بررسی صفر تا صد نمونه قرارداد شراکت کاری در کارگاه تولیدی

نمونه قرارداد شراکت کاری در کارگاه تولیدی

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

پادکست قرارداد شراکت کاری در کارگاه تولیدی

نمونه قرارداد شراکت کاری در کارگاه تولیدی چیست؟ قوانین مربوطه چه مواردی هستند؟ چرا باید برای شراکت کاری در کارگاه تولیدی قرارداد نوشت؟ این قرارداد در چه شرایطی قانونی است؟ آیا به وکیل نیاز دارید؟ اگر می‌خواهید شراکت کاری را در کارگاه تولیدی شروع کنید، ما در موسسه حقوقی دادخواهان مجد در کنار شما هستیم تا نمونه قرارداد مناسبی را به شما ارائه دهیم. اگر نیاز فوری به مشاوره از وکیل تنظیم قرارداد دارید همنی امروز باما تماس بگیرید.

نمونه قرارداد شراکت کاری در کارگاه تولیدی چیست؟

اگر می خواهید کارگاه تولیدی را راه اندازی کنید، ضروری است که با نمونه قرارداد شراکت کاری در کارگاه تولیدی آشنا شوید. شاید ایده ای را در سر می ‌پرورانید ولی سرمایه لازم یا کافی برای تبدیل آن به محصول را در اختیار ندارید. همچنین ممکن است اموالی داشته باشید که نمی دانید آنها را در کجا سرمایه گذاری کنید. در این شرایط، مشارکت کاری راه حل مفیدی می باشد و نیاز است قراردادی در این زمینه به امضای طرفین برسد. نوشتن قرارداد مطابق قانون به شراکت شما سندیت می دهد و از سوء برداشت جلوگیری می کند. در نتیجه می تواند همکاری شما و شرکایتان را پایدار و سودآور کند.

اگر شما به همراه یک یا چند تن دیگر سرمایه های نقدی و غیر نقدی خود را برای تولید یک محصول روی هم بگذارید تا به سود مشترک برسید، نیاز به تنظیم قرارداد مشارکت مدنی دارید. طبق ماده ۵۷۱ قانون مدنی، قرارداد مشارکت مدنی یعنی: «درآمیختن سهم الشرکه‌ نقدی و یا غیر نقدی متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی متعدد، به نحو مشاع، به منظور انتفاع، طبق قرارداد». این قرارداد انواع مختلفی دارد اعم از:

  • ساخت و ساز: بین مالکین و سازندگان یک ملک منعقد می شود.
  • بانک: تسهیلات مالی بانک در اختیار کسب و کار مورد نظر قرار می گیرد و منافع مالی طبق قرارداد تقسیم می شود.
  • سرمایه گذاری خصوصی: این قرارداد معمولا میان عامل و مالک منعقد می شود. مالک، طرف اول قرارداد است و دارای سرمایه مادی می باشد. همچنین عامل، طرف دوم قرارداد است و کار را انجام می دهد.

قرارداد شراکت کاری در کارگاه تولیدی از نوع سوم است که در این مقاله به شرح آن می پردازیم.

قرارداد شراکت کاری در کارگاه تولیدی
قرارداد شراکت کاری در کارگاه تولیدی

شرایط صحت نمونه قرارداد شراکت کاری در کارگاه تولیدی:

نمونه قرارداد شراکت کاری در کارگاه تولیدی یکی از انواع قرارداد مشارکت مدنی است. بنا بر ماده ۱۹۰ قانون مدنی شرایط صحت آن عبارتند از:

  • اهلیت طرفین: همه امضا کنندگان قرارداد باید به سن قانونی رسیده و در صحت و سلامت کامل عقلی باشند.
  • رضایت کامل طرفین: رعایت انصاف و عدالت یکی از ستون های موفقیت هر شراکتی است که رضایت طرفین را به دنبال دارد و می تواند روحیه کار تیمی و اعتماد را افزایش دهد. در نتیجه کار، سریع تر و بیشتر پیشرفت می کند و به یک شراکت ماندگار و سودآور منجر خواهد شد.
  • معین بودن مشخصات،‌ موضوع و آورده ‌ها: آورده، لزوما سرمایه نیست. مهارت و دانش نیز می تواند آورده محسوب شود که بررسی و قیمت گذاری آن ضروری است. همچنین موضوع قرارداد و مشخصات فردی همه شرکا باید درست و دقیق ثبت شوند.
  • مشروعیت شرعی و قانونی: قرارداد نباید خلاف قانون و شرع باشد. مثلا قرارداد شراکت برای تولید مواد مخدر صحت ندارد.

مواردی که باید در قرارداد ذکر شود:

طبق ماده ۱۰ قانون مدنی: «قرارداد های خصوصی نسبت به کسانی که آن را منعقد نموده اند در صورتی که مخالف نص صریح قانون نباشد، نافذ است». پس شما می توانید شرایطی را با صلاح دید طرفین در قرارداد ذکر کنید و همه ملزم به اجرای آن هستند.

موارد مهم و پر مناقشه ای که حتما باید در قرارداد ذکر شوند و به امضای همه طرف ها برسند، عبارتند از:

  • سهم افراد از سود و زیان کارگاه چگونه محاسبه می شود؟
  • هر کسی چه تعهدات و مسئولیت هایی دارد؟
  • چه کسی و به چه روشی خسارت های احتمالی را می پردازد؟
  • هزینه های جاری از جمله مالیات و بیمه و … را چه کسی متقبل می شود؟
  • اختلافات احتمالی چگونه و در چه مرجعی حل خواهند شد؟
  • قرارداد چگونه تمدید می شود و در چه صورتی می توان آن را فسخ کرد؟
  • قرارداد در چه بازه زمانی معتبر است؟
  • چه اطلاعاتی محرمانه محسوب می شوند؟
  • میزان سرمایه یا آورده هر یک از شرکا چقدر است؟

لازم به ذکر است که همه شرکا موظفند اطلاعات و اسرار کسب و کار را بدون اجازه یکدیگر انتشار ندهند. در غیر این صورت طبق ماده ۶۴۸ قانون مجازات اسلامی به حبس یا جزای نقدی محکوم می شوند. به علاوه بایستی بدانید که وجود دو شاهد در هنگام انعقاد قرارداد می تواند کمک کننده باشد. زیر در صورت انکار قرارداد و مفاد آن توسط یکی از طرفین، شهادت شهود در محکمه مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین همه صفحات قرارداد باید شماره گذاری شوند، طرفین قرارداد آن را امضا کرده و اثر انگشت بزنند. به علاوه تعداد نسخه های نمونه قرارداد شراکت کاری در کارگاه تولیدی باید به تعداد شرکا به علاوه یک باشد. آن یک نسخه اضافه در مواقع اختلاف به مرجع تعیین شده برای حل تعارضات ارائه می شود.

شرایط و ضوابط قرارداد مشارکت مدنی
شرایط و ضوابط قرارداد مشارکت مدنی

دلیل مراجعه به وکیل برای تنظیم نمونه قرارداد شراکت کاری در کارگاه تولیدی:

شاید گمان کنید نگارش قرارداد شراکت کاری در کارگاه تولیدی کار سختی نیست. خودتان می توانید آن را تنظیم کنید و مراجعه به وکیل برای تنظیم قرارداد جز اتلاف هزینه و زمان، سود دیگری ندارد. در صورتی که نگارش نمونه قرارداد شراکت کاری در کارگاه تولیدی یک امر حقوقی پیچیده است. در واقع با اندکی خطا در تنظیم و نگارش قرارداد، ممکن است مشکلات حقوقی گریبان گیر شما شود که چندین برابر هزینه و وقت شما را بگیرد. همچنین سهل انگاری در چنین امر خطیری احتمال دارد به تنش و درگیری بین شما و طرف های دیگر قرارداد بیانجامد که وجهه شما و کسب و کارتان را تخریب می کند. مشاوره با یک وکیل که با چم و خم کار آشناست می تواند از مشکلات آتی جلوگیری نماید.

در همین راستا ما در موسسه حقوقی دادخواهان مجد بر آن شدیم تا با به کار گیری مجرب ترین وکلا، خدمتگزار شما عزیزان باشیم. ما به وسیله وکلای با تجربه و خوش سابقه موسسه، بهترین نمونه قرارداد شراکت کاری در کارگاه تولیدی را برای شما تنظیم می کنیم.

مشاوره با وکیل جهت تنظیم قرارداد شراکت کاری
مشاوره با وکیل جهت تنظیم قرارداد شراکت کاری

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

دسته‌بندی نشده

مجازات شرکت در جرم کلاهبرداری چیست؟

پادکست مجازات شرکت در جرم کلاهبرداری چیست؟ کلاهبرداری یکی از جرایم رایج در جامعه است که به روش‌های مختلفی توسط افراد سودجو انجام می‌شود. در

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا