شکایت از شهرداری بابت تخریب املاک

شکایت از شهرداری بابت تخریب املاک

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مطابق قانون، تخریب عمدی اموال دیگران جرم محسوب می شود و  با مجازات همراه خواهد بود. در صورت وقوع جرم تخریب عمدی می توان با طرح شکایت کیفری علیه مرتکب جرم و طرح دعوی حقوقی جهت مطالبه خسارت اقدام نمود. اما آیا این قانون درباره شکایت از شهرداری بابت تخریب املاک هم صدق می کند؟

شکایت از شهرداری بابت تخریب املاک با شکایت از سایر اشخاص متمایز است چراکه در برخی موارد، شهرداری به طور قانونی مجاز به تخریب املاک و بنا ها می باشد. این موضوع، پیچیدگی‌های حقوقی خاصی را به این نوع شکایات اضافه می‌کند. لذا توصیه داریم حتما با یک وکیل شهرداری مشورت نمایید. در این متن به بررسی موضوع شکایت از شهرداری بابت تخریب و موارد مجاز تخریب ساختمان‌ها توسط این نهاد می‌پردازیم. از شما خوانندگان گرامی دعوت می کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

درچه مواردی می توان از شهرداری بابت تخریب املاک شکایت نمود؟

در این بخش به برخی مواردی که می توانید از شهرداری بابت تخریب املاک شکایت کنید را آورده ایم. قطعا موارد دیگری نیز وجود دارد. اگر پرونده شما خارج از موضوعات زیر می باشد با کارشناسان ما در موسسه حقوقی دادخواهان مجد تماس بگیرید.  برخی از این موارد عبارتند از:

  • تخریب بدون حکم قانونی: اگر شهرداری بدون حکم قانونی مانند رای کمیسیون ماده 100 یا حکم دادگاه، اقدام به تخریب ملک شما کند، می‌توانید از آنها شکایت کنید.
  • تخریب مازاد بر حکم: اگر شهرداری در اجرای حکم قانونی، فراتر از حکم عمل کند و بخش‌هایی از ملک شما را که حکم تخریب برای آنها صادر نشده، نیز تخریب کند، می‌توانید بابت این تخریب غیرقانونی شکایت کنید.
  • تخریب در اثر سهل‌انگاری: اگر تخریب ملک شما در اثر سهل‌انگاری یا قصور ماموران شهرداری رخ داده باشد، می‌توانید از آنها به دلیل خسارت وارده شکایت کنید.

تخریب املاک توسط شهرداری

مجازات جرم تخریب عمدی اموال دیگری

طبق ماده ۶۷۷ قانون مجازات اسلامی، هر کس عمداً اشیاء منقول یا غیرمنقول متعلق به دیگری را تخریب کند یا به هر نحو کلاً یا بعضاً تلف کند و یا از کار اندازد به حبس از سه ماه تا یک سال و شش ماه، و در صورتی که میزان خسارت ‌وارده یکصد میلیون (۰۰۰/۰۰۰/۱۰۰) ریال یا کمتر باشد به جزای نقدی تا دو برابر معادل خسارت ‌وارده ‌محکوم خواهد شد.

قانون مدنی در خصوص تخریب اموال

  • ماده 32۸: هر کس مال غیر را تلف کند ضامن آن است و باید مثل یا قیمت آن را برآورده نماید اعم از اینکه از روی عمد تلف کرده باشد یا بدون عمد و ‌اعم از اینکه عین باشد یا منفعت و آن را ناقص یا معيوب كند.
  • ماده 32۹: اگر كسي خانه يا بناي كسي را خراب كند بايد آن را به مثل صورت اول بنا نمايد و اگر ممكن نباشد بايد از عهده قيمت بر آيد.

اکنون که با دیدگاه قانون درباره تخریب و تلف کردن اموال آشنا شدیم، می توانیم به موضوع شرایط و نحوه شکایت از شهرداری بابت تخریب املاک بپردازیم.

شرایط لازم برای شکایت از شهرداری

به صورت کلی در حالت امکان طرح شکایت از شهرداری بابت تخریب ملک وجود دارد. در هر دو حالت، صرف نظر از اینکه جرم تخریب احراز شود یا خیر، اگر شهرداری بدون مجوز قانونی اقدام به تخریب ملک کرده باشد، مالک می‌تواند برای جبران خسارات وارده از طریق حقوقی اقدام کند. تفاوت این دو حالت در تهیه و ارائه مدارک و مستندات لازم برای طرح شکایت می باشد.

حالت اول: زمانی که عناصر جرم تخریب به طور کامل احراز شود

در این حالت، روال شکایت از شهرداری مشابه سایر اشخاص حقوقی است و شاکی می‌تواند هم به صورت کیفری و هم حقوقی برای احقاق حق خود اقدام کند.

شرایط احراز جرم تخریب:

  • عنصر مادی: انجام فعل تخریب توسط شهرداری یا ماموران آن.
  • عنصر معنوی: سوء نیت و قصد ارتکاب جرم.
  • رابطه سببیت: بین فعل ارتکابی و ضرر و زیان وارده به شاکی.

اقدامات لازم در صورت احراز جرم تخریب:

  • شکایت کیفری: طرح شکایت در مراجع قضایی و درخواست مجازات برای متخلفین.
  • دعوی حقوقی: مطالبه خسارات وارده از شهرداری در دادگاه‌های حقوقی.

حالت دوم: زمانی که عناصر جرم تخریب به طور کامل احراز نشود.

در این حالت، اگرچه جرم تخریب به طور کامل قابل اثبات نیست، اما اگر شهرداری بدون مجوز قانونی اقدام به تخریب ملک کرده باشد، شاکی همچنان می‌تواند از طریق حقوقی برای جبران خسارات وارده اقدام کند.

اقدامات لازم در صورت عدم احراز جرم تخریب:

  • جمع‌آوری مستندات: جمع‌آوری مدارک و شواهدی دال بر تخریب ملک توسط شهرداری و عدم وجود مجوز قانونی برای این کار.
  • تامین دلیل: انجام اقداماتی برای حفظ و تثبیت ادله و شواهد، مانند تهیه عکس و فیلم از محل تخریب.
  • طرح دعوی حقوقی: مطالبه خسارات وارده از شهرداری در دادگاه‌های حقوقی.

 موارد مجاز تخریب توسط شهرداری:

  • تخریب در پی صدور رای کمیسیون ماده 10۰: در صورت صدور رای قطعی کمیسیون ماده 100 مبنی بر تخریب، شهرداری موظف به اجرای آن است.
  • تخریب علی‌الرأس تخلفات ساختمانی در حریم شهر: در مواردی که ساخت و ساز در حریم شهر بدون پروانه یا مجوز قانونی انجام شده باشد، شهرداری می‌تواند رأساً اقدام به تخریب آن کند.
  • تملک ملک: در صورت تملک ملک توسط شهرداری، مالک مستحق دریافت غرامت طبق مقررات قانونی خواهد بود.

سخن پایانی:

شکایت از شهرداری بابت تخریب، فرآیندی پیچیده و زمان‌بر است که نیاز به دانش حقوقی و آشنایی با قوانین مربوطه دارد. مشورت با وکیل متخصص در امور شهرداری و جمع‌آوری مستندات کافی، شانس موفقیت شما در این نوع پرونده‌ها را افزایش می‌دهد.

ما در موسسه حقوقی دادخواهان مجد با وکلای متخصص در دعاوی شهرداری آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشیم. در اسرع وقت با ما تماس بگیرید.

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا