صورت مجلس تفکیکی چیست؟

صورت مجلس تفکیکی چیست ؟

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

گاها دعاوی ملکی بر سر صورت مجلس تفکیکی بوجود میاد.
صورت مجلس بعد از گواهی پایان کار ساختمان توسط اداره ثبت اسناد و املاک داده میشه که بدون گواهی پایان کار این صورت مجلس داده نمی‎شه.
صورت مجلس تفکیکی حدود واحدهای ساختمون و شماره گذاری ها و مساحتشون را مشخص می کنه و به مالکیت خصوصیش ارتباطی نداره.
اگر کل ملک قبل از تفکیک برای یک نفر باشه کل قطعات اون ملک هم برای یک نفره.

تفکیک چیست ؟

تفکیک از نظر لغوی به معنی جدا کردن است. در اصطلاح ثبتی، تقسیم بندی به قطعات مختلف ملک تفکیک می گویند. تفکیک، عملی است اداری، که با تقاضای مالک یا مالکان ، توسط اداره ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک نسبت به املاک مشاع و غیر مشاع انجام پذیرفته و در نتیجه ملک به چند قطعه با مشخصات معین، تبدیل می گردد. تفکیک املاک (اعیان) بدون اخذ گواهی پایان کار امکان پذیر نیست.

صورت مجلس تفکیکی و صدور سند تقسیم نامه

تا وقتی که صورت مجلس تفکیکی گرفته بشه مالکان مشاعی واحد مستقل و شش دانگی ندارند. یعنی کل واحدها و قطعات تفکیک شده یک به یک با قدرالسهم مشخص متعلق مالکان خواهد بود.

تا زمانی که سند تقسیم نامه در دفترخانه با رضایت مالکان تنظیم نشود هیچ کدام از آنها واحد مستقل و شش دانگ نخواهد داشت. در این مرحله مالکان به نسبت قدرالسهم خود تعدادی از واحدها را بطور کامل و شش دانگ انتخاب می کنند. این انتخاب ها در سندی به نام تقسیم نامه ثبت میشود تا بر مبنای آن سند مالکیت برای هر واحد به صورت مستقل صادر شود. صورتمجلس تفکیکی مقدمه برای صدور تقسیم نامه است.

تنظیم سند تقسیم نامه حسب تقاضای هریک از مالکین الزامی و اجباری است. ( مفاد مواد 46 و 47 قانون ثبت اسناد و املاک کشور )

روند دریافت صورت مجلس تفکیکی ملک از اداره ثبت اسناد:

  • اول ، باید عملیات ساخت و ساز ملک تموم بشه.
  • با تموم شدن عملیات ساخت و ساز یک تایید مهندس ناظر معتبر تایید کنه.
  • بعد از این مرحله باید گواهی پایان کار از شهرداری منطقه درخواست کرد.
  • با گرفتن گواهی پایان کار باید به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرد. (برای دریافت لیست دفاتر اسناد رسمی کنید)
  • سر دفتر اسناد رسمی، درخواست مالک یا مالکان ملک را به اداره ثبت اسناد و املاک در نزدیک ترین محل به آدرس ساختمان، ارسال میکنه.
  • در اداره ثبت اسناد و املاک ، پرونده ملک به کارشناس مربوطه تحویل داده میشه،
    تا کارهای لازم را برای تنظیم صورت مجلس تفکیکی انجام رو بده.

در مرحله آخر و بعد از اینکه صدور صورتمجلس تفکیکی ، مالک یا مالکان ملک، تقسیم‌ نامه ای را تنظیم و امضا میکنند، که میزان سهم هریک از شرکا در اون مشخص شده.

توجه:

دعوی الزام به اخذ صورتمجلس تفکیکی ، فقط در شرایطی امکان پذیره که در قبلا سند مالکیتی برای املاک خریداری شده ، صادر نشده باشه.

تفکیک عرصه به چه صورتی انجام میشود؟

برای تفکیک عرصه ابتدا متقاضی تفکیک به شهرداری منطقه مراجعه کند و درخواست نقشه تفکیکی ارائه بدهد. شهرداری با رعایت ماده ۱۰۱ قانون شهرداری ها نقشه تفکیکی را به متقاضی ارائه می دهد و نسخه دیگر آن را به اداره ثبت محل ارسال می کند.
متقاضی به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه می کند و تقاضای خود مبنی برتفکیک پلاک ثبتی را از اداره ثبت استعلام می کند.

تفاوت تفکیک و افراز

تفکیک با رضایت مالک یا مالکان زمین انجام می شود. اما افراز زمانی که بین مالکان توافق وجود نداشته باشد صورت می گیرد. تفکیک فقط تقسیم ملک است.
اما افراز، تقسیم ملک همراه با مشخص نمودن سهم هر یک از مالکان ملک است. تفکیک با اعتراض هر کدام از مالکان انجام نمی شود اما افراز توسط اداره ثبت انجام می شود.

مدارک لازم برای صورتمجلس تفکیکی:

  1. مدارک شناسایی از قبیل شناسنامه و کارت ملی
  2. ارائه گواهی پایان کار ساختمان و اسناد مالکیت

الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی

اگر فروشنده ملک ساخته شده و یا سازنده در قرارداد مشارکت در ساخت برای گرفتن صورتمجلس تفکیکی اقدام نکند. با توجه به اینکه بدون آن نمیتوان برای انتقال سند رسمی اقدام کرد.
خریدار و یا مالک اصلی زمین می تواند دعاوی همه الزاماتی که به عهده فروشنده و یا سازنده است یکجا طرح کند. مثل دعاوی الزام به اخذ پایان کار در کنار الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی

وکیل برای گرفتن صورت مجلس تفکیکی و پایان کار

بسیاری از افراد در گرفتن صورت مجلس تفکیکی و پایان کار، به مشکل بر میخورند. عدم آگاهی به تمامی جوانب صورت مجلس تفکیکی و گواهی پایان کار و همچنین پیچیدگی این موضوعات باعث شده است تا افراد به دنبال متخصصین این حوزه بروند.

موسسه حقوقی دادخواهان مجد با داشتن وکلای مجرب و سابقه ای درخشان در پرونده های ملکی و ارضی میتواند شما را در رسیدن به اهدافتان کمک کند.

برای دریافت مشاوره رایگان، میتوانید از طریق شماره با موسسه حقوقی دادخواهان مجد در تماس باشید. همچنین میتوانید از طریق کلیک بر روی دکمه زیر، با پر کردن فرم درخواست مشاوره رایگان، از وکلای ما بخواهید تا در کوتاهترین زمان با شما در ارتباط باشند.

 

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

استعلام کد شناسایی ملک
دسته‌بندی نشده

استعلام کد شناسایی ملک

برای اینکه املاک قابلیت شناسایی داشته باشند نیاز به یک کد یا شماره دارند که در املاک غیر مسکونی کد، عددی 12 رقمی است و

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا