دعاوی ملکی زمین‌ کشاورزی

برای دریافت مشاوره های تخصصی از وکیل متخصص دعاوی زمین های کشاورزی با دادخواهان مجد در تماس باشید
دعاوی ملکی زمین های کشاورزی معمولا در معامله زمین ، مشکلات سندی ، طرف حساب شدن مالک با محیط زیست و ... ، گرفتن مجوز های ساخت و تغییر کاربری خلاصه می شود.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

قبل از شروع بحث در مورد دعاوی ملکی زمین‌ کشاورزی، به توضیح اینکه محیط زیست چیست می پردازیم. محیط زیست به همه محیط هایی گفته میشود که در آن زندگی جریان دارد. همچنین  تمام عوامل فیزیکی و موجودات زنده که با هم در کنش هستند، محیط زیست را تشکیل می دهند. در کل میتوان محیط زیست را مجموعه ای از عوامل طبیعی کره زمین دانست؛ مثل : آب، هوا، بیابان، گیاهان و ….

اهمیت محیط‌زیست را زمانی میفهمیم که بدانیم محیط‌زیست تا چه اندازه خدمات طبیعی برای انسان و سایر موجودات ارائه می دهد.

سازمان حفاظت از محیط‌زیست، مسئولیت رسیدگی به پرونده‌هایی را دارد که در آنها احتمال آسیب رسیدن به محیط‌زیست وجود دارد.

نقش فعالیت های کشاورزی در تخریب محیط زیست

حال که دانستیم محیط زیست چیست می خواهیم درباره نقش فعالیت های کشاورزی در تخریب محیط زیست بدانیم.

کشاورزی مهم ترین قسمت در تامین مواد و محصولات غذایی میباشد  و جایگاه آن در زندگی انسان ها به خوبی واضح و آشکاراست. این فعالیت ها در عین اینکه برای زندگی انسان بسیار مفید است صدمات جدی به محیط زیست میزند.

 

نکات مهم در معامله برای جلوگیری از دعاوی ملکی زمین‌ کشاورزی

ابتدا خرید و معامله ملک و زمین کشاورزی قولنامه ای کار راحتی به نظر می‌آید. درصورتیکه خیلی از افراد نمی دانند هنگام خرید و فروش این زمین ها به چه نکاتی توجه کنند.

  1. اولین نکته مهم همان احراز هویت فردی و گواهی های اثبات مالک فروشنده است.
  2. از اداره کشاورزی برای انتقال ملک استعلام گرفته که مصادره ای نباشد و مشکلات حقوقی اراضی را نداشته باشد.  کاربری ملک نیز باید به طور دقیق احراز گردد.
  3. برخی از این زمین ها دارای سند تک برگ یا منگوله دار یا برگه مخصوص گواهی مالکیت هستند. برخی دیگر هم قولنامه ای هستند که وضعیت آن باید در توضیحات قولنامه ذکر شود.
  4. بهتر است تعهد محضری از فروشنده برای محکم کردن معامله دریافت شود.
  5. تحقیق محلی از اهالی روستا جهت محکم کاری و هم چنین دریافت امضا از مالک زمین مجاور یا امضا از مالک قبلی. این کار میتواند به محکم کردن خرید شما کمک کند.
    (اینکار باعث شفافیت در برخی از موارد میشود مثل غصبی نبودن ،فروش مال غیر و مالک نبودن ،بدهی های احتمالی زمین،توفیقی نبودن و….)

اخذ استعلامات لازمه برای پیشگیری از دعاوی ملکی زمین‌ کشاورزی

  1. از اداره منابع طبیعی استعلام بگیرید برای اینکه زمین مرتع، دولتی، حریم جنگل یا رودخانه و سد نباشد و مشکلات دیگر حقوقی مربوط به منابع طبیعی نداشته باشد.
  2. اگر زمین یا باغ دارای سند باشد قبل از عقد قرارداد توسط دفترخانه از اداره ثبت در مورد توفیقی نبودن ملک یا ممنوع المعامله نبودن مالک و یا وکیل استعلام بگیرید.
  3. در مورد کلیه متعلقات از جمله داشتن یا نداشتن چاه و داشتن مجوز و باطل شدن یا نشدن آن مجوز صریحا در قولنامه بنویسید و بهتر است در مورد مجوز از اداره آبیاری استعلام کنید.
  4. زمین هایی که لب جاده هستند باید فاصله حریم قانونی را داشته باشند که در مورد آن می توان از اداره راه استعلام لازم را دریافت کرد که مثلا در طرح توسعه و راه سازی جاده نباشند.

 تغییر کاربری زمین های کشاورزی

وکیل متخصص برای تغییر کاربری زمین کشاورزی را از دادخواهان مجد بخواهید

نکته ای که در مورد دعاوی ملکی زمین‌ کشاورزی در این خصوص لازم به ذکر است :
مالکان یا متصرفان اراضی زراعی و باغ های خارج از بافت شهری  و روستایی باید مطلع باشند، که چنانچه به صورت غیر مجاز و بدون اخذ مجوز از کمیسیون مربوطه اقدام به تغییر کابری نمایند مرتکب جرم شده اند.

راجع به تغییر کاربری زمین کشاورزی بخوانید!

بنابراین برای انجام تغییر کاربریباید مجوز های لازم از شهرداری دریافت شوند.

اخذ مجوز ساخت در زمین های کشاوزی در مناطق شهری و برون شهری

افراد بسیاری اقدام به خرید زمین های زراعی و باغ می نمایند. برای ساخت خانه در این مکان ها نیاز به اخذ مجوز است. از آنجایی که حفظ محیط زیست از اهمیت بالایی برخوردار است، کشور ها قوانینی را برای حفظ این امر تصویب کرده اند.

حال مرجع صالح برای تصمیم گیری در مورد مجوز ساخت خانه باغ در روستا ها و حریم شهرها کیست؟

 مراحل اخذ مجوز ساخت در زمین های کشاورزی

در قدم اول باید مجوز تغییر کاربری دریافت شود .

برای تغییر کاربری اول باید فرم درخواست تغییر کاربری باغ تکمیل شود. سپس این فرم به همراه مدارک زیر در اختیار مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قرار میگیرد.

  • مالکیت باغ
  • مجوز تاسیس یا موافقت اصولی طرح مورد نظر
  • قشه عرصه و نامه موافقت اداره کل محیط زیست

مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان درخواست متقاضی رابررسی میکند.

مورد بعدی تهیه گزارش و کروکی از باغ مورد نظر است.

مدیریت امور اراضی استان

این موارد همراه مدارک و درخواست متقاضی به مدیریت امور اراضی استان ارسال می شود.

گزارش مدیریت جهاد کشاورزی و درخواست متقاضی در دبیرخانه کمیسیون مستقر در مدیریت امور اراضی ثبت می شود.
اگر زمین مورد نظر برا ساخت خانه باغ غیر زراعی و غیر باغی محسوب شود،  پس از تایید ریاست سازمان پاسخ لازم توسط دبیرخانه به متقاضی و مراجع ذیربط اعلام میشود.

طرح پرونده در کمیته کار کمیسیون

در مرحله بعد پرونده در کمیته کار کمیسیون مطرح میشود. در صورت نیاز اعضا و کمیته کار از باغ دیدن کرده و نظر کارشناسی را اعلام میکنند.

پرونده در کمیسیون تبصره1 ماده 1 مطرح میشود. اگر این کمیسیون با تغییر کاربری باغ مخالفت نماید نتیجه به متقاضی و دستگاه ذیربط توسط دبیر کمیسیون اعلام میگردد.

در صورت موافقت کمسیون با تغییر کاربری باغ اگر طرح مورد نظر مشمول پرداخت عوارض قانونی نباشد، مجوز لازم توسط دبیرخانه صادر میشود. اگر طرح مشمول پرداخت عوارض باشد، پرونده توسط دبیر کمسیون به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان جهت تعیین قیمت اراضی از طریق کمسیون تقویم ارجاع می‌گردد.

در مرحله بعد از تعیین قیمت باغ توسط کمیسیون تقویم،  نظر این کمیسیون توسط مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان به دبیرخانه کمیسیون و به متقاضی جهت واریز مبلغ عوارض به شماره حساب الکترونیکی خزانه داری کل  کشور ابلاغ می گردد.

پرداخت عوارض تغییر کاربری

پس از پرداخت عوارض توسط متقاضی، مجوز تغییر کاربری برابر مساحت مورد تصویب جهت اجرای طرح توسط کمیسیون تبصره 1ماده1 صادر و نتیجه به مدیریت جهاد کشاورزی نیز اعلام می شود.

بعد از دریافت مجوز تغییر کاربری فرد می تواند برای ساخت بنا و در باغ خود از شهرداری مجوز ساخت خانه باغ را دریافت نماید.

 اگر بدون دریافت مجوز تغییر کاربری خانه باغ بسازیم چه میشود؟

همانطور که می دانیم تغییر کاربری غیر مجاز باغ‌ها به قصد سکونت ممنوع است. همه مالکین زراعی و باغ ها که بدون مجوز قانونی لازم اقدام به تغییر کاربری نمایند، باید بنا را تخریب کنند. علاوه بر تخریب بنا، ملزم به پرداخت جزای نقدی از یک تا سه برابر قیمت روز زمین محکوم میشوند. هم چنین اگر این کار را تکرار کنند به حداکثر جزای نقدی و حبس از یک ماه تا شش ماه محکوم خواهند شد.

دعاوی ملکی زمین‌ کشاورزی و اخذ مجوز ساخت و ساز

افرادی هستند که هرساله زحمت زیادی را برای به بار آمدن محصولات کشاورزی در زمین خود می کشند. اما اگر رسیدگی لازم را به محصولات نکنند تمام زحمتشان به باد می رود. در اینجاست که بعضی از افراد به این فکر می افتند که در گوشه باغ یا زمین خود خانه یا اتاقی بسازند اما از قوانین آن با خبر نیستند.

در ادامه توضیح مطالب بالا باید بگویم که بعد از تقسیم هر زمین نوع کاربری آن مشخص می شود. زمین‌هایی که نوع کاربری آنها برای کشاورزی باشد، محدود به کشاورزی هستند و ساخت بنا در این زمین‌ها ممنوع  است.

برای اینکه نوع کاربری زمین را بدانیم باید این موضوع را از شهرداری پیگیری کنیم.

حالا چرا ساخت و ساز در زمین های کشاورزی اینقدر طرفدار دارد؟

  • داشتن آب و هوای خوب
  • سرسبزی  و داشتن مناظر عالی
  • خاک حاصلخیز و قابلیت زراعت
  • قیمت های مناسب 

برای مطالعه بیشتر درمورد مقالات مرتبط با دعاوی ملکی زمین‌‌ کشاورزی کلیک کنید.

 

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

استعلام کد شناسایی ملک
دسته‌بندی نشده

استعلام کد شناسایی ملک

برای اینکه املاک قابلیت شناسایی داشته باشند نیاز به یک کد یا شماره دارند که در املاک غیر مسکونی کد، عددی 12 رقمی است و

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا