سند منگوله دار و مراحل تبدیل آن به سند تک برگ

سند منگوله دار چیست؟

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آشنایی با سند منگوله دار یا دفترچه ای دعاوی اثبات مالکیت اموال منقول و غیر منقول از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مقاله قصد داریم ضمن معرفی سند منگوله دار (سند دفترچه ای) و مزایا و معایب آن به بررسی روش تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگ بپردازیم. از شما خوانندگان گرامی دعوت می کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

سند منگوله دار چیست؟

سند منگوله دار یا دفترچه ای نوعی از اسناد رسمی است که به تنهایی می تواند برای اثبات مالکیت ملک مورد استناد قرارگیرد. این سند برای جلوگیری از کلاهبرداری و جعل با سرب پلمپ شده و تعداد برگه‌های آن روی جلد دفترچه ثبت می‌شود. سند منگوله دار بر خلاف سند تک برگ دست نویس است. لازم به ذکر است شرایط نقل و انتقال سند منگونه دار مانند سایر اسناد است.

سند منگوله دار یا دفترچه ای
سند منگوله دار چیست؟

اعتبار سند منگوله دار

سند دفترچه ای همچنان معتبر است و به عنوان سندی رسمی به تنهایی برای اثبات مالکیت مورد استناد است. معامله با سند دفترچه‌ای، اگر شرایط اساسی صحت معامله مانند اهلیت طرفین، قصد و رضایت آن‌ها، مشروعیت جهت و موضوع مشخص باشند، معامله به عنوان صحیح شناخته می‌شود و دارای اثر حقوقی خواهد بود.

آیا تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگ الزامی است؟

الزامی برای تبدیل سند دفترچه‌ای به سند تک برگ برای اسنادی که پیش از سال ۱۳۹۰ ثبت شده وجود ندارد و این اسناد همچنان معتبر هستند. اما برای اسنادی که پس از سال ۱۳۹۰ صادر شده‌اند باید برای تبدیل به سند تک برگ اقدامات لازم را به عمل بیاورید. توجه داشته باشید که در صورت نقل و انتقال سند لازم است سند منگوله دار به سند رسمی تبدیل شود.

مدارک مورد نیاز برای صدور سند تک برگ
  • اصل سند قدیمی
  • کروکی دقیق ملک
  • استعلام سند
  • مدارک تسویه حساب از بیمه تاْمین اجتماعی
  • قبض تلفن ملک

توجه داشته باشید که ممکن است بسته به شرایط و قوانین محلی، مدارک مورد نیاز تغییر کند. بهتر است با دفتر ثبت املاک مربوطه یا اداره ثبت املاک محلی تماس بگیرید تا اطلاعات به‌روز و دقیقی دریافت کنید.

مراحل تبدیل سند منگوله‌دار به سند تک‌برگی به شرح زیر است:

  1. مراجعه به اداره ثبت املاک: صاحب ملک برای تبدیل سند منگوله‌دار به سند تک‌برگی نیاز به مراجعه به اداره ثبت املاک دارد. در بسیاری از موارد، این مراحل در دفتر ثبت انجام می‌شود.
  2. تکمیل فرم درخواست: پس از مراجعه، صاحب ملک باید فرم درخواست تبدیل سند را تکمیل کند. این فرم حاوی اطلاعات مهمی از جمله مشخصات ملک، اطلاعات مالک، و سایر اطلاعات مرتبط با تبدیل سند است.
  3. بررسی درخواست: درخواست توسط کارشناسان دفتر ثبت یا اداره ثبت املاک بررسی می‌شود. این بررسی شامل بررسی اطلاعات ملک و اطمینان از صحت مدارک است.
  4. استعلامات شهرداری و تسویه بیمه تأمین اجتماعی: در مراحل بعدی، استعلامات از شهرداری و در صورت لزوم، تسویه بیمه تأمین اجتماعی برای املاک تجاری و صنعتی انجام می‌شود.
  5. پرداخت هزینه تبدیل: با پایان مراحل بررسی و تصدیق، صاحب ملک ملزم به پرداخت هزینه تبدیل سند تک‌برگ می‌شود.
  6. صدور سند تک‌برگ: پس از پرداخت هزینه، سند تک‌برگ صادر می‌شود. این سند شامل اطلاعات جدید و به شکل تک‌برگی است.
  7. ارسال سند تک‌برگ: سند تک‌برگ صادرشده به صاحب ملک از طریق پست ارسال می‌شود. این فرآیند ممکن است تقریباً دو ماه زمان ببرد. توجه داشته باشید که زمان ارسال سند ممکن است با توجه به شرایط محلی و مقررات مختلف، متغیر باشد.

مقایسه سند منگوله دار و سند رسمی و مزایا و معایب آنها

سند منگوله دار سند تک برگ
دست نویس است و احتمال کم رنگ شدن جوهر و ناخوانا بودن آن وجود دارد. دست نویس نیست و مشکل ناخوانا بودن در آن وجود ندارد.
اطلاعات مالک جدید در همان سند قبلی نوشته می شود برای مالک جدید سند تک برگ جدید صادر می شود
اطلاعات مالکان قدیم و سوابق نقل و انتقالات ملک در سند وجود دارد و نیاز به استعلام وجود ندارد. فقط اطلاعات آخرین مالک در سند است و برای اطلاع از وضعیت گذشته ملک باید از اداره ثبت اسناد و املاک کشور استعلام بگیرید.
در صورت مشاع بودن ملک، یک سند منگوله دار وجود دارد و نام سایرین نیز در همین سند ذکر می شود. در صورت مشاعی بودن ملک برای هریک از مالکین سند تک برگ مجزا به نسبت سهمشان صادر می شود.
سند دفترچه ای ممکن است تعداد صفخات زیادی داشته باشد. بعضا بیش از ۱۰ صفحه دارد. در سند تک برگ همانطور که از نامش پیداست در یک برگ تمام مشخصات ملک و مالک نوشته می شود
با وجود پلمپ سربی امکان جعل سند دفترچه ای وجود دارد. هولوگرام درج شده روی سند تک برگ ریسک جعل شدن سند را به حداقل می رساند.
در سند منگوله دار کروکی از ملک وجود ندارد و صرفا مختصات ارضی و شهری ملک در آن درج شده. در سند تک برگ کروکی هوایی از ملک و پلاک ثبتی مشخص صادر شده از شهرداری وجود دارد.

سخن پایانی

در پایان، توصیه می‌شود که سند ملک خود را به سند تک‌ برگ تبدیل کنید. این اقدام به شما اطمینان از اطلاعات رسمی و دقیق مالکیت ملک خواهد داد و در مواقع نقل‌وانتقال ملک یا معاملات مالی به شما کمک خواهد کرد.

در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر، با کارشناسان ما در موسسه حقوقی دادخواهان مجد تماس بگیرید. تیم متخصص ما در زمینه دعاوی ملکی و ثبت املاک می‌توانند شما را در انجام مراحل مرتبط با تبدیل سند منگوله دار به سند تک‌ برگ به بهترین نحو راهنمایی کنند.

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

دسته‌بندی نشده

مجازات شرکت در جرم کلاهبرداری چیست؟

پادکست مجازات شرکت در جرم کلاهبرداری چیست؟ کلاهبرداری یکی از جرایم رایج در جامعه است که به روش‌های مختلفی توسط افراد سودجو انجام می‌شود. در

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا