الزام به فک رهن

فک رهن و محاسبه آنلاین هزینه دادرسی فک رهن ملک
دعوای فک رهن یکی از دعاوی ملکی میباشد که در این مقاله به صورت کامل به بررسی آن خواهیم پرداخت. به طور خلاصه، رهن نوعی وثیقه است که بدهکار در ازای بدهی خود در اختیار طلبکار قرار میدهد. طلبکار موظف است بعد از اجرای تعهدات از سوی بدهکار، رهن را به ایشان باز گرداند. حال اگر طلبکار به هر دلیلی از برگرداندن رهن امتناع نماید، بدهکار باید دعوای فک رهن را مطرح نماید. در این مقاله ابعاد مختلف موضوع فک رهن را بررسی کردیم.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

فک رهن یکی از دعاوی بانکی است که بعضا به دعاوی ملکی نیز مرتبط میشود. در مقالات مختلف که در وبلاگ موسسه حقوقی دادخواهان مجد منتشر شده است به موضوع فک رهن اشاره شده است. در این مقاله قصد داریم تا به صورت کامل و جامع به بررسی موضوع فک رهن بپردازیم. دعاوی فک رهن از جمله دعاوی شایع در دادگاه های کشور میباشد که پرونده‌های زیادی را به خود اختصاص داده است. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا پاسخ تمام سوالاتتان را در زمینه فک رهن پیدا کنید. همچنین میتوانید سوالت خود را در قالب کامنت در انتهای همین مطلب مطرح نمایید تا کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخ شما را بدهند.

⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ برای محاسبه آنلاین هزینه دادرسی فک رهن به انتهای مقاله مراجعه نمایید ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️

***** وکیل برای فک رهن *****

رهن چیست؟

رهن به معنای عقدی است که به موجب آن مالی وثیقه ی دین قرار می گیرد. مطابق با ماده 771 قانون مدنی عقد رهن عبارت است از: « رهن عقدی است که به موجب آن مدیون مالی را برای وثیقه به داین میدهد. ‌رهن دهنده را راهن و طرف دیگر را مرتهن میگویند. » دارایی و مالی که به عنوان تضمین داده شده است، را مال مرهونه یا رهینه می‌نامند. در مواد 773 و 774 شرایط مال مرهون بیان شده است: « هر مالی که قابل نقل و انتقال قانونی نیست نمی‌تواند مورد رهن واقع شود. »

« مال مرهون باید عین معین باشد و رهن دین و منفعت باطل است. »

به زبان ساده، رهن نوعی وثیقه است که از سمت بدهکار در اختیار طلبکار قرار میگیرد تا درصورتی که بدهکار نتواتست اقساط را پرداخت کند، طلبکار بتواند از رهن به نفع خود استفاده نماید. رهن میتواند پول نقد باشد، یا سند خودرو، سند ملک و … . نکته قابل توجه این است که اگر بدهکار تمام اقساط را طبق توافق پرداخت نماید، طلبکار موظف است که رهن را به بدهکار بازگرداند.

رهن در موارد متعددی کاربرد دارد که در ادامه به دو مورد اصلی اشاره میکنیم:

  • بین موجر و مستاجر
  • بین بانک و متقاضی وام

فک رهن چیست؟

همانطور که پیش تر اشاره شد، زمانی که اقساط از جانب بدهکار پرداخت گردید و خلف وعده ای صورت نگرفت، طلبکار موظف است که رهن بدهکار را به او پس بدهد. در واقع به عمل پس گرفتن رهن از طلبکار، فک رهن میگویند. به زبان ساده تر آزاد سازی وثیقه ارائه شده توسط بدهکار بعد از اتمام قرارداد را فک رهن میگویند. حال اگر به هر دلیلی طلبکار حاضر به باز پس دادن رهن نشود، بدهکار میتواند دعوای الزام به فک رهن را برپا کند و از مراجع ذی صلاح پیگیر موضوع شود.  در ادامه به مواردی که میتواند منجر به دعوای الزام به فک رهن شود خواهیم پرداخت.

چه زمانی دعوای الزام به فک رهن در دادگاه مطرح می شود ؟

گاها افراد برای گرفتن وام از بانک و یا بدهی از کسی، ملک خود را در رهن وی قرار می  دهند. که دعاوی الزام به فک رهن پیش می آید.

  • فرض کنید وام گیرنده تمام اقساط خود را پرداخت کرده اما طلبکار ملک شخص را از رهن آزاد نکرده است. در این صورت دعوی الزام به فک رهن مطرح میشود.
  • مالکی، ملک خود را با مبایعه نامه میفروشد و متعد می‌شود تا تاریخ  تنظیم سند رسمی، ملک را از رهن خارج کند. اگر این تعهد به هر دلیلی ایفا نشود، دعوی الزام به فک رهن مطرح میشود.
  • سازنده ای برای مشارکت در ساخت از بانک وام بگیرد و بانک در پایان کار فک رهن نکند. در این موارد باید مالک طی دعوای الزام به فک رهن برای احقاق حق خود در دادگاه اقدام کند. در این دعوای ، خواهان شخصی است که خواستار فک رهن است.

**** بیشتر بخوانید: انواع وام های بانکی ****

(خوانده عبارتست از شخصی که بر اساس یک قرارداد یا قانوناً متعهد به فک رهن شده است و همچنین مالک رسمی ملک است.)

موارد و مراحل دعوای الزام به فک رهن ملک

گاهی افراد برای اخذ وام از بانک یا دریافت مبلغی از شخصی دیگر، وثیقه ای را که یک عین معین، اعم از مال منقول یا غیر منقول است را به رهن دیگری می دهند تا تضمینی برای بازپرداخت وام یا دین باشد.تا در صورت عدم بازپرداخت مرتهن بتواند از محل عین مرهونه طلب خود را دریافت نماید.

فک رهن طبق قانون دو صورت دارد: فک رهن مستقل، فک رهن به صورت الزام به تنظیم سند

فک رهن مستقل:

شخصی که به موجب قرارداد رهن برای تضمین بازپرداخت یک دین یا دریافت یک وام، ملک خود را به رهن مرتهن داده، در موعد مقرر اقدام به بازپرداخت دین یا وام کند؛ در این صورت، مرتهن باید مال در رهن ( عین مرهونه ) را آزاد و تحویل راهن دهد؛ در واقع با فک رهن ملک را به راهن تحویل دهد. در صورتی که مرتهن عین مرهونه را به راهن تحویل نداد، در واقع فک رهن نکرد؛ راهن می تواند دعوای الزام به فک رهن ملک را در دادگاه عمومی حقوقی مطرح نماید. و مطابق با ماده 12 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی دعاوی مربوط به اموال غیرمنقول از جمله؛ دعاوی مالکیت، مزاحمت، ممانعت از حق، تصرف عدوانی و سایر حقوق مرتبط با آن در دادگاهی اقامه می‌شود که مال غیرمنقول در حوزه آن واقع است، حتی اگر خوانده در آن حوزه مقیم نباشد. از این رو؛ دعوای الزام به فک رهن نیز در دادگاه عمومی حقوقی محل وقوع ملک رسیدگی می شود.

فک رهن به صورت الزام به تنظیم سند:

از موارد دیگری که دعوای الزام به فک رهن ملک مطرح می شود، قرارداد مشارکت در ساخت است که ملک توسط سازنده برای دریافت تسهیلات در رهن بانک قرار می گیرد، مالکین برای تنظیم سند رسمی باید گواهی عدم توقیف و در رهن نبودن ملک را ارائه نمایند؛ در نتیجه سازنده باید اقدامات لازم را برای فک رهن ملک انجام دهد.

یکی دیگر از موارد مطرح شدن دعوای الزام به فک رهن این است که شخصی اقدام به فروش ملکی که در رهن بانک یا یک شخص دیگر است، نماید و تعهد می دهد تا در تاریخی معینی ملک را از رهن خارج کند؛ لکن به تعهد خود عمل نکرده و در نتیجه خریدار حق طرح دعوای الزام به فک رهن را دارد. همچنین مطابق با ماده 56 قانون اجرای احکام مدنی: « هر گونه نقل و انتقال نسبت به مال توقیف شده، بلا اثر و باطل خواهد بود. »

موسسه ی حقوقی دادخواهان مجد متشکل از وکلای مجرب و کارشناس آماده پاسخگویی و ارائه مشاوره حقوقی به شما در این زمینه می باشد.

قوانین مدنی مربوط به الزام به فک رهن

ماده‌ی ۲۲۰ قانون مدنی

عقود متعاملین را به اجرای چیزی که در آن تصریح شده است، ملزم نماید. همچنین متعاملین به کلیه‌ نتایجی که به موجب عرف و عادت یا  قانون از عقد حاصل میشود، ملزم میباشند.

ماده‌ی ۲۲۱ قانون مدنی

اگر تعهد انجام کاری یا خودداری از انجام کاری توسط شخص شکسته شود، ملزم به جبران خسارت طرف مقابل است. مشروط بر این که جبران خسارت، تصریح شده و یا تعهد، عرفا به منزله ی تصریح باشد و یا بر حسب قانون، موجب ضمان باشد.

ماده‌ی ۲۲۲ قانون مدنی

در صورت عدم ایفای تعهد با رعایت ماده‌ی فوق، حاکم می تواند به کسی که تعهد به نفع او شده است، اجازه دهد که خود او عمل را انجام دهد.  متخلف نیز به تأدیه‌ی مخارج آن محکوم میشود.

مراحل فک رهن

در صورتی که مدارکتان کامل باشد، طرح دعوای الزام به فک هن مراحل پیچیده ای ندارد. برای شروع فرآیند فک رهن، اگر موضوع رهن ملک باشد به دفتر خدمات الکترونیک قضایی محل وقوع ملک و اگر مال منقول باشد به دفتر خدمات الکترونیک قضایی محل تنظی قرارداد مراجعه میکنید. سپس درخواست ” الزام به فک رهن” را تنظیم میکنید. بعضا ممکن است نیاز به درخواست ” الزام به تنظیم سند رسمی”  نیز داشته باشید که در این صورت میتوانید هر دو درخواست را در قالب یک دادخواست به ثبت برسانید. توجه داشته باشید که مدارک شناسایی و مدارک مربوط به اثبات آزاد سازی مال تحت رهن را نیز ضمیمه دادخواست نمایید.

سپس دادگاه به ددخواست شما رسیدگی خواهد کرد و نتیجه رای به شما ابلاغ میگردد. اگر رای به نفع شما باشد و مرتهن همچنان از پس دادن رهن خود داری نماید، دادگاه نماینده قضاییی تعیین میکند و به جای مرتهن از طریق نمایند قضایی فرآیند را پیش میبرد.

فک رهن چقدر طول میکشد؟

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد دعوای فک رهن میتواند برای موضوعات مختلفی از قبلی فک رهن خودرو ، فک رهن ملک  و یا هر موضوع دیگری باشد. بسته به موضوع، مدت زمان فک رهن متفاوت میباشد. اما به طور کلی در پاسخ به این سوال که ” فک رهن چقدر طول میکشد ”  میتوان گفت که باید زمانی بین 6 ماه تا یک سال از زمان ثبت دادخواست برای آن متصور بود.

به عنوان مثال، فرض کنید که شما در ازای دریافت وام، سند خود را در رهن بانک قرار داده اید و پس از پرداخت اقساط، بانک حاضر به فک رهن نمیشود. در این حالت شما باید دادخواست فک رهن را تقدیم دادگاه نمایید. از زمان ثبت دادخواست، 6 ماه تا یکسال زمان خواهد برد تا مراحل فک رهن طی شود و سند آزاد شود.

هزینه فک رهن 1401

هزینه فک رهن برای اموال منقول و غیر منقول متفاوت است. به این شکل که هزینه دادرسی اموال منقول مانند خودرو 3/5 درصد ارزش مال و هزینه دادرسی اموال غیر منقول 3/5 درصد ارزش منطقه ملک میباشد.

محاسبه آنلاین هزینه فک رهن ملک

وکیل فک رهن

جهت مشاوره با وکیل جهت فک رهن ملک یا خودرو یا سایر موارد میتوانید با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین میتوانید با تکمیل فرم درخواست مشاوره رایگان، از وکلای موسسه حقوقی دادخواهان مجد بخواهید تا پرونده شما را بررسی کنند و در کوتاهترین زمان با شما تماس بگیرند.

نحوه اجرای رای الزام به فک رهن

در صورتی که محکوم علیه ( فروشنده ، سازنده ) ، ظرف ۱۰ روز پس از ابلاغ اجرائیه، از اجرای حکم خودداری کند، طبق ماده ۴۷ قانون اجرای احکام مدنی ، محکوم له ( خریدار ) می تواند از دادگاه، توقیف اموال محکوم علیه و فروش آن اموال را تقاضا کند و از محل فروش اموال محکوم علیه، فک رهن انجام می شود.

در صورتی که محکوم علیه نقدینگی جهت فک رهن نداشته باشد ، محکوم له خود می تواند، خود اقدام به پرداخت بدهی محکوم علیه به طلبکار و فک رهن کند و از طریق اجرای احکام مدنی نسبت به توقیف اموال محکوم علیه و یا جلب وی جهت پرداخت مبالغ واریز شده، بابت فک رهن اقدام کند.

وکیل متخصص املاک

موسسه حقوقی دادخواهان مجد با داشتن تجربه طولانی در حوزه دعاوی مربوط به اراضی و املاک میتواند مسیر شما را در رسیدن به اهدافتان روشن کند.

جهت دریافت مشاوره رایگان بر روی دکمه زیر کلیک کنید

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا