مشورت با وکیل قبل از تنظیم قرارداد بهتر است یا برای شکایت

مشورت با وکیل قبل از تنظیم قرارداد بهتر است یا برای شکایت
یکی از سوالاتی که بسیار پرسیده شده، این است که آیا مشورت با وکیل قبل از تنظیم قرارداد بهتر است یا برای شکایت؟ در این باره با یک ضرب المثل ساده پاسخ میدهیم. پیش گیری بهتر است یا درمان؟ تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

در گذشته‌، افراد وقتی بین خود به توافقی میرسیدند به یکدیگر قول میدادند که طرفین به تعهدات خود عمل کنند. با گذشت زمان و به لطف پیشرفت علوم انسانی و علم حقوق، امروزه توافقات در قالب قرارداد‌ ثبت میشوند. قرارداد‌ها جنبه حقوقی دارند و درصورتی که هر یک از طرفین به تعهدات خود عمل نکنند، طرف دیگر میتواند در مراجع ذی صلاح پیگیری‌های لازم را انجام دهد. در قرارداد‌ها هر کلمه دارای معنا و مفهومی است که بار حقوقی دارد و عدم آگاهی بر این موارد میتواند قرارداد را به نفع طرف دیگر کند. سوالی که در این مقاله به بررسی آن خواهیم پرداخت این است که مشورت با وکیل قبل از تنظیم قرارداد بهتر است یا برای شکایت؟

تعریف قرارداد در قانون

قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم که مشورت با وکیل قبل از تنظیم قرارداد بهتر است یا برای شکایت، بهتر است تعریف درستی از قرارداد را بدانیم.

ماده 183 قانون مدنی ایران، به طور اختصاصی به تعریف موضوع قرارداد پرداخته است. بر این اساس، قرارداد عبارت است از: »عقد یا قرارداد عبارت از اینست که دو یا چند نفر در مقابل دو یا چند نفر دیگر تعهد بر امری نمایند و مورد قبول آنها باشد«.

انواع قرارداد

قرارداد انواع مختلفی دارد که در وبلاگ موسسه حقوقی دادخواهان مجد به بررسی تمام انواع آن پرداخته شده است. اما به طور کلی قرارداد ها به دو دسته تقسیم میشوند. عقد لازم و عقد جایز. عقد لازم عقدی است که طرفین نمیتوانند از آن خارج شوند مگر با رعایت قوانین فسخ و یا انجام تمام تعهدات خود. اما در مقابل، در عقد جایز، هر یک از طرفین میتواند هر زمان که خواست قرارداد را ترک کند. برخی از انواع قرارداد‌های پرکاربرد عبارتند از:

 

مشورت با وکیل قبل از تنظیم قرارداد بهتر است یا برای شکایت؟

و اما در جواب به این سوال باید گفت که قطعا مشورت با وکیل قبل از تنظیم قرارداد کار عاقلانه تر و بهتری است. چرا که اگر قبل از تنظیم قرارداد با وکیل مشورت کنید، و قرارداد خود را بر اساس اصول حقوقی تنظیم نمایید، احتمالا در ادامه شکایتی نیز در کار نخواهد بود. اما اگر در قراردادتان نکات حقوقی رعایت نشود، به احتمال زیاد کار به شکایت خواهد کشید و در این صورت شما نمیدانید نتیجه دادگاه به سود شما خواهد بود یا خیر. پس در واقع پیش گیری بهتر است از درمان.

نتیجه گیری

با توجه به پیچیدگی‌های علم حقوق، توصیه میکنیم برای قدم های مختلفی که در حوزه کسب و کارتان و یا زندگی شخصیتان میخواهید بردارید با یک وکیل حرفه ای در تماس باشید. اگر به دنبال یک وکیل خبره در حوزه تنظیم قرارداد و مشورت جهت تنظیم قرارداد میگردید، با موسسه حقوقی دادخواهان مجد ایرانیان در ارتباط باشید.

مشورت با وکیل قبل از تنظیم قرارداد بهتر است یا برای شکایت؟

و اما در جواب به این سوال باید گفت که قطعا مشورت با وکیل قبل از عقد قرارداد کار عاقلانه تر و بهتری است. چرا که اگر قبل از تنظیم قرارداد با وکیل مشورت کنید، و قرارداد خود را بر اساس اصول حقوقی تنظیم نمایید، احتمالا در ادامه شکایتی نیز در کار نخواهد بود. اما اگر در قراردادتان نکات حقوقی رعایت نشود، به احتمال زیاد کار به شکایت خواهد کشید و در این صورت شما نمیدانید نتیجه دادگاه به سود شما خواهد بود یا خیر. پس در واقع پیش گیری بهتر است از درمان.

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

دسته‌بندی نشده

مجازات شرکت در جرم کلاهبرداری چیست؟

کلاهبرداری یکی از جرایم رایج در جامعه است که به روش‌های مختلفی توسط افراد سودجو انجام می‌شود. در برخی از این موارد، مشاهده می‌شود که

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا