نکات مهم وکالت نامه + تنظیم وکالتنامه

وکالت نامه چیست؟ همه چیز را راجع به وکالت نامه، انواع وکالت نامه و نکات تنظیم وکالت نامه بدانید.
وکالت نامه یکی موارد حقوقی است که افراد بسیاری در جامعه با آن سر و کار دارند. بسیاری از ما حداقل یکبار عبارت "وکالت دادن" یا "تنظیم وکالت نامه" "وکالت نامه" و... را شنیده ایم. در این مقاله قصد داریم تا به صورت دقیق به بررسی موضوع وکالت نامه و نکات تنظیم آن بپردازیم. به زبان ساده اگر بخواهیم تعریفی از وکالت نامه ارائه دهیم، میتوان گفت وکالت نامه به شخص اجازه میدهد تا در حیطه مشخصی برای امور شخصی دیگر تصمیم گیری و یا تصمیمات ایشان را اجرا نماید.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

پیچیدگی‌های دنیای امروز و درگیری‌های روزمره همواره باعث شده است تا افراد به تمام کارهایشان نرسند. از سمتی اعتماد به شخصی دیگر برای محول کردن امور نیز سختی‌های خاص خود را دارد. بعضا شخص اعتماد شما ممکن است مورد سوء استفاده قرار گیرد. همین موضوع سبب گردید تا قانون گذار به فکر بیافتد تا ساز و کاری طراحی شود برای اینکه افراد بتوانند کارهای خود را با شرایطی خاص به شخص دیگر محول کنند.  در این مقاله قصد داریم موضوع وکالت نامه را بررسی کنیم. وکالتنامه  با اینکه بسیاری از امور را تسهیل نموده است، اما اگر ابعاد مختلف آن را به خوبی نشناسید ممکن است آسیب های جدی به شما وارد شود. بنابراین توصیه میکنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید.  در این مقاله موارد زیر را بررسی خواهیم کرد:

  • وکالتنامه چیست؟
  • انواع وکاتنامه
  • نکات حقوقی تنظیم وکالت نامه
  • وکالت بلاعزل چیست؟
  • وکالت تام الاختیار چیست؟
  • علت تنظیم وکالت نامه

وکالت نامه چیست؟

هر شخصی به لحاظ قانونی دارای حقوقی و وظایفی است. به عنوان مثال، هر شخصی حق دارد که هر مالی را که میخواهد بخرد و یا مالی را که مالک آن است را بفروشد. در برخی از شرایط به دلایل مختلف، شخص به شخص دیگری این اجازه را میدهد که به جای او و برای او اعمال مشخصی را انجام دهد. به عنوان مثال، فردی به برادر زاده ی خود وکالت میدهد تا ماشینش را بفروشد. بنابراین، اعطای اجازه برای انجام امر یا امور قانونی از سوی موکل به وکیل را وکالت میگویند. شایان ذکر است که آثار اقدامات شخص وکیل به موکل (کسی که وکالت میدهد) بر میگردد.

علت تنظیم وکالت نامه

وکالت نامه میتواند برای موضوعات مختلفی تنظیم شود که انواع آن و نحوه تنظیم آن را در ادامه توضیح خواهیم داد. معمولا وکالتنامه زمانی تنظیم میشود که شخص به دلیل نداشتن وقت کافی یا عدم آگاهی دقیق از فرآیند انجام کاری، از شخص دیگری تقاضا میکند که فعالیت مذکور را انجام دهد. با یک مثال، بهتر متوجه این موضوع خواهید شد.

فرض کنید که شما مالک یک ساختمان هستید و قصد فروش آن را دارید. از آنجایی که وقت کافی برای انجان مراحل فروش را ندارید، به شخصی که به آن اعتماد کافی دارد یک وکالت می‌دهید تا فروش را برای شما انجام دهد. در این حالت شما موکل هستید و شخصی که به آن وکالت میدهید وکیل شما است. وکیل شما حق دارد که تمامی مراحل فروش را انجام بدهد و با داشتن وکالتنامه رسمی از شما، نسبت به تنظیم سند رسمی برای خریدار اقدام کند. تمامی سود و نفع حاصل از این معامله برای شما خواهد بود.

نکته بسیار مهم این است که اگر وکیل شما شخصی امین نباشد و وکالت نامه به درستی تنظیم نشده باشد، وکیل میتواند سود حاصل از این معامله را صاحب شود. پس تنظیم وکالت نامه امری بسیار مهم است. توصیه موسسه حقوقی دادخواهان مجد بر این است که حتما از وکلای رسمی دادگستری در تنظیم وکالت نامه کمک بگیرید.

حتی اگر وکیل شما کاملا مورد اعتماد شما باشد، باز هم امکان وقوع هر اتفاقی را در نظر داشته باشید.

انواع وکالت نامه

همانطور که پیش تر اشاره شد، وکالتنامه انواع مختلفی دارد و برای موضوع های مختلفی تنظیم میشود. به عنوان مثال، وکالتنامه برای خرید و فروش خودرو، وکالت نامه برای خرید و فروش ملک و … . همچنین میتوان وکالت نامه ای برای تمام دارایی ها تنظیم کرد. به این شکل که وکیل شما تمام اختیارات قانونی که خود شما دارید، خواهد داشت.

با همه این ها، وکالت نامه دو شکل کلی دارد:

وکالت مطلق یا وکالت تام:

با تنظیم این وکالتنامه، وکیل شما اختیار این را خواهد داشت که در امور اداری و امور مالی، به جای شما تصمیم گیری نماید. در واقع هر اختیار قانونی که شما دارید، به شخص دیگری نیز منتقل میکنید. لذا، باید در تنظیم این نوع وکالت نامه بسیار محتاط عمل کنید. هرگونه اشتباهی در این مورد میتواند به قیمت از دست رفتن تمامی دارایی های شما تمام شود. توصیه ما این است که به سراغ این نوع وکالت نروید مگر اینکه شرایط بسیار ویژه ای وجود داشته باشد. همچنین توصیه میکنیم که در صورت تنظیم وکالت تام، برای آن مدت زمانی را مشخص کنید.

وکالت مقید یا محدود :

در این نوع وکالتنامه، شما در واقع به وکیل خود اجازه تصمیم گیری و عمل در یک حوزه محدود و مشخص را میدهید. برخلاف وکالت نامه تام، وکیل نمیتواند در سایر امور دخالت نماید یا کاری را انجام دهد. در این نوع وکالت نیز توصیه میشود که حتما مدت مشخصی را برای اعتبار در نظر بگیرید. به عنوان مثال، با این نوع وکالت نامه، شما میتوانید با وکیل خود این اجازه را بدهید که در بازه زمانی مشخص، زمین شما را ( مشخصات زمین مورد نظر به دقت ذکر شود) به قیمت مشخص به فروش برساند. همچنین این اجازه را میدهید که سند رسمی زمین را تا قبل از پایان اعتبار وکالتنامه تنظیم نماید.

در صورتی که وکالتنامه را یک وکیل تنظیم کند، به خوبی میداند که با توجه به شرایط، چگونه آن را تنظیم نماید که منتج به اتفاقات ناگوار نشود. لذا مجددا این تذکر را میدهیم که برای تنظیم وکالت نامه، حتما با یک وکیل پایه یک دادگستری در ارتباط باشید.

وکالت نامه بلاعزل

وکالت نامه را در تقسیم بندی دیگری میتوان به دو نوع ساده و بلاعزل تقسیم بندی کرد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت. ابتدا به وکالتنامه ساده میپردازیم که مفهوم ساده تری دارد. در وکالتنامه ساده، موکل میتواند در هر زمانی که خواست وکیل را عزل نماید. اما وکالت بلاعزل چیست؟

براساس ماده 679 قانون مدنی، موکل میتواند در هر زمانی وکیل را عزل نماید مگر آنکه عدم عزل وکیل ضمن عقد شرط شده باشد. در این نوع وکالت که امروزه در دفترخانه ها برای معاملات خودرو زیاد میبینیم(فروشنده میتواند تمام ثمن معامله را دریافت نماید و ازای آن به خریدار وکالت بلاعزل بدهد تا سند مال را به نام خود بزند) ، موکل نمیتواند وکیل را عزل یا وکالتنامه را باطل کند.  موکل خود نیز میتواند موضوعی را که وکالت داده است را انجام دهد. اما اگر فروشنده ای مالی را به شخصی بفروشد و خریدار را وکیل بلاعزل خود کند تا سند مال را به نام خودش بزند، و در این مدت فروشنده که همان موکل است، اقدام به فروش مال به شخص ثالثی نماید، مجرم است. در واقع موکل مرتکب جرم “فروش مال غیر” شده است.

این نوع وکالت دردسر هایی نیز میتواند به دنبال داشته باشد که در ادامه به بررسی آن میپردازیم.

ابطال وکالت بلاعزل

همانطور که گفتیم، در وکالت بلاعزل، موکل نمیتواند وکیل را عزل و وکالت را باطل نماید. ابطال وکالت بلاعزل تنها از طریق اقامه دعوای حقوقی امکان پذیر است. یعنی موکل باید ثابت کند که وکیل تخلف یا خیانتی انجام داده است.

وکیل

همانطور که گفتیم، حساسیت موضوع وکالت بسیار بالا میباشد و ممکن است باعث ایجاد دردسرهایی جبران ناپذیر برای افراد شود. لذا، موسسه حقوقی دادخواهان مجد اکیدا توصیه میکند که قبل از نوشتن وکالت نامه حتما با وکلای حرفه ای دادگستری مشورت نمایید. کادر حقوقی مجرب موسسه حقوقی دادخواهان مجد ایرانیان متشکل از وکلای حرفه ای در زمینه های مختلف حقوقی آماده خدمت رسانی به شما موکلین عزیز میباشد.

برای ارتباط با ما میتوانید با شماره 09126131767 تماس حاصل نمایید. همچنین شما میتوانید با تکمیل فرم مشاوره رایگان ، منتظر تماس مشاوران ما باشید.

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

دسته‌بندی نشده

کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری

کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری، مرجعی تخصصی برای رسیدگی به امور مربوط به اراضی و تشخیص نوع آنهاست. این کمیسیون در راستای اجرای قانون

دسته‌بندی نشده

آشنایی با کمیسیون رفع خطر شهرداری

کمیسیون رفع خطر شهرداری که در بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری به آن اشاره شده، وظایف مهمی در زمینه حفظ ایمنی و سلامت شهروندان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا