسانی نماید.

موسسه حقوقی دادخواهان مجد با شعار هر ایرانی، یک وکیل، قصد دارد تا در راستای کاهش دعاوی حقوقی کشور گامی موثر بردارد. در همین راستا پکیج های حقوقی با قیمت بسیار مناسب طراحی گردیده است که یکی از امتیازات این پکیج ها، تنظیم قرارداد میباشد. برا مشاهده تعرفه پکیج های حقوقی

همچنین جهت دریافت شاوره تلفنی میتوانید با شماره تماس حاصل فرمایید و یا از طریق با ما در ارتباط باشید.

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

شکایت از شهرداری بابت تخریب املاک
شهرداری

شکایت از شهرداری بابت تخریب املاک

مطابق قانون، تخریب عمدی اموال دیگران جرم محسوب می شود و  با مجازات همراه خواهد بود. در صورت وقوع جرم تخریب عمدی می توان با

دسته‌بندی نشده

کمیسیون سرمایه گذاری شهرداری چیست؟

در دنیای امروز، توسعه شهری بدون جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی امری دشوار و تقریبا غیرممکن است. شهرداری ها به عنوان متولیان اداره شهرها، برای

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا