جرم خرید و فروش و حمل پاسور چیست؟

جرم خرید و فروش و حمل پاسور چیست؟

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

جرم پاسور چیست؟ حمل پاسور چه مجازاتی دارد؟ جرم خرید و فروش پاسور چیست؟ در چه شرایطی می توان خرید و فروش پاسور، حمل آن و ورق بازی را را جرم دانست؟ آیا قانونگذار برای جرم ورق بازی مجازاتی تعیین کرده است؟ امروزه پاسور و ورق بازی به عنوان یکی از تفریحات تمامی افراد جامعه به ویژه جوانان و میانسالان شناخته می شود. در همین راستا یکی از ‌مهمترین نکات حقوقی که پیرامون پاسور وجود دارد، جرم پاسور و مجازات آن می باشد. به همین خاطر همواره متقاضیان زیادی جهت مشاوره حقوقی جرم پاسور با متخصصین موسسه حقوقی دادخواهان مجد در ارتباط هستند. این افراد سوالات گوناگونی را پیرامون جرم پاسور در ذهن خود می پروراند که به مهم ترین آنها در آغاز مقاله اشاره داشتیم. با توجه به اهمیتی که آشنایی با مجازات ورق بازی دارد تصمیم گرفته ایم در یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی دادخواهان مجد به صورت کامل و تفصیلی به این جرم و نکات حقوقی پیرامون آن بپردازیم.

جرم حمل پاسور
جرم حمل و نگهداری پاسور مطابق قانون

آیا به صورت کلی می توان تمامی اعمال پیرامون پاسور را جرم دانست؟

اولین سوالی که متقاضیان مشاوره حقوقی جرم پاسور از ما می پرسند این است که آیا همه اقدامات پیرامون پاسور، جرم می باشند؟ پاسخ این سوال قطعا منفی است. در واقع پاسور از جمله مهم ترین وسایل تفریح و سرگرمی افراد جامعه محسوب می شود. به همین خاطر قانونگذار تنها در مواردی جرم پاسور را مطرح می کند که اعمال مربوط به پاسور با هدف قماربازی انجام گیرند. در همین راستا می توان به بازی شطرنج نیز اشاره داشت. چرا که این بازی برای سالیان متمادی از جمله ادوات قماربازی شناخته می شد تا اینکه امام خمینی (ره) به وسیله فتوایی، شطرنج بازی را تنها در مواردی که با هدف قماربازی انجام گیرد، فعلی حرام دانستند. پس به صورت کلی بایستی بگوییم انجام اعمال پیرامون پاسور اگر با هدف سرگرمی و تفریح بدون قمار باشد، جرم نیست و مجازاتی نخواهد داشت.

منظور از «با هدف قماربازی» چیست؟

همانطور که گفته شد، جرم پاسور را تنها در مواردی می توان مطرح نمود که اعمال مربوط به پاسور نظیر خرید و فروش آن «با هدف قماربازی» انجام گیرد. در همین راستا ممکن است این سوال در ذهن شما وجود داشته باشد که منظور از این عبارت چیست؟

نیاز به مشاوره حقوقی داری؟ فرم مشاوره رایگان در صفحه خدمات حقوقی را پر کن

برای پاسخ به این سوال بایستی بگوییم، قماربازی از جمله جرایم مهم سیستم حقوق کیفری ایران شناخته می شود که قانونگذار با توجه به نظر فقها آن را جرم دانسته است. در واقع قماربازی یک نوع بازی محسوب می شود که افراد با استفاده از ادوات قمار نظیر پاسور آن را انجام می دهند. ضمن این بازی طرفین توافق می کنند که در صورت باخت یکی از آنها، بازنده مال یا مبلغی را به برنده پرداخت کند. پس اگر اعمال مرتبط با پاسور با هدف کسب مال یا مبلغی از جانب بازنده بازی انجام گیرد، جرم است و مجازات برای آن در نظر گرفته شده است.

خرید و فروش پاسور
خرید و فروش پاسور

آیا خرید و فروش پاسور جرم است؟

جرم خرید و فروش پاسور از جمله اعمال مربوط با جرم پاسور محسوب می شود. در همین راستا یک سوال مهم برای افراد به وجود می آید و آن، این است که آیا خرید و فروش پاسور جرم است؟ به صورت کلی نمی توان به این سوال، پاسخ دقیقی داد. زیرا همانطور که گفته شد، اگر خرید و فروش پاسور با هدف سرگرمی و تفریح انجام گیرد، نمی توان آن را جرم دانست. با این حال اگر خرید و فروش پاسور با هدف قرار دادن آن به عنوان ادوات قماربازی انجام گیرد، قانونگذار آن را جرم دانسته است. این موضوع در ماده 708 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات و مجازات های بازدارنده صراحتا ذکر گردیده است. قانونگذار در این ماده، مجازات جرم خرید و فروش پاسور که از ابزارهای قمار محسوب می شود را جزای نقدی درجه 6 یا جزای نقدی معادل 1 تا 3 برابر ارزش اموال به دست آمده از جرم مذکور تعیین کرده است.

بیشتر بخوانید: آیا کشته شدن فرد در فوتبال بر اثر برخورد با بازیکن حریف جرم است؟

مجازات جرم حمل پاسور:

یکی دیگر از مواردی که پیرامون جرم پاسور مطرح می شود، جرم حمل پاسور می باشد. البته این عمل را نیز نمی توان به صورت مطلق جرم دانست. در واقع قانونگذار حمل و نگهداری پاسور را تنها در مواردی جرم می داند که با هدف انجام قمار صورت بگیرد. در همین راستا تبصره 2 ماده 708 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی عنوان می کند: «حمل و نگهداری موردی ابزار مخصوص قمار، بدون قصد استفاده در قمار مشمول مجازات این ماده نمی شود». همچنین بایستی بگوییم، مجازات جرم حمل پاسور با مجازات جرم خرید و فروش پاسور یکسان می باشد. مجازات این جرم نیز در ماده 708 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات و مجازات های بازدارنده ذکر شده است.

آیا ورق بازی جرم است؟

اکنون نوبت آن رسیده که به سراغ جرم ورق بازی برویم. پاسور بازی را نیز نمی توان به صورت مطلق جرم دانست. بر اساس نظر قانونگذار، در صورتی که ورق بازی در راستای تفریح و سرگرمی انجام گیرد، جرم محسوب نمی شود. حال اگر این کار با هدف قماربازی و موارد مذکور در ماده 705 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات و مجازات های بازدارنده انجام گیرد، مرتکبین آن مجرم محسوب می شوند. در نتیجه اگر کسی مرتکب جرم ورق بازی شود مجازات او بر اساس ماده 705 قانون مذکور تعیین خواهد شد. این ماده عنوان می کند: «… علاوه بر ضبط اموال و عواید حاصل از جرم به نفع دولت، به جزای نقدی درجه شش یا جزای نقدی معادل ارزش یک تا سه برابر مجموع اموال و عواید ناشی از جرم، هر کدام بیشتر باشد، محکوم می شود».

آیا ورق بازی جرم است؟
خرید و فروش پاسور

سخن پایانی:

پاسور بازی از جمله تفریحات مورد علاقه بسیاری از جوانان ایرانی محسوب می شود. با این حال همواره این نگرانی برای افراد وجود دارد که مبادا پاسور بازی، نگهداری یا خرید و فروش آن جرم محسوب شود. به همین خاطر در این مقاله به صورت کامل با جرم پاسور آشنا شدیم. در همین راستا اگر هر گونه سوالی در ذهن شما وجود دارد که در این مقاله بدان پاسخ داده نشده می توانید از طریق مشاوره حقوقی، آن را از وکلای متخصص مجموعه ما بپرسید. ما در موسسه حقوقی دادخواهان مجد در کنار شما هستیم تا بتوانیم انواع اختلافات حقوقی و کیفری شما را حل و فصل نماییم.

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

دعاوی خانواده

طلاق صوری چیست و چه پیامد هایی دارد؟

طلاق یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مسائل اجتماعی است که می‌تواند تأثیرات عمیقی بر زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی افراد داشته باشد. این پدیده که

دعاوی خانواده

نشوز چیست؟

نشوز یکی از مفاهیم مهم و پیچیده در فقه اسلامی است که به حالت عدم تمکین و نافرمانی یکی از زوجین نسبت به دیگری اشاره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا