مدت زمان طلاق توافقی و عوامل موثر بر آن

مدت زمان طلاق توافقی
یکی از پرتکرارترین سوالات زوج‌هایی که قصد جدایی دارند این است که فرایند طلاق توافقی چقدر طول می‌کشد و این مدت زمان به چه عواملی بستگی دارد. از آذر ماه ۱۳۹۷ با توجه به تغییرات اعمال شده در شرایط طلاق توافقی، تغییراتی نیز در مدت زمان این نوع طلاق ایجاد شده است. در این مطلب، مدت زمان طی شدن کل فرایند طلاق توافقی را از مرحله ثبت نام در سامانه ثنا تا صدور سند طلاق در دفترخانه رسمی، با در نظر گرفتن همین تغییرات، بررسی کرده‌ایم.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

پادکست مدت زمان طلاق توافقی و عوامل موثر بر آن

با توجه به این‌که در طلاق توافقی، زن و شوهر در امور مالی و غیرمالی مربوط به ازدواج به توافق رسیده‌اند و با رضایت یکدیگر قصد جدایی دارند، دادگاه‌ها نیز از رسیدگی سخت گیرانه و دقیق خودداری می‌کنند و موضعی سهل‌گیرانه‌تر اتخاذ می‌نمایند. اگر درباره مرال طلاق توافقی سوال دارید مقاله آشنایی با مراحل و نکات طلاق توافقی را مطالعه کنید.

عوامل موثر برمدت زمان طلاق توافقی

مدت زمان لازم برای طی شدن فرآیند طلاق توافقی به چند عامل بستگی دارد:

نکته اول این است که معمولاً از ۲۵ ام تا آغاز ماه بعد، به دلیل ارائه آمار توسط هر شعبه، دادخواست طلاق توافقی و سایر دادخواست‌ها به شعب ارجاع داده نمی‌شود. نکته دوم اینکه چنانچه وکالت‌نامه به صورت مع الواسطه باشد یا زوجه در امر طلاق از زوج وکالت داشته باشد، به دلیل حساسیت‌های موضوع طلاق، شعبه دادگاه خانواده از دفترخانه‌ای که وکالت‌نامه در آن تنظیم شده، صحت و مدت اعتبار آن را استعلام می‌کند که همین امر موجب افزایش نسبی مدت زمان طی شدن فرایند طلاق توافقی می‌شود.

صدور رای طلاق در دادگاه چقدر زمان می برد؟

فرایند رسیدگی به درخواست طلاق و صدور رای از سوی دادگاه، بسته به نوع درخواست طلاق و شرایط پرونده، متفاوت است. در طلاق‌های توافقی که زوجین به توافق رسیده‌اند، رسیدگی دادگاه سریع‌تر انجام می‌شود. معمولاً بین یک تا سه ماه پس از ثبت دادخواست، رای طلاق صادر می‌گردد. اما در طلاق‌های یک‌طرفه که اختلافاتی بین زوجین وجود دارد، رسیدگی طولانی‌تر است و حتی ممکن است به بیش از یک سال نیز برسد. البته دادگاه می‌تواند در طول رسیدگی، رای موقت طلاق صادر کند.

چرا استفاده از وکیل مهم است؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا فرآیند طلاق با وکیل و بدون وکیل را شرح خواهیم داد؛ در کل استفاده از وکیل باعث می شود تا با خیالی آسوده و در کمترین زمان اقدامات لازم برای طلاق توافقی انجام شود.

فرآیند طلاق با استفاده از وکیل

بدون شک، انجام فرایند طلاق توافقی با استفاده از وکیل، مدت زمان کمتری را در بر می‌گیرد. مهم‌تر از آن، دیگر نیازی به حضور خود زوجین در هیچ مرحله‌ای از این روند نخواهد بود.

همچنین وکیل با توجه به تجربه‌ای که در این حوزه دارد، می‌تواند پرونده را بدون هیچ خطا و مشکلی پیش ببرد و مدارک و اسناد رسمی نیز بدون نقص صادر شوند. (وجود ایراد در پرونده و اسناد رسمی، از شایع‌ترین چالش‌های طلاق توافقی است که باید بسیار جدی گرفته شود).

فرآیند طلاق بدون استفاده از وکیل

استفاده از وکیل در فرایند طلاق توافقی، نه تنها می‌تواند اشتباهات احتمالی زوجین در ارائه مدارک را کاهش دهد، بلکه باعث می‌شود آنها نیازی به حضور در جلسات دادگاه نداشته باشند.

در صورت عدم استفاده از وکیل، حضور زوجین در تمام مراحل اعم از جلسات غربال‌گری، مشاوره و دادگاه الزامی است. همچنین ثبت‌نام در سامانه تصمیم و شرکت در چندین جلسه مشاوره، ارائه دادخواست طلاق و انجام توافقات لازم در خصوص امور مالی نیز ضروری است. در مجموع، مدت زمان طی فرایند طلاق توافقی بدون وکیل بین ۶ تا ۹ ماه طول می‌کشد.

نکاتی برای جلوگیری از طولانی شدن فرآیند طلاق

با توجه به الزامی شدن حضور زوجین متقاضی طلاق در جلسات مشاوره قبل از طلاق، فرآیند طلاق توافقی حداقل 45 روز زمان می‌برد. البته این مدت در شهرها و استان‌های مختلف و حتی شعب دادگاه‌های تهران، متفاوت است.

برای جلوگیری از طولانی‌تر شدن روند طلاق توافقی، رعایت نکاتی ضروری است. به عنوان مثال، ثبت دادخواست طلاق توافقی طی بازه‌ی زمانی 25 هر ماه تا یکم ماه بعد انجام می‌شود. بنابراین اگر زوجین دادخواست را در 5 روز آخر ماه ثبت کنند، رسیدگی به درخواست‌شان طولانی‌تر خواهد شد.

سخن پایانی

مدت زمان لازم برای طلاق توافقی یکی از مهمترین نگرانی‌های زوج‌هایی است که قصد جدایی دارند. لازم به ذکر است که همانند سایر فرآیندهای اداری و قضایی، طی کردن روند طلاق توافقی نیز به زمان و صبوری نیاز دارد. پس ارامش خود را حفظ کنید تا پرونده اصولی پیش برود.

حضور یک وکیل مجرب طلاق، می‌تواند در کاهش زمان رسیدگی به پرونده مؤثر باشد. ما با تجربه هزاران پرونده موفق طلاق توافقی، به خوبی با دغدغه‌های شما آشنا هستیم و می‌دانیم برای پشت سر گذاشتن این فرایند به چه کمک‌هایی نیاز دارید. جهت مشاوره رایگان، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

دسته‌بندی نشده

رد اعسار مهریه

مهریه، یکی از مفاهیم بنیادین در حقوق خانواده است که در فرآیند ازدواج نقش مهمی دارد. این مفهوم به پرداخت یک مبلغ یا ارائه اموال

دسته‌بندی نشده

فیشینگ حساب و مجازات آن

در دهه‌های اخیر، استفاده از اینترنت و فناوری‌های دیجیتالی به‌طرز چشم‌گیری افزایش یافته است. امروزه، انجام کارهای روزمره با استفاده از اینترنت و گوشی‌های هوشمند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا