آیا دیه کشته شدن شهروندان ایرانی با اتباع یکسان است

آیا دیه کشته شدن شهروندان ایرانی با اتباع یکسان است
سالانه اتباع کشور های مختلفی از جمله افغانستان برای کار و زندگی به ایران مهاجرت میکنند. یکی از موضوعاتی که در رابطه با اتباع مطرح است بحث دیه است. در موارد زیادی ممکن است حوادثی پیش بیاید که متاسفانه باعث فوت اتباع میشود. به عنوان مقال در پرونده های زیادی دیده ایم که اتباع افغانی شاغل در پروژه های ساختمانی به دلیل سقوط از ارتفاع فوت کرده اند. سوالی که در این مثاله به آن پاسخ خواهیم داد این است که آیا دیه کشته شدن شهروندان ایرانی با اتباع یکسان است؟

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

معقوله دیه یکی از مواردی است که افراد زیادی درگیر آن میشوند. در موارد زیادی قانون گذار دیه برای جرائم در نظر میگیرد. به عنوان مثال در نزاع خیابانی اگر فردی به فرد دیگر آسیب وارد نماید بسته به میزان جراحت، دادگاه میتواند دیه ای را مشخص نماید که از سمت ضارب باید به شاکی پرداخت شود. یکی از مواردی که قانون گذار به جای قصاص، دیه برای آن در نظر گرفته است، دیه است. اما سوالی که بسیار از وکلای موسسه حقوقی دادخواهان مجد پرسیده شده است، این است که “آیا دیه کشته شدن شهروندان ایرانی با اتباع یکسان است؟

دیه چیست؟

دیه مبلغ یا مالی است که در صورت کشتن یا وارد کردن آسیب به شخصی، به ایشان یا بازماندگان پرداخت میشود. در واقع دیه برای مواردی است که امکان قصاص وجود ندارد و یا طرفین با دیه مصالحه کرده‌اند. به عنوان مثال، در قتل عمد، در صورتی که اولیای دم رضایت ندهند، قاتل محکوم به اعدام خواهد بود. اما اگر خانواده مقتول رضایت بدهند، مجرم محکوم به پرداخت دیه خواهد شد و به اصطلاح به جای قصاص با دیه مصالحه کردند.

آیا دیه کشته شدن شهروندان ایرانی با اتباع یکسان است؟

یکی از سوالات پر چالش و مهم در زمینه دیه این است که آیا دیه کشته شدن شهرواندان ایرانی با اتباع یکسان است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت بله؛ دیه کشته شدن شهروندان ایرانی با اتباع یکسان است. در واقع از نظر قانون، دیه غیر مسلمان که معتقد به ادیان الهی مانند مسیحیت و یهودیت و… هستند با دیه مسلمان برابر دانسته شده است. این موضوع شامل کافر یا مذاهبی مثل بهائیت و وهابیت نمیشود. هرچند که طبق قوانین فقهی دیه مسلمان و غیر مسلمان برابر نیست. اما اشاره ای به ایرانی یا غیر ایرانی بودن اشاره ای نشده است. بنابراین اگر اتباع پیرو دین اسلام باشد دیه به صورت کامل به ایشان تعلق میگیرد.

اگر اتباع به صورت غیر قانونی وارد شده باشد دیه به ایشان تعلق میگیرد؟

وکیل کیفری موسسه حقوقی دادخواهان مجد در این زمینه پاسخ میدهد: بله دیه تعلق می گیرد و در این راستا تفاوتی فی مابین اتباعی که ورود قانونی داشته اند و اتباعی که ورود غیرمجاز داشته اند وجود ندارد و همگی مورد حمایت قانون می باشند.

مشاوره با وکیل دیه

موسسه حقوقی دادخواهان مجد ایرانیان به عنوان یکی از برترین موسسات حقوقی تهران، آماده خدمت رسانی و ارائه مشاوره های تخصصی حقوقی و کیفری به شما عزیزان میباشد. جهت دریافت یک جلسه مشاوره رایگان میتوانید با شماره 09126131767 تماس بگیرید و یا درخواست خود را از طریق فرم موجود در انتهای صفحه خانه برای ما ارسال نمایید.

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

دسته‌بندی نشده

مجازات شرکت در جرم کلاهبرداری چیست؟

کلاهبرداری یکی از جرایم رایج در جامعه است که به روش‌های مختلفی توسط افراد سودجو انجام می‌شود. در برخی از این موارد، مشاهده می‌شود که

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا