بررسی صفر تا صد کمیسیون تبصره 2 بند 3 ماده 99 قانون شهرداری

کمیسیون تبصره 2 بند 3 ماده 99 قانون شهرداری

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

پادکست کمیسیون تبصره ۲ بند ۳ ماده ۹۹ قانون شهرداری

کمیسیون تبصره 2 بند 3 ماده 99 قانون شهرداری چیست؟ هدف از تاسیس این کمیسیون چه می باشد؟ اعضای کمیسیون تبصره 2 بند 3 ماده ۹۹ قانون شهرداری چه کسانی هستند؟ آیا این کمیسیون با کمیسیون ماده 99 قانون شهرداری متفاوت است؟ سوالات مذکور از جمله ‌ترین سوالاتی هستند که متقاضیان دریافت مشاوره حقوقی از وکیل شهرداری از وکلای موسسه حقوقی دادخواهان مجد می پرسند. امروزه، قانونگذار وظایف گوناگون و مختلفی را به شهرداری ها واگذار کرده است. در همین راستا شهرداری ها برای اینکه بتوانند وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند، کمیسیون های متنوعی را تاسیس کرده اند. یکی از این کمیسیون ها کمیسیون تبصره 2 بند 3 ماده 99 قانون شهرداری می باشد. پس با یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی دادخواهان مجد همراه ما باشید تا به صورت کامل و تفصیلی به این کمیسیون بپردازیم.

کمیسیون تبصره 2 بند 3 ماده 99 قانون شهرداری چیست؟

همانطور که از نام کمیسیون تبصره 2 بند 3 ماده 99 قانون شهرداری پیداست، این کمیسیون با توجه به تبصره 2 بند 3 ماده 99 قانون شهرداری تاسیس شده است. همچنین بایستی بگوییم هدف از تاسیس کمیسیون مذکور عبارت است از:

  • پیشگیری از انجام عملیات های ساختمانی غیر قانونی و غیر مجاز در خارج از حریم مصوب شهرها.
  • رسیدگی به تخلفات اعلامی افراد در این حیطه.

اعضای کمیسیون مذکور چه کسانی هستند؟

در ادامه بایستی با اعضای کمیسیون تبصره 2 بند 3 ماده 99 قانون شهرداری آشنا شویم. اعضای این کمیسیون عبارتند از:

  • نمایندگان وزارت کشور.
  • نمایندگان وزارت مسکن و شهرسازی.
  • نمایندگان قوه قضاییه.

همچنین اعضای کمیسیون تبصره 2 بند 3 ماده 99 قانون شهرداری در استانداری مراکز شهر ها گرد هم خواهند آمد. در همین راستا تبصره 2 بند 3 ماده مذکور عنوان می کند: «… کمیسیونی مرکب از نمایندگان وزارت کشور، قوّه قضائیه و وزارت مسکن و شهرسازی در استانداری ها تشکیل خواهد شد …».

کمیسیون تبصره 2 بند 3 ماده 99
کمیسیون تبصره 2 بند 3 ماده 99

آیا کمیسیون مذکور با کمیسیون ماده 99 قانون شهرداری متفاوت است؟

یکی دیگر از سوالات مهمی که ذهن متقاضیان دریافت مشاوره حقوقی شهرداری را به خود مشغول کرده، این است که آیا کمیسیون تبصره 2 بند 3 ماده 99 قانون شهرداری با کمیسیون ماده 99 قانون شهرداری یکسان است؟ اگرچه عنوان کمیسیون های مذکور بسیار شبیه به یکدیگر می باشند، با این حال نمی توان این دو کمیسیون را یک کمیسیون واحد دانست. در واقع تفاوت آنها در هدف تاسیس آنها و وظایفی که به عهده دارند، خواهد بود.

کمیسیون ماده 99 قانون شهرداری به منظور رعایت ضوابط شهرسازی، فنی و بهداشتی ساختمان هایی که در حریم شهرها احداث می شوند، وظایفی دارد. این وظایف عبارتند از:

  • تعیین نمودن حدود حریم شهری.
  • تهیه نقشه کامل و جامع شهرسازی با عنایت به توسعه احتمالی شهر.
  • وضع مقررات برای انجام کلیه اقدامات عمرانی نظیر خیابان کشی، قطعه بندی و غیره.
  • وضع مقررات مربوط به حفظ بهداشت عمومی حریم شهرها.

از طرفی همانطور که گفته شد، وظیفه کمیسیون تبصره 2 بند 3 ماده 99 قانون شهرداری، پیشگیری از انجام عملیات های ساختمانی غیر قانونی و غیر مجاز در خارج از حریم مصوب شهرها می باشد. پس این دو کمیسیون با هم متفاوت خواهند بود.

کمیسیون های شهرداری
کمیسیون های شهرداری

نحوه رسیدگی به دعاوی در کمیسیون تبصره 2 بند 3 ماده 99 قانون شهرداری:

به صورت کلی تخلفات مربوط به انجام عملیات های ساختمانی غیر قانونی و غیر مجاز در خارج از حریم شهرها ابتدا توسط دهیاری به بخشداری مربوطه و سپس از طریق بخشداری، فرمانداری یا سایر دستگاه های ذیربط به استانداری منتقل می شود. حال با توجه به وضعیت سازه مورد نظر، استانداری نیز دو نوع رفتار از خود نشان می دهد:

  • اگر بنا در حال ساخت باشد، استانداری شخصا در آن ورود کرده و با صدور دستور توقف ساخت بنا از طریق ضابطان دادگستری از ادامه فعالیت اجرایی جلوگیری می کند.
  • اگر ساخت سازه به اتمام رسیده باشد، موضوع جهت بررسی به کمیسیون تبصره 2 بند 3 ماده 99 قانون شهرداری ارجاع داده خواهد شد.

پس از ارجاع امر به کمیسیون تبصره 2 بند 3 ماده 99 قانون شهرداری، این کمیسیون با توجه به مفاد تبصره مذکور موظف است با عنایت به طرح جامع مصوب یا در حالتی که چنین طرحی به تصویب نرسیده باشد، با توجه به ماده 4 آیین نامه احداث بنا در خارج از محدوده قانونی و حریم شهرها مصوب 1355 به موضوع مورد نظر رسیدگی کند. در همین راستا کمیسیون مذکور پس از بررسی موارد فوق الذکر به دو گونه رای خواهد داد:

  • قلع و تخریب بنا.
  • جریمه نقدی معادل 50 تا 70 درصد از قیمت روز ملک تکمیل شده.

در آخر بایستی به این نکته اشاره کنیم که صدور رای تخریب بنا توسط کمیسیون تبصره 2 بند 3 ماده 99 قانون شهرداری بایستی با نظر و تایید کارشناس رسمی قوه قضاییه انجام گیرد. چرا که در غیر این صورت رای مذکور پشتوانه قانونی نداشته و می توان در دیوان عدالت اداری نسبت به آن اعتراض نمود.

اعتراض به آرای کمیسیون تبصره 2 بند 3 ماده 99 قانون شهرداری در دیوان عدالت اداری:

رای صادره از کمیسیون تبصره 2 بند 3 ماده 99 قانون شهرداری قطعی می باشد. در نتیجه امکان تجدید نظرخواهی از آن وجود ندارد. با این حال قانونگذار شرایط اعتراض نسبت به رای صادره از کمیسیون مذکور در دیوان عدالت اداری را فراهم کرده است. نتیجه افراد می توانند حداکثر سه ماه پس از ابلاغ رای قطعی از کمیسیون فوق الذکر نسبت به آن در دیوان عدالت اداری اعتراض کنند. رسیدگی این دیوان در مرحله اول، شکلی خواهد بود. در نتیجه دیوان مذکور در صورتی که صدور رای را غیر قانونی بداند، برای بررسی ماهوی، پرونده را به کمیسیون هم عرض ارجاع خواهد داد. در صورتی که کمیسیون هم عرض بر صدور رای سابق اصرار داشته باشد یا ذینفع مجددا نسبت به این رای اعتراض داشته باشد، می تواند ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ رای در دیوان عدالت اداری شکایت کند. این دفعه دیوان مذکور به بررسی ماهوی خواهد پرداخت.

وکیل شهرداری ها
وکیل شهرداری ها

سخن پایانی:

حل و فصل پرونده های مربوط به کمیسیون تبصره 2 بند 3 ماده 99 قانون شهرداری امری بسیار تخصصی می باشد. در نتیجه بهتر است این کار را به یک وکیل شهرداری بسپارید. به همین منظور ما در موسسه حقوقی دادخواهان مجد گرد هم آمده ایم تا بتوانیم به شما در این مسیر کمک کنیم. پس همین الان از طریق مشاوره حقوقی با ما در ارتباط باشید.

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

دسته‌بندی نشده

مجازات شرکت در جرم کلاهبرداری چیست؟

پادکست مجازات شرکت در جرم کلاهبرداری چیست؟ کلاهبرداری یکی از جرایم رایج در جامعه است که به روش‌های مختلفی توسط افراد سودجو انجام می‌شود. در

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا