بیمه بیکاری بعد مرخصی زایمان

بیمه بیکاری بعد مرخصی زایمان

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

دوره بارداری برای هر خانوم یکی از مراحل مهم و حساس زندگی است که همراه با چالش‌های بسیاری می‌باشد. این مرحله نه تنها برای زنان بلکه برای خانواده و جامعه نیز اهمیت زیادی دارد. یکی از چالش‌های اساسی در این دوره، امنیت شغلی زنان است.

یکی از مسائلی که بانوان در ایران در دوران بارداری با آن روبه‌رو می‌شوند، امنیت شغلی آن‌ها است. قانون‌گذاری کشور برای حمایت از حقوق زنان باردار تلاش کرده و در این راستا قوانین و مقرراتی را تصویب کرده است. بیمه بیکاری پس از مرخصی زایمان یکی از امتیازات مهمی است که دولت برای حمایت از زنان باردار و تسهیل برای تربیت فرزندان، در نظر گرفته است. این امکان تنها برای افراد واجد شرایط در دسترس است و از این رو، آگاهی از شرایط بیمه بیکاری بعد از مرخصی زایمان بسیار حیاتی است.

لذا در این مقاله، به بررسی ماهیت، شرایط دریافت، و زمان مورد نیاز برای درخواست بیمه بیکاری پس از مرخصی زایمان پرداخته شده است. همچنین، شیوه محاسبه حقوق بیمه بیکاری در ایام مرخصی بارداری، بیمه بیکاری قبل از مرخصی زایمان، و وضعیت حقوقی پس از بازگشت به کار پس از مرخصی زایمان نیز مورد بررسی قرار گرفته است.شما میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره تماس های موجود در وبسایت تماس حاصل نمایید.

بیمه بیکاری پس از مرخصی زایمان

در شرایط معمول، زنانی که از مرخصی زایمان استفاده می‌کنند، پس از پایان مدت مرخصی، می‌توانند به شغل وظیفه‌ی پیشین خود بازگردند. اما اگر کارفرما از بازپذیرفتن آنها امتناع کند و در واقع آنها را اخراج کند، قوانین و بیمه بیکاری پس از زایمان به حمایت از زنان در این شرایط می‌پردازد.

ماده 2 قانون بیمه بیکاری، مقرر میکند: “بيكار از نظر اين قانون، بيمه شده ‌ای است كه بدون ميل و اراده، بيكار شده و آماده كار باشد.” همچنین، ماده 3 قانون بیمه بیکاری تامین اجتماعی، مقرر می دارد: “بيمه بيكاری، به عنوان يكی از حمايت ‌های تامين اجتماعی است و سازمان تامين اجتماعی، مكلف است با دريافت حق بيمه مقرر، به‌ بيمه ‌شدگانی كه طبق مقررات اين قانون بيكار می شوند، مقرری بيمه بيكاری، پرداخت نمايد. ”

 

شرایط دریافت بیمه بیکاری بعد از مرخصی زایمان

تنها افرادی که شرایط معینی را دارا باشند، می‌توانند از بیمه بیکاری بعد از مرخصی زایمان بهره‌مند شوند. این شرایط به شرح زیر می‌باشد:

  • فرد باید تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی بوده و تابعیت ایرانی داشته باشد و مراحل برقراری مرخصی زایمان را به طور قانونی پشت سر گذاشته باشد.
  • مرخصی زایمان فرد باید در لیست بیمه به صورتی ثبت شود که کارفرما کارکرد وی را صفر رد کرده باشد ولی ترک کار نشده باشد و در توضیحات، علت کارکرد صفر شخص، مرخصی زایمان باشد.
  • فرد باید حداقل 6 ماه قبل از بیکار شدن، سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد
  • فرد باید پس از اتمام مرخصی زایمان، به شکل غیر ارادی از کار خود دست بکشد؛ به عبارت دیگر، کارفرما باید به هر دلیلی فرد را اخراج نماید یا تمایلی به ادامه همکاری با او نداشته باشد.
  • فرد باید ظرف حداکثر 30 روز از دریافت نامه عدم نیاز یا اخراج و…، مدارک خود را برای تشکیل پرونده بیمه بیکاری جمع‌آوری و درخواست خود برای برقراری بیمه بیکاری بعد از مرخصی زایمان را ثبت نماید.
  • در مواردی که فرد پس از اتمام مرخصی زایمان به کار بازمی‌گردد و کارفرما از پذیرش وی اجتناب می‌کند، ابتدا باید نسبت به شکایت علیه کارفرما اقدام کند و در صورتی که پس از صدور رای از مراجع صالح (هیأت حل اختلاف و یا هیأت تشخیص اداره کار)، کارفرما همچنان از پذیرش شخص به عنوان کارمند اجتناب کند، می‌تواند نسبت به ثبت درخواست برقراری بیمه بیکاری بعد از مرخصی زایمان، اقدام نماید.

روش دریافت بیمه بیکاری پس از مرخصی زایمان

  • برای دریافت بیمه بیکاری پس از مرخصی زایمان، ابتدا باید به سامانه جامع روابط کار با آدرس mcls.gov.ir مراجعه کرده و درخواست ثبت نام و احراز هویت را انجام دهید. پس از دریافت نام کاربری و رمز عبور، با استفاده از آن، وارد پورتال خود در سامانه شوید.
  • ابتدا، باید پنجره واحد خدمات را انتخاب کنید.
  • سپس، پنجره خدمات مربوطه را انتخاب نمایید.
  • در مرحله بعد، برروی گزینه شروع مربوط به بیمه بیکاری کلیک کنید.
  • سپس، اطلاعات مورد نیاز را درج و مدارک مورد نیاز را بارگذاری کرده و بر روی گزینه ارسال کلیک نمایید.
  • با تکمیل مراحل و درج شماره حساب و شماره شبای بانک های مورد تایید در سامانه، درخواست برقراری بیمه بیکاری بعد از مرخصی زایمان، ثبت و به پورتال کارشناس مربوطه ارسال خواهد شد. در صورت تایید، حقوق بیمه بیکاری به حساب بانکی شما واریز می‌شود.

 

محاسبه بیمه بیکاری پس از مرخصی زایمان

بند ب و ج ماده 7 قانون بیمه بیکاری، رویکردی مشخص برای محاسبه بیمه بیکاری پس از مرخصی زایمان تعیین کرده است. بر اساس این ماده، حقوق بیمه بیکاری حداقل برابر با 55 درصد میانگین حقوق روزانه شخص بیمه شده است و برای افراد متاهل یا تحت تکفل کسانی که تا حداکثر 4 نفر از افراد تحت تکفل آنها هستند، به ازای هر نفر، 10 درصد حقوق حداقل روزانه اضافه می‌شود.

مهم است به یاد داشته باشید که مجموع مبلغ دریافتی بیمه بیکاری شخص نمی‌تواند کمتر از حداقل دستمزد وزارت کار در سال مربوطه باشد و نیز نمی‌تواند از 80 درصد میانگین حقوق شخص بیشتر باشد.

تبصره 1 ماده 7 قانون بیمه بیکاری، فرمول محاسبه میانگین حقوق روزانه بیمه شده بیکار را توضیح داده است. محاسبه مقرری بيمه بيكاری بدین صورت است که؛ “جمع كل دريافتی بيمه شده كه به‌ ماخذ آن، حق بيمه دريافت شده، در آخرين (90) روز قبل از شروع بيكاری، تقسيم بر روزهای كار” می گردد.

تبصره 1 ماده 7 قانون بیمه بیکاری، مقرر داشته: “در مورد بيمه شدگانی كه كارمزد دريافت می ‌كنند، ‌آخرين مزد عبارتست از جمع كل دريافتی بيمه شده كه به ماخذ آن حق بيمه دريافت شده، در آخرين (90) روز قبل از شروع بيكاری، تقسيم بر (90). در‌صورتی كه بيمه شده كارمزد، ظرف (3) ماه مذكور، مدتی از غرامت دستمزد استفاده نموده باشد، متوسط مزدی كه مبنای محاسبه غرامت دستمزد قرار ‌گرفته، به منزله دستمزد ايام بيكاری تلقی و در محاسبه، منظور خواهد شد.”

حداقل سابقه لازم برای بیمه بیکاری بعد از مرخصی زایمان

از دیدگاه قانون کار جمهوری اسلامی ایران و آخرین بخشنامه‌های مرخصی زایمان تا زمان نگارش این مقاله (بهمن ۱۴۰۲)، افراد درخواست دهنده مرخصی زایمان باید حداقل دارای سابقه پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی به مدت ۶۰ روز که یک سال قبل از شروع بارداری باشد و پرداخت شده توسط محل کار خود باشند.

از دیدگاه قانون بیمه بیکاری، افرادی که می‌خواهند از بیمه بیکاری پس از مرخصی زایمان استفاده کنند، باید حداقل ۶ ماه قبل از وقوع بیکاری، سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند. البته در موارد بیکاری ناشی از حوادث فورس ماژور مانند سیل، زلزله و آتش‌سوزی در کارگاه، داشتن حداقل سابقه پرداخت حق بیمه ضروری نیست.

پس می‌توانیم بگوییم که سابقه لازم برای دریافت بیمه بیکاری پس از مرخصی زایمان، حداقل یک سال است.

سخن پایانی

برای دریافت مقرری بیمه بیکاری پس از مرخصی زایمان، شرایط لازم آن این است که فرد به صورت غیر ارادی بیکار شده باشد. در این صورت، پس از انجام بررسی‌های مورد نیاز و تایید اداره کار، فرد می‌تواند درخواست برقراری بیمه بیکاری را در سامانه جامع روابط کار ثبت کند و مقرری بیمه بیکاری به حساب وی واریز خواهد شد. به این ترتیب، امکان دریافت این مبالغ برای افرادی که به طور اجباری بیکار شده‌اند، فراهم می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره تخصصی درباره بیمه بیکاری پس از مرخصی زایمان، دعوت می‌شوید تا به موسسه ما مراجعه کنید. ما با توجه به قوانین و مقررات مربوطه، به شما راهنمایی‌های لازم را در سریع ترین زمان ممکن ارائه خواهیم داد تا با شرایط موجود آشنا شوید و از حقوق خود بهره‌مند شوید. در صورت نیاز به مشاوره تخصصی همین الان با موسسه حقوقی دادخواهان مجد تماس بگیرید.

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

دسته‌بندی نشده

مجازات شرکت در جرم کلاهبرداری چیست؟

کلاهبرداری یکی از جرایم رایج در جامعه است که به روش‌های مختلفی توسط افراد سودجو انجام می‌شود. در برخی از این موارد، مشاهده می‌شود که

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا