نکات حقوقی مهم برای نوشتن مبایعه نامه

برای تنظیم مبایعه نامه، باید همواره نکاتی را در نظر داشته باشید تا بتوانید با تنظیم یک مبایعه نامه خوب، از ضرر های احتمالی جلوگیری نمایید.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

در مقالات قبلی ابعاد مختلف مبایعه نامه را بررسی کردیم و تفاوت آن را با قولنامه گفتیم. همچنین نحوه تنظیم مبایعه نامه را به شکلی که جنبه حقوقی آن رعایت شود بررسی کردیم. اما همواره همه چیز طبق یک قانون مشخص پیش نیمرود. لذا باید نکاتی را در تنظیم مبایعه نامه در نظر داشته باشیم. در این مقاله قصد داریم تا نکات حقوقی تنظیم مبایعه نامه را بررسی کنیم.

برای مطالعه تکمیلی راجع به مبایعه نامه و تنظیم آن کلیک کنید!

بررسی نکات حقوقی تنظیم مبایعه نامه

  • قبل از تنظیم مبایعه نامه، حتما از طریق مدارک شناسایی معتبر، نسبت به احراز هویت طرف دیگر اقدام نمایید.
  • به نحوی که طرف مقابل ناراحت نشود، از قصد خرید یا فروش او آگاهی پیدا کنید تا مبادا درگیر شیادین و کلاهبرداران شوید. این کار میتواند در قالب یک مکالمه دوستانه باشد.
  • حتما به نحوه پرداخت
  • خریدار توجه کنید! اگر قرار است به صورت چک پرداخت کنید توجه داشته باشید که حتما در سامانه صیادی ثبت شده باشد. شماره چک را در مبایعه نامه قید نمایید.
  • حتما اگر مشاور املاک یا بنگاه به شما اطمینان داد راجع به بند های مبایعه نامه، بازهم به دقت مبایعه نامه را بخوانید. بند به بند و با دقت فرآوان!!!
  • برای هر یک از تعهدات طرف مقابل، ضمانت اجرایی تعیین نمایید. به عنوان مثال اگر قرار است در روز x برای سند رسمی به دفتر خانه بروید، ذکر کنید که اگر طرف دیگر در آن روز حاضر نشد، باید روزانه y تومان جریمه بدهد.
  • بخشی از ثمن معامله را به عنوان ضمانت اجرایی یا بیانه از خریدار دریافت نمایید. همچنین ذکر کنید که در صورت پشیمان شدن خریدار از خرید، بخشی از بیانه به عنوان حق ضرر کسر میشود و مابقی به خریدار عودت داده میشود.
کلاهبرداری ملکی و شیوه‌های نوین آن——< بیشتر بخوانید!!
  • توجه کنید که به صرف دریافت بیانه، مبایعه نامه را امضا نکنید. چرا که اگر اقساط بعدی ثمن پرداخت نشود شما درگیر قراردادی شده اید که راه فراری از آن ندارید.
  • درهنگام امضای مبایعه نامه حتما چند شاهد از جانب خود داشته باشید که مبایعه نامه را امضا کنند. شهود در هنگام دعاوی حقوقی احتمالی، کمک بسزایی میکنند.
  • در صورتی که خریدار برای تامین اعتبار خرید، قرار است وامی دریافت نماید، باید از چند و چون وام اطلاع داشته باشید.
  • برای پرداخت ثمن معامله زمان مشخص نمایید. همچنین ضمانت اجرایی نیز در نظر بگیرید تا در صورت عدم پرداخت ثمن در زمان مقرر، متضرر نشوید.
  • زمان تحویل مال را به زمانی موکول نمایید که حداقل 80 درصد از مبلغ ثمن را دریافت کرده باشید. همچنین برای زمان انتقال سند، کمتر از 20 درصد از خریدار مطالبات داشته باشید.
  • اگر که خریدار از سمت بنگاه دار معرفی شده است، حتما قید شود که مسئولیت فساد احتمالی مبایعه نامه با ایشان است.
  • در مبایعه نامه قید شود که آدرس ذکر شده از سمت طرفین در صورت تغییر باید به اطلاع طرف دیگر برسد در غیر این صورت مکاتبات ارسالی به آدرس اولیه قانونی میباشد.

**** بیشتر بخوانید: انواع وام های بانکی ****

جمع بندی

در این مقاله سعی شد تا نکات کلیدی نوشتن مبایعه نامه ذکر شود. برای جمع بندی یک نکته بسیار حائز اهمیت این است که، در هنگام نوشتن مبایعه نامه، به تمامی جزیات دقت نمایید. در بسیاری از موارد و پرونده های حقوقی، اصل مشکل از بی دقتی یکی از طرفیت است. بعضا ممکن است کلاهبرداران به قدری از بی دقتی شما مطلع باشند که در بند های مختلف مبایعه نامه، مواردی را ذکر کنند که باعث آسیب های جدی به شما گردد.


*** بیشتر بخوانید: وکیل استرداد ضمانت + همه چیز راجع به دعوای استرداد ضمانت ***


همواره توصیه میکنیم که بند های مبایعه نامه را با دقت تمام مطالعه نمایید و هر نقطه مبهمی وجود دارد، سوال کنید. به هیچ عنوان با رودربایستی و کم دقتی مبایعه نامه را امضا نکنید. موسسه حقوقی دادخواهان مجد اکیدا توصیه میکند که همواره قبل از امضا کردن مبایعه نامه، با یک وکیل متخصص، بند‌های مبایعه نامه را مورد بررسی قرار دهید. همچنین سعی کنید تمام جزئیاتی را که در معامله طی کرده اید را در مبایعه نامه ذکر کنید. برای اینکه این بند ها دارای بار حقوقی خوبی باشند تا بتوانید از طریق مراجع ذی صلاح حق خواهی نمایید، موسسه حقوقی دادخواهان مجد آماده است تا به صورت رایگان به شما مشاوره بدهد.  

 

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

دسته‌بندی نشده

شرایط و مراحل ابطال وصیت نامه

وصیت‌نامه، یک سند حقوقی است که شخص می‌تواند در آن تصمیمات مربوط به توزیع دارایی‌هایش و دیگر أمور پس از فوت خود را اعلام کند.

دسته‌بندی نشده

ابطال مزایده چیست؟

مزایده به عنوان یک فرآیند حائز اهمیت در حوزه حقوقی است که در آن اموال یا خدمات به بالاترین قیمت یا شرایط فروخته می‌شوند. طبق

2 دیدگاه دربارهٔ «نکات حقوقی مهم برای نوشتن مبایعه نامه»

  1. هوالرزاق
    مفاد مندرج در مبایعه نامه
    1-خریدار قبل ازامضاء قرارداد ، از ملک مورد معامله و پارکینگ و انباری مربوطه و کلیه متعلقات منصوبه درآن بازدید و در خصوص تمامی جوانب آن بررسی کامل ولازم را بعمل آورده و از صحت وسلامت و عدم ممنوع المعامله بودن و بازداشت ملک مورد معامله اطمینان حاصل نمود.خریدار تمامی مفاد قرارداد پیش فروش واحد مسکونی به قیمت قطعی بشماره……. تاریخ ……..صادره ازبنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی را که با آقای ….. منعقد نموده بود را کاملا مطالعه نمود وپس از رویت تمامی بندها و مفاد وتبصره های آن ، تمامی موارد را پذیرا و قبول وسپس به اختیار خود حاضر به انجام این معامله گردید.
    2-فروشنده تحت هیچ شرایطی حق انتقال موردمعامله بعد از تاریخ این قرارداد را به غیرنخواهد داشت.و اقرار نمود که قبل از این تاریخ ،مورد معامله را به هیچ شخص واگذار ننموده است.
    3-مورد معامله صرفا با کاربری مسکونی/تجاری/ کشاورزی بوده و هرگونه تغییرکاربری و انجام امور اداری، برعهده خریدار خواهدبود.
    4- هرگونه بدهی دولتی وبدهی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی، تا تاریخ قبل ازانعقاد این مبایعه نامه برعهده فروشنده و بدهی های بعد از تاریخ این قرارداد، با توافق طرفین ،برعهده خریدار خواهد بود.* اسقاط کافه خیارات ولو خیار غبن هر چند فاحش از طرفین معامله بعمل آمد.
    6-پرداخت و تسویه حساب هزینه های آب و برق وگازو تلفن و شارژ ملک مورد معامله، تا تاریخ انعقاد قرارداد بر عهده فروشنده می باشدو از تاریخ انعقاد قرارداد به بعد بر عهده خریدار می باشد. ضمنا برق واحد مذکور بصورت اختصاصی و آب وگاز بصورت اشتراکی می باشد.
    7-پرداخت و تسویه حساب هزینه های نگهداری (جک در و دوربین مداربسته و…..)و شارژ مجتمع مسکونی/تجاری برمبنای مصوبات هیئت مدیره ، تا تاریخ انعقاد قرارداد بر عهده فروشنده میباشد.*فروشنده حق ندارد درطول مدت قرارداد، قیمت مورد معامله را که توافق شده و در قرارداد درج گردیده را به هیچ عنوان تغییر دهد.*فروشنده بایستی تسویه حساب آب ، برق ،گاز ، تلفن و…. را تا تاریخ تحویل ملک به خریدار، انجام و مدارک مکتوب را تحویل خریدار و مشاور املاک دهد.
    13-از طرف فروشنده یک فقره چک به مبلغ……… ریال بشماره……….. بتاریخ……….. بانک……شعبه…… بعنوان ضمانت(جهت تنظیم سندرسمی در محضر در موعد مقرر) به خریدارتحویل گردید.فروشنده متعهد گردید ،در هر زمانی جهت انجام امور اداری، به حضور وی نیاز بود ، بدون دریافت هزینه وچون وچرایی حاضر گردد و چنانچه در موعد مقرر فروشنده نسبت به انتقال سند رسمی اقدام ننماید، خریدار میتواند چک مربوطه را به مرحله اجراء گذاشته و نسبت به وصول آن اقدام نماید.
    14- کلیه اسناد ومدارک موجود ملک به ترتیب فروش و واگذاری به رویت خریدار رسید و تمامی مدارک را بدون هیچ کاستی از فروشنده تحویل گرفت وخریدار اقرار و اعلام نمود که ازملک مورد معامله بازدید و از کلیات ضوابط و شرایط تعهد به فروشنده اصلی(بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی) آگاهی و اطلاع کامل دارد وتمامی شرایط مندرج در قرارداد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی واوصاف مندرج در ضمیمه های آنرا بدون هیچ گونه قید و شرطی قبول نموده است.
    15- با توجه به اینکه جهت ساخت واحد مذکور تسهیلات مشارکت مدنی از بانک مسکن دریافت شده است وسود دوران مشارکت مدنی مذکور در قیمت مورد معامله محسوب نگردیده وپرداخت آن به عهده و در ذمه خریدار می باشد.لذا مقرر گردید فروشنده ظرف مدت 24 ساعت ، صورت وضعیت حساب وام مربوطه را بصورت کتبی از بانک مسکن مربوطه ،اخذ وبه خریدار و مشاور املاک تحویل نماید و بنا بر توافق طرفین مقرر گردید مانده بدهی تسویه وام بیع مورد نظر ، از مبلغ کل ثمن مورد معامله کسر و خریدار بعنوان ضمانت یک برگ چک به مبلغ دو برابر مبلغ وام بتاریخ موعد تنظیم سند رسمی، تحویل فروشنده بدهد و یا نسبت به تعویض ضامن اقدام عاجل نماید.
    فروشنده و خریدار در رابطه با متراژ آپارتمان مورد معامله توافق نمودند ((چنانچه در سند رسمی اصلی در آینده، متراژ کمتر از متراژ فروخته شده بود ، فروشنده بایستی به نرخ مندرج در مبایعه نامه، مبلغ را به خریدار معاودت نمایند و چنانچه متراژ بیشتر شد، بایستی خریدار برابر مقررات و ابلاغیه بنیاد مسکن اقدام و مبلغ مازاد بر متراژ قرارداد پیش فروش را به مبادی ذیربط پرداخت نماید)) و خریدار حق فسخ را از خود ساقط نمود.
    فروشنده(موکل) فقط در خصوص این ملک، خریدار را وکیل در حیات و وصی در ممات اعلام نمود.* طرفین متعهد شدند هرگونه تغییر نشانی و آدرس خودرا به طرف مقابل اعلام نمایند، در غیر این صورت مکاتبات به نشانی اعلامی قانونی بوده و اعتراضی نسبت به این موضوع نیست.
    شماره چک ضمانت وام: مبلغ —-در وجه—- بتاریخ—- بانک—-شعبه—– شماره چک——
    *کلیه بندهای این قرارداد بنابردرخواست طرفین معامله نوشته شده و طرفین نیز درمورد تمامی موارد با یکدیگر توافق نمودند . هرگونه کشف الفساد و معارض شخصی به عهده فروشنده می باشدو هرگونه طرح دولتی برعهده خریدار وقرارداد فوق توسط طرفین معامله و شهودحاضر ، بطور کامل مطالعه و در صحت و سلامت کامل جسمی وعقلی و سلامت روحی، پس از تایید و اقرار به صحت تمامی موارد مندرج ، قرارداد را با امضاء و اثر انگشت خود تایید نمودند. خداوند خیر دهد انشاالله
    آیا حضرتعالی نکات فوق را تاییئ می نمایید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا