مشاوره با وکیل برای راهنمای تنظیم مبایعه نامه املاک و نگارش قرارداد

راهنمای تنظیم مبایعه نامه املاک و نگارش قرارداد

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

پادکست تنظیم مبایعه نامه املاک

راهنمای تنظیم مبایعه نامه املاک و نگارش قرارداد چه فایده ای دارد؟ آشنایی با این مسئله دارای چه ضرورتی است؟ نگارش مبایعه نامه املاک و تنظیم قرارداد همواره یکی از معضلات افراد بوده است. چرا که علی رغم اهمیت این مسئله، بسیاری از شهروندان نسبت به نکات لازم برای تنظیم مبایعه نامه املاک آگاه نیستند. این مسئله باعث شده است که امروزه مشکلات زیادی پیرامون تنظیم قرارداد برای افراد به وجود آید. در نتیجه، متخصصین موسسه حقوقی دادخواهان مجد تصمیم گرفته اند که به صورت تفصیلی به راهنمای تنظیم مبایعه نامه املاک و نگارش قرارداد بپردازند. پس با ما همراه باشید.

مبایعه نامه چیست؟

برای آشنایی با راهنمای تنظیم مبایعه نامه املاک و نگارش قرارداد در ابتدا بایستی به تعریف مبایعه نامه بپردازیم. همانطور که از نام مبایعه نامه یا بیع نامه مشخص است، این قرارداد هنگام مطرح شدن مبحث بیع یا خرید و فروش به کمک افراد می آید. در نتیجه مبایعه نامه را می توان آن قراردادی دانست که افراد برای خرید و فروش اموال به ویژه املاک خود از آن استفاده می کنند. همچنین طرفین این قرارداد، خریدار (مشتری) و فروشنده (بایع) هستند که خریدار با پرداخت ثمن معامله، موضوع قرارداد را از فروشنده می خرد.

تفاوت قولنامه و مبایعه نامه:

افرادی که به دنبال راهنمای تنظیم مبایعه نامه املاک و نگارش قرارداد هستند در کنار مبایعه نامه با اصطلاح دیگری نیز روبرو می شوند. این اصطلاح، قولنامه می باشد. متاسفانه بسیاری از افراد، مبایعه نامه و قولنامه را یک اصطلاح حقوقی واحد می دانند. در صورتی که این تصور کاملا غلط است. در بخش قبلی به تعریف مبایعه نامه پرداختیم اما در مقام تعریف قولنامه بایستی بگوییم، قولنامه قراردادی است که ضمن آن طرفین برای انجام کاری به یکدیگر قول می دهند.

به همین خاطر می توان تفاوت قولنامه و مبایعه نامه را در دو مورد خلاصه کرد:

  • تنظیم مبایعه نامه تنها در مورد خرید و فروش اموال به ویژه املاک مطرح می شود. در حالی که هر کاری می تواند موضوع قرارداد قولنامه قرار بگیرد.
  • اثر مبایعه نامه، انجام خرید و فروش می باشد. در حالی که قولنامه تنها قول دادن افراد برای انجام کاری است نه خود آن.
تنظیم مبایعه نامه تنها درمورد خرید و فروش اموال به ویژه املاک مطرح می شود. درحالی که هرکاری می تواند موضوع قرارداد قولنامه قرار بگیرد.
تفاوت قولنامه و مبایعه نامه

اهمیت تنظیم مبایعه نامه:

یکی دیگر از سوالاتی که هنگام جستجو برای یافتن راهنمای تنظیم مبایعه نامه املاک و نگارش قرارداد به ذهن افراد خطور می کند، این است نگارش مبایعه نامه املاک یا به طور کلی تنظیم قرارداد چه اهمیتی دارد؟ در واقع بایستی بگوییم نگارش مبایعه نامه املاک با توجه به تبعات حقوقی مختلفی که عدم انجام این کار می تواند برای افراد داشته باشد، حائز اهمیت است. به عنوان مثال اگر در تنظیم مبایعه نامه کوتاهی شود، ممکن است هر کدام از طرفین در برابر تعهدات خود شانه خالی کنند. در نتیجه، طرف مقابل هیچ مدرکی مبنی بر وجود تعهد (خرید و فروش) نخواهد داشت. همچنین نکات موجود در این قرارداد بایستی به نحوی تعیین شود که افراد نتوانند از آن سرپیچی کنند. در نتیجه برای نگارش مبایعه نامه املاک بهتر است از یک وکیل دعاوی ملکی کمک بگیرید تا ریسک های حقوقی را کاهش دهید.

چه مواردی در مبایعه نامه املاک ذکر می شود؟

هنگامی که سخن از راهنمای تنظیم مبایعه نامه املاک و نگارش قرارداد به میان می آید، بایستی به این سوال پاسخ دهیم که چه مواردی هنگام نگارش مبایعه نامه املاک باید ذکر شود؟ در پاسخ به این سوال بایستی به موارد زیر اشاره داشته باشیم:

  • مشخصات طرفین مبایعه نامه املاک.
  • موضوع قرارداد که ملک مورد خرید و فروش می باشد.
  • جزئیات موضوع مورد معامله نظیر متراژ.
  • قیمت توافق شده.
  • شرایط انتقال مدارک و اسناد.
  • شرایط تحویل ملک مورد نظر.
  • شرایط و آثار معامله.
  • تعهدات هر کدام از طرفین قرارداد.
  • بیان شروط ضمن عقد.
  • تعیین خسارت برای عدم انجام تعهدات هر کدام از طرفین.
  • امضای طرفین.
  • امضای دو شاهد.
  • امضای مشاور املاک در صورت حضور.
تعیین ثمن و نحوه پرداخت آن امری توافقی است، با این حال باید این موضوع به صورت دقیق در قرارداد ذکر شود.
نگارش مبایعه املاک

راهنمای تنظیم مبایعه نامه املاک و نگارش قرارداد:

اکنون نوبت آن است که به راهنمای تنظیم مبایعه نامه املاک و نگارش قرارداد بپردازیم. در واقع برای نگارش مبایعه نامه املاک و تنظیم قرارداد بایستی به چهار نکته مهم توجه داشته باشید.

این نکات عبارتند از:

  • احراز هویت فروشنده و احراز مالکیت وی: بسیاری از کلاهبرداری ها مربوط به عدم بررسی کردن همین نکته ساده می باشد. در نتیجه شما بایستی با بررسی کردن مدارک هویتی فروشنده و همچنین سند ملک، نسبت به مالک بودن وی اطمینان حاصل فرمایید.
  • استعلام ملک مورد معامله: شما بایستی برای کسب اطلاع از وضعیت ملک، استعلامات لازم را از ارگان هایی نظیر شهرداری یا اداره ثبت اسناد بگیرید.
  • تعیین میزان ثمن معامله و نحوه پرداخت کردن آن: اگر چه تعیین ثمن و نحوه پرداخت آن امری توافقی است، با این حال باید این موضوع به صورت دقیق و اصولی در قرارداد ذکر شود تا از اختلافات آتی جلوگیری نماییم.
  • تعیین شرایط مد نظر طرفین و توافقات مربوطه نظیر تعیین شرایطی برای پرداخت ثمن.

نکاتی که هنگام تنظیم مبایعه نامه املاک باید در نظر داشت:

یکی دیگر از مواردی که هنگام بررسی راهنمای تنظیم مبایعه نامه املاک و نگارش قرارداد بایستی بدان بپردازیم نکاتی است که هنگام تنظیم مبایعه نامه املاک باید در نظر داشته باشیم:

  • امضا و اثر انگشت تمامی مالکین در صورتی که مالک ملک بیشتر از یک نفر باشد.
  • ذکر مشخصات کامل فروشنده و خریدار اعم از تلفن، آدرس محل کار و محل سکونتگاه آنها.
  • اطمینان حاصل کردن از این موضوع که فروشنده قبلاً به شخص دیگری وکالت نامه برای فروش نداده باشد.
  • بررسی حدود اختیارات وکیل در موارد فروش وکالتی املاک.
  • امضای تمامی ورثه در موارد خرید و فروش املاک موروثی.
تنظیم قرارداد
تنظیم قرارداد

اهمیت مشاوره با وکیل برای تنظیم قرارداد:

همانطور که در این مقاله گفته شد، نگارش مبایعه نامه املاک و تنظیم قرارداد دارای ریزه کاری های بسیار زیادی می باشد. به صورتی که کوچک ترین سهل انگاری ممکن است، اندوخته یک عمر شما را بر باد دهد. در نتیجه اگر به دنبال راهنمای تنظیم مبایعه نامه املاک و نگارش قرارداد هستید، بهتر است این کار را به یک وکیل تنظیم مبایعه نامه املاک بسپارید. ما در موسسه حقوقی دادخواهان مجد امکان مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان را برای شما عزیزان فراهم کرده ایم تا بتوانید مشکلات خود را حل کنید.

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

دعاوی خانواده

طلاق صوری چیست و چه پیامد هایی دارد؟

طلاق یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مسائل اجتماعی است که می‌تواند تأثیرات عمیقی بر زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی افراد داشته باشد. این پدیده که

دعاوی خانواده

نشوز چیست؟

نشوز یکی از مفاهیم مهم و پیچیده در فقه اسلامی است که به حالت عدم تمکین و نافرمانی یکی از زوجین نسبت به دیگری اشاره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا