آیا می توان از تصمیمات کمیسیون های شهرداری شکایت کرد؟

سوالی که در این مطلب به بررسی آن خواهیم پرداخت این است که آیا میتوان از تصمیمات کمیسیون های شهرداری شکایت کرد؟ به طور خلاصه باید گفت بله میتوان به تصمیمات اتخاذ شده در کمیسیون های شهرداری شکایت کرد. اما هر تصمیم در چه کمیسیونی اتخاذ میشود؟ شهرداری کمیسیون های مختلفی دارد که هر کدام مسئولیت های ویژه خود رادارند. در ایت مطلب به برسی هر یک از این کمیسیون ها و نحوه شکایت از آنها پرداخته ایم.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

شهرداری یک از ارگان‌های وابسته به دولت است که وظایف گسترده‌ای در حیطه شهری و شهرسازی برعهده دارد. با توجه به این گستردگی، افراد بسیاری با امور مربوط به شهرداری درگیر هستند. این درگیری ها میتواند در خصوص اخذ پایان کار، اخذ جواز ساخت، کمیسیون ماده 100 و کمیسیون ماده 77 و… باشد. یکی از شایع ترین مسائلی که ممکن است بین شهرداری و شهروندان پیش بیاید، موضوع شکایت از کمیسیون‌های شهرداری است. آیا میتوان از تصمیمات کمیسیون های شهرداری شکایت کرد؟ در این مطلب به تمامی سوالات شما در خصوص نحوه شکایت از تصمیمات کمیسیون‌های شهرداری، پاسخ خواهیم داد.

انواع کمیسیون‌های شهرداری

شهرداری برای رسیدگی به امور مختلف، کمیسیون های مختلفی را در نظر گرفته است که هر کدام وظایف خاص خود را دارند. پیش از پاسخ به این سوال که آیا می توان از تصمیمات کمیسیون های شهرداری شکایت کرد، بهتر است ابتدا با کمیسیون های شهرداری و وظایف هریک بیشتر آشنا بشیم. در ادامه به برخی از مهمترین کمیسیون های شهرداری و وظایف هر یک اشاره خواهد شد:

·       کمیسیون ماده 5 شهرداری

کمیسیون ماده 5 شهرداری یکی از معروف ترین کمیسیون های شهرداری است که وظیفه آن بررسی و تصویب طرح های تفصیلی و تغییر کاربری میباشد.

·       کمیسیون ماده 7 شهرداری

کمیسیون ماده 7 یا کمیسیون قطع اشجار وظیفه حفاظت و جلوگیری از آسیب های احتمالی به باغات و فضای سبزی شهری را بر عهده دارد.

·       کمیسیون ماده 12

این کمیسیون وظیفه شناسایی اراضی بایر ( اراضی که سابقه عمران داشته اند اما در حال حاضر استفاده نمیشوند) و اراضی موات (اراضی که تا حالا سابقه عمران و احیا نداشته اند) بر عهده دارد.

·       کمیسیون ماده 55

وظیفه این کمیسیون شناسایی و محدود کردن کاربری های ناسازگار در بافت ها است. به عنوان مثال محدود کردن کاربری کارگاهی در بافت مسکونی

·       کمیسیون ماده 77

وظیفه این کمیسیون رسیدگی به مالیات ها و عوارض مودیان مالیاتی میباشد. مانند رسیدگی به عوارض ساخت و…

·       کمیسیون ماده 99 شهرداری

وظیفه این کمیسیون رسیدگی به ساخت و ساز های غیر مجاز در خارج از حریم شهر ها میباشد. به عنوان مثال ساخت یک ویلا بدون مجوز در اطراف استان تهران در حیطه رسیدگی های این کمیسیون میباشد.

·       کمیسیون ماده 100 شهرداری

نظارت بر فعالیت های ساختمانی در محدوده و حریم شهرها و رسیدگی به تخلفات ساختمان از نظر اصول شهرسازی ، فنی یا بهداشتی و قطع تأسیسات و بناهای خلاف مشخصات مندرج در پروانه و صدور پروانه ساختمانی از جمله وظایف این کمیسیون مهم شهرداری است.

پرداختن به جزئیات هر یک از این کمیسیون ها موضوع این بحث نمیباشد و صرفا وظایف کلی کمیسیون های شهرداری را به عنوان پیش نیازی برای ادامه مطلب ارائه دادیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هر یک از کمیسیون ها، میتوانید به وبلاگ موسسه حقوقی دادخواهان مجد مراجعه کنید.

آیا می توان از تصمیمات کمیسیون های شهرداری شکایت کرد؟

و اما سوال اصلی که به آن پاسخ خواهیم داد؛ آیا می توان از تصمیمات کمیسیون های شهرداری شکایت کرد؟ در جواب به این سوال باید گفت بله؛ میتوان از تصمیمات کمیسیون های شهرداری شکایت کرد. بعضا در کمیسیون ها تصمیماتی گرفته میشود که ممکن است از نظر شما ایراداتی به آن وارد باشد. به عنوان مثال جریمه ای در کمیسیون ماده 77 به دلیل عدم پرداخت عوارض ساخت برای ملک شما در نظر گرفته شده است و شما ادعا دارید که عوارض رابه موقع پرداخت کرده‌اید. بنابراین شما میتوانید به این تصمیم شکایت کنید.

مرجع رسیدگی به شکایت از تصمیمات کمیسیون های شهرداری

تصمیماتی که در کمیسیون هاس شهرداری اتخاذ میشود در زمره تصمیمات اداری هستند و دادگاه ها صلاحیت رسیدگی به آنها را ندارند. مرجع صالح برای رسیدگی به شکایات کمیسیون های شهرداری، اعم از کمیسیون ماده 100، 77 و… دیوان عالی عدالت اداری میباشد.

بهترین وکیل شهرداری در تهران

افراد بسیار زیادی وجود دارند که چندین سال درگیر پرونده های خود در شهرداری بوده اند. بعضا ضرر های مالی این پرونده ها بسیار سنگین میباشد. موسسه حقوقی دادخواهان مجد ایرانیان با در اختیار داشتن تیمی حرفه ای و مجرب از وکلای ملکی، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان در حوزه های مختلف دعاوی ملکی کیفری و حقوقی میباشد.

تیم وکیل شهرداری موسسه حقوقی دادخواهان مجد که تحت نظر دپارتمان ملکی این مجموعه به فعالیت خود ادامه میدهد، خود را متعهد میداند تا در تمامی مراجع قضایی از حقوق شما دفاع نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا دریافت مشاوره رایگان میتوانید از طریق فرم ها موجود در وبسایت و یا شماره 09126131767 با ما در ارتباط باشید.

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

دسته‌بندی نشده

آشنایی با انواع دعاوی بین المللی

دعاوی بین‌المللی، بخشی از عرصه حقوق بین‌المللی است که به بررسی و حل و فصل اختلافات و نزاعات بین افراد، شرکت‌ها، و حتی دولت‌ها از

آشنایی با دعاوی حقوقی و انواع آن
دسته‌بندی نشده

آشنایی با دعاوی حقوقی و انواع آن

یکی از چالش‌های اولیه که هر فردی در ابتدای اقدام به ارائه یا پیگیری یک دعوا مواجه می‌شود، تعیین موضوع مورد نظر و انتخاب نوع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا