کمیسیون ماده 77 شهرداری

کمیسیون ماده 77
شهرداری در قبال خدمات متعددی که به مردم ارائه می دهد نیازمند خدمات مالی گستره است. عوارض نیز یکی از منابع مهم درآمدی شهرداری محسوب می شود. پرداخت عوارض نوعی مشارکت مردم در اداره شهر به شمار می رود و بسیاری از مشکلات مثل آلودگی،ترافیک با استفاده از این در آمد بر طرف می شود. تنوع و گستردگی عوارض و مقرراتی که در این رابطه به تصویب رسیده است ،برای حل این مسئله قانون گذار در کمیسیون ماده 77 قانون شهرداری مرجع مستقلی را برای رسیدگی به این امر پیش بینی کرده است.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

کمیسیون ماده 77 شهرداری چیست؟

 

شهرداری در قبال خدمات متعددی که به مردم ارائه می دهد نیازمند خدمات مالی گسترده است. عوارض نیز یکی از منابع مهم درآمدی شهرداری محسوب می شود. پرداخت عوارض نوعی مشارکت مردم در اداره شهر به شمار می رود.  بسیاری از مشکلات مثل آلودگی و ترافیک با استفاده از این در آمد بر طرف می شود. تنوع و گستردگی عوارض و مقرراتی که در این رابطه به تصویب رسیده است بسیار زیاد است. این گستردگی گاهی موجب اختلاف بین مودی (یعنی پرداخت کننده عوارض ) و شهرداری میشود. برای حل این مسئله قانون گذار در کمیسیون ماده 77 قانون شهرداری مرجع مستقلی را برای رسیدگی به این امر پیش بینی کرده است.

منظور از عوارض چیست؟

عوارض از جمله هزینه هایی است که شهروندان در مقابل خدماتی که از شهرداری دریافت میکنند مکلف به پرداخت آن هستند.  اگر شهروندی به میزان این عوارض اعتراضی داشته باشد به اعتراض او در کمیسیون 77 قانون شهرداری رسیدگی می شود.

عوارض نوسازی از جمله عوارضی است که شهروندان هرساله باید پرداخت کنند. در قبال پرداخت  عوارض خدمات عمومی مانند جمع آوری زباله ، احداث فضای سبز ، آسفالت معابرو … از سوی شهرداری انجام میشود.

حالا اگر شهروندی به این عوارض اعتراضی داشته باشد  کمسیون ماده 77 به اعتراض او رسیدگی می کند.

ترتیب رسیدگی در کمسیون ماده 77 قانون شهرداری

بعد از آن که پرونده در کمیسیون ماده 77 وصول شد این کمیسیون ابتدا قانونی بودن عوارض را بررسی می کند. زیرا باید دریافت عوارض به موجب قانون باشد.
سپس  کمیسیون میزان عوارض رابررسی می کند و بعد از آن رای نهائی صادر خواهد کرد. اگر کمیسیون لازم بداند فرد معترض می تواند در جلسه کمیسیون شرکت کند و بصورت شفاهی اعتراض خود را بیان کند. در غیراینصورت اعتراض ها به صورت کتبی خواهد بود.
بعد از طی این مراحل کمیسیون ماده 77 رای خود را صادر می کند.  این رای قطعی و لازم الاجرا است و ظرف 10 روز از تاریخ ابلاغ آن باید نسبت به اجرای رای اقدام شود.  سپس نتیجه باید به دبیرخانه کمیسیون اطلاع داده شود. در غیر اینصورت برای اجرای رای از طریق اجرای ثبت اقدام میشود.

دایره اجرای ثبت مفاد اجراییه را به متعهد ابلاغ می کند. متعهد نیز مکلف است ظرف 10 روز آن را اجرا کند.  درصورتی‌که قادر به اجرای اجراییه نباشد، باید ظرف 10 روز صورت جامع دارایی خود را به مسئول اجرا بدهد ، اگر هم مالی ندارد اعلام کند.
لازم به ذکراست که تصمیم کمسیون در خصوص اختلاف بین مودی (پرداخت کننده عوارض) و شهرداری قطعی است و مرجع تجدید نظر ندارد.

شکایت در خصوص رای کمیسیون ماده 77

به موجب بند 2 ماده 10 قانون دیوان عدالت اداری منحصراً از حیث نقض قوانین و مقررات یا مخالفت با آنها قابل شکایت در دیوان عدالت اداری است.
کمی قبل تر گفتیم رأی کمیسیون ماده 77 قطعی است ولی الان از قابل شکایت بودن آن در دیوان عدالت اداری گفتیم!!
باید بگوییم در اینجا دیوان عدالت اداری رأی کمیسیون ماده 77 را فقط از حیث نقض قوانین و مخالفت با آنها مورد بررسی قرار می دهد.  این امر منافاتی با غیر قابل تجدید نظر بودن رأی کمیسیون ماده 77 ندارد.

قسط بندی عوارض

قسط بندی عوارض از موضوعات دیگری است که در صلاحیت کمیسیون ماده 77 قرار دارد. با تصویب قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در سال 1380‌ی به شهرداری های کل کشور اجازه داده شد تا مطالبات خود را با اقساط حداکثر 36 ماهه دریافت کنند.

در هر حال صدور مفاصا حساب موکل به تأویه همه بدهی مودی خواهد بود. در حالی که در گذشته شهرداری مجاز به تقسیط مطالبات خود نبوده مگر به تشخیص کمیسیون ماده 77.

اعضاء کمیسیون ماده 77 شهرداری

1-یک نفر نماینده شورای اسلامی شهر به انتخاب شورا.
2-یک نفر نماینده وزارت کشور به انتخاب استاندارد از طرف وزیر کشور.
3-یک نفر نماینده دادگستری به انتخاب رئیس دادگستری کل استان.
عوارض شهرداری و انواع آن :
گفتیم یکی از مهم ترین منابع درآمدی دولت اخذ عوارض طبق قانون است که شامل عوارض نو سازی و عوارض اتومبیل است.

وظایف کمیسیون 77 قانون شهرداری:

 

1-رفع هرگونه اختلاف بین مودی و شهرداری در مورد عوارض ماده 77 قانون شهرداری.
2- رسیدگی به اعتراض مالکینی که ملکشان در اجرای ماده 110 قانون شهرداری ها توسط شهرداری مرمت و دیوار کشی شده است.

راجع به ماده 110 قانون شهرداری ها بخوانید

3-تعیین میزان خسارت دکه هایی که قبل از تصویب قانون شهرداری ها نصب گردید و اقدام شهرداری جهت برداشتن دکه های موجب ادعای خسارت صاحبان آنها گردد.
4-تقسیط عوارض
5-رفع اختلاف وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی و خصوصی با شهرداری درمورد وصول هزینه مرمت خرابی‌های ایجاد شده در سطح معابر 6-رفع اختلاف مالک و شهرداری پیرامون میزان بدهی ملک مورد معامله.

مراحل قبل از تشکیل پرونده در کمیسیون:

1-شناسایی مودی
2-محاسبه عوارض
3-پیش آگهی و ابلاغ آن به مودی
4-اخطار
5-وصول
6-ارسال پرونده به کمیسیون

نکته قابل ذکر آن که اصولا شهرداری نمی تواند در کمیسیون ماده 77 طرح دعوا کند. شهرداری فقط می تواند به عنوان خوانده طرف دعوا در کمیسیون اعتراض کند.  این مودی است که می تواند در کمیسیون طرح دعوا کند، گرچه ممکن است پرونده ای که در شهرداری مطرح است و نسبت به آن اعتراض صورت گرفته شهرداری به کمیسیون ارسال کند ولی نمی تواند رأسای پرونده را به کمیسیون بفرستد.

شما میتوانید از طریق فرم درخواست مشاوره رایگان،  با وکلای دادخواهان مجد در ارتباط باشید.

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

استعلام کد شناسایی ملک
دسته‌بندی نشده

استعلام کد شناسایی ملک

برای اینکه املاک قابلیت شناسایی داشته باشند نیاز به یک کد یا شماره دارند که در املاک غیر مسکونی کد، عددی 12 رقمی است و

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا