سیر تا پیاز نمونه قرارداد جعاله واسطه گری فروش اراضی و املاک

قرارداد جعاله را قراردادی می دانند که در آن شخصی خود را ملزم می کند تا در ازای انجام کار مشخصی توسط شخص دیگر اجرت معینی را به وی پرداخت نماید.
قرارداد جعاله، قراردادی است که طبق آن یک طرف (جاعل) متعهد می‌شود در صورت انجام عمل مشخصی از سوی طرف دیگر (عامل)، مبلغی به عنوان اجرت یا جعل به وی بپردازد. شرط اصلی این قرارداد، مشروع و عقلایی بودن عمل مورد توافق است. از آثار این قرارداد این است که عامل تنها پس از انجام کار یا تحویل کالای مورد نظر، مستحق دریافت جعل می‌شود.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

پادکست قرارداد جعاله املاک و اراضی

نمونه قرارداد جعاله واسطه گری فروش اراضی و املاک چیست؟ برای تنظیم چنین قراردادی چه نکاتی را باید رعایت نمود؟ آیا تنظیم نمونه قرارداد جعاله واسطه گری فروش اراضی و املاک توسط وکیل تنظیم قرارداد ضروری است؟ امروزه یکی از مواردی که موضوع قرارداد جعاله قرار می گیرد، واسطه گری برای فروش املاک و زمین‌ می باشد. پس افراد زیادی به منظور تنظیم نمونه قرارداد جعاله واسطه گری فروش اراضی و املاک به موسسه حقوقی دادخواهان مجد مراجعه می کنند. در نتیجه تصمیم گرفته ایم در این مقاله به قرارداد مذکور بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

قرارداد جعاله چیست؟

نمونه قرارداد جعاله واسطه گری فروش اراضی و املاک یکی از انواع قرارداد جعاله می باشد. به همین خاطر در ابتدا بایستی با قرارداد جعاله آشنا شویم. در نتیجه به سراغ معنای لغوی آن خواهیم رفت. هنگامی که کلمه جعاله را در لغت نامه های گوناگون جستجو می کنیم، با کلماتی نظیر دستمزد و حق العمل مواجه خواهیم شد. در واقع معنای لغوی جعاله با تعریف حقوقی آن شباهت های فراوانی دارد.

دکترین حقوقی، قرارداد جعاله را قراردادی می دانند که در آن شخصی خود را ملزم می کند تا در ازای انجام کار مشخصی توسط شخص دیگر اجرت معینی را به وی پرداخت نماید. در همین راستا ماده 561 قانون مدنی عنوان می کند: «جعاله عبارت است از التزام شخصی به اداء اجرت معلوم در مقابل عملی اعم از اینکه طرف معین باشد یا غیرمعین». به عنوان مثال اگر شخصی به یک نقاش بگوید که در صورت رنگ کردن درب خانه به تو مبلغ 3 میلیون تومان می دهم، یک قرارداد جعاله منعقد شده است. همچنین لازم به ذکر است که بر اساس ماده 562 قانون مدنی، شخصی که خود را ملزم به دادن اجرت (جُعل) می کند، جاعل و کسی که بایستی عمل مورد نظر را انجام دهد، عامل، نامیده خواهد شد.

انواع قراردادهای جعاله:

حال که با ماده 561 قانون مدنی و تعریف قرارداد جعاله آشنا شدیم، بایستی بگوییم که این قرارداد به طور کلی به سه نوع تقسیم می شود:

  • قرارداد جعاله جهت پیدا کردن اشیا گمشده: این نوع از قرارداد جعاله رایج ترین نوع آن می باشد.
  • قرارداد جعاله جهت انجام کار، مانند رنگ کردن درب خانه.
  • قرارداد جعاله جهت خرید و فروش، مانند نمونه قرارداد جعاله واسطه گری فروش اراضی و املاک.

نمونه قرارداد جعاله واسطه گری فروش اراضی و املاک:

تا الان فهمیدیم که نمونه قرارداد جعاله واسطه گری فروش اراضی و املاک نوعی قرارداد جعاله محسوب می شود اما اکنون بایستی بیشتر با این قرارداد آشنا شویم. نمونه قرارداد جعاله واسطه گری فروش اراضی و املاک بین جاعل و عامل منعقد می شود. جاعل در این قرارداد شخصی است که پیدا کردن مشتری برای فروش اراضی و املاک خود را به واسطه محول می کند. در قرارداد مذکور، واسطه همان شخصی است که عامل نامیده می شود و قرار است به دنبال پیدا کردن خریدار برای جاعل باشد.

در واقع عامل در نمونه قرارداد جعاله واسطه گری فروش اراضی و املاک، بین خریدار و فروشنده واسطه می شود. به عنوان مثال شخصی می خواهد خانه کلنگی خود را بفروشد و عنوان می کند که هر کسی خانه من را به بالاترین قیمت بفروشد و برای آن فروشنده پیدا کند، 5 درصد از مبلغ فروش را به او خواهم داد. همچنین ممکن است برای انجام این کار فرد مشخصی را تعیین نماید. در آخر نیز بایستی بگوییم که در انعقاد نمونه قرارداد جعاله واسطه گری فروش اراضی و املاک، جاعل نوعی حالت رقابتی بین متقاضیان به وجود می آورد که همین موضوع وجه تمایز قرارداد مذکور خواهد بود.

قرارداد جعاله واسطه گری فروش اراضی و املاک
قرارداد جعاله واسطه گری فروش اراضی و املاک

آشنایی با معنای واسطه گر:

همانطور که ذکر شد در نمونه قرارداد جعاله واسطه گری فروش اراضی و املاک طرفین قرارداد، تحت عنوان جاعل و عامل شناخته می شوند. با این حال بایستی به این نکته اشاره داشته باشیم که با توجه به اینکه در نمونه قرارداد جعاله واسطه گری فروش اراضی و املاک به نوعی بحث خرید و فروش مطرح می شود، عامل را می توان دلال و جاعل را نیز آمر دانست. در نتیجه احکام مربوط به جعاله و دلالی بر طرفین این قرارداد حاکم خواهد شد.

شرایط صحت نمونه قرارداد جعاله واسطه گری فروش اراضی و املاک:

برای اینکه نمونه قرارداد جعاله واسطه گری فروش اراضی و املاک به صورت صحیح منعقد شود، بایستی شرایطی مهیا باشد. این شرایط عبارتند از:

  • اهلیت داشتن جاعل و عامل.
  • مشخص بودن حدودی جُعل.
  • مشروعیت داشتن عمل مورد نظر جاعل.
  • عقلانی بودن و بیهوده نبودن عمل مورد نظر جاعل.
  • عدم واجب بودن عمل مورد نظر جاعل از نظر شرعی مثل نماز خواندن.

چه مواردی باید در نمونه قرارداد جعاله واسطه گری فروش اراضی و املاک ذکر شود؟

یکی دیگر از مسائلی که هنگام بررسی نمونه قرارداد جعاله واسطه گری فروش اراضی و املاک باید به آن پرداخت، مواردی است که باید در این قرارداد ذکر شود. این موارد عبارتند از:

  • مشخصات طرفین قرارداد نظیر نام و نام خانوادگی، نام پدر، کد ملی، اقامتگاه و غیره.
  • موضوع قرارداد جعاله که همان واسطه گری برای فروش اراضی و املاک است.
  • حق الجعاله (جُعل) و نحوه پرداخت آن.
  • مدت قرارداد.
  • تعهدات جاعل و عامل.
  • شرایط قرارداد.
  • وجه التزام.
  • مرجع حل اختلاف.
  • اقامتگاه طرفین.
  • نسخه های قرارداد.
  • امضای طرفین.

مشاوره با وکیل تنظیم قراردادها:

تاکنون موارد مهمی را در مورد نمونه قرارداد جعاله واسطه گری فروش اراضی و املاک یاد گرفتیم. در نتیجه اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که به دنبال انعقاد چنین قراردادی می باشند، ممکن است به فکر خرید و دانلود نمونه قرارداد جعاله واسطه گری فروش اراضی و املاک افتاده باشید. ما اینجاییم تا به شما بگوییم که این کار کاملاً غلط است. چرا که در واقع شما یک قالب آماده بدون در نظر گرفتن شرایط خود دانلود خواهید کرد.

پس بهتر است این کار را به یک وکیل تنظیم قرارداد بسپارید. این وکیل با در نظر گرفتن شرایط گوناگون می تواند بهترین نمونه قرارداد جعاله واسطه گری فروش اراضی و املاک را برای شما تنظیم کند. به همین منظور ما در موسسه حقوقی دادخواهان مجد با گرد هم آوردن وکلای متخصص تنظیم قرارداد در کنار شما عزیزان هستیم تا بتوانید یک قرارداد جعاله اصولی تنظیم نمایید.

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

دسته‌بندی نشده

آشنایی با انواع دعاوی بین المللی

دعاوی بین‌المللی، بخشی از عرصه حقوق بین‌المللی است که به بررسی و حل و فصل اختلافات و نزاعات بین افراد، شرکت‌ها، و حتی دولت‌ها از

آشنایی با دعاوی حقوقی و انواع آن
دسته‌بندی نشده

آشنایی با دعاوی حقوقی و انواع آن

یکی از چالش‌های اولیه که هر فردی در ابتدای اقدام به ارائه یا پیگیری یک دعوا مواجه می‌شود، تعیین موضوع مورد نظر و انتخاب نوع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا