آشنایی با نمونه قرارداد عدم افشا اطلاعات با کارمند

نمونه قرارداد عدم افشا اطلاعات با کارمند

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

نمونه قرارداد عدم افشا اطلاعات با کارمند چیست؟ برای نگارش چنین قراردادی بایستی چه نکاتی را رعایت کنیم؟ آیا نگارش چنین قراردادی را بایستی به یک وکیل تنظیم قرارداد بسپاریم؟ در جهان امروزی، رقابت بسیار تنگاتنگی در بین کسب و کارها وجود دارد. به نحوی که در بسیاری از موارد دیده شده که کارمندان سابق یک شرکت یا مجموعه اقتصادی با افشای اطلاعات آن مجموعه باعث تضعیف آنها و افزایش قدرت رقبای ایشان شده اند. بدین همین منظور، امروزه تنظیم قرارداد عدم افشا اطلاعات با کارمند از اهمیت بالایی برخوردار است. به نحوی که همه روزه متقاضیان زیادی جهت دریافت مشاوره حقوقی تنظیم قرارداد  از وکیل تنظیم قرارداد با موسسه حقوقی دادخواهان مجد در ارتباط هستند. این افراد سوالات گوناگونی را پیرامون نمونه قرارداد عدم افشا اطلاعات با کارمند از مشاورین ما می­پرسند. مهمترین آنها را در ابتدای مقاله ذکر کردیم. در نتیجه تصمیم گرفته­ایم در این مقاله به سوالات فوق­الذکر پاسخ دهیم. پس با یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی دادخواهان مجد در کنار ما باشید.

اهمیت قرارداد عدم افشا اطلاعات با کارمند:

قبل از اینکه به سراغ قرارداد عدم افشا اطلاعات با کارمند برویم و به سوالات مذکور در ابتدای مقاله پاسخ دهیم، بایستی به این سوال بپردازیم که اهمیت قرارداد عدم افشا اطلاعات با کارمند چیست؟ در پاسخ به این سوال بایستی بگوییم که «اطلاعات» همان مواردی هستند که باعث توسعه، پیشرفت و رشد یک شرکت می شوند. در واقع تصور کنید اگر قرار بود به راحتی اطلاعات یک شرکت به بیرون از مجموعه درز کند عملا فعالیت اقتصادی این شرکت ها بی فایده بود. چرا که هر کسی می توانست از این اطلاعات در راستای منافع شخصی خود استفاده کند. همچنین فضای اقتصادی جهان امروز کاملاً رقابتی می باشد. به نحوی که افشای اطلاعات یک شرکت می تواند این مجموعه را از فضای رقابتی خارج کند.

از طرفی برخی از کارمندان شرکت ها به فراخور وظیفه ای که بر عهده دارند به اطلاعات حیاتی شرکت دسترسی پیدا می کنند. به همین منظور، کارفرمایان تنظیم نمونه قرارداد افشا اطلاعات با کارمند را بسیار مهم می دانند تا بتوانند از حقوق شرکت خود دفاع کنند.

اهمیت قرارداد عدم افشا اطلاعات با کارمند
نمونه قرارداد عدم افشا اطلاعات با کارمند که تحت عنوان نمونه قرارداد محرمانگی نیز شناخته می شود

نمونه قرارداد عدم افشا اطلاعات با کارمند چیست؟

اکنون که با اهمیت نمونه قرارداد عدم افشا اطلاعات با کارمند آشنا شدیم، نوبت آن رسیده که به سراغ تعریف این قرارداد برویم. در واقع نمونه قرارداد عدم افشا اطلاعات با کارمند که تحت عنوان نمونه قرارداد محرمانگی نیز شناخته می شود، قراردادی است که کارفرمایان در راستای جلوگیری از افشای اطلاعات شرکت خود با کارمندان منعقد می کنند. به عبارت دیگر با انعقاد نمونه قرارداد عدم افشا اطلاعات با کارمند، وی در برابر کارفرمای خود متعهد می شود که اطلاعات شرکت را حفظ کرده و به هیچ عنوان آن را در اختیار افراد دیگر قرار ندهد.

یکی از رایج ترین سوالاتی که در این قسمت از مشاورین موسسه حقوقی دادخواهان مجد پرسیده می شود این است که منظور از اطلاعات محرمانه شرکت چیست؟ در پاسخ به این سوال می توانیم به چند مورد اشاره کنیم:

  • اطلاعات مشتریان
  • هویت شرکا
  • اطلاعات نحوه فروش
  • اطلاعات ساخت محصول
  • فرایندهای کاری

بیشتر بخوانید: نقش تنظیم قرارداد کار در روابط بین کارگر و کارفرما

چه مواردی در تنظیم نمونه قرارداد محرمانگی ذکر می گردد؟

یکی دیگر از مهم ترین سوالاتی که هنگام مشاوره حقوقی تنظیم قرارداد مذکور از وکلای موسسه حقوقی دادخواهان مجد پرسیده می شود این است که برای تنظیم نمونه قرارداد عدم افشا اطلاعات با کارمند چه نکاتی بایستی ذکر گردد؟

اگرچه تنظیم قرارداد مذکور بر اساس توافق طرفین منعقد خواهد شد، با این حال معمولا نمونه قرارداد عدم افشا اطلاعات با کارمند که تحت عنوان قرارداد NDA با کارمند نیز شناخته می شود، شامل ۱۲ بخش خواهد بود. این بخش ها عبارتند از:

  • مشخصات هویتی کامل طرفین قرارداد نظیر نام، شماره تلفن، شماره ملی یا شماره ثبت شرکت و غیره
  • تعریف اصطلاحات موجود در قرارداد
  • تعیین موضوع قرارداد که در قرارداد مذکور عدم افشای اطلاعات مورد نظر می باشد
  • تعیین مدت اعتبار قرارداد
  • تعیین اصول محرمانه بودن اطلاعات و استثنائات آن
  • تعیین تعهدات کارمند در قبال حفظ اطلاعات محرمانه شرکت
  • تعیین تعهدات و حقوق کارفرما یا همان صاحب اطلاعات
  • در نظر گرفتن امکان جبران خسارت توسط متعهد
  • تعیین نهاد نظارت بر عملکرد متعهد
  • تعیین مرجع صالح برای رسیدگی به اختلافات ناشی از قرارداد مذکور
  • تعیین شرایط فورس ماژور
  • مشخص نمودن تعداد نسخه های قرارداد
تنظیم نمونه قرارداد محرمانگی
تنظیم نمونه قرارداد محرمانگی

نکات ضروری در تنظیم قرارداد عدم افشا اطلاعات:

هنگام تنظیم قرارداد عدم افشا اطلاعات با کارمند با توجه به مواردی که بایستی در این قرارداد ذکر گردد، نکاتی نیز باید رعایت شود. این نکات عبارتند از:

  • تعیین اطلاعات محرمانه بایستی به صورت کامل، دقیق و بدون ابهام انجام گیرد تا از ایجاد اختلافات حقوقی گوناگون جلوگیری کند.
  • تعیین دقیق و صحیح طرفین قرارداد به منظور تعیین محدوده حفظ اطلاعات محرمانه شرکت.
  • تعیین صحیح و دقیق مدت زمان قرارداد: سعی کنید این مدت زمان، بازه زمانی گسترده ای داشته باشد.
  • تعیین دقیق عواقب نقض تعهد حفظ اطلاعات محرمانه شرکت: تعیین ضمانت اجراهای بازدارنده به قرارداد مذکور جدیت بخشیده و آن را از حالت تعهد اخلاقی خارج می کند.

نگارش قرارداد مذکور توسط وکیل تنظیم قراردادها:

همانطور که دیدید تنظیم قرارداد عدم افشا اطلاعات با کارمند دارای نکات و ریزه کاری های بسیار فراوانی است. به همین منظور اگر به دنبال تنظیم چنین قراردادی هستید بایستی الزاما آن را به وکیل تنظیم قراردادها بسپارید. وکیل مذکور با دانش و تخصصی که دارد به شما به عنوان کارفرما یا کارمند کمک می کند که ضمن نگارش یک قرارداد اصولی، تمامی حقوق و تعهدات خود را نیز بشناسید. البته پیدا کردن بهترین وکیل تنظیم قراردادها، کار بسیار سختی است. پس راه حل چیست؟

نگارش قرارداد مذکور توسط وکیل تنظیم قرارداد
نگارش قرارداد مذکور توسط وکیل تنظیم قرارداد

سخن پایانی:

همانطور که در قسمت قبلی ذکر شد، تنظیم قرارداد عدم افشا اطلاعات با کارمند بدون کمک وکیل تنظیم قراردادها غیر ممکن است. همچنین پیدا کردن وکیلی که بتواند به ما کمک کند نیز کار بسیار سختی خواهد بود. به همین منظور موسسه حقوقی دادخواهان مجد با گرد هم آوردن بهترین وکلای تنظیم قرارداد ایران در کنار شما عزیزان می باشد. شما می توانید همین الان از طریق مشاوره حقوقی با وکلای مجموعه ما در ارتباط باشید.

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

آشنایی با دعاوی بانکی و انواع آنها
دسته‌بندی نشده

آشنایی با دعاوی بانکی و انواع آنها

بانک‌ها به عنوان نهادهای اقتصادی حیاتی و اساسی در ساختار اقتصادی هر کشور شناخته می‌شوند. آن‌ها نقش اساسی در فعالیت‌های مالی، اعتباری، و سرمایه‌گذاری دارند

دسته‌بندی نشده

رد اعسار مهریه

مهریه، یکی از مفاهیم بنیادین در حقوق خانواده است که در فرآیند ازدواج نقش مهمی دارد. این مفهوم به پرداخت یک مبلغ یا ارائه اموال

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا