بررسی تعدد و تکرار جرم در قانون کاهش مجازات حبس تعزیری

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

تعدد و تکرار جرم در قانون کاهش مجازات حبس تعزیری از جمله جدیدترین مباحث حقوقی ایران محسوب می شود. به همین خاطر سوالات گوناگونی در ذهن افراد به وجود آمده است. به طوری که همه روزه افراد زیادی جهت دریافت خدمات حقوقی با وکلای موسسه حقوقی دادخواهان مجد در این حیطه صحبت می کنند. در نتیجه تصمیم گرفته ایم در یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی دادخواهان مجد به طور کامل و تفصیلی به موضوع تعدد و تکرار جرم در قانون کاهش مجازات حبس تعزیری بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

تعدد و تکرار جرم چیست؟

در اولین گام از بررسی تعدد و تکرار جرم در قانون کاهش مجازات حبس تعزیری بایستی با تعریف تعدد جرم و تکرار جرم آشنا شویم. در ابتدا تعدد جرم را تعریف می کنیم. دکترین حقوقی، تعدد یا تکثر جرم را ناظر به شرایطی می دانند که فرد مورد نظر، جرایم متعددی را انجام داده باشد. با این حال بنا به دلایلی، پرونده وی توسط مقامات قضایی کشف و تعقیب نشده و در نتیجه حکمی نیز در این خصوص توسط قاضی صادر نشده است.

همچنین بایستی به این نکته اشاره کنیم که تعدد جرم به دو نوع زیر تقسیم می شوند:

  • تعدد مادی: در این نوع از تعدد جرم، اعمالی که مرتکب انجام داده است را می توان مشمول عناوین مجرمانه متنوعی دانست. به عنوان مثال فرد هم سرقت کرده و هم شرب خمر انجام داده است.
  • تعدد معنوی: در این حالت، فرد یک عمل مجرمانه را انجام داده که ممکن است مشمول دو یا چند عنوان مجرمانه باشد. به عنوان مثال فرد هنگام رانندگی بدون گواهینامه، شخص دیگری را به قتل رسانده است.

اکنون به سراغ تعریف تکرار جرم می رویم. اصطلاح حقوقی تکرار جرم ناظر به شرایطی است که فردی جرمی را انجام داده، مراحل رسیدگی به آن انجام شده و قاضی نیز حکم صادر کرده باشد. سپس وی مجدداً مرتکب جرم شود. به عنوان مثال فردی کلاهبرداری کرده و رای پرونده او نیز صادر شده باشد، سپس وی مجدداً جرم سرقت را نیز انجام دهد.

تعدد و تکرار جرم چیست؟
تعدد و تکرار جرم چیست؟

تفاوت تعدد و تکرار جرم:

آشنایی با تفاوت تعدد و تکرار جرم بسیار حائز اهمیت است. در واقع بایستی به این نکته اشاره داشته باشیم که مهم ترین تفاوت تعدد و تکرار جرم در صادر شدن یا نشدن حکم می باشد.  تعدد جرم مربوط به شرایطی است که فرد علیرغم انجام جرایم متعدد، مورد پیگرد قانونی و قضایی قرار نگرفته است در حالی که در تکرار جرم برای فرد رای صادر شده است.

قانون کاهش مجازات حبس تعزیری:

در گام بعدی از بررسی تعدد و تکرار جرم در قانون کاهش مجازات حبس تعزیری بایستی با این قانون آشنا شویم. در واقع مجازات حبس تعزیری یکی از رایج ترین مجازات های سیستم حقوق کیفری ایران محسوب می شود. همین مسئله باعث شلوغ شدن زندان ها و در نتیجه افزایش هزینه نگهداری از مرتکبین حبس تعزیری شده بود. به همین خاطر قانونگذار در سال 1399 قانونی را تحت عنوان قانون کاهش مجازات حبس تعزیری در 15 ماده وضع کرد. در این قانون، مجازات های حبس تعزیری مختلف کاهش یافته اند. اکنون بایستی به سراغ مبحث تکرار جرم در قانون کاهش مجازات حبس تعزیری برویم.

قانون کاهش مجازات حبس تعزیری
قانون کاهش مجازات حبس تعزیری

تعدد یا تکثر جرم در قانون کاهش مجازات حبس تعزیری:

هنگام بررسی تعدد جرم در قانون کاهش مجازات حبس تعزیری بایستی ابتدا با تعدد جرم در این قانون آشنا شویم. قانونگذار در ماده 12 قانون کاهش مجازات حبس تعزیری به اصلاح ماده 134 قانون مجازات اسلامی که در مورد تعدد جرم می باشد، پرداخته است.

این اصلاحات از قرار زیر است:

  • تعیین یک مجازات برای جرایم متعدد یکسان.
  • حکم به حداکثر مجازات در تعدد تا سه جرم.
  • اختیاری بودن حکم دادن به بیشتر از حداکثر مجازات در تعدد بیش از سه جرم.
  • تعیین تنها یک مجازات و اجرای اشد مجازات در جرائم تعزیری درجه 7 و 8.
  • تعدد جرایم تعزیری درجه 7 یا 8 با سایر درجات جرائم تعزیری، منجر به تشدید مجازات نمی شود.
  • محدودتر شدن میزان تشدید مجازات متهم در جرایمی که دارای حداقل میزان مجازات یا مجازات ثابت هستند.
  • در موضوع ترتب نتایج مجرمانه متعدد بر رفتار واحد، همانند تعدد معنوی رفتار می شود. در واقع بدون تشدید مجازات، مرتکب تنها به اشد مجازات محکوم می گردد.
  • برداشته شدن محدودیت کاهش مجازات هنگام اعمال کیفیات مخففه.
تعدد جرم
تعدد جرم

تکرار جرم در قانون کاهش مجازات حبس تعزیری:

تعدد و تکرار جرم در قانون کاهش مجازات حبس تعزیری دارای دو بخش است که با بخش اول آن آشنا شدیم. اکنون بایستی به سراغ تکرار جرم در قانون کاهش مجازات حبس تعزیری برویم. همانطور که دیدید، تعدد جرم در این قانون، پیچیدگی های بسیاری داشت. به همین خاطر می توان تکرار جرم را آسان تر تلقی نمود. قانونگذار در ماده 13 قانون کاهش مجازات حبس تعزیری در راستای اصلاح مقررات مربوط به تکرار جرم، مفاد ماده 137 قانون مجازات اسلامی را تغییر داده است.

این ماده عنوان می کند: «هر کس به‌ علت ارتکاب جرم عمدی به موجب حکم قطعی به یکی از مجازات های تعزیری از درجه یک تا درجه پنج محکوم شود و از تاریخ قطعیت حکم تا حصول اعاده حیثیت یا شمول مرور زمان اجرای مجازات، مرتکب جرم عمدی تعزیری درجه یک تا شش گردد، حداقل مجازات جرم ارتکابی میانگین بین حداقل و حداکثر مجازات قانونی آن جرم است و دادگاه می تواند وی را به بیش از حداکثر مجازات تا یک ‌چهارم آن محکوم کند».

همچنین ماده 14 قانون کاهش مجازات حبس تعزیری به تخفیف در تکرار جرم تعزیری پرداخته است و عنوان می کند: «در تکرار جرائم تعزیری، در صورت وجود جهات تخفیف مطابق مواد (۳۷) و (۳۸) این قانون اقدام می شود».

سخن پایانی:

در این مقاله به صورت کامل و تفصیلی با موضوع تعدد و تکرار جرم در قانون کاهش مجازات حبس تعزیری آشنا شدیم. با این حال بایستی بدانید مقررات پیرامون تعدد و تکرار جرم در قانون کاهش مجازات حبس تعزیری به قدری پیچیده است که افراد عادی نمی توانند از پس آن بر بیایند. در نتیجه بهتر است برای اطلاعات بیشتر و دقیق تر از طریق مشاوره حقوقی رایگان که برای شما تدارک دیده ایم با متخصصین موسسه حقوقی دادخواهان مجد در ارتباط باشید.

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

دسته‌بندی نشده

مجازات شرکت در جرم کلاهبرداری چیست؟

پادکست مجازات شرکت در جرم کلاهبرداری چیست؟ کلاهبرداری یکی از جرایم رایج در جامعه است که به روش‌های مختلفی توسط افراد سودجو انجام می‌شود. در

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا