نکاتی که باید درباره قرارداد کار معین بدانید

قرارداد کار معین

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

پادکست قرارداد کار معین بدانید

یکی از انواع قراردادهای کاری که بین کارگر و کارفرما  بسته می شود، قرارداد کار معین است. قرارداد کار معین، قراردادی است که برای انجام کار مشخص بسته می شود و پس از به اتمام رسیدن کار، قرارداد نیز به صورت خودکار خاتمه پیدا می کند. در ادامه این مطلب به بررسی قرارداد معین در قانون کار و نکاتی که باید درباره این نوع قرارداد بدانید می پردازیم. از شما خوانندگان گرامی دعوت می کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

قرارداد کار معین چیست؟

رابطه کارگر و کارفرما از طریق قرارداد کار بر قرار می شود. قرارداد کار انواع مختلفی دارد که از جمله مهمترین آنها می توان به قرارداد کار معین، قرارداد دائم و قرار داد موقت اشاره نمود. قرارداد کار موقت قراردادی است که برای مدت محدود منعقد می شود. این نوع قرارداد زمانی استفاده می شود که نمی توان زمان مشخصی را برای انجام کار در نظر گرفت (برای مثال شش ماه یا یکسال).

به عنوان مثال قرارداد کارگران ساختمانی تا زمانی ادامه دارد که فرآیند ساخت به پایان برسد. اما آیا می توان زمان دقیقی برای اتمام ساخت در نظر گرفت؟ قطعاْ خیر. در این  شرایط قرارداد کار از نوع قرارداد معین تنظیم خواهد شد.

قرارداد کار معین
قرارداد کار معین

نکاتی که باید درباره قرارداد کار معین بدانید

قرارداد کار معین شرایط خاصی دارد و باید به گونه‌ای تنظیم شود تا از هر گونه اختلاف و مشکلات در آینده جلوگیری شود. توجه به نکات زیر می تواند در تنظیم قرارداد کار معین مفید باشد:

  • تاریخ عقد قرارداد و محل انجام کار باید در قرارداد نوشته شود.
  • حقوق و شرایط پرداخت باید کاملاْ شفاف در قرارداد ذکر شود.
  • در تمام مدت زمان انجام پروژه کارگر باید از خدمات بیمه بهره‌مند باشد.
  • مزایا، پاداش و ساعات کاری باید در قرارداد کار معین نوشته شود.
  • شرح وظایف شغلی کارمند/ کارگر باید در قرارداد ذکر شود.
  • قرارداد کار موقت می تواند پاره وقت، تمام وقت، دورکاری و یا ساعات کاری منعطف باشد.
  • در قرارداد کار معین فعالیت موضوع قرارداد با ابزار و امکاناتی که کارفرما فراهم می کند انجام می شود.

بررسی قرارداد کار معین از دید قانون کار

قرارداد کار معین از حمایت قانون برخوردار است. یعنی طبق قانون هر دو طرف باید وظایف و تعهدات خود را طبق قرارداد انجام دهند. طبق ماده ۲۱ قانون کار، پایان قرارداد کار معین در زمان اتمام کار است و طبق ماده ۲۵ هیچ یک از طرفین نمی توانند در حین انجام کار به صورت یکطرفه قرارداد را فسخ کند. اگر مدت زمان قرارداد منعقد شده بیش از یکسال به طول بیانجامد کارفرما باید معادل یک ماه حقوق کارگر را به عنوان حق سنوات به کارگر بپردازد.

اعتبار قرارداد معین

قرارداد کار معین، توسط رویه‌های عرفی و مفاد قانون ۲۴ و ۲۵ قانون کار تأیید می‌شود. برای تدوین این قرارداد، ابتدا باید شرایط قانونی را مانند مشروعیت، وضوح و عدم منع قانونی و شرعی را رعایت کرده و سپس به نهایی کردن قرارداد اقدام نمود. در این نوع قرارداد، مسائلی از قبیل مدت زمان، ساعات کار، مرخصی و شرح وظایف شغلی به دقت مشخص می‌شوند.

نکات نوشتن قرارداد عقد معین
نکات نوشتن قرارداد عقد معین

سخن پایانی

در این مطلب به مهمترین نکاتی که باید درباره عقد قرارداد معین بدانید پرداختیم. در صورت نیاز به مشاوره با وکیل تنظیم قرارداد برای موضوع عقد قرارداد معین با کارشناسان ما در مجموعه دادخواهان مجد تماس بگیرید.

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

دسته‌بندی نشده

مجازات شرکت در جرم کلاهبرداری چیست؟

پادکست مجازات شرکت در جرم کلاهبرداری چیست؟ کلاهبرداری یکی از جرایم رایج در جامعه است که به روش‌های مختلفی توسط افراد سودجو انجام می‌شود. در

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا