مجازات هک اینستاگرام دیگری

مجازات هک اینستاگرام دیگران

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

اپلیکیشن اینستاگرام یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی است که امکان اشتراک‌گذاری تصاویر و ویدیوها، ارسال پیام، دنبال کردن کاربران مختلف، مشاهده پست‌ها و داشتن پروفایل شخصی را فراهم می‌کند. از طریق اینستاگرام، کاربران می‌توانند با دنیای خود و دنبال‌کنندگان خود ارتباط برقرار کرده، بازخورد دریافت کنند و تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

اینستاگرام یک فضای مناسب برای ارتباط اجتماعی، ارتقای کسب‌وکارها و نیز انتشار محتوای خلاقانه است. به علاوه از مزایای این شبکه اجتماعی، باید به معایب آن هم اشاره کرد. از جمله این معایب، می‌توان به رواج جرایم اینترنتی مانند کلاهبرداری و سرقت از طریق این فضا اشاره کرد.یکی از جرایم رایج امروزه جرم هک اینستاگرام دیگران است. در این مقاله قصد داریم به بررسی جرم هک اینستاگرام،مجازات آن و نحوه شکایت و رسیدگی به آن را بررسی کنیم.

هک اینستاگرام دیگران

هک اینستاگرام یک فرآیند غیرقانونی است که در آن افراد یا گروه‌هایی، بدون اجازه یا دسترسی قانونی، به حساب کاربری شخص دیگری در اینستاگرام دسترسی پیدا می‌کنند. این دسترسی ممکن است از طریق روش‌های مختلفی صورت گیرد، از جمله ارسال پیام‌های فریبنده یا ایمیل‌های جعلی که کاربران را به وارد کردن اطلاعات حساب کاربری خود مانند نام کاربری و رمز عبور تشویق می‌کنند، یا استفاده از نرم‌افزارها و ابزارهای مخرب که برای نفوذ به حساب کاربری‌ها طراحی شده‌اند. اینگونه حملات می‌توانند به انتقال اطلاعات شخصی کاربر، دسترسی به پروفایل و اطلاعات حساب، یا حتی کنترل کامل بر روی حساب کاربری تبدیل شوند.

این وضعیت باعث شده که قانونگذاران به منظور حفظ حریم خصوصی افراد و پیشگیری از جرایم مرتبط، هک حساب‌های اینستاگرام را یک جرم جدی در نظر بگیرند و مجازات‌های سنگینی برای آن تعیین کنند.

مجازات هک کردن اینستاگرام

  • جرم دسترسی : بر اساس ماده یک قانون جرایم رایانه‌ای، هر فردی که به طور غیرمجاز به داده‌ها یا سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی که به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده است، دسترسی یابد، به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (5.000.000) ریال تا بیست میلیون (20.000.000) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.
  • جرم ربایش داده ها : با توجه به ماده 12 قانون جرایم رایانه‌ای، هرکسی که به طور غیرمجاز داده‌های متعلق به دیگری را برباید، به جزای نقدی از یک میلیون (1.000.000) ریال تا بیست میلیون (20.000.000) ریال و یا به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (5.000.000) ریال تا بیست میلیون (20.000.000) ریال محکوم خواهد شد.

بنابراین، حکم مجازات برای هک کردن پیج اینستاگرام دیگری، نود و یک روز تا یک سال حبس یا پرداخت جزای نقدی از 500 هزار تومان تا 2 میلیون تومان و یا هر دوی این مجازات‌ها، خواهد بود.

  • جرم تحصیل وجه یا مال یا منفعت و …: همچنین، بر اساس ماده 13 قانون جرایم رایانه‌ای، هر کسی که به طور غیرمجاز از سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی استفاده کند تا وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند، ممکن است مجازاتی برابر با حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون (20.000.000) ریال تا یکصد میلیون (100.000.000) ریال یا هر دو مجازات محکوم شود.

در نهایت، حکم مجازات برای تحصیل وجه یا مال یا منفعت از طریق هک پیج اینستاگرام افراد، حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از 2 میلیون تومان تا 10 میلیون تومان یا هر سه این مجازات‌ها، خواهد بود. اگر متخلف، علاوه بر هک کردن، جرم دیگری نیز انجام دهد، به مجازات آن جرم نیز محکوم خواهد شد.

نحوه شکایت و رسیدگی به جرم هک اینستاگرام

برای شکایت از هک کردن پیج اینستاگرام، لازم است مراحل زیر را طی کنید:

  • مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی جهت ثبت‌نام و احراز هویت در سامانه ثنا.
  • با کمک وکیل، تنظیم شکواییه هک شدن پیج اینستاگرام.
  • آماده کردن مدارک هویتی و سایر مدارک مربوطه جهت ارائه به مرکز رسیدگی به جرم.
  • ارسال شکواییه به دادسرا جهت انجام تحقیقات و اثبات جرم هک شدن پیج اینستاگرام.
  • صدور حکم نهایی توسط دادگاه در صورت بروز تخلف.
  • ارسال حکم به بخش اجرای احکام جهت رسیدگی به جرم و اجرای حکم.

نحوه شکایت به پلیس فتا

برای پیگیری سریع‌تر و رسیدگی به پرونده هک اینستاگرام می‌توانید از طریق پلیس فتا نیز اقدام کنید. در این شرایط، لازم است ابتدا وارد سایت مربوط به پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir شده و مراحل زیر را انجام دهید.

در ابتدا، شاکی باید آدرس cyberpolice.ir را در مرورگر خود جستجو کند تا وارد صفحه ای شود و از فیلد خدمات الکترونیکی، گزینه “ثبت گزارش مردمی” را انتخاب کند. در این مرحله، فرد باید بر روی گزینه ورود سمت چپ صفحه کلیک کند و سپس نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کند. در صورت عدم ثبت نام در این سامانه، ابتدا باید برای دریافت نام کاربری و رمز عبور، نسبت به ثبت نام اقدام کند.

در گام بعدی، فرد باید گزینه “تخلف شبکه های اجتماعی” را انتخاب کرده و سپس استان، شهر، نوع تخلف و آدرس پیج هک شده را وارد کند. پس از تکمیل اطلاعات و توضیحات، بر روی گزینه “ثبت” کلیک کند. در نهایت، به فرد پیغامی نمایش داده می‌شود که ثبت شکایت او موفقیت آمیز بوده و باید برای تشکیل پرونده، نسبت به شکایت از طریق دادسرا اقدام کند.

نمونه شکواییه هک اینستاگرام

ریاست محترم دادسرای………….

احتراما به استحضار می رساند:

اینجانب…… فرزند……، به کد ملی……….، صاحب پیج اینستاگرامی به آدرس ………… بوده و از این پیج، برای ارائه کسب و کار خویش، به صورت مجازی، در چهارچوب قوانین جمهوری اسلامی، استفاده می نمایم.

متاسفانه، مشتکی عنه، در مورخ…/…./…. پیج مذکور را هک کردند و با دسترسی غیر مجاز به داده های صفحه آن، اقدام به کلاهبرداری از مشتریان اینجانب نمودند و با آبرو و اعتبار بنده، بازی کردند. لذا به موجب ثبت این شکواییه، از آن مقام محترم، تقاضای رسیدگی و صدور حکم مجازات در خصوص جرم مورد شکایت، به شرح آنچه رفت، مستدعی است.

سخن پایانی

جرم هک کردن پیج اینستاگرام که به معنای دسترسی غیرقانونی به اطلاعات حساب کاربری دیگری می‌باشد که مرتکب را با حکم مجازات حبس و یا جزای نقدی مواجه می‌کند. زیان دیده از این جرم  می‌تواند اقدام به ثبت گزارش در پلیس فتا با ورود به سایت مربوطه نماید یا شکایت خود را به دادسرای جرائم رایانه‌ای ارسال کرده و از طریق ثبت شکایت در دفاتر خدمات قضایی، اقدام کند.

در صورتی که با مشکلاتی مانند هک پیج اینستاگرام خود مواجه شده‌اید، با وکلای متخصص ما در ارتباط باشید تا پرونده شکایت خودتان را بهترین شکل به نتیجه برسانید. در صورت نیاز به مشاوره تخصصی همین الان با موسسه حقوقی دادخواهان مجد تماس بگیرید.

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا