قرارداد ذمه ای با تعهد شخص ثالث بانک ملی چیست؟

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

پادکست قرارداد ذمه ای با تعهد شخص ثالث بانک ملی چیست؟

قرارداد ذمه ای با تعهد شخص ثالث بانک ملی چیست؟ تعریف قرارداد ذمه ای چه می باشد؟ قرارداد ذمه ای با قرارداد وثیقه ای چه تفاوتی دارد؟ برای تنظیم قرارداد ذمه ای با تعهد شخص ثالث بانک ملی چه نکاتی بایستی رعایت شود؟ آیا برای تنظیم این قرارداد باید از یک وکیل بانکی کمک بگیریم؟ بانک ها نقش بسیار ویژه ای در اقتصاد کشور دارند. به همین منظور همه روزه قراردادهای زیادی بین افراد و بانک ها منعقد می شود. یکی از آنها قرارداد ذمه ای با تعهد شخص ثالث بانک ملی می باشد.

در همین راستا همه روزه افراد زیادی جهت دریافت مشاوره حقوقی بانکی با وکلای موسسه حقوقی دادخواهان مجد در ارتباط هستند. این افراد پیرامون قرارداد مذکور سوالات گوناگونی را می پرسند که در آغاز این مقاله آنها را ذکر کردیم. به همین خاطر در یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی دادخواهان مجد تصمیم داریم به صورت کامل و تفصیلی با موضوع قرارداد ذمه ای با تعهد شخص ثالث بانک ملی آشنا شویم. توصیه می شود در رابطه با قرارداد هی بنکی با یک وکیل تنظیم قرارداد مشورت کنید.

قرارداد ذمه ای چیست؟

در اولین گام از بررسی قرارداد ذمه ای با تعهد شخص ثالث بانک ملی بایستی به سراغ تعریف قرارداد ذمه ای برویم. اگرچه قانونگذار در قوانین و مواد مختلف قرارداد ذمه ای یا به عبارتی سند ذمه ای را تعریف نکرده است، با این حال دکترین حقوقی تعریف دقیقی از این قرارداد ارائه می دهند. دکترین حقوقی، قرارداد ذمه ای را آن سندی می دانند که ضمن این سند، متعهد در برابر متعهد له انجام دادن تعهدی را بر عهده یا ذمه می گیرد. در واقع این تعهد می تواند انجام کار، پرداخت پول، تحویل دادن جنس و غیره باشد. به عبارت دیگر اگر شخصی ضمن یک قرارداد، تعهدی را بر عهده بگیرد، یک قرارداد ذمه ای منعقد شده است.

همچنین بایستی به این نکته اشاره کنیم که پس از انعقاد قرارداد ذمه ای اگر متعهد یا همان مدیون، موضوع مورد تعهد یا دین خود را ادا نکند، طلبکار می تواند همه اموال بدهکار به جز مستثنیات دین را توقیف نماید و از این طریق طلب خود را وصول کند. در نتیجه پس از ابلاغ اجراییه، ظرف مدت 10 روز، بدهکار بایستی اموالی را از خود معرفی نماید. به علاوه اگر اموالی نداشته باشد بایستی دادخواست اعسار خود را تقدیم کند تا به آن رسیدگی گردد.

قرارداد ذمه ای چیست
قرارداد ذمه ای چیست

سند ذمه ای با تعهد شخص ثالث:

یکی دیگر از مواردی که هنگام بررسی قرارداد ذمه ای با تعهد شخص ثالث بانک ملی بایستی بدان بپردازیم، سند ذمه ای با تعهد شخص ثالث می باشد. در واقع همانطور که گفته شد، سند ذمه ای سندی است که متعهد در برابر متعهد له، متعهد می شود که موضوع مورد تعهد را انجام دهد. حال در بسیاری از مواقع این اتفاق می افتد که شخص ثالث، پرداخت دیون یا انجام تعهد متعهد را به عهده می گیرد. به عنوان مثال، شخص «الف» با شخص «ب» برای پرداخت 20 میلیون تومان، یک قرارداد ذمه ای تنظیم می نماید. حال پس از رسیدن به موعد پرداخت بدهی، اگر «الف» نتواند مبلغ را پرداخت کند، شخص می تواند «ج» به عنوان شخص ثالث پرداخت این تعهد را بر عهده بگیرد.

به علاوه، گاهی اوقات متعهد یا بدهکار، پرداخت دین یا انجام موضوع تعهد را بر عهده شخص ثالث می گذارد. البته بایستی در این حالت توجه داشته باشید که بدهکار باید دارای اختیارات قانونی نظیر داشتن وکالت نامه از شخص ثالث باشد.

تفاوت سند ذمه ای با سند وثیقه ای:

یکی دیگر از سوالاتی که متقاضیان مشاوره حقوقی بانکی از وکیل بانکی مجموعه ما می پرسند این است که تفاوت قرارداد ذمه ای با سند وثیقه ای چیست؟ در پاسخ به این سوال، می توانیم به سه مورد اشاره داشته باشیم:

  • در قرارداد ذمه ای، وصول طلب می تواند از تمام اموال بدهکار به جز مستثنیات دین انجام گیرد. در حالی که در سند وثیقه ای، وصول طلب تنها از مال وثیقه ای انجام می گیرد.
  • در سند وثیقه ای، بدهکار می تواند حتی مستثنیات دین را نیز به عنوان وثیقه طلب قرار دهد. در صورتی که در قرارداد ذمه ای نمی توان طلب را از مستثنیات دین وصول نمود.
  • در سند وثیقه ای ادعای اعسار مورد قبول نیست. در صورتی که در قرارداد ذمه ای، بدهکار می تواند این ادعا را داشته باشد.
تفاوت سند ذمه ای با سند وثیقه ای
تفاوت سند ذمه ای با سند وثیقه ای

قرارداد ذمه ای با تعهد شخص ثالث بانک ملی:

اکنون نوبت آن فرا رسیده که با قرارداد ذمه ای با تعهد شخص ثالث بانک ملی آشنا شویم. در واقع بانک ملی یک از مهم ترین و قدیمی ترین بانک های ایران محسوب می شود. در نتیجه افراد زیادی در این بانک حساب دارند. همین راستا موسسات مالی و بانک ها حواله هایی را صادر می کنند که بر اساس صورت جلسه نشست قضایی استان گیلان، شهر آستارا مورخ 27 فروردین 1398 این حواله ها دارای ماهیت حقوقی قرارداد ذمه ای می باشند.  نتیجه در قرارداد ذمه ای با تعهد شخص ثالث بانک ملی، فرد در ضمن یک حواله، پرداخت مبلغی را در زمان مشخص از طریق بانک ملی به شخص دیگر متعهد می شود. لازم به ذکر است که این اسناد ذمه ای با اسناد برواتی همچون سفته، چک و برات متفاوت هستند.

قرارداد ذمه ای با تعهد شخص ثالث بانک ملی
قرارداد ذمه ای با تعهد شخص ثالث بانک ملی

اهمیت مشاوره با وکیل بانکی:

همانطور که گفته شد بانک ها نقش بسیار مهمی را در زندگی ما بر عهده دارند. در همین راستا همواره روابط حقوقی گوناگونی نظیر تنظیم قرارداد ذمه ای با تعهد شخص ثالث بانک ملی در بین افراد و بانک ها وجود دارد. بسیاری از این افراد تصور می کنند که خودشان می توانند بدون دریافت مشاوره حقوقی بانکی از عهده این کارها بر بیاید. در صورتی که این تصور کاملاً اشتباه است.

به عبارتی، یک وکیل بانکی به شما کمک می کند تا بتوانید تمامی روابط حقوقی خود با بانک ها را به بهترین نحو ممکن تنظیم کنید. به همین خاطر ما در موسسه حقوقی دادخواهان مجد با در اختیار داشتن بهترین وکلای بانکی ایران این امکان را برای شما عزیزان فراهم کرده ایم. شما می توانید همین الان با وکلای مجموعه ما در ارتباط باشید.

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

دسته‌بندی نشده

مجازات شرکت در جرم کلاهبرداری چیست؟

پادکست مجازات شرکت در جرم کلاهبرداری چیست؟ کلاهبرداری یکی از جرایم رایج در جامعه است که به روش‌های مختلفی توسط افراد سودجو انجام می‌شود. در

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا