شکایت از ساختمان های در حال ساخت بابت ایجاد سر و صدا

شکایت از ساختمان های در حال ساخت بابت ایجاد سر و صدا
برای بسیاری از ما پیش آمده که بعد از یک هفته پر مشغله، جمعه صبح در حال استراحت هستیم که با صدا های آزار دهنده از خواب بیدار میشیم. صدای ساخت و ساز هایی که در مجاورت محل سکونت شما در حال انجام است. اما آیا واقعا این ساخت و ساز ها میتوانند به همین راحتی آرامش شما را صلب کنند و شما نمیتوانید کاری کنید؟ این نمیتواند عادلانه باشد؛ بنابراین قانون گذار حقوقی را برای همسایگان در این مورد در نظر گرفته است. در این مقاله به بررسی شکایت از ساختمان های در حال ساخت بابت ایجاد سر و صدا خواهیم پرداخت.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

با توجه به افزایش روزانه جمعیت، نیاز به مسکن بیشتر حس میشود. در کشور ما ساخت و ساز مسکن علاوه بر اینکه برای رفع نیاز افراد انجام میشود، رویکرد سرمایه گذاری نیز دارد. البته بهتر است بگوییم بیشتر ساخت و ساز های مسکن در ایران و مخصوصا در تهران با رویکرد سرمایه گذاری میباشد. از آنجایی که قیمت مسکن همواره با شیب تندی رشد داشته است، افراد حتی با سرمایه های کمتر با استفاده از قرارداد مشارکت در ساخت و… به این حوزه ورود میکنند. همین موضوع سبب شده است تا ساخت و ساز های زیادی در سراسر کشور انجام شود که شاید برای ساکنین و همسایگان ایجاد مزاحمت نماید. موضوعی که در ادامه این مطلب بررسی خواهیم کرد، نحوه شکایت از ساختمان های در حال ساخت بابت ایجاد سر و صدا میباشد.

اگر شما هم هر روز با صدای آزار دهند ساخت و ساز با آشفتگی از خواب بیدار میشوید که حتی روز های تعطیلتان را هم تحت تاثیر قرار داده است، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا با نحوه شکایت از ساختمان های در حال ساخت بابت ایجاد سر و صدا آشنا شوید. 

جهت مشاوره با آنلاین حرفه‌ای کلیک کنید!

حقوق همسایگان در ساخت و ساز ها

ساخت و ساز ها همواره سر و صدای زیادی دارند و در واقع این بخش از ماهیت این فعالیت است و اجتناب ناپذیر میباشد. از طرفی هم اگر ساخت و سازی در شهر انجام نشود عملا اقتصاد فلج خواهد شد و مشکلات زیادی ایجاد میگردد. لذا قانون گذار حقوق همسایگان در ساخت و ساز در نظر گرفته است که اگر سازندگان به آن توجهی نکنند، همسایگان میتوانند به مراجع ذی صلاح شکایت کنند. این حقوق عبارتند از: 

  • ایجاد حادثه برای همسایگان:

اگر سازنده نکات فنی و ایمنی را رعایت نکند و حادثه ای برای هر یک از همسایگان رخ دهد، نه تنها موظف به جبران خسارت است، بلکه آسیب دیده میتواند با اقدام در مراجع قضایی نسبت به توقف پروژه اقدام نماید. به عنوان مثال اگر زمین ملک مناسب ساخت و ساز نباشد، ممکن است با عدم ساخت سازه نگهبان، به سازه های مجاور آسیب وارد شود. 

  • اختلال در مسیر تردد:

سازندگان حق ندارند در مسیر تردد همسایگان اختلالی ایجاد کنند. به عنوان مثال اگر دپو سیمان و مصالح در مقابل درب پارکینگ یا ورودی ساختمان شما باشد، سازنده تخلف انجامداده است و شما میتوانید این موضوع را در مراجع ذی صلاح پیگیری نمایید.

  • رفت و آمد خودرو های سنگین:

 خودرو های سنگین برای جا به جایی و تخلیه مصالح نمیتوانند در شب فعالیتی داشته باشند و ساعات مجاز برای انجام این کار از ساعت 6 صبح تا 12 ظهر میباشد. 

  • ساعات توقف و اتمام فعالیت:

از ساعت 14 الی 16، ساعات توقف عملیات میباشد. با توجه به اینکه بسیاری از افراد در این تایم مشغول استراحت هستند، ساختمان ها حق انجام فعالیت های پر سر و صدا را ندارند. همچنین فعالیت ساخت و ساز (همراه با تولید صدای آزاردهنده) نباید بعد از ساعت 9 شب ادامه یابد. 

  • حداکثر صدای مجاز:

طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی حداکثر صدای مجاز در فعالیت های ساختمانی برای ساعات 7 صبح تا 10 شب حداکثر 55 دسی بل و برای ساعات 10 شب تا 7 صبح، حداکثر 45 دسی بل میباشد.

  • مانع نورگیری و منظره:

 سازه جدید و در حال ساخت نباید به شکلی باشد که به نورگیری یا منظره سایر همسایگان لطمه ای وارد نماید. البته که در بسیاری از موارد شهرداری بدون توجه به این موضوع پروانه ساخت را برای سازندگان صادر میکند که در این صورت شما باید با یک وکیل شهرداری مشورت نمایید و شکایت خود را علیه شهرداری و سازنده در مراجع ذی ربط مطرح نمایید.  

شکایت از ساختمان های در حال ساخت بابت ایجاد سر و صدا

همانطور که گفتیم، همسایگان میتوانند در صورت عدم رعایت موارد فوق توسط سازنده، از ایشان شکایت کنند. همسایگان میتوانند از سازنده به دلیل عدم رعایت قوانین و ایجاد سر و صدای خارج از مقررات به سامانه 137 و 1888 شکایت کنند. این سامانه ها متعلق به شهرداری است. در واقع این عبارت که شهرداری میتواند ملک را تخریب یا جریمه کند اشتباه است. در صورت ثبت گزارش، شهرداری فقط عملیات ساخت و ساز را متوقف خواهد کرد و سپس مورد را به کمیسیون ماده 100 یا سایر کمیسیون ها ارجاع میدهد. کمیسیون ماده 100 تخلفات مربوط به ساخت و ساز را بررسی خواهد کرد. 

وکیل برای شکایت از سازندگان

افراد به دلایل مختلف ممکن است از سازندگان شکایت کنند. دلایلی مانند کلاهبرداری ملکی، مزاحمت برای همسایگان، عدم ثبت سند رسمی و موارد دیگر. موسسه حقوقی دادخواهان مجد ایرانیان یکی از خوشنام‌ترین موسسات حقوقی تهران میباشد که برترین وکلای حوزه ملکی را گرده هم آورده است تا در موارد مختلف به موکلین عزیز خدمت رسانی نماید. 

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

دسته‌بندی نشده

آشنایی با انواع دعاوی بین المللی

دعاوی بین‌المللی، بخشی از عرصه حقوق بین‌المللی است که به بررسی و حل و فصل اختلافات و نزاعات بین افراد، شرکت‌ها، و حتی دولت‌ها از

آشنایی با دعاوی حقوقی و انواع آن
دسته‌بندی نشده

آشنایی با دعاوی حقوقی و انواع آن

یکی از چالش‌های اولیه که هر فردی در ابتدای اقدام به ارائه یا پیگیری یک دعوا مواجه می‌شود، تعیین موضوع مورد نظر و انتخاب نوع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا