هرآنچه باید درباره چک الکترونیک و نحوه نقد کردن آن بدانید

چک‌های دیجیتالی بدون درگیری در کاغذبازی‌ و درگیری‌های سنتی، فرایندهایی مختصر و سریع را فراهم می‌آورند.
چک الکترونیکی نوعی از چک است که به صورت دیجیتال و الکترونیکی صادر می‌شود و انتقال وجه آن از طریق سامانه‌های بانکی به صورت غیرفیزیکی صورت می‌گیرد. چک الکترونیکی دارای ضوابط و مقررات خاص خود بوده و به منظور افزایش امنیت مبادلات پولی و تسریع گردش مالی در بستر فناوری اطلاعات ایجاد شده است.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

پادکست چک الکترونیک و نحوه نقد کردن آن

در جهانی که تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت است، روش‌های انجام دادن کارهای بانکی نیز دستخوش تغییراتی شده‌اند. اکنون، فرآیندهای بانکی همچون افتتاح حساب و دریافت وام که پیش از این به صورت حضوری و با مراحل و کاغذبازی‌های زیادی همراه بودند، اکنون با چند کلیک ساده از طریق خدمات بانکی آنلاین قابل انجام شده‌اند. چک الکترونیک، یا چک دیجیتال، نوآوری تازه‌ای است که توسط بانک مرکزی معرفی شده و به عنوان یکی از این ابزارهای نوین در بانکداری دیجیتال شمرده می‌شود. در این مقاله، قصد داریم نگاهی دقیق‌تر به این خدمت الکترونیکی و کاربردهای کلیدی آن بیندازیم. اگر درباره  چک و انواع آن سوال دارید مقاله لینک شده را مطالعه کنید.

چک الکترونیک چیست؟

چک‌های دیجیتالی بدون درگیری در کاغذبازی‌ و درگیری‌های سنتی، فرایندهایی مختصر و سریع را فراهم می‌آورند. این ابزار در عرصه بانکداری آنلاین یک مسیر جدید را پیش‌روی کاربران قرار داده است. این چک‌ها با استفاده از امضای دیجیتالی صادر می‌شوند.

چک الکترونیک

با مزایای چک دیجیتال بیشتر آشنا شویم

از بارزترین ویژگی‌های چک الکترونیک می توان به امنیت فوق‌العاده آن اشاره کرد. به واسطه سیستم‌های اعتبارسنجی دقیق، اطلاعات مربوط به وضعیت مالی صادرکننده چک به صورت لحظه‌ای قابل بررسی هستند، به این معنی که امکان سرقت یا دستکاری چک تقریبا غیرممکن می‌شود. همچنین، در صورت بروز هر گونه ناهنجاری، با چند کلیک ساده می‌توانید چک را مسدود سازید.

برخی از مزایای این نوع چک‌ها عبارتند از:

  • تعداد برگ چک نامحدود
  • امنیت بی‌بدیل برگ‌های چک دیجیتالی در برابر تغییرات
  • کاهش مصرف کاغذ و حمایت از محیط زیست
  • به‌روزرسانی فوری وضعیت معاملات چک
  • حذف فرآیندهای دستی و وقت‌گیر نظیر انتقال و حسابداری چک
  • کاهش هزینه‌های جانبی و کارمزد‌های معاملاتی
  • امکان مدیریت ریسک بهتر
  • افزایش سرعت در انجام فرآیندهای صدور و نقد کردن چک‌ها
  • کنترل بهتر و دقیق‌تر بر گردش مالی و موجودی حساب، جلوگیری از برگشت خوردن چک‌ها
  • قابلیت استفاده جایگزین در تمامی مبادلات مالی
  • اطلاع چک‌دار از انجام تراکنش و پرداخت وجه

معایب چک الکترونیک

رونمایی از هر تکنولوژی جدید همواره با چالش هایی مواجه است و چک الکترونیک نیز از این قاعده مستثنی نیست. یکی از بزرگترین ایرادات این نوع چک وابستگی آن به اینترنت است. به این معنی که اگر یک فرد به هر دلیلی دسترسی به اینترنت نداشته باشد، قادر به صدور چک دیجیتال، تایید آن و انتقال آن نخواهد بود. همچنین، عدم برخورداری از سواد کافی برخی افراد در استفاده از ابزارهای الکترونیک و کار با این نوع چک نیز می‌تواند محدودیتی دیگری برای استفاده از این چک‌ها باشد.

چک الکترونیک از دیدگاه حقوقی

چک دیجیتال، از لحاظ حقوقی و قانونی، همان ویژگی‌ها و کاربردهای نسخه کاغذی خود را دارا می‌باشد. اگر شما با نحوه استفاده از چک‌های کاغذی آشنایی دارید، جالب است بدانید که چک دیجیتال نیز دقیقاً همان عملکرد را ارائه می‌دهد، با این مزیت که کار با آن آسان‌تر و ایمن‌تر است.

قوانین چک دیجیتال

قوانین چک الکترونیک بیشترین شباهت را به قانون جدید چک دارد و تغییر زیادی نکرده است. در ادامه، تعدادی از قوانین مربوط به چک الکترونیک که در بخشنامه بانک مرکزی ذکر شده است، آورده شده است:

  • تمام مراحل اجرای سامانه چک الکترونیکی به طور کامل با مفاد قانون اصلاح قانون صدور چک سازگار است.
  • بانک موظف به ابطال تمبر مالیاتی برای چک های الکترونیکی می باشد؛ یعنی دقیقا مشابه رویه ای که برای چک های کاغذی اعمال می شود.
  • ساختار کارمزد صدور، انتقال و دریافت وجه چک دیجیتال متعاقباْ از سوی بانک مرکزی تعیین خواهد شد.
  • امکان اختصاص همزمان دسته چک کاغذی و الکترونیکی به یک حساب بانکی وجود دارد. اما اختصاص دسته چک جدید به شرط بازگشت تمامی برگه‌های دسته چک‌های قبلی و حداقل ۸۰ درصد از مجموع برگه‌های چک کاغذی و الکترونیکی که وضعیت آنها تعیین شده است، امکان‌پذیر است.
  • شرایط اختصاص دسته چک دیجیتال مطابق مقررات فعلی در خصوص اختصاص دسته چک کاغذی است.
  • در مرحله اول اجرای این طرح، فقط صدور چک‌های الکترونیکی به ریال مورد نظر است.

امنیت چک الکترونیک (چک دیجیتال)

قطعاْ، چک الکترونیکی بسیار امن‌تر از چک کاغذی است، زیرا امکان تغییر و دست بردن در آن وجود ندارد. همچنین بانک مرکزی زیرساخت‌هایی را برای صادرکنندگان و انتقال‌دهندگان چک الکترونیکی فراهم کرده است تا با استفاده از امضای دیجیتال، احراز هویت و اعتبارسنجی صورت پذیرد و در نتیجه امنیت چک دیجیتال بالا می‌رود.

این روش، نیاز به نگرانی در مورد خط خوردگی یا اشتباه نوشتن در چک کاغذی سنتی را از بین می‌برد. اگرچه در چک کاغذی، در صورت بروز این مشکلات، باید چک را پشت‌نویسی یا ابطال کنید، اما با قوانین جدید چک، پشت‌نویسی نیز دارای محدودیت‌هایی است. اما در مورد صدور چک الکترونیکی، دیگر این نگرانی‌ها را نخواهید داشت.

اعتبار چک الکترونیک

اعتبار چک به وسیله امضای الکترونیکی صادرکننده تایید می‌شود و پس از آن، مبلغ تعیین‌شده از حساب صادرکننده کسر و به حساب گیرنده واریز می‌گردد. به صورت کلی مراحل تایید و انتقال، شبیه به چرخه انتقال چک‌های کاغذی است. با ورود تکنولوژی‌های جدید، مشکلات مربوط به چک‌های برگشتی و مسائل مرتبط با استفاده از چک در خرید و فروش‌ها به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

سامانه چکاد چیست؟

سامانه چکاد، با اعتباری که از بانک مرکزی دریافت کرده، استاندارد جدیدی برای انجام معاملات چک دیجیتالی را معرفی می‌کند. این سیستم پیشرفته با استفاده از امضای الکترونیکی، عملیات چک را ساده و قابل دسترس کرده است. برخی از کاربردهای اصلی سامنه چکاد عبارتند از:

  • صدور چک به صورت دیجیتال
  • واریز سریع مبالغ مالی
  • جستجو و دریافت استعلام اطلاعات چک
  • ردیابی و مشاهده زمانبندی انتقالات چک

سامانه نهاب

سامانه چکاد و کد نهاب نیز همچنین امنیت چک‌های الکترونیکی را به طور فوق‌العاده تضمین می‌کنند. چکاد یا چک امن دیجیتال، به عنوان سامانه مرکزی چک الکترونیکی عمل می‌کند و نهاب نیز یک سامانه است که شامل اطلاعات هویتی مشتریان بانکی است. با تخصیص شماره شناسایی منحصر به فرد برای هر کاربر بانکی، این سامانه قادر است به همراهی احراز هویت آسان و سریع افراد در شبکه بانکی کمک کند. با اعتماد به این دو سامانه، امنیت چک‌های الکترونیکی به حداکثر می‌رسد.

سخن پایانی:

چک‌های الکترونیک ریسک چک‌های کاغذی را ندارند و فرآیند پردازش این چک  ها با سرعت بیشتری انجام میشود. این نوع چک باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه نقل و انتقال می‌شود. چک الکترونیک هنوز در مراحل ابتدایی تکامل قرار دارد و با گذشت زمان به تکامل بیشتری خواهد رسید. در این مقاله، شرایط الزامی برای صدور چک دیجیتال، امنیت آن و روش‌های پرداخت آن مورد بررسی قرار گرفت. کارشناسان ما در موسسه حقوقی دادخواهان مجد آماده پاسخگویی با سوالات شما عزیزان درباره چک دیجیتال می باشند.

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

دعاوی خانواده

طلاق صوری چیست و چه پیامد هایی دارد؟

طلاق یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مسائل اجتماعی است که می‌تواند تأثیرات عمیقی بر زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی افراد داشته باشد. این پدیده که

دعاوی خانواده

نشوز چیست؟

نشوز یکی از مفاهیم مهم و پیچیده در فقه اسلامی است که به حالت عدم تمکین و نافرمانی یکی از زوجین نسبت به دیگری اشاره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا