مراحل و شرایط گرفتن سند رسمی برای ملک قولنامه ای

گرفتن سند رسمی برای ملک قولنامه ای

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

تبدیل سند قولنامه ای به سند رسمی دغدغه بسیاری از مالکان املاک قولنامه ای است. قولنامه یکی از اسناد عادی است و نسبت به سند رسمی از اعتبار کمتری برخوردار است. چراکه ملک قولنامه ای هرگز به صورت رسمی در اداره ثبت و دفاتر املاک ثبت نشده است. به همین سبب توصیه می شود در اولین فرصت برای تبدیل سند قولنامه ای به سند رسمی اقدام نمایید. اما سوال اصلی اینجاست که برای گرفتن سند رسمی برای ملک قولنامه ای چه مراحلی را باید طی کنیم؟ چه مدارکی نیاز داریم؟ با چه چالش هایی مواجه خواهیم شد؟ در ادامه این مطلب به تمام سوالات شما عزیزان پاسخ خواهیم داد. لطفا تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

‌همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم قولنامه یک سند عادی است. زمانی که برای ملک پلاک ثبتی دریافت کنیم، سند ملک نیز به سند رسمی تبدیل می شود. اما سند رسمی چیست؟ اسنادی که در دفاتر اسناد رسمی و اداره ثبت اسناد و املاک نز مامورین با صلاحیت مربوطه و طبق ضوابط قانونی ثبت گردند، به عنوان اسناد رسمی در نظر گرفته می‌شوند.

شرایط تبدیل قولنامه به سند تک برگ

معتبر بودن قولنامه از نکات بسیار مهم و تاثیر گذار در فرآیند دریافت سند می باشد. دفتر املاکی که قولنامه در ان نوشته شده است باید جزء املاک تایید شده توسط اتحادیه  باشد تا قولنامه از نظر قانونی معتبر باشد. همچنین ملک باید پلاک ثبتی داشته باشد. املاکی که در اداره ثبت اسناد و املاک کشور هیچگونه سابقه ثبتی نداشته باشند، شرایط لازم برای دریافت سند تک برگ را ندارند.

اگر بعد از خرید ملک قولنامه ای، در همان ملک سکونت داشته اید می توانید برای تبدیل قولنامه به سند تک برگ اقدام نمایید. همچنین در صورتی که ملک قولنامه ای سال ها رها شده باشد و هیچ ساخت و سازی در آن نشده باشد، می توانید برای تبدیل سند قولنامه ای به سند رسمی اقدام نمایید.

مدارک لازم برای تبدیل سند قولنامه‌ای به سند رسمی به شرح زیر می‌باشد:

  • مدارک هویتی شخص متقاضی (کارت ملی و شناسنامه).
  • کپی از سند اولیه ملک قولنامه ای.
  • نقشه ملک با مختصات utm (توسط متقاضی تهیه می شود).
  • مدارک نقل و انقال گذشته، شامل قولنامه های گذشته تا جایی که اخرین مالک را شامل شود.
  • در صورتی مشاع بودن ملک و شرایطی که سند مالکیت به نام متقاضی نباشد، ادامه فرآیند تنها با ارائه وکالت نامه های مربوطه قابل انجام خواهد بود.

مراحل گرفتن سند رسمی برای ملک قولنامه ای

  • اولین گام برای دریافت سند رسمی گرفتن استعلامات لازم از شهرداری و اداره امور مالیاتی است. ملک مورد نظر باید فاقد بدهی به شهرداری، مالیات، عوارض و همچنین محکومیت در زمینه دعاوی ملکی نظیر کمیسیون ماده ۱۰۰ باشد.
  • در مرحله دوم باید برای نقشه با مختصات utm تهیه کنید. برای اینکار می توانید از کارشناسان رسمی دادگستری و یا مهندسین نقشه کش سازمان نظام مهندسی کمک بگیرید.
  • در مرحله سوم لازم است مدارکی که پیش تر اشاره کردیم را در سامانه ssaa.ir وارد کنید و درخواست خود را ثبت نمایید. پس از ثبت درخواست لازم است دو نسخه از تقاضانامه خود را پرینت بگیرید. یک نسخه را نزد خود نگه دارید و دیگری را از طریق پست به اداره ثبت اسناد و املاک مرکز استان خود ارسال نمایید. اداره پست کد ۲۰ رقمی برای پیگیری مرسوله پستی در اختیارتان می گذارد، حتما آن را نگهداری کنید.
  • در مرحله چهارم پس از ثبت اطلاعات در سامانه مذکور و ارسال اطلاعات مربوطه باید مجدد وارد سامانه شوید و از به پایان رسیدن مراحل ثبت تقاضا اطمینان حاصل کنید. در پایان شماره پرونده برای شما صادر خواهد شد.

چالش های گرفتن سند برای ملک قولنامه ای

با توجه به شرایط، نوع ملک، مساحت ملک، مشاع بودن ملک و… شرایط دریافت سند متفاوت خواهد بود. اما این تمام ماجرا نیست، متاسفانه در برخی موارد شاهد سلیقه ای رفتار کردن مامورین مربوطه هستیم که خود چالش بزرگی است. استفاده از خدمات یک وکیل ملکی حرفه ای به شما کمک می کند در هر مرحله با خیالی آسوده و از طریق راهکارهای قانونی وضعیت دریافت سند برای ملک خود را پیگیری کنید.

سخن پایانی

گرفتن سند برای ملک قولنامه ای همواره با پیچیدگی ها و چالش هایی همراه است. کارشناسان ما در موسسه حقوقی دادخواهان مجد آماده پاسخگویی به تمام سوالات شما عزیزان درباره تبدیل قولنامه به سند تک برگ هستند. توصیه داریم برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی از خدمات وکیل حرفه ای استفاده کنید. وکلای ملکی ما در موسسه حقوقی دادخواهان مجد در تمام مراحل کنار شما خواهند بود. تنها کافیست از طریق شماره های موجود در سایت با ما تماس بگیرید.

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

دسته‌بندی نشده

مجازات شرکت در جرم کلاهبرداری چیست؟

پادکست مجازات شرکت در جرم کلاهبرداری چیست؟ کلاهبرداری یکی از جرایم رایج در جامعه است که به روش‌های مختلفی توسط افراد سودجو انجام می‌شود. در

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا