تقسیم ارث طلا به چه صورت انجام میشود؟

تقسیم ارث طلا به چه صورت انجام میشود؟

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

تقسیم ارث یک فرآیند حقوقی است که پس از فوت یک فرد، اموال و دارایی‌های فرد ،بین وراثش تقسیم می‌شود.

تقسیم ارث طلا و دیگر دارایی‌ها می‌تواند منجر به اختلافاتی بین وراث شود، زیرا طلا به عنوان یکی از دارایی‌های ارثی می‌تواند ارزش بالایی داشته باشد. در بعضی موارد، وراث ممکن است اختلاف نظر داشته باشند که کدام یک از آن‌ها باید چه مقداری از طلا را که معمولا برای مادر است،به ارث ببرد.به عبارتی تکلیف طلاهای به جا مانده از فرد چه میشود؟

بنابراین در این مقاله قصد داریم تقسیم ارث طلا و شرایط آن را بررسی کنیم.شما میتوانید برای دریافت مشاوره بیشتر در این زمینه با شماره های موجود در وبسایت تماس حاصل نمایید.

چگونگی تقسیم ارث طلا

پس از فوت فرد، اموال و دارایی‌های او، شامل هر نوعی از اموال منقول و غیر منقول، بین وراث تقسیم می‌شود. اموال منقول، از جمله اموالی هستند که قابلیت نقل و انتقال دارند مانند خودرو، لوازم خانگی از جمله مبلمان و لوازم آشپزخانه، و همچنین جواهرات و طلا. اما اموال غیر منقول، اموالی هستند که قابلیت حمل و نقل ندارند مانند خانه، زمین و غیره.

أموال فرد متوفی چه منقول باشند و چه غیر منقول، با توجه به وصیت نامه متوفی، طبقان ارث و و مراحل انحصار وراثت ،بین همه تقسیم می‌شود.حال سوال پیش می آید که طبقات وراث کدام اند؟

طبقات وراث

هر فرد متوفی، ورثه‌ای دارد که حقوق و بدهی‌های مالی و غیرمالی او باید به آن‌ها تقسیم شود. این تقسیمات بر اساس روابط نسبی و سببی افراد انجام می‌شود. به این معنا که تمامی حقوق و بدهی‌های یک فرد پس از مرگ او، باقی می‌مانند و وراثانش می‌توانند از آن‌ها بهره‌مند شوند. قانون مدنی شرایطی را برای مشخص کردن اولویت ارث بردن و تقسیم اموال و دیون تعیین کرده است که این شرایط را به عنوان “طبقات ارث” می‌شناسیم. طبق ماده ۸۶۲ قانون مدنی، ارث بر اساس طبقات ارث تقسیم می‌شود که به شرح زیر است:

طبقه اول:  همسر (در صورت تاهل متوفی)، فرزندان دختر و پسر، پدر و مادر متوفی و نوه‌ها

طبقه دوم: پدر بزرگ، مادر بزرگ، خواهر، برادر و فرزندان آنها

طبقه سوم: عموها، عمه‌ها، دایی‌ها، خاله‌ها و فرزندان آنها (پسر عمو، دختر عمو، پسر دایی، دختر دایی، پسر خاله، دختر خاله)

بنابراین، بر اساس این طبقه‌بندی،در مورد تقسیم بندی طلا مانند أموال دیگر عمل کرده و وراثی که در طبقه اول قرار دارند، اولویت بیشتری در ارث بردن دارند و در صورت عدم وجود آن‌ها، ورثه‌های طبقه دوم و سپس طبقه سوم ذی‌نفع خواهند بود.

در قانون مدنی، فقط اقوام نسبی در طبقات فوق قرار دارند و از خویشاوندان سببی ( که به واسطه نکاح دائم یا موقّت با فرد رابطه پیدا کردند)، فقط همسر می‌تواند در کنار طبقات اول، دوم یا سوم بر اساس اولویت قرار بگیرد که سهم الارث آن محفوظ است.

در تقسیم اموال، همه بدهی‌ها و هزینه‌های متوفی، مانند هزینه‌های مربوط به تدفین، هزینه‌های پزشکی، و سایر بدهی‌ها، ابتدا پرداخت می‌شوند. سپس باقی‌مانده اموال بین ورثه‌اش تقسیم می‌شود.یعنی در مورد طلا نیز همین است .ابتدا باید اگر متوفی بدهی یا دین دیگری دارد پرداخت شود و سپس طلاهای وی بین وراثش تقسیم شود.

تقسیم طلا بعد از فوت مادر

طلا معمولاً به دلیل شکل زینتی و ارزش آن به عنوان یکی از اقلام مهم در تاریخچه استفاده‌های انسانی، به ویژه برای خانم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، لازم به ذکر است که طلا به صورت اختصاصی به خانم‌ها تعلق ندارد و ممکن است از اموالی که از طریق وراثت یا هر طریق دیگری به جا مانده باشد، اختصاص به آقایان داشته باشد.

بر اساس عرف و رویه‌های مرسوم، وقتی یک خانم فوت می‌کند و طلا جزو اموال به جا مانده از او باشد، این طلا بین اعضای خانواده‌اش تقسیم می‌شود. به عنوان مثال، اگر متوفی دختر باشد، طلا به مادر و خواهرش تقسیم می‌شود؛ و اگر متوفی مادر باشد، طلا به دخترانش میرسد. این مساله در بسیاری از جوامع به عنوان یک عادت رایج و بدون اختلاف مورد قبول است و معمولاً بدون نیاز به تعیینات قانونی و بررسی‌های حقوقی خاصی انجام می‌شود.

تقسیم قانونی طلا

از نظر حقوقی، تقسیم ارث طلا به همان شیوه‌ای که سایر دارایی‌های باقیمانده فرد درگذشته تقسیم می‌شوند، انجام خواهد شد و از نظر مالی، این دارایی با ارزش به هیچ وجه باقی مانده از دارایی‌های دیگر فرق نمی‌کند. همان‌طور که در قوانین مربوط به وراثت تعیین شده است، اگر یک ورثه برای ارث باقیمانده وجود داشته باشد، کل سهم طلا به صورت مستقیم به او می‌رسد. اما اگر افراد مورد نظر در رده وراثت موجود باشند، سهم این دارایی بین آن‌ها (با توجه به جنسیت) تقسیم خواهد شد.

اگر کسی در مورد طلاهای به جا مانده از خود وصیتی کرده باشد چه؟مثلا مادری وصیت کرده باشد که تمام طلاهایش از بین ۴ دخترش به یکی از آنها برسد.در این صورت فقط تا یک سوم ارزش کل مال به وراث قید شده در وصیت می‌رسد و انتقال مابقی آن برعهده قبول سایر وراث است.یعنی ۱ سوم طلاهای مادر به آن دختر میرسد و در مورد دو سوم دیگر باید ۳ دختر دیگر موافقت کنند که به او برسد و اگرنه طبق قوانین بین همه آنها تقسیم میشود.

اگر کسی نسبت به تقسیم ارث متوفی ادعای مالکیت بر اساس وصیت کرده باشد، باید مدرکی معتبر مانند سند، وصیت یا شهادت شهود را ارائه دهد تا به لحاظ حقوقی تأیید شود. اگر این اقدام انجام نشود و فرد تمام طلاهای شخص فوت شده را در اختیار بگیرد، وراث دیگر می‌توانند از وی در دادگاه کیفری شکایت کنند .

سخن پایانی

تقسیم ارث طلا مانند تقسیم ارث سایر اموال بوده و هیچ تفاوتی با انحصار وراثت دیگر اموال ندارد. در عرف جامعه، پس از فوت مادر، طلاهای او به دختران می‌رسد. اما از نظر قانونی، همانند سایر اموال متوفی، طلای مادر باید بین ورثان تقسیم شود.یعنی پس از پرداخت دیون متوفی اگر یک ورثه برای شخص باشد کل طلاها به او میرسد و در غیر این صورت طبقه اول مثل پدر و مادر و همسر و فرزندان در اولویت اند و اگر هیچکدام نباشند طبقات بعدی طلاهارا به ترتیب به ارث میبرند.اگر کسی در مورد طلاهای خود وصیت کرده باشد این وصیت در مورد یک سوم طلاها نافذ است و در مورد بقیه طبق قانون عمل میشود. در صورتی که برای انحصار وراثت به وکیل ارث نیاز دارید می‌توانید با کارشناسان حقوقی موسسه حقوقی داد خواهان مجد در ارتباط باشید.

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا