درباره جرم ورود غیر مجاز چقدر میدانید؟

جرم ورود غیر مجاز و مجازات آن
جرم ورود غیر مجاز یکی از دعاوی ملکی میباشد که در این مقاله به صورت کامل به بررسی آن پرداخته‌آیم. در واقع اگر شخصی بدون اجازه مالک، وارد ملک ایشان شود مرتکب جرم ورود غیر مجاز یا ورود به عنف شده است. همچنین اگر شخص با اجازه مالک وارد شده باشد و به هر دلیلی مالک از ایشان بخواهد که ملک را ترک کنند و شخص به تذکر مالک توجهی نکند، مجرم است و طبق قانون با وی برخورد خواهد شد. البته استثنائاتی نیز وجود دارد در این زمینه که در ادامه مطلب آن ها خواهیم پرداخت.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ورود غیر مجاز یا ورود به عنف یکی از جرائم شایع در مراجع حقوقی میباشد. در ادامه منتشر شده در وبلاگ موسسه حقوقی دادخواهان مجد، در این مقاله به موضوع ورود غیر مجاز پرداخته ایم تا با ابعاد مختلف آن بیشتر آشنا شویم. در واقع در این مطلب، قصد داریم تا با ارائه مفاهیمی حول موضوع ورود غیر مجاز، به شما کمک کنیم که ناخواسته به این جرم وارد نشوید و یا اگر در پرونده ورود غیر مجاز در سمت شاکی بودید، چه کاری باید انجام دهید. تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

⚖️ مشاوره با وکیل ملکی ⚖️

ورود غیر مجاز چیست؟

جرم ورود غیر مجاز یا ورود به عنف، زمانی رخ میدهد که شخصی با توسل به زور و قهر و غلبه وارد محل کار یا منزل شما شود. همچنین اگر شخصی بدون زور و غلبه وارد ملک شما شود و به تذکر مبنی بر ترک ملک توجه نکند، مرتکب جرم ورود به عنف شده است. و اما قانون مجازات اسلامی درباره ورود غیر مجاز چه میگوید؟

طبق ماده 691 قانون مجازات اسلامی، ” هر کس به قهر و غلبه، داخل ملکی شود که در تصرف دیگری است، اعم از آنکه محصور باشد یا نباشد یا در ابتدای ورود، به قهر و غلبه نبوده ولی بعد از اخطار متصرف به قهر و غلبه مانده باشد، علاوه بر رفع تجاوز…. مجازات می گردد.

بنابراین باید توجه کردم که جرم ورود غیر مجاز لزوما با زور و غلبه شکل نمیگرد و گاها با بی‌توجهی به اخطار مالک صورت میپذیرد.

مجازات جرم ورود غیر مجاز

 از آنجایی که ورود غیر مجاز یک جرم کیفری محسوب میشود، طبق ماده 691 قانون مجازات اسلامی (قسمت پایانی ماده 691)، مجازات‌هایی برای آن در نظر گرفته شده است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

  • رفع تجاوز
  • حبس از یک ماه تا شش ماه
  • حبس از 1 سال تا 3 سال در جرائمی که تعداد مجرمین بیش از یک نفر باشد و حداقل یکی از آنها در هنگام ارتکاب جرم مسلح بوده باشد.

📖 بیشتر بخوانید: خلع ید چیست؟ 📖 

انواع ورود غیر مجاز

جرم ورود غیر مجاز یا ورود به عنف، جزو جرائمی است که گستردگی زیادی دارد. در این بخش قصد داریم تا برخی از انواع این جرم را معرفی کنیم و بررسی هر یک بپردازیم.

1.   ورود غیر مجاز به منزل

طبق بخش تعزیرات ماده 694 قانون مجازات اسلامی، هرکس با توصل له زور و قهر و غلبه به مسکن یا منزل دیگری وارد شود، مجرم است و طبق قانون مجازات خواهد شد. تصرف عدوانی از جمله جرائم کیفری در این زمینه میباشد که میتوانید در وبلاگ موسسه حقوقی دادخواهان مجد اطلاعات بیشتری درباره آن بدست بیاورید.

📖 بیشتر بخوانید: تصرف عدوانی چیست؟ 📖

1.   ورود غیر مجاز به محل کار/ اداره/ سازمان

بسیاری از افراد سوال میپرسند که آیا ورود به محل کار شخص دیگر بدون اجازه ملک کسب و کار نیز مانند ورود غیر مجاز به منزل است؟ در این مورد باید گفت که طبق قانون، محل کار افراد مصداق محل زندگی آنها میباشد. به این شکل که در صورتی که محل زندگی افراد مشخص نباشد، محل کار آنها خانه ‌آنها تلقی میشود و ابلاغیه ها به آن ارسال میشود. همچنین از آنجایی که افراد محل کار خود را خریده‌اند یا اجاره کرده‌اند، بنابراین مالک منافع آن میباشند. لذا با این تفاسیر، ورود غیر مجاز به محل کار افراد میتواند مشمول مجازات باشد.

2.   ورود غیر مجاز به باغ

همانطور که پیش تر گفته شد، طبق ماده 691 قانون مجازات اسلامی، ورود به ملک دیگران، اعم از اینکه ملک محصور باشد یا نه جرم است. بنابراین چه باغ حصار کشی شده باشد چه نشده باشد، ورود به آن جرم محسوب میشود. اما در برخی موارد تا زمان تذکر مالک، ورود به باغ جرم انگاری نمیشود مگر آنکه به تذکر مالک توجه نشود. در این صورت بسته به مورد، مجرم به 1 تا 6 ماه حبس محکوم میشود. همچنین اگر تعداد مجرمین بیش از 2 نفر بوده باشد و حداقل یکی از آنها مسلح بوده باشد، دادگاه میتواند مجرمین را به 1 تا 3 سال حبس محکوم نماید.

3.   ورود غیر مجاز کارمندان دولت به ملک

جرم ورود به عنف بعضا ممکن است توسط مامورین و کارمندان دولت مانند مامورین قضایی انجام شود. در این حالت باید به ماده 580 قانون مجازات اسلامی رجوع کرد. در این حالت اگر مامور دولت بدون اجازه مالک وارد ملک شود، میتواند به 1 ماه تا 1 سال حبس محکوم شود. همچنین ذکر شده است که اگر مامور بتواند اثبات کند که به دستور مافوق خود اقدام نموده است، مافوق ایشان مجازات خواهد شد و مامور از مجاات معاف میشود.

از سمتی مواردی وجود دارد که باعث تشدید جرم میشود. به عنوان مثال اگر ورود به عنف در شب حادث شده باشد، باعث تشدید محکومیت مجرم خواهد شد.

در چه مواردی ورود به ملک بدون اجازه مالک مجاز میباشد؟

شرایطی وجود دارد که برای ورود به ملک، نیازی به اجازه مالک نمیباشد و توسط قانون گذار مجاز شناخته شده است. در این بخش به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

توجه: در صورتی که مامور دولت تحت یکی از شروط زیر اقدام به ورود به ملک شما نماید و شما مقاوت کنید، مجرم شناخته خواهید شد.

1.   ورود به ملک دیگری در شرایط اضطراری

در حوادث نا گوار و پیش بینی نشده مانند سیل، زلزله، آتش سوزی و… که نیاز به دخالت مامور دولت میباشد، کسب اجازه از مالک نیاز نیست. به عنوان مثال در آتش سوزی ساختمان، مامور آتش نشانی میتواند بدون اجازه ملک وارد منزل شود.

2.   بازرسی منزل در جرائم مشهود

ظابطان قضایی که دارای کارت ویژه هستند، در جرائم مشهود اجازه ورود به منزل مجرم را دارند تا از امحاء آثار جرم جلوگیری نمایند. البته طبق اصل 22 قانون اساسی باید حرمت منزل حفظ شود. شایان ذکر است در جرائم غیر مشهود حتما نیاز به دستور قضایی برای تفتیش منزل میباشد.

وکیل حرفه ای برای جرائم ورود غیر مجاز

جهت مشاوره با وکیل حرفه ‌ای برای جرائم ورود غیر مجاز میتوانید با شماره 09126131767 در تماس باشید. همچنین میتوانید از طریق فرم “درخواست مشاوره حقوقی” از مشاوران ما بخواهید در اسرع وقت با شما ارتباط بگیرند.

مشاوره با وکیل حرفه‌ای آنلاین

فرم درخواست مشاوره

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

دسته‌بندی نشده

بررسی جامع کمیسیون توافقات شهرداری

کمیسیون توافقات چیست؟ کمیسیون توافقات محلی در شهرداری‌های ایران است که به منظور صدور مجوزاتی مانند طبقات اضافی، اصلاح طرح تفصیلی و غیره تشکیل شده

دسته‌بندی نشده

کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری

کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری، مرجعی تخصصی برای رسیدگی به امور مربوط به اراضی و تشخیص نوع آنهاست. این کمیسیون در راستای اجرای قانون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا