سند تک برگ چیست؟ مراحل دریافت سند تک برگ

سند تک برگ

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

از سال ۱۳۹۰ سند تک برگ جایگزین سند منگوله دار شده است. سند منگوله دار هنوز معتبر است اما توصیه می شود در اولین فرصت برای تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگ اقدام نمایید. در این مقاله قصد داریم به موضوع سند تک برگ و نحوه دریافت آن و تفاوت‌های آن با سایر اسناد بپردازیم. از شما خوانندگان گرامی دعوت می کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

سند تک برگ چیست؟

سند تک برگ یکی از اسناد رسمی و قابل استعلام است که در دفتر خانه ثبت می شود. این سند در یک برگ صادر شده و برخلاف اسناد قدیمی کاملا مکانیزه بوده و به صورت دست نویس نمی باشد. در سند تک برگ تمام اطلاعات لازم، از جمله اطلاعات هویتی طرفین معامله، محل سکونت، اطلاعات مربوط به دارایی مورد معامله (ملک یا خودرو) و مبلغ معامله درج می شود. سند تک برگ با هولوگرام مخصوص صادر می شود که احتمال جعل را کاهش می دهد.

مزایای سند تک برگ نسبت به سایر اسناد

  • ثبت اطلاعات کامل مالکیت ملک در سامانه کاداستر کشور
  • امنیت بالاتر به دلیل وجود هولوگرام غیر قابل جعل
  • صدور سند تک برگ بر اساس میزان سهم شرکا (در صورت مشاعی بودن ملک)
  • دقت در ثبت اطلاعات ملک و وجود کروکی و نقشه هوایی از ملک
  • ثبت اطلاعات به صورت تایپی از ناخوانا بودن و کم رنگ شدن متن به دلیل جوهر بی کیفیت جلو گیری می کند.
  • کاهش مصرف کاغذ و امکان تهیه کپی راحت تر (تعداد صفحات در سند منگوله دار بعضا تا ۱۰ صفحه می رسید)

مدارک لازم برای اخذ سند تک برگ

برای تبدیل، واگذاری و دریافت سند تک برگ، مدارک مورد نیاز عبارتند از:

  • اصل و کپی مدارک شناسایی مالک قبلی و مالک جدید ملک (در صورت واگذاری).
  • گواهی پایان کار شهرداری مربوط به ملک.
  • جواب استعلامات سند مربوط به ملک.
  • گواهی تسویه حساب با بیمه تامین اجتماعی برای املاک با کاربری صنعتی و تجاری.
  • کروکی دقیق ملک که ویژگی‌های ملک را نشان دهد.
  • قبض تلفن ثابت ملک.
  • آدرس و کدپستی ملک که توسط اداره پست منطقه تایید شده است.

این مدارک برای صدور سند تک برگ اهمیت دارند و تضمین می‌کنند که تمام اطلاعات ملک و مالکان به دقت ثبت و بررسی شوند. توجه به این نکته ضروری است که ممکن است نیاز به مدارک اضافی دیگر نیز وجود داشته باشد، بنابراین ارتباط مستقیم با اداره ثبت اسناد و املاک منطقه مربوطه برای دریافت اطلاعات دقیق و کامل تر توصیه می‌شود.

مراحل دریافت سند تک برگ

. مراجعه به اداره ثبت املاک:  صاحب ملک برای تبدیل سند منگوله‌دار به سند تک‌برگی نیاز به مراجعه به اداره ثبت املاک دارد. در بسیاری از موارد، این مراحل در دفتر ثبت انجام می‌شود.

  1. تکمیل فرم درخواست: پس از مراجعه، صاحب ملک باید فرم درخواست تبدیل سند را تکمیل کند. این فرم حاوی اطلاعات مهمی از جمله مشخصات ملک، اطلاعات مالک، و سایر اطلاعات مرتبط با تبدیل سند است.
  2. بررسی درخواست: درخواست توسط کارشناسان دفتر ثبت یا اداره ثبت املاک بررسی می‌شود. این بررسی شامل بررسی اطلاعات ملک و اطمینان از صحت مدارک است.
  3. استعلامات شهرداری و تسویه بیمه تأمین اجتماعی: در مراحل بعدی، استعلامات از شهرداری و در صورت لزوم، تسویه بیمه تأمین اجتماعی برای املاک تجاری و صنعتی انجام می‌شود.
  4. پرداخت هزینه تبدیل: با پایان مراحل بررسی و تصدیق، صاحب ملک ملزم به پرداخت هزینه تبدیل سند تک‌برگ می‌شود.
  5. صدور سند تک‌برگ: پس از پرداخت هزینه، سند تک‌برگ صادر می‌شود. این سند شامل اطلاعات جدید و به شکل تک‌برگی است.
  6. ارسال سند تک‌برگ: سند تک‌برگ صادرشده به صاحب ملک از طریق پست ارسال می‌شود. این فرآیند ممکن است تقریباً دو ماه زمان ببرد. توجه داشته باشید که زمان ارسال سند ممکن است با توجه به شرایط محلی و مقررات مختلف، متغیر باشد.

سخن پایانی، سامانه صدور الکترونیکی سند تک برگ

سامانه صدور الکترونیکی سند تک برگ به منظور تسهیل و سرعت در انجام فرآیند ثبت ملک، به طور آنلاین در دسترس عموم قرار گرفته است. این سامانه به وسیله ادارۀ ثبت اسناد امکان مراحل درخواست، اطلاع‌رسانی و پیگیری مراحل تعویض سند را برای افراد فراهم کرده است. با مراجعه به وب‌سایت sabtemelk.ir، می‌توانید از امکانات این سامانه بهره‌مند شده و درخواست خود را آنلاین ثبت کنید.

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

دسته‌بندی نشده

مجازات شرکت در جرم کلاهبرداری چیست؟

پادکست مجازات شرکت در جرم کلاهبرداری چیست؟ کلاهبرداری یکی از جرایم رایج در جامعه است که به روش‌های مختلفی توسط افراد سودجو انجام می‌شود. در

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا