مبایعه نامه و نحوه تنظیم آن

مبایعه نامه و نحوه تنظیم آن

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مبایعه نامه چیست؟

مبایعه نامه یا بیع نامه، در لغت به معنای خرید و فروش است که از ریشه بیع می‌آید. بیع نامه قراردادی است بین خریدار و فروشنده که طبق آن ملک یا مالی در ازای مبغلی بین آنها رد و بدل میشود. همچنین در این قرارداد باید زمانی برای انجام معامله معین شود. بیع نامه معمولا برای معاملات املاک به کار میرود اما به لحاظ حقوقی هیج منعی برای استفاده از آن در معاملات دیگر وجود ندارد.

ار آنجایی که بیع نامه از اهمیت بالایی برخوردار است، باید توجه کرد که اصول و قواعدی در نگارش آن حتما رعایت شود تا وجاهت حقوقی و قانونی آن حفظ شود. همچنین اگر بیع نامه به صورت دقیق تنظیم نشود، میتواند منجر به دعاوی ملکی پیچیده‌ای شود.

تفاوت مبایعه نامه و قول نامه

قول نامه نیز مانند مبایعه نامه، سندی است که طبق آن، خریدار و فروشنده در ازای مبلغی مشخص، ملک یا مالی را در اختیار یکدیگر میگذارند. به عنوان مثال، موجر و مستاجر باهم قولنامه ای تنظیم میکنند. طبق این قولنامه، مستاجر موظف است در تاریخ های مقرر میزان مشخصی اجاره را به موجر بدهد. موجر نیز در ازای این اجاره، ملک خود را برای مدت زمانی مشخص در اختیار مستاجر میگذارد. همانطور که مشاهده کردید قولنامه تا حد زیادی مشابه مبایعه نامه میباشد. تفاوت مبایعه نامه و قولنامه به شرح زیر میباشد:

برای مطالعه راجع به نحوه تنظیم قرارداد اجاره نامه کلیک کنید!
  • مبایعه نامه یا بیع نامه فقط برای اعمال خرید و فروش مورد استفاده قرار میگیرد در صورتی که قولنامه برای هر موضوع حقوقی دیگر نیز میتواند استفاده شود.
  • قولنامه در اصل وعده‌ی انجام کاری در آینده است. فرض کنید میخواهید ملکی را از شخصی بخرید اما به هر دلیلی ملک در حال حاضر آماده به فروش نیست. این عدم آمادگی میتواند به علت نداشتن سند، نداشتن پایان کار یا هر موضوع دیگری باشد. در این صورت فروشنده قولنامه ای تنظیم میکند که در تاریخی مشخص در دفترخانه حاضر شود تا سند رسمی را تنظیم نماید. در صورتی که مبایعه نامه
راجع به الزام به اخذ پایان کار بیشتر بدانید!
  • سندی است برای خود تعهد خرید و فروش.

محتویات و شرایط مبایعه نامه

مبایعه نامه باید شامل 7 ماده باشد که در ذیل به آنها پرداخته شده است:

  • طرفین قرارداد – ماده 1 مبایعه نامه:

در این بخش باید مشخصات خریدار و فروشنده به صورت کامل ذکر شود. از آنجایی که این مشخصات به صورت مستقیم از اداره ثبت احوال استعلام گرفته نمیشود، حتما کد ملی ها و مشخصات باید با شناسنامه مطابقت داده شود. با بررسی دقیق اطلاعات این بخش میتوان از مشکلات آینده جلوگیری نمود.

  • موضوع و مشخصات مورد معامله – ماده 2 مبایعه نامه:

در این بخش از مبایعه نامه، باید در ابتدا مالی که مورد مورد معامله قرار میگیرد مشخص شود. سپس باید جزئیات مال مورد معامله در مبایعه نامه ذکر شود. به عنوان مثال فرض کنید مبایعه نامه برای معامله ملک تنظیم میشود. باید مقدار سهم خریده شده توسط خریدار ذکر شود. همچنین نوع ملک، یعنی تجاری، مسکونی و… بودن مشخص شود و وضعیت عرصه و اعیان و اوقافی بودن یا شخصی بودن ملک تعیین شود. مشخصات اسکلت سازه، تعدا د طبقات، وضعیت سیستم سرمایش و گرمایش، شماره سند، کدپستی، وضعیت اشتراکات آب، برق، گاز و … نیز باید مشخص شود. همچنین میتوانید صحت کد پستی را از اداره پست استعلام نمایید تا با خیال راحت تر مبایعه نامه را تنظیم نمایید.

  • ثمن معامله ماده 3 مبایعه نامه :

ثمن معامله همان مبلغی است که در ازای فروش مال، خریدار باید به فروشنده بپردازد. توصیه میشود که حتما مبلغ، نحوه پرداخت و شماره چک ها در مبایعه نامه ثبت شود.

  • شرایط تنظیم سند ماده 4 مبایعه نامه:

شرایطی که برای تنظیم سند باید در مبایعه نامه ذکر شود، خود شامل 4 بند است که در ادامه توضیخ داده شده اند:

  1. تاریخ حضور در دفترخانه جهت انتقال سند قطعی، در مبایعه نامه ذکر شود.
  2. الزام فروشنده به فک رهن تا قبل از تنظیم سند رسمی
  3. در مبایعه نامه ذکر شود که در صورت عدم حضور هر یک از طرفین به دفترخانه، طرف دیگر میتواند از سردفتر دفترخانه اسناد رسمی، گواهی عدم حضور بگیرد. با گواهی عدم حضور، طرف دیگر ملزم به پرداخت روزانه جریمه میشود.
  4. در صورت عدم ارائه مدارک لازم مانند پیان کار، مفاصا حساب شهرداری و مالیات و … از سوی فروشنده، خریدار میتواند به صورت روزانه خسارت دریافت نماید.
  • شرایط تسلیم مال مورد معامله – ماده 5 مبایعه نامه:

تحویل یا تسلیم مال نورد معامله از جانب فروشنده دو بند دارد که باید در مبایعه نامه ذکر شود:

  1. تاریخ تحویل مال باید ذکر شود و در‌صورت امتناع فروشنده از تحویل، باید طبق بند 5 ماده 6 با فروشنده برخورد شود.
  2. درصورتی که به هر علتی مال خریداری، قابل انتقال نباشد، فروشنده باید مبلغ پرداختی خریدار را عودت دهد. همچنین باید خسارات وارده به خریدار را نیز جبران نماید.
  • آثار قرارداد – ماده 6 مبایعه نامه:

آثار قرارداد  نیز شامل 7 بند میباشد که در ادامه به شرح آن‌ها پرداخته‌ایم:

  1. طبق این بند، فروشنده ملزم به ارائه اسناد لازم جهت انتقال سند میشود. همچنین ایشان باید تا قبل از تنظیم سند، بدهی‌های خود را به سازمان های مختلف مانند شهرداری، اداره آب و فاضلاب و … پرداخت نماید.
  2. در این بند، طبق توافق باید مشخص شود که تسویه با اوقاف، شهرداری و مالیات به عهده چه کسی است. شایان ذکر است که هزینه تنظیم سند رهنی بر عهده خریدار است.
  3. نوسانات قیمت در بازار، هیچ تاثیری در ثمن و مبلغ معامله ندارد.
  4. درصورتی که هریک از طرفین به هر طریقی به تعهدات خود مانند پرداخت ثمن، عما نکنند، موظف به پرداخت جریمه بر اساس توافقات مبایعه نامه اقدام نمایند.
  5. در این بند باید جریمه ای را برای عدم انجام تعهدات در نظر بگیرید.
  6. مبایعه نامه باید دارای امضا و مهر دارند پروانه کسب باشد. به عنوان مثال املاک
  7. بدون اینکه رودربایستی بکنید، اصل مدارک شناسایی و سند را چک کنید تا مطمئن شوید با خود صاحب مال معاملع میکنید.
  • فایل متعاملین – ماده 7 مبایعه نامه :

 پرداخت کمیسیون املاک، یا بنگاهی که در آن مبایعه نامه تنظیم میشود براساس نرخه اتحادیه میباشد.

برای محاسبه آنلاین کمیسیون املاک سال ۱۴۰۰ کلیک کنید!
  1. فسخ مبایعه نامه هیچ تاثیری در حق الزحمه املاک یا بنگاه ندارد.
  2. علاوه بر حق الزحمه، 9 درصد نیز ارزش افزوده از طرفین دریافت میشود.
  3. در این بند طرفین مسئولیت عدم صحت اطلاعات وارد شده را بر عهده میگیرند.
  • توضیحات قرارد:

در این بخش طلاعاتی که در متن نیامده و نیاز به ذکر دارند نوشته میشود

وکیل ملکی و حوزه کسب و کار

تنظیم مبایعه نامه و برخی اسناد از این قبیل، دارای پیچیدگی های حقوقی زیادی هستند. در اینگونه مواقع اکیدا توصیه میکنیم با یک وکیل متخصص مشورت داشته باشید.

موسسه حقوقی دادخواهان مجد با داشتن دپارتمان‌های مختلف آمادگی خدمت رسانی به شما بزرگواران را دارد.

شماره جناب آقای دکتر فتحی، وکیل پایه یک دادگستری در زیر برای شما قرار داده شده است.

بیع نامه، قولنامه و صلح نامه… چه فرقی دارند با هم؟

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

دسته‌بندی نشده

کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری

کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری، مرجعی تخصصی برای رسیدگی به امور مربوط به اراضی و تشخیص نوع آنهاست. این کمیسیون در راستای اجرای قانون

دسته‌بندی نشده

آشنایی با کمیسیون رفع خطر شهرداری

کمیسیون رفع خطر شهرداری که در بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری به آن اشاره شده، وظایف مهمی در زمینه حفظ ایمنی و سلامت شهروندان

2 دیدگاه دربارهٔ «مبایعه نامه و نحوه تنظیم آن»

    1. سلام وقتتون بخیر؛
      درواقع در قولنامه فروشنده به خریدار قول میدهد که اگر مجموعه ای از شرایط فراهم باشد (شروط مندرج در قولنامه) مال را به خریدار میفروشد. حال اگ خریدار تمام شروط را انجام دهد، دو حالت وجود دارد: حالت اول این است که فروشنده طی یک قرارداد بیع ( مبایعه نامه ) مال را به خریدار انتقال میدهد. حالت دوم این است که فروشنده به هر دلیلی مانند تغیییر قیمت مال نسبت به قبل، از تنظیم مبایعه نامه امتناع مینماید که در این صورت خریدار میتواند با در دست داشتن قولنامه، دعوای الزام به تنظیم مبایعه نامه را مطرح نماید.
      به زبان ساده، در قولنامه فروشنده به خریدار قول میدهد که مال مورد نظر را به ایشان انتقال دهد. قراردادی که بعد از انجام شروط قولنامه به امضای طرفین میرسد، مبایعه نامه نام دارد.
      امیدوارم پاسخ سوالتون رو گرفته باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا