هرانچه باید درباره پلمپ ملک ورثه ای بدانید

پلمپ ملک ورثه ای
پلمپ ملک ورثه‌ای یک اقدام قانونی است که برای حفاظت از اموال متوفی قبل از تقسیم میراث میان وراث انجام می‌شود. این روش اطمینان می‌دهد که حقوق تمام وارثان از احتمال دستکاری یا برداشت غیرقانونی اموال قبل از انجام تشریفات قانونی مصون بماند. اسنادی چون صورت‌جلسه پلمپ، مدارک امضا شده توسط مامور پلمپ و دیگر مستندات مرتبط با دلایل این عمل باید ثبت و نگهداری شوند تا در زمان مناسب امکان بازنگری و بازگشایی پلمپ با حفظ منافع تمام ذینفعان فراهم آید.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

پادکست پلمپ ملک ورثه ای

پلمپ ملک ورثه ای چیست؟ کدام افراد صلاحیت پلمپ کردن املاک متوفی را دارند و چه تعدادی از وراث بایستی برای این امر موافقت کنند؟ هنگام فوت شخص، دارایی‌های وی طبق قانون و به نسبت‌های تعیین‌شده بین ورثه توزیع می‌شود. البته در برخی موارد، ممکن است اختلافاتی بین وراث پیش آید یا حتی یکی از وارثان به طور ناروا و با شیوه‌های غیرصادقانه، سهم دیگران از ارث را تصاحب کند. قانون برای پیشگیری از این گونه تخلفات و تضییع حقوق، چارچوب‌هایی را در نظر گرفته است که یکی از آن‌ها موضوع پلمپ ملک متعلق به ورثه است. در بخش‌های بعدی این مقاله، به تفصیل بیان خواهیم کرد که پلمپ ملک ورثه‌ای چگونه انجام می‌گیرد.  

پلمپ ملک ورثه ای چیست؟

پلمپ ملک ورثه ای عبارت است از اقدام حقوقی که به دنبال فوت شخصی صورت می‌گیرد، که در آن تمام دارایی‌های وی شامل اموال، مطالبات، و بدهی‌ها به وراث انتقال می‌یابد. تا زمانی که اموال متوفی به طور کامل بین وراث تقسیم نشده باشد، وضعیت مالکیت ورثه نوعی ابهام دارد، به این معنی که هیچ یک از ورثه نمی‌توانند به طور انفرادی بر اموال مشترک متوفی حقِ مالکیت معینی داشته باشند.

در صورتی‌ که میان دارایی‌های به جا مانده از متوفی املاکی باشد، معمولاً دادگاه دستور به پلمپ این املاک داده تا از دست‌کاری و تصرف ناروا جلوگیری به عمل آید. پلمپ کردن به معنی بستن و ممنوع‌ کردن دسترسی به این املاک قبل از اینکه تقسیم ارث به طور رسمی انجام شود است، که معمولاً توسط ماموران مربوطه با به کارگیری وسایلی چون سرب یا قفل و مهر و موم انجام می‌گیرد.

پلمپ ملک ورثه ای
پلمپ ملک ورثه ای

چه کسانی امکان درخواست پلمپ ملک ورثه ای را دارند؟

بر اساس ماده 167 قانون امور حسبی، افراد مشخصی حق درخواست پلمپ املاک ورثه‌ای را از مراجع قانونی دارند که این افراد می‌توانند شامل وراث، طلبکاران و دیگر ذینفعان باشند.

  • هر کدام از ورثه قانونی متوفی، یا نماینده قانونی آنان.
  • موصی له؛ یعنی کسی که به نفع او وصیتی صورت گرفته شده است.
  • طلبکار متوفی، در صورتی که طلب او مستند به سند رسمی باشد.
  • کسی که از طرف متوفی به عنوان وصی تعیین شده باشد.

صورت جلسه پلمپ ملک ورثه ای

در زمان انجام عملیات پلمپ یک ملک ورثه‌ای، مامور پلمپ باید اطلاعات خاصی را در یک سند رسمی ثبت کند. این سند که به اصطلاح صورت‌جلسه پلمپ نامیده می‌شود، به منظور ثبت تمام جزئیات مرتبط با فرآیند پلمپ و همچنین فهرستی از اموال درون ملک مورد استفاده قرار می‌گیرد که از این طریق، می‌توان هرگونه ادعای بعدی از سوی وارثان را با استناد به مدارک ثبت‌شده مدیریت کرد. جزئیاتی مانند تاریخ دقیق انجام پلمپ، دلایل انجام آن، هویت کسی که درخواست پلمپ را داشته، ویژگی‌های اقلام پلمپ‌شده و دیگر موارد مهم باید در این صورت‌جلسه قید گردد. تمامی مولفه‌های ضروری که باید در این صورت‌جلسه آورده شوند، به طور دقیق در ماده 176 قانون امور حسبی مشخص شده‌اند.

ماده ۱۷۶ قانون امور حسبی (مواردی که باید در صورت جلسه پلمپ ذکر شود)

مقررات مندرج در ماده 176 قانون امور حسبی، جزئیات لازم برای تنظیم صورت‌جلسه پلمپ املاک ورثه‌ای را به شرح زیر تعیین کرده است:

  • ثبت دقیق تاریخ، شامل سال، ماه، روز، و ساعت انجام پلمپ.
    ۲. نام کامل و جزئیاتی درباره فردی که پلمپ را اجرا می‌کند.
    ۳. دلایلی که منجر به انجام پلمپ شده‌اند.
    ۴. هویت، جزئیات و آدرس فرد درخواست‌کننده پلمپ، یا در صورت اقدام خودکار قاضی، ذکر این مورد.
    ۵. نام، اطلاعات تماس و گفته‌های افراد ذی‌نفع که حین پلمپ حضور داشته‌اند.
    ۶. محل دقیق پلمپ، نظیر اتاق‌ها، صندوق‌ها و مخفی‌گاه‌ها.
    ۷. توصیف کلی از اقلامی که پلمپ نشده‌اند.
    ۸. مشخص کردن این که اموال در جای اصلی خود پلمپ شده‌اند یا به جای دیگری منتقل شده‌اند.
    ۹. مشخصات نگهبان تعیین‌شده، اگر وجود داشته باشد، و این که توسط قاضی انتخاب شده یا بر اساس معرفی افراد ذی‌نفع.
    ۱۰. اظهارنامه کتبی با تعهد از تمام افرادی که با متوفی سکونت مشترک داشته‌اند یا به نحوی دارایی در اختیار آن‌ها بوده، مبنی بر این که هیچ بخشی از اموال متوفی را نه مخفی و نه خارج نکرده‌اند و از عمل مشابهی توسط دیگران بی‌اطلاع هستند.
صورت جلسه پلمپ ملک ورثه ای
صورت جلسه پلمپ ملک ورثه ای

مراحل قانونی پلمپ ملک ورثه ای

عملیات پلمپ ملک ورثه‌ای تحت دستور دادستان و بر طبق قوانین امور حسبی صورت می‌گیرد. در شرایطی که پلمپ کردن به سرعت و به دلیل ضرورت مورد نیاز است و دادستان قادر به صدور فوری حکم نباشد، این کار توسط نیروهای انتظامی و مقامات محلی اجرا می‌شود.

ماده ۱۷۱ قانون امور حسبی

طبق ماده ۱۷۱ قانون امور حسبی، هنگامی که مامورین مجاز به پلمپ املاک یا اموال متوفی می‌پردازند، موظفند هر کلید مربوط به املاک پلمپ‌شده را در داخل یک پاکت یا پوشش مخصوص بگذارند و پس از پلمپ، آن را به دادگاه ذی‌ربط ارسال کنند. همچنین، مطابق با ماده ۱۷۲ این قانون، تدابیر لازم برای اطلاع‌رسانی در خصوص وجود افرادی که تحت قیمومت قرار دارند مانند افراد کم‌توان ذهنی یا نابالغین در بین وراث، تعیین و تشریح شده است. پیش از پلمپ کردن، باید این اطلاعات به دادستان ارائه شود تا اقدامات مناسب اتخاذ گردند.

زمانی که درخواست پلمپ یک ملک ورثه‌ای در مرجع قضایی ثبت می‌شود، مامور پلمپ متعهد به اجرای این حکم است. به این منظور، ابتدا باید سرب یا قیطان را ذوب کرده و آن را در جایگاه کلید املاک قرار دهد. سپس، مهر رسمی را بر روی ماده ذوب شده زده تا نشانه‌ای از پلمپ بودن ملک باقی بماند.

رفع پلمپ ملک ورثه ای

برای انجام فرآیند قانونی بازگشایی پلمپ املاک وراثتی، مراحل زیر لازم هستند:

  • ایجاد یک صورت‌جلسه‌ای بسیار دقیق که حاوی جزئیاتی نظیر تاریخ، زمان و توضیحات لحظات پلمپ شدن اموال متوفی می‌باشد.
  • اطمینان از اینکه پلمپ به گونه‌ای کاملاً سالم و بدون هرگونه آسیب یا تخلف می‌باشد، یا اگر هرگونه آسیبی دیده، باید به صورت کامل شرح داده شود.
  • ثبت نام و موقعیت حقوقی شخصی که پلمپ را انجام داده است.
  • نام‌گذاری کامل و جزئیات به همراه بیان مشاهدات تمام اشخاص ذینفع و کسانی که از سوی دادگاه برای حضور دعوت شده‌اند.
  • طبق ماده ۲۰۱ قانون مربوطه، فرد مسئول باز کردن پلمپ باید مستندات مربوطه را نیز امضا کند.
  • دلایلی که منجر به پلمپ املاک شده‌‌اند باید به طور کامل ثبت شوند، چرا که این امر جزئی اساسی در روند برداشتن پلمپ است.

سخن پایانی

پس از فوت شخص، قانون مقرر می‌دارد که اموال وی باید به وراثش ارث برسد. با این حال، ممکن است برخی وراث قصد داشته باشند به نحوی از این اموال سوء استفاده کنند ویا حق سایر وراث را ضایع کنند. برای جلوگیری از این امر، پلمپ ملک وراثتی به عنوان یک گزینه قانونی وجود دارد. در این مقاله از مجموعه مقالات حقوقی موسسه دادخواهان مجد سعی کردیم اطلاعات کامل و مفیدی درباره پلمپ ملک ورثه‌ای ارائه داده باشیم و امیدواریم که این توضیحات برای شما مخاطبین گرامی مفید بوده باشد.

اگر به مشاوره حقوقی در زمینه پلمپ املاک وراثتی یا مسائل مشابه نیاز دارید، می‌توانید با پر کردن فرم درخواست مشاوره در صفحه خدمات حقوقی مراجعه نمایید ویا از طریق راه‌های ارتباطی موجود، با وکلای ما در این زمینه مشورت کنید.

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

دسته‌بندی نشده

مجازات شرکت در جرم کلاهبرداری چیست؟

پادکست مجازات شرکت در جرم کلاهبرداری چیست؟ کلاهبرداری یکی از جرایم رایج در جامعه است که به روش‌های مختلفی توسط افراد سودجو انجام می‌شود. در

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا