آشنایی با حقوق همسایه در ساخت و ساز

آشنایی با حقوق همسایه در ساخت و ساز

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ساختمان ها در گذر زمان دچار فرسودگی شده و نیاز به بازسازی دارند. اما عدم رعایت قوانین و مقررات احداث ساختمان، در برخی موارد باعث ایجاد مزاحمت هایی مانند: سد معبر، آلودگی صوتی، سقوط مصالح و بعضاْ خسارت به شهروندان می شود. قانون صراحتا در مقررات ملی ساختمان، مجریان و تمام دست اندرکاران احداث ساختمان را از ایجاد هرگونه آلودگی آب، خاک و یا آلودگی صوتی منع کرده است.

اگر در همسایگی شما ساختمانی در حال احداث است و حقوق همسایگان را رعایت نمی کند، کافیست به شهرداری تماس بگیرید و مورد را گزارش دهید. در ادامه این مطلب به صورت کامل با حقوق همسایگان آشنا خواهیم شد. درمقاله قبلی کامل درباره شکایت از ساختمان های در حال ساخت بابت ایجاد سر و صدا صحبت کردیم اگر دراین باره سوال دارید پیشنهاد می کنم ابتدا مقاله قبلی را مطالعه فرمایید.

شکایت از مزاحمت های ساختمانی
شکایت از مزاحمت های ساختمانی

حقوق همسایه از دید قانون:

همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم هرگونه مزاحمت و آلودگی صوتی، زیست محیطی و همچنین عدم رعایت اصول و قوانین ساختمانی را می توان با ثبت شکایت پیگیری کرد. در ادامه این مطلب به بررسی قانونی حقوق همسایه می پردازیم:

ماده ۴۰ قانون نظام مهندسی

طبق ماده ۴۰ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان ها، افراد متخلف باید با مراجعه به مراجع قضایی در برابر اقدامات خود پاسخگو باشند. در اغلب موارد کار به مراجعه قضایی نمی رسد تنها کافیست به مدیر ساختمان مراجعه کنید و مسئله را با وی در میان بگذارید.

ماده ۱۳۲ قانون مدنی

همچنین در ماده ۱۳۲ قانون مدنی ذکر شده که سازنده باید از ایجاد هرگونه مزاحمت و ضرر و زیان به همسایه ها خودداری کند. در تمام امور حق همسایه ها محفوظ است.

حقوق همسایه از دیدگاه فقه

پیغمبر اکرم (ص) می فرمایند:‌ جبرئیل همیشه توصیه به رعایت حقوق همسایه داشت. موضوع تا جایی ادامه داشت که دیامبر به جمعی از یاران دستور داد تا در مسجد با صدای رسا به مردم بگویند: هر کس که همسایه اش از دست او آسایش ندارد از ما نیست. امام صادق (ع) نیز فرموده اند: هر کس که با همسایه خود خوش رفتار نباشد از ما نیست.

نصب علائم ساختمانی

وظیفه نصب و نگهداری تابلوهای مرتبط با ساختمان سازی بر عهده سازنده است. نمونه ای از این علائم را در تصویر زیر مشاهده می کنید.

تابلو محدوده عملیات ساختمانی
تابلو محدوده عملیات ساختمانی

شکایت از ساختمان های در حال ساخت بابت ایجاد مزاحمت

همسایگان میتوانند از سازنده به دلیل عدم رعایت قوانین و ایجاد سر و صدای خارج از مقررات به سامانه 137 و 1888 شکایت کنند. این سامانه ها متعلق به شهرداری است. اینکه شهرداری میتواند ملک را تخریب یا جریمه کند اشتباه است. در صورت ثبت گزارش تخلف، شهرداری صرفا عملیات ساخت و ساز را متوقف خواهد کرد و سپس مورد را به کمیسیون ماده 100 یا سایر کمیسیون ها ارجاع میدهد. کمیسیون ماده 100 تخلفات مربوط به ساخت و ساز را بررسی خواهد کرد.

عدم رعایت حقوق همسایه در ساخت وساز چه مجازاتی را به همراه دارد؟

قانون برای حفظ اسایش و امنیت شهروندان قوانینی را برای ساخت و ساز وضع کرده است و هرگونه تخظی از این قوانین، پیگری های قضایی و توقف ساخت وساز تا زمانی که بررسی های بیشتر صورت بگیرد را همراه خواهد داشت.

چه کسانی باید از از قوانین حقوق همسایه در ساخت و ساز اطلاعات داشته باشند؟

تنها مجریان احداث ساختمان نیستند که باید از قوانین همسایه اطلاعات داشته باشند، بلکه شمایی که از سرو صدای کارگرانی که خارج از تایم کاری مجاز در حال فعالیت هستند آزار میبینید هم باید با حقوق همسایه آشنا باشید تا بتوایند با ثبت شکایت از حقوق خود دفاع کنید.

حقوق همسایه در ساخت وساز

اگر قصد دارید در ملک خود ساخت و ساز را شروع کنید و یا قسمتی از ساختمانی که در آن سکونت دارید را بازسازی کنید، باید از قوانین همسایه اطلاع داشته باشید.

قوانین و حقوق همسایه در ساخت و ساز

به صورت کلی کفته می شود که ساخت و ساز باید به گونه ای باشد  که کوچکترین آسیبی به ساختمان های مجاور وارد نشود؛ اما این تمام ماجرا نیست و مبحث قوانین همسایه در ساخت و ساز شامل موارد دیگری می شد که در ادامه این مطلب به آن خواهیم پرداخت:

  • حق اطلاع: همسایگان دارای حق اطلاع از طرح ها و پروژه های ساخت و ساز در نزدیکی خانه خود هستند. سازندگان باید آنها را از هرگونه تغییر قابل توجهی که به خانه خود خواهند داد مطلع کنند.
  • قوانین حقوق همسایه در ساخت وساز بر ارتفاع ساختمان هم نظارت دارد به این صورت که: ساخت سازه های با ارتفاع بیش از حد که موجب سایه اندازی،‌کاهش نور و ایجاد هرگونه محرومیت ساختمان های افراد از مواهب طبیعی شود ممنوع می باشد.
  • در فرآیند احداث و یا بازسازی ساختمان تحت هیچ شرایطی نباید پیاده‌رو و معابر عمومی به دلیل تخلیه بار ویا عبور ماشین های سنگین مسدود شوند. در صورت نیاز به انجام این کار، باید با اطلاع رسانی قبلی و مشخص نمودن زمان با دریافت مجوز از مراجع ذی صلاح امکان پذیر است.
  • در صورتی که ناچار به مسدود سازی معابر بودید باید مسیر موقتی را برای عابرین پیاده و خودروها تعیین کنید.
  • حفر زمین بدون حفاظ و هرگونه بیرون زدگی تجهیزات که تهدیدی برای عابرین و یا خودروها باشد ممنوع است و نقض آشکار حقوق همسایه در ساخت و ساز می باشد.
  • ساخت و ساز و فعالیت کارگران تا ساعت ۹ شب باید به پایان برسد. در غیر این صورت با شهرداری تماس گرفته و یا به صورت حضوری مراجعه کنید، کارشناسان شهرداری در اسرع وقت به موضوع رسیدگی خواهند کرد.

تردد ماشین سنگین و تخلیه مصالح در چه ساعاتی مجاز است؟

در کذشته مقرراتی راجع به حمل ماشین های سنگین و تخلیه بار وجود نداشت. اما باتوجه به مقررات جدید تردد ماشین های سنگین در روزهای عادی از ساعت ۶ تا ۱۲ و در روز های تعطیل از ساعت ۲۲ تا ۶ صبح امکان پذیر است.

ساعت مجاز تردد ماشین های حمل مصالح ساختمانی
ساعت مجاز تردد ماشین های حمل مصالح ساختمانی

آلودگی صوتی از چه ساعتی و تا چه حدی مجاز است؟

آلودگی صوتی از ساعت ۷ الی ۲۲ تا حد ۵۵ دسی بل مجاز است. همچنین از ساعت ۱۰ شب تا ۷ صبح استاندارد صدا حدود ۴۵ دسی بل می باشد.

سخن پایانی

قوانین حقوق همسایه در ساخت و ساز برای حفظ آسایش و امنیت شهروندان تدوین شده و قانون مواضع خود را در  این زمینه با قاطعیت دنبال می کند. این حق شماست که بعد از یک روز کاری در منزل خود با آرامش کامل استراحت کنید. در صورت ایجاد هرگونه مزاحمت ساختمانی بی درنگ با مراجع ذی صلاح تماس بگیرید.

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

دسته‌بندی نشده

آشنایی با انواع دعاوی بین المللی

دعاوی بین‌المللی، بخشی از عرصه حقوق بین‌المللی است که به بررسی و حل و فصل اختلافات و نزاعات بین افراد، شرکت‌ها، و حتی دولت‌ها از

آشنایی با دعاوی حقوقی و انواع آن
دسته‌بندی نشده

آشنایی با دعاوی حقوقی و انواع آن

یکی از چالش‌های اولیه که هر فردی در ابتدای اقدام به ارائه یا پیگیری یک دعوا مواجه می‌شود، تعیین موضوع مورد نظر و انتخاب نوع

2 دیدگاه دربارهٔ «آشنایی با حقوق همسایه در ساخت و ساز»

  1. بنده یک عددخانه دارم حیاطش درش روی کوچه بازمیشه همساده بغلی مایکساله زندگی ماراپرازآشغال وگردوخاک وسروصدا وووحتی باعث شد مستاجرم بخاطربچه هاش ازخونه مابره اشغال روی سرش وماشین ولباسهایش میریخت سازنده آدم کثیفه ۹طبقه این آقا خورده توحیاطما ازلحاظ متراژش ازاول درحیاطمان تاپله کانمان که واردساختمان میشیم وجلونوبه حیاطم گرفته ماده ۱۰۰واجرایات رفتم فکرکنم رفیقن دیوانم فرستادم بعدسه ماه جواب درستی نیامدگفت بروشهرداری وچی بیار هیچی ماده ۱۰۰ من زدم تراکم. خوب خونده نشده بودوبابه دلم نبود۳۰۰تومان به نفع شهرداری شکایتم شد حال چکارکنم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا