جرم تخریب چیست؟

جرم تخریب چیست؟ مجازات جرم تخریب چیست؟
جرم تخریب به معنای آسیب رساندن یا تخریب کردن اموال دیگران است. این جرم ممکن است شامل مواردی نظیر تخریب کردن، آتش‌زدن، تخریب ساختمان‌ها یا وسایل دیگران باشد. این اعمال معمولاً در قوانین جزایی کشورها تنظیم می شوند. مجازات‌ برای جرم تخریب بسته به میزان خسارت وارده و سناریوی جرم متغیر باشند. به عبارت دیگر، افرادی که به این جرم متهم می‌شوند، با توجه موارد مذکور، مجازات‌های مختلفی از جمله حبس، جریمه، یا جریمه مالی را شامل می شود.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

 این افراد سوالات مهمی را در ذهن خود دارند که به رایج ترین آنها در آغاز مقاله اشاره کردیم. در نتیجه با توجه به اهمیتی که این جرم و نکات حقوقی پیرامون آن دارد، تصمیم گرفته ایم در این نوشته به صورت کامل و تفصیلی با جرم خراب کردن اموال دیگران آشنا شویم پش تا پایان این مقاله همراه ما باشید. اگر شما هم در پرونده مشابه این موضوع نیاز به مشوره تخصصی دارید اصلا نگران نباشید همین الان با کارشناسان ما در موسسه حقوقی دادخواهان مجد تماس بگیرید و یا از طریق پر کردن فرم درخواست مشاوره در صفحه خدمات حقوقی منتظر تماس کارشناسان ما باشید. 

جرم تخریب به معنای آسیب رساندن یا تخریب کردن اموال دیگران است. این جرم ممکن است شامل مواردی نظیر تخریب کردن، آتش‌زدن، تخریب ساختمان‌ها یا وسایل دیگران باشد.
جرم تخریب چیست؟

جرم تخریب چیست؟

در اولین گام برای آشنایی با  این جرم باید به تعریف آن بپردازیم. به رسم همیشه بایستی ابتدائا با معنای لغوی تخریب آشنا شویم. هنگامی که این واژه را در لغتنامه های گوناگون نظیر لغتنامه دهخدا جستجو می کنیم با کلماتی نظیر ویران کردن، از بین بردن، نابود کردن و … مواجه خواهیم شد.

گرچه این کلمات می توانند ما را تا حد زیادی به تعریف حقوقی جرم تخریب نزدیک کنند، با این حال، تعریف دقیقی به ما ارائه نمی دهند. از طرفی قانونگذار نیز این جرم را تعریف نکرده است و تنها به ذکر مصادیقی نظیر آتش زدن اموال که موجب تخریب و نابود شدن آنها می شود، اشاره داشته است. با این حال، خوشبختانه دکترین حقوقی تعریف دقیقی از این جرم ارائه می دهند. این افراد عنوان می کنند که اگر فردی عمدا به صورت کلی یا جزئی اموال متعلق به اشخاص دیگر اعم از حقوقی یا حقیقی را خراب کند و به آنها لطمه بزند، جرم تخریب صورت گرفته است.

ارکان جرم تخریب چیست؟

گام بعدی برای آشنایی با جرم تخریب بررسی ارکان جرم مذکور می باشد. این جرم نیز همانند سایر جرائم از سه رکن اصلی یعنی رکن قانونی، رکن مادی و رکن معنوی تشکیل شده است که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

مجازات جرم تخریب
مجازات جرم تخریب

جرم تخریب از جمله جرایم گسترده می باشد. در نتیجه مواد گوناگونی را می توان به عنوان رکن قانونی این جرم تعیین نمود. با این حال مهم ترین موردی که پیرامون رکن قانونی جرم تخریب مطرح می شود، اصل بیست و دوم قانون اساسی می باشد. این اصل عنوان می کند: «حیثیت، جان، مال، حقوق، مسکن و شغل اشخاص از تعرض مصون است مگر در مواردی که قانون تجویز کند». همچنین از جمله ارکان قانونی دیگر این جرم می توان به مواد زیر اشاره داشت:

  • ماده 675 تعزیرات قانون مجازات اسلامی
  • ماده 676 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی
  • ماده 677 قانون مذکور
  • ماده 687 قانون مذکور
  • ماده 558 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی

اکنون که با رکن قانونی جرم تخریب آشنا شدیم، بایستی با رکن مادی آن نیز آشنا شویم. رکن مادی این جرم که خراب کردن یا لطمه وارد کردن به اموال دیگران محسوب می شود، تنها با فعل امکان پذیر است نه ترک فعل. در نتیجه در مواردی که فعلی انجام نشده و اموال دیگران دچار تخریب شوند، نمی توان آن را جرم تخریب کردن اموال دیگران دانست. برای تحقق کامل جرم مذکور بایستی شرایط رکن معنوی این جرم نیز محقق شود. از جمله این شرایط می توان به وجود عمد و قصد برای تخریب کردن با هدف ایجاد خسارت به دیگری اشاره داشت.

مجازات جرم تخریب:

اکنون نوبت آن فرا رسیده تا با مجازات جرم تخریب آشنا شویم. مجازات جرم تخریب را بایستی با توجه به انواع این جرم بررسی کنیم. در ابتدا به جرم و مجازات مذکور در ماده 675 قانون مجازات اسلامی خواهیم پرداخت. بر اساس این ماده اگر شخصی به عمد هواپیما، عمارت، بنا یا سایر موارد مذکور در این ماده که متعلق به دیگری است را آتش بزند به مجازات حبس 2 تا 5 سال محکوم خواهد شد. همچنین اگر این کار با قصد مقابله با حکومت اسلامی باشد مرتکب، محارب شناخته می شود. اکنون بایستی به سراغ جرم مذکور در ماده 676 برویم. این ماده آتش زدن اشیا منقول به جز مواردی که در ماده 675 ذکر شده را جرم انگاری کرده و مجازات حبس سه ماه تا یک سال و نیم را برای مرتکب در نظر گرفته است.

مجازات جرم تخریب
مجازات جرم تخریب

ماده 677 نیز تخریب، تلف و از کار انداختن عمدی اشیاء منقول یا غیرمنقول متعلق به دیگران را جرم انگاری کرده است. اگر خسارت وارده بیش از 10 میلیون تومان باشد، مرتکب به حبس سه ماه تا یک سال و نیم محکوم خواهد شد و اگر کمتر از ۱۰ میلیون تومان باشد، مجازات وی جزای نقدی معادل دو برابر خسارت وارد شده است. ماده 687 نیز تخریب تاسیسات و وسایل مورد استفاده عموم را در صورتی که به قصد اخلال در نظم و امنیت جامعه نباشد، جرم انگاری کرده و مرتکب را به مجازات 3 تا 10 سال حبس محکوم می کند. در غیر اینصورت مرتکب، محارب شناخته می شود. ماده 558 قانون مجازات اسلامی نیز تخریب ابنیه، اماکن، مجموعه های فرهنگی-تاریخی یا مذهبی و محوطه هایی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده را جرم می داند. مرتکب این جرم به حبس از 1 تا 10 سال محکوم می شود.

بیشتر بخوانید: مجازات پنچر کردن ماشینی که جلوی درب پارک کرده

سخن پایانی:

در این مقاله سعی داشتیم شما را به صورت کامل و تفصیلی با جرم تخریب، ارکان آن و مجازات این جرم آشنا کنیم. با این حال اگر شما نیز به دنبال حل و فصل دعاوی پیرامون این جرم هستید، بهتر است این کار را به یک وکیل متخصص و مجرب بسپارید. زیرا در این راستا قوانین و مقررات گوناگونی وجود دارد که کوچک ترین سهل انگاری در تفسیر آنها یا پروسه رسیدگی به اختلافات مذکور می تواند نتیجه پرونده را به ضرر شما تغییر دهد. به همین منظور ما در موسسه حقوقی دادخواهان مجد با در اختیار داشتن بهترین وکلای کیفری ایران در کنار شما هستیم. شما می توانید همین الان از طریق مشاوره حقوقی کیفری با وکلای مجرب مجموعه ما در ارتباط باشید.

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

آشنایی با دعاوی بانکی و انواع آنها
دسته‌بندی نشده

آشنایی با دعاوی بانکی و انواع آنها

بانک‌ها به عنوان نهادهای اقتصادی حیاتی و اساسی در ساختار اقتصادی هر کشور شناخته می‌شوند. آن‌ها نقش اساسی در فعالیت‌های مالی، اعتباری، و سرمایه‌گذاری دارند

دسته‌بندی نشده

رد اعسار مهریه

مهریه، یکی از مفاهیم بنیادین در حقوق خانواده است که در فرآیند ازدواج نقش مهمی دارد. این مفهوم به پرداخت یک مبلغ یا ارائه اموال

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا