شکایت از صاحبخانه بابت افزایش غیر معقول اجاره بها

شکایت از صاحبخانه بابت افزایش غیر معقول اجاره بها
با توجه به قیمت های نجومی خرید ملک در ایران که بعضا در برخی مناطق حتی از نیویورک و برج خلیفه نیز بالاتر است، خرید خانه برای بسیاری از افراد یک رویا است. اما طی سال های اخیر و جهش تورمی در ایران از سال 96 به بعد، قیمت اجاره ملک نیز به طرز عجیبی افزایش یافت و بسیاری از افراد مجبور به حاشیه نشینی شدند. از بعد از شیوع ویروس کرونا دولت برای کاهش جا به جایی مستاجران و حمایت از آنها قانون سقف افزایش اجاره بها را تصویب کردکه هر سال میزان آن مشخص میشود. علیرغم اینکه دولت میزان افزایش اجاره بها را تعیین میکند، بسیاری از صاحبخانه ها افزایشی بیشتر از میران تعیین شده را لحاظ میکنند. در این مقاله به موضوع شکایت از صاحبخانه بابت افزایش غیر معقول اجاره بها خواهیم پرداخت.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

طبق آمارهای اعلام شده از سوی دولت، بیشترین هزینه‌های سبد خانوار ها مربوط به هزینه مسکن میباشد. از آنجایی که خرید ملک با توجه به قیمت های نجومی آن خصوصا در شهر های بزرگ برای بسیاری از افراد غیر ممکن است، بخش زیادی از جامعه را مستاجرین تشکیل میدهند. طی سال های گذشته اجاره بها به شکل سرسام آوری افزایش داشته به شکلی در استان تهران بسیاری از افراد به حاشیه نشینی روی آورده‌اند چرا که توانایی پرداخت اجاره های سنگین را ندارند. اما در برخی موارد، صاحب خانه یا مالک، برای تمدید قرارداد اجاره، میزان اجاره بها را به شکل غیر منطقی افزایش میدهد. در ادامه این مطلب به بررسی موضوع شکایت از صاحبخانه بابت افزایش غیر معقول اجاره بها  خواهیم پرداخت.

صاحبخانه تا چه میزان میتواند اجاره را زیاد کند؟

آیا میتوان از صاحبخانه بابت افزایش غیر معقول اجاره بها شکایت کرد؟ نحوه شکایت از صاحبخانه؟

وکیل برای شکایت از صاحبخانه،

و سوالات دیگر را در این مقاله بررسی خواهیم کرد.

جهت مشاوره رایگان با وکیل آنلاین کلیک کنید!

قرارداد اجاره

برای درک بهتر موضوع شکایت از صاحبخانه بابت افزایش غیر معقول اجاره بها، بهتر است ابتدا درک درستی از قرارداد اجاره داشته باشیم. طبق تعریف ماده 466 قانون مدنی، اجاره عقدی است که طبق آن مستاجر با پرداخت مبلغی به عنوان اجاره بها، مالک منافع عین مستاجره میشود.

در تنظیم قرارداد اجاره باید نکاتی رعایت شود تا هیچ یک از طرفین با مشکل مواجه نشوند. اشاره به جزئیات قرارداد اجاره موضوع اصلی این مطلب نمیباشد و در مقاله قرارداد اجاره، در وبلاگ موسسه حقوقی دادخواهان مجد، میتوانید اطلاعات بیشتری در این خصوص کسب کنید.

به عنوان یکی از برترین موسسات حقوقی تهران، توصیه میکنیم قبل از تنظیم هر نوع قراردادی – خصوصا قرارداد هایی که مبالغ بزرگی در آن جا به جا میشوند – با وکیل قرارداد مشورت نمایید.

آخرین آمار اجاره نشینی در ایران

آمار اجاره نشینان ایران

همانطور که در آمار فوق میبینید، بالای 55 درصد از جمعیت شهرنشینان را مستاجران تشکیل میدهند که درصد قابل توجهی میباشد. البته شایان ذکر است آمار فوق مربوط به سال 1400 میباشد که احتمالا تا امروز جمعیت مستاجران افزایش نیز داشته است. بنابراین قانون گذار در سال های اخیر قوانینی را برای سقف اجاره بها تعیین کرد. هرچند همچنان بخش اجاره مسکن در وضعیت نابسامانی به سر میبرد.

قانون افزایش اجاره بها در سال 1402

همانطور که گفته شد، قانون گذار برای دفاع از حقوق مستاجران سقفی را برای حداکثر میزان افزایش اجاره بها مشخص کرد. این میزان هرسال تغییر میکند. میزان افزایش اجاره بها در سال ۱۴02، برای تهران 25 درصد و برای سایر شهر ها 20 درصد در نظر گرفته شده است.

دولت از زمان پاندمی کرونا قانون حداکثر افزایش اجاره بها را وضع کرد. در زمان پاندمی کرونا، با توجه به اینکه امکان مبتلا شدن به ویروس در زمان جا به جایی وجود داشت، مالکین اجازه بیرون کردن مستاجر را نداشتند و ملزم به تمدید قرارداد بودند مگر در موارد خاص. قانون سقف افزایش اجاره بها ام توسط شورای عالی مسکن از همان زمان به راه افتاد.

شکایت از صاحبخانه بابت افزایش غیر معقول اجاره بها

با توجه به مصوبه شورای عالی مسکن، آیا امکان شکایت از صاحبخانه بابت افزایش غیر معقول اجاره بها وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که بله امکان شکایت از صاحبخانه بابت افزایش غیر معقول اجاره بها وجود دارد. البته این مورد به قرارداد اجاره ای که فی مابین موجر و مستاجر تنظیم شده نیز بستگی دارد.

به عنوان مثال، در بعضی قرارداد ها، موجر و مستاجر به تفاهم میرسند که برای سال دوم 40 درصد افزایش اجاره بها در نظر بگیرند؛ یا در موارد دیگری توافق میشود مستاجر حتما در موعد پایان قرارداد ملک را تخلیه نماید.

حال فرض کنیم قرارداد بدون اشاره به هیچ یک از موارد فوق منعقد شد و در موعد تمدید قرارداد، با توجه به افزایش قیمت های منظقه مورد نظر، صاحبخانه افزایش 50 درصدی در نظر گرفت. شما برای ثبت شکایت خود باید به شورای حل اختلاف محل خود مراجعه نمایید و درخواست خود را مطرح نمایید.

البته طرح چنین دعوایی نیاز به دانش حقوقی زیادی میباشد. چرا که مالک میتواند ادعا کند خودش جهت سکونت به ملکش نیاز دارد و قصد تمدید قرارداد ندارد. در این صورت کار شما برای پیش بردن پرونده دشوار خواهد شد.

وکیل ملکی

شکایت از صاحبخانه بابت افزایش غیر معقول اجاره بها، و این قبیل دعاوی در حوزه دعاوی ملکی میباشد و توصیه میکنیم برای کسب بهترین نتیجه با وکیل ملکی موسسه حقوقی دادخواهان مجد مشورت نمایید. موسسه حقوقی دادخواهان مجد با در اختیار داشتن برترین وکلای حوزه ملکی به شما کمک میکند تا در کوتاهترین زمان ممکن، به نتیجه دلخواهتان برسید. اگر به دنبال وکیل برای شکایت صاحبخانه بابت افزایش غیر معقول اجاره بها یا هر دلیل دیگر هستید، همین حالا با یکی از شماره های زید تماس بگیرید:

  • 09126131767
  • 02126139409
  • 02126450491
  • 02126139677

همچنین میتوانید از طریق فرم موجود در همین صفحه و یا فرم درخواست مشاوره حقوقی رایگان در وسط صفحه خانه، درخواست خود را برای ما ارسال نمایید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیرید

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

دسته‌بندی نشده

مجازات شرکت در جرم کلاهبرداری چیست؟

کلاهبرداری یکی از جرایم رایج در جامعه است که به روش‌های مختلفی توسط افراد سودجو انجام می‌شود. در برخی از این موارد، مشاهده می‌شود که

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا