انواع دعاوی شهرداری در دادگاه و دیوان عدالت اداری کدامند؟

انواع دعاوی شهرداری در دادگاه و دیوان عدالت اداری کدامند؟
شهرداری ها به عنوان سازمان‌ مسئول اداره و خدمات رسانی در شهرها، در برخورد با موضوعات و مسائل مختلف ممکن است با مسائل قانونی و حقوقی روبرو شوند. در برخی موارد، شهرداری ها مجبور به رفتن به دادگاه یا دیوان عدالت اداری هستند تا دعاوی مختلف خود را مطرح کنند و از طریق این سازمان‌ها از حقوق و منافع شهروندان دفاع کنند. دعاوی شهرداری به صورت مالی و عمومی، کنترل ساخت و ساز، حقوق شهروندان و محیط زیست می‌تواند در دادگاه یا دیوان عدالت اداری مطرح شود.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

پادکست انواع دعاوی شهرداری در دادگاه و دیوان عدالت

انواع دعاوی شهرداری در دادگاه و دیوان عدالت اداری کدامند؟ چگونه می توان از شهرداری شکایت کرد؟ مرجع صالح برای رسیدگی به دعاوی علیه شهرداری چگونه تعیین می شود؟ همه روزه افراد زیادی جهت دریافت مشاوره حقوقی شهرداری برای شکایت کردن از شهرداری به موسسه حقوقی دادخواهان مجد مراجعه می کنند. این افراد همواره سوالات زیادی را از مشاورین ما می پرسند که در این مقاله قصد داریم به طور کامل و تفصیلی به انواع دعاوی شهرداری در دادگاه و دیوان عدالت اداری بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

آشنایی با تعریف شهرداری:

اولین گام جهت آشنایی با انواع دعاوی شهرداری در دادگاه و دیوان عدالت اداری این است که با تعریف شهرداری آشنا شویم. به همین خاطر ابتدا به سراغ معنای لغوی شهرداری خواهیم رفت. این واژه در واقع از دو کلمه «شهر» و «داری» ساخته شده است. معنای لغوی شهر که مشخص است اما در معنای لغوی کلمه «داری» بایستی بگوییم که این کلمه به معنای مدیریت کردن و اداره کردن می باشد. در نتیجه شهرداری را می توان اداره و مدیریت کردن شهر دانست.

تعریف حقوقی این اصطلاح نیز در راستای معنای لغوی آن قرار دارد. به همین خاطر دکترین حقوقی، شهرداری را آن سازمان اجرایی، عمومی و غیر دولتی می دانند که بر اساس قانون شهرداری زیر نظر دولت تاسیس شده است. این نهاد که توسط شخصی به نام شهردار اداره می شود، به طور کلی وظیفه مدیریت کردن شهر را به عهده دارد.

شهرداری تهران
شهرداری تهران

انواع دعاوی شهرداری در دادگاه و دیوان عدالت اداری:

اکنون نوبت آن است که به سراغ انواع دعاوی شهرداری در دادگاه و دیوان عدالت اداری برویم. در ابتدا باید بگوییم همانطور که ممکن است، اختلافات حقوقی مختلفی بین افراد به وجود بیاید، امکان ایجاد اختلاف حقوقی بین افراد و شهرداری ها نیز وجود دارد.

در نتیجه بایستی به عنوان یک اصل و قاعده بگوییم که به طور کلی به دعاوی علیه شهرداری در دادگاه یا دیوان عدالت اداری رسیدگی می شود. مگر در یک مورد که شکایت پیمانکاران از شهرداری است و بایستی در کمیسیون ماده 38 بررسی شود. پس می توان انواع دعاوی شهرداری در دادگاه و دیوان عدالت اداری را شامل موارد زیر دانست:

  • دعاوی ملکی علیه شهرداری در دیوان عدالت اداری.
  • دعاوی ملکی علیه شهرداری در دادگاه عمومی حقوقی.
  • شکایت کیفری از شهرداری.

دیوان عدالت اداری:

همانطور که گفته شد یکی از مراجع قضایی که برای طرح دعوا علیه شهرداری در نظر گرفته شده است، دیوان عدالت اداری می باشد. به همین خاطر در این بخش به آشنایی اجمالی با دیوان عدالت اداری خواهیم پرداخت. به طور کلی برای رسیدگی به اختلافات حقوقی بایستی به دادگاه های عمومی حقوقی و کیفری مراجعه نمود. با این حال با توجه به اهمیتی که اختلافات حقوقی افراد با نهادهای دولتی دارد، قانونگذار در اصل یکصد و هفتاد و سوم قانون اساسی، ایجاد نهادی تحت عنوان دیوان عدالت اداری را ضروری دانسته است.

دیوان عدالت اداری آن مرجع قضایی می باشد که برای شکایت از نهادهای دولتی تشکیل شده است. البته با توجه به اینکه ذکر شد، شهرداری ها نهادهای غیر دولتی هستند، شاید این سوال را بپرسید که چرا می توان برخی از دعاوی علیه شهرداری ها را در دیوان عدالت اداری مطرح نمود؟ برای پاسخ به این سوال به بند یک ماده 10 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری باید اشاره داشته باشیم. این بند، رسیدگی به برخی از دعاوی علیه شهرداری ها را در صلاحیت دیوان عدالت اداری می داند.

دیوان عدالت اداری
دیولن عدالت اداری

دعاوی ملکی علیه شهرداری در دیوان عدالت اداری:

در بررسی انواع دعاوی شهرداری در دادگاه و دیوان عدالت اداری به این نکته اشاره کردیم که برخی از دعاوی علیه شهرداری ها بایستی در دیوان عدالت اداری بررسی شوند. این دعاوی عبارتند از:

  • دعاوی علیه کمیسیون های شهرداری: شهرداری، دارای کمیسیون های متنوعی از جمله کمیسیون ماده 100، کمیسیون ماده 77، کمیسیون مشاغل مزاحم و کمیسیون باغات می باشد. افراد برای شکایت از تصمیمات این کمیسیون ها باید به دیوان عدالت اداری مراجعه کنند.
  • شکایت کردن از شهرداری جهت ابطال تصمیمات و اقدامات تملکی: در این نوع از دعوا خواهان می گوید که فرایند تملک به نادرستی انجام گرفته و خواستار ابطال آن می باشد.
  • اعتراض به مصوبات نهادهای مختلف شهرداری: شهرداری دارای نهادهای گوناگونی از جمله شورای اسلامی شهر و شورای عالی شهرسازی و معماری ایران می باشد. افراد باید برای اعتراض به مصوبات این نهادها به دیوان عدالت اداری مراجعه کنند.
  • دعوا جهت بررسی وقوع تخلف شهرداری و کارکنان آن.

دعاوی ملکی علیه شهرداری در دادگاه عمومی حقوقی:

در بررسی انواع دعاوی شهرداری در دادگاه و دیوان عدالت اداری بایستی بگوییم برخی از این دعاوی باید در دادگاه حقوقی بررسی شوند که عبارتند از:

  • دعوای خلع ید.
  • دعوای رفع ممانعت از حق.
  • دعوای قلع و قمع مستحدثات و بنا و اعاده وضع سابق.
  • دعوای رفع تصرف عدوانی.
  • دعوای رفع مزاحمت از حق.
  • دعوای الزام به تکمیل و تحویل اعیانی.
  • دعوای الزام به اخذ پایان کار.
  • دعوای الزام به تحویل مبیع.
  • دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک.
  • دعوای الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی.
  • دعوای مطالبه بهای ملک.

شکایت کیفری از شهرداری:

همانطور که می توان از افراد شکایت کیفری کرد، شکایت کیفری از شهرداری نیز یکی دیگر از انواع دعاوی شهرداری در دادگاه و دیوان عدالت اداری محسوب می شود. از جمله دعاوی که می توان به صورت کیفری علیه شهرداری مطرح کرد عبارتند از:

  • دعوای رفع ممانعت از حق.
  • دعوای رفع تصرف عدوانی.
  • دعوای تخریب و اتلاف مال.
  • دعوای رفع مزاحمت از حق.
  • شکایت از جرایمی که ممکن است توسط کارمندان و ماموران شهرداری انجام گیرد نظیر توهین، ورود به عنف و ضرب و جرح.
شکایت کیفری از شهرداری
شکایت کیفری از شهرداری

جمع بندی:

حال که با انواع دعاوی شهرداری در دادگاه و دیوان عدالت اداری آشنا شدیم بایستی بگوییم طرح دعوا علیه شهرداری کار بسیار تخصصی و پیچیده می باشد. چرا که افراد در برابر یک سازمان یا نهاد قرار می گیرند. در نتیجه بهتر است برای حل و فصل اینگونه دعاوی از یک وکیل شهرداری کمک بگیرید.

ما در موسسه حقوقی دادخواهان مجد با سابقه 10 سال فعالیت در زمینه طرح دعوا علیه شهرداری با در اختیار داشتن بهترین وکیل شهرداری در کنار شما عزیزان هستیم. شما می توانید همین الان نسبت به دریافت مشاوره حقوقی رایگان اقدام فرمایید.

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

دسته‌بندی نشده

فیشینگ حساب و مجازات آن

در دهه‌های اخیر، استفاده از اینترنت و فناوری‌های دیجیتالی به‌طرز چشم‌گیری افزایش یافته است. امروزه، انجام کارهای روزمره با استفاده از اینترنت و گوشی‌های هوشمند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا