دعاوی غیر مالی در صلاحیت شورای حل اختلاف کدامند؟

دعاوی غیر مالی در صلاحیت شورای حل اختلاف

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

پادکست دعاوی غیرمالی در صلاحیت شورای حل اختلاف کدامند

دعاوی غیر مالی در صلاحیت شورای حل اختلاف کدامند؟ شورای حل اختلاف چیست؟ اعضای تشکیل دهنده شورای حل اختلاف چه کسانی هستند؟ آیا برای حل و فصل دعاوی غیر مالی در صلاحیت شورای حل اختلاف باید از وکیل کمک گرفت؟ شورای حل اختلاف یکی از مراجع حل اختلافات موجود در سیستم حقوقی ایران محسوب می شود. در واقع قانونگذار رسیدگی به دعاوی گوناگونی را در صلاحیت این مرجع قرار داده است که یکی از آنها دعاوی غیر مالی می باشد. به همین خاطر همه روزه افراد زیادی جهت دریافت خدمات حقوقی در زمینه  شورای حل اختلاف با وکلای موسسه حقوقی دادخواهان مجد در ارتباط هستند. این افراد همواره سوالات زیادی را از ما می پرسند که به مهم ترین آنها در آغاز مقاله اشاره داشتیم. به همین منظور در یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی دادخواهان مجد تصمیم داریم تا به صورت کامل و تفصیلی به سوالات فوق الذکر پاسخ دهیم. پس با ما همراه باشید.

شورای حل اختلاف چیست؟

اولین گام جهت بررسی دعاوی غیر مالی در صلاحیت شورای حل اختلاف این است که با این شورا آشنا شویم.  ابتدا بایستی بگوییم در سال های گذشته مراجعه به دادگاه ها آنقدر افزایش یافت که به اصطلاح، این مراجع وقت سر خاراندن نیز نداشتند. در همین راستا قانونگذار، مراجع گوناگونی را برای رسیدگی به اختلافات حقوقی افراد تاسیس نمود که یکی از آنها شورای حل اختلاف می باشد. در نتیجه، شورای حل اختلاف با هدف کاهش مراجعه افراد به دادگاه ها تاسیس شده است. از طرفی این شورا در راستای ایجاد صلح و سازش بین طرفین اختلاف گام بر می دارد. البته بایستی توجه داشته باشید که فعالیت شورای حل اختلاف تنها در حیطه صلاحیت آن می باشد که قانونگذار در قانون شوراهای حل اختلاف آن را مشخص کرده است.

شورای حل اختلاف چیست؟
شورای حل اختلاف چیست؟

ساختار و اعضای شورای مذکور:

اکنون که با شورای حل اختلاف آشنا شدیم در راستای بررسی دعاوی غیر مالی در صلاحیت شورای حل اختلاف باید با اعضای این شورا نیز آشنا شویم. در واقع بر اساس قانون، هر شورا دارای یک رئیس، دو عضو اصلی و یک عضو علی البدل می باشد. همچنین گاهی اوقات یک مسئول دفتر نیز در این شورا وجود دارد. به علاوه بایستی بگوییم در هر حوزه قضایی یک یا چندین قاضی تحت عنوان قضات شورا فعالیت می کنند. البته باید توجه داشته باشید که اعضای شورای حل اختلاف برای اینکه بتواند به عنوان عضو این شورا فعالیت کنند، باید دارای ویژگی هایی باشند که در ماده 6 قانون شوراهای حل اختلاف به این موارد اشاره شده است که توضیح تفصیلی آنها از حوصله این بحث خارج می باشد.

صلاحیت شورای حل اختلاف:

یکی دیگر از مواردی که پیش از آشنایی با دعاوی غیر مالی در صلاحیت شورای حل اختلاف باید بدان بپردازیم، صلاحیت کلی این شورا می باشد. به طور کلی، می توان صلاحیت شورای حل اختلاف را در دو حیطه جداگانه بررسی نمود.

صلاحیت شورای حل اختلاف به منظور ایجاد صلح و سازش بین طرفین: بر اساس ماده 8 قانون شوراهای حل اختلاف این شورا در مواردی همچون کلیه امور مدنی و حقوقی، همه جرائم قابل گذشت و جنبه خصوصی جرایم غیر قابل گذشت، صلاحیت لازم برای ایجاد صلح و سازش را دارد. البته در اینگونه موارد اگر صلح و سازشی حاصل نشد، شورای حل اختلاف نمی تواند رای صادر نماید.

صلاحیت شورای حل اختلاف برای صدور رای: بر اساس ماده 9 قانون شوراهای حل اختلاف این شورا می تواند در زمینه های زیر اقدام به صدور رای نماید:

  • دعاوی راجع به اموال منقول با ارزش کمتر از 200 میلیون ریال.
  • دعاوی مربوط به تخلیه عین مستاجره به جز حق سرقفلی و کسب و پیشه.
  • تعدیل اجاره بها به شرط عدم وجود اختلاف در رابطه استیجاری.
  • صدور گواهی انحصار وراثت، مهر و موم ترکه، تحریر ترکه و رفع مهر و موم ترکه.
  • دعوای اعسار در صورتی که به اصل دعوا در شورا رسیدگی شده باشد.
  • دعاوی خانوادگی مربوط به جهیزیه، نفقه و مهریه تا سقف 20 میلیون تومن در صورتی که مشمول ماده 29 قانون حمایت خانواده نباشد.
  • دعوای مرتبط با تامین دلیل.
  • جرائم تعزیری دارای مجازات جزای نقدی درجه 8.
صلاحیت شورای حل اختلاف
صلاحیت شورای حل اختلاف

دعاوی غیر مالی در صلاحیت شورای حل اختلاف:

اکنون نوبت آن رسیده که به سراغ دعاوی غیر مالی در صلاحیت شورای حل اختلاف برویم. البته قبل از پرداختن به این موضوع بهتر است با دعاوی مالی و غیرمالی آشنا شویم. در همین راستا باید به سراغ تعریف هر کدام از این اصطلاحات برویم. دعاوی مالی آن دسته از دعاوی هستند که منشا اختلاف طرفین، حقوق مالی همچون حق مالکیت می باشد. از طرفی دعاوی غیر مالی آن دسته از دعاوی هستند که منشا اختلاف طرفین، حقوق غیر مالی نظیر طلاق، ولایت نسب و غیره می باشد.

اکنون پس از بررسی موارد صلاحیت شورای حل اختلاف می توان دعاوی غیر مالی در صلاحیت شورای حل اختلاف را شامل موارد زیر دانست:

  • تخلیه مورد اجاره محل سکونت.
  • تخلیه مورد اجاره محل کسب.
  • مهر و موم ترکه.
  • صدور گواهی حصر وراثت.
  • الزام به برداشتن مهر و موم ترکه.
  • تحریر ترکه.
  • تامین دلیل.
وکیل شورای حل اختلاف
وکیل شورای حل اختلاف

آیا کمک گرفتن از وکیل برای رسیدگی به اینگونه از دعاوی ضروری است؟

هنگامی که سخن از شورای حل اختلاف به میان می آید، بسیاری از افراد تصور می کنند که نیازی به وکیل نخواهند داشت. در حالی که این تفکر کاملا غلط است. مطرح شدن اختلافات در شورای حل اختلاف حتی در زمانی که به قصد صلح و سازش باشد، بایستی تحت نظر یک وکیل انجام گردد. در همین راستا باید توجه داشته باشید که گاهی اوقات حتی گرفتن یک مشاوره حقوقی کوچک از وکیل شورای حل اختلاف می تواند از بروز مشکلات حقوقی بزرگتر جلوگیری نماید.

سخن پایانی

در نتیجه بایستی بگوییم کمک گرفتن از وکیل شورای حل اختلاف بسیار حائز اهمیت است. پس اگر به دنبال حل و فصل دعاوی غیر مالی در صلاحیت شورای حل اختلاف هستید، بهتر است همین الان با وکیل مشاوره داشته باشید. ما در موسسه حقوقی دادخواهان مجد با در نظر داشتن اهمیت دریافت مشاوره حقوقی از وکیل شورای حل اختلاف این امکان را برای شما عزیزان فراهم کرده ایم. شما می توانید همین الان از طریق مشاوره حقوقی آنلاین به صورت رایگان با وکلای مجموعه ما در ارتباط باشید.

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا