در قرارداد اجاره رحم چه نکاتی باید ذکر شود؟

در قرارداد اجاره رحم چه نکاتی باید ذکر شود؟
با پیشرف علم روز به روز راههای جدیدی برای کمک به زوج هایی که مشکل باروری دارند معرفی می شود. یکی از این راه‌ها استفاده از رحم جایگزین یا رحم اجاره ای می باشد. در شرایطی که زوجه به هر دلیلی امکان نگهداری و پرورش جنین را ندارد با مراجعه به پزشک و تایید پزشک و دریافت نامه از ایشان می توانند اقدام به استفاده از رحم اجاره ای کنند. اما بسیاری از افراد از مسائل حقوقی و فقهی و الزامات این قرارداد (اجاره رحم) آشنایی ندارد، به همین سبب ممکن است در آینده با مشکلاتی مواجه شوند. لذا در این مقاله بر آن شدیم تا به صورت جامع به موضوع رحم اجاره ای بپردازیم.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

قرارداد اجاره رحم چیست؟ آیا از نظر فقها انعقاد چنین قراردادی صحیح می باشد؟ برای تنظیم قرارداد اجاره رحم چه نکاتی بایستی رعایت گردد؟ آیا تنظیم قرارداد مذکور توسط وکیل اجاره رحم ضروری است؟ شاید شما نیز در اطرافیان خود افرادی را دیده باشید که به صورت عادی، توانایی بچه دار شدن را نداشته باشند. در همین راستا از جمله زیباترین و مهمترین عقودی که به کمک این افراد می آید، عقد اجاره رحم می باشد. در نتیجه، همه روز افراد زیادی جهت دریافت مشاوره حقوقی اجاره رحم با وکیل تنظیم قرارداد موسسه حقوقی دادخواهان مجد در ارتباط هستند. این افراد سوالات گوناگونی را از ما می پرسند که از جمله رایج ترین آنها می توانیم به سوالات فوق الذکر اشاره کنیم. در نتیجه تصمیم گرفته ایم که به صورت تفصیلی با این قرارداد آشنا شویم. پس با یکی دیگه از مجموعه مقالات موسسه حقوقی دادخواهان مجد همراه ما باشید.

منظور از رحم جایگزین چیست؟

قبل از اینکه به سراغ آشنایی با قرارداد اجاره رحم برویم، بایستی با یکی از پرتکرارترین اصطلاحات اجاره دادن رحم یعنی رحم جایگزین آشنا شویم. زن و شوهری را تصور کنید که پس از سال ها تلاش برای بچه دار شدن، همه درهای موجود را بسته می بینند. با این حال با کمک علم، روشی تحت عنوان روش رحم جایگزین یا اجاره دادن رحم به وجود آمده که می تواند به آرزوی دیرینه این افراد پایان دهد و لبخند رضایت را بر لب های ایشان بیاورد. در این روش، زن و شوهر به آزمایشگاه مراجعه می کنند و پس از اخذ نمونه اسپرم و تخمک آنها، لقاح آزمایشگاهی صورت می گیرد. در نهایت نیز جنین در رحم خانم دیگری وارد می شود. به این روش، روش رحم جایگزین می گویند.

پروسه انجام روش رحم جایگزین:

یکی دیگر از نکاتی که پیش از آشنا شدن با این قرارداد  باید بدان بپردازیم، پروسه انجام اجاره دادن رحم می باشد. این پروسه شامل سه مرحله خواهد بود:

  • مراجعه اجاره دهنده رحم به همراه همسرش و خانواده صاحب جنین به مراکز مشاوره مخصوص و دریافت مشاوره جهت کسب اطلاع از اطلاعات حقوقی، اجتماعی و پزشکی
  • انجام آزمایش های لازمه و ارزیابی بالینی جهت رد نمودن بیماری های عفونی و تایید کردن سلامت روانی افراد
  • انعقاد قرارداد
شرایط مورد نیاز براس استفاده از رحم اجاره ای
شرایط استفاده از رحم اجاره ای و مرحل آن

شرایط استفاده از روش رحم جایگزین:

در ادامه آشنایی با این قرارداد بایستی با شرایط اجاره دادن رحم آشنا شویم. این شرایط عبارتند از:

  • ضرورت استفاده از روش رحم جایگزین و تایید آن توسط پزشک متخصص از طریق نامه معرفی.
  • عدم مبتلا بودن زوجین به بیماری هایی نظیر سیفلیس، هپاتیت و ایدز.
  • عدم اعتیاد داشتن زوجین به مواد مخدر.
  • داشتن سونوگرافی تایید شده و نرمال از نظر حجم و ذخیره تخمدان ها.

برای مطالعه بیشتر:‌ برای تنظیم قرارداد چه مراحلی باید طی شود؟

قرارداد اجاره رحم:

اکنون که با روش رحم جایگزین برای بچه دار شدن آشنا شدیم، بایستی با قرارداد اجاره رحم نیز آشنا شویم. از دیرباز تاکنون، قراردادها جهت تنظیم روابط میان افراد مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به اینکه اجاره دادن رحم نیز یکی دیگر از مهم ترین روابط انسانی موجود در جامعه امروزی می باشد، بایستی تمامی مراتب آن ذیل یک قرارداد، مشخص شود. این قرارداد، عقد اجاره رحم خواهد بود. در نتیجه این قرارداد، همان قراردادی است که افراد جهت استفاده از روش رحم جایگزین یا اجاره دادن رحم برای بچه دار شدن بایستی از آن استفاده کنند و روابط خود را بر اساس آن تنظیم نمایند.

همچنین بایستی به این نکته اشاره کنیم که قرارداد اجاره رحم با توجه به مواد 466 و 467 قانون مدنی که در مورد اجاره می باشد، تنظیم خواهد شد.

قرارداد اجاره رحم از نظر فقه:

یکی از سوالاتی که متقاضیان مشاوره حقوقی اجاره رحم از موسسه حقوقی دادخواهان مجد می پرسند، این است که آیا از نظر شرعی، انعقاد چنین عقدی صحیح می باشد؟ پاسخ این سوال مثبت است. در واقع با توجه به انعطاف پذیر بودن دین اسلام، تمامی فقها انعقاد قرارداد رح جایگزین را در صورتی که منجر به انجام محرمات دیگر نظیر لمس بدن نامحرم نشود، کاملا صحیح می دانند. در نتیجه انعقاد عقد اجاره رحم از نظر فقهی و شرعی کاملا صحیح است.

قرارداد اجاره رحم از نظر قانون
قرارداد اجاره رحم بر اساس قانون مدنی

اهمیت انعقاد قرارداد اجاره رحم:

اکنون که با تعریف قرارداد اجاره رحم و صحیح بودن آن از نظر فقها آشنا شدیم، بایستی به سراغ اهمیت و نکات این قرارداد برویم.  قرار است به این سوال پاسخ دهیم که چرا باید به دنبال انعقاد قرارداد اجاره رحم باشیم؟ در پاسخ باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تشخیص وابستگان ژنتیکی بچه.
  • تعیین کردن والدین قانونی کودک.
  • جلوگیری از ایجاد شبهه زنا در مورد مادر جانشین.
  • تعیین کردن تعهدات طرفین و شروط توافقی.
  • مشخص شدن نسب طفل نسبت به مادر جانشین.

در قرارداد اجاره رحم چه نکاتی باید ذکر شود؟

تا به اینجای کار سعی داشتیم به صورت تفصیلی شما را با این قرارداد آشنا کنیم. اکنون بایستی به این سوال پاسخ دهیم که در این قرارداد چه نکاتی باید ذکر شود؟ این نکات عبارتند از:

  • اطلاعات هویتی طرفین قرارداد: در این قرارداد صاحب رحم (مادر جایگزین) به عنوان اجیر و صاحبان جنین به عنوان مستاجرین طرفین قرارداد محسوب می شوند.
  • موضوع قرارداد: موضوع این قرارداد عبارت است از گذاشتن جنین ناشی از لقاح آزمایشگاهی سلول های جنسی مستاجرین در رحم مادر جایگزین و پرورش آن تا زمان تولد.
  • مدت زمان قرارداد: مدت زمان قرارداد اجاره رحم تا زمان وضع حمل می باشد؛ اعم از اینکه بیشتر از 9 ماه یا کمتر از آن به طول انجامد.
  • اجرت قرارداد: بایستی مبلغ توافق شده بین طرفین و نحوه پرداخت آن کاملا مشخص شود.
  • شرایط قرارداد.
مدت زمان قرارداد اجااره رحم چقدر است؟
مدت زمان قرارداد اجاره رحم

سخن پایانی:

همانطور که ذکر شد قرارداد رحم جایگزین یکی از جدیدترین قراردادهای سیستم حقوقی ایران محسوب می شود. در نتیجه قوانین و مقررات پیرامون اجاره دادن رحم بسیار جدید و پیچیده هستند. همچنین تنظیم این قرارداد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در نتیجه بایستی انعقاد قرارداد را به یک وکیل  بسپارید. ما در موسسه حقوقی دادخواهان مجد با گرد هم آوردن بهترین وکلای انعقاد قرارداد اجاره رحم در کنار شما عزیزان هستیم. شما می توانید همین الان نسبت به دریافت مشاوره حقوقی رایگان با وکلای مجموعه ما در ارتباط باشید.

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

دسته‌بندی نشده

مجازات شرکت در جرم کلاهبرداری چیست؟

پادکست مجازات شرکت در جرم کلاهبرداری چیست؟ کلاهبرداری یکی از جرایم رایج در جامعه است که به روش‌های مختلفی توسط افراد سودجو انجام می‌شود. در

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا