حق الوکاله وکیل در صورت حصول صلح و سازش چقدر است؟

در موارد حصول صلح و سازش در یک پرونده حقوقی، هزینه‌ها و دستمزد وکیل می تواند متغیر باشد و به شرایط توافقی بین مشتری و وکیل بستگی داشته باشد. در ایران، میزان حق الوکاله معمولاً بر اساس توافق نامه اولیه بین مشتری و وکیل تعیین می‌شود. این مبلغ می‌تواند به صورت ثابت، درصدی از مقدار دعوی یا بر اساس معیارهای دیگر تعیین شود. بنابراین، برای اطلاع دقیق از میزان حق الوکاله در مورد پرونده‌تان، باید به توافق نامه اولیه یا مذاکرات خود با وکیل مشترک خود مراجعه کنید.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

حق الوکاله وکیل در صورت حصول صلح و سازش چقدر است؟ آیا اصلا در صورتی که طرفین اختلاف با یکدیگر صلح کنند، وکیل مستحق دریافت حق الوکاله خواهد بود؟ حق الوکاله وکیل چگونه تعیین می شود؟ منظور از قرارداد وکالت یا وکالت نامه چیست؟ امروزه با توجه به پیچیده تر شدن روابط بین افراد، مشکلات حقوقی متعددی نیز در دادگاه ها مطرح می شوند. با توجه به اینکه این مشکلات از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند و قوانین و مقررات پیرامون آنها بسیار گسترده و پیچیده اند، سپردن حل و فصل آنها به وکیل و دریافت خدمات حقوقی حرفه ای ضروری می باشد. در همین راستا گاهی اوقات ممکن است افراد پس از سپردن این کار به وکیل با طرف مقابل، صلح و سازش کنند. در نتیجه این سوال مهم مطرح می شود که حق الوکاله وکیل در صورت حصول صلح و سازش چقدر است؟ با ما همراه باشید تا در یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی دادخواهان مجد به صورت کامل به این موضوع بپردازیم.

حق الوکاله چیست و چگونه تعیین می شود؟

قبل از اینکه به سراغ حق الوکاله وکیل در صورت حصول صلح و سازش برویم بایستی با تعریف حق الوکاله وکیل و نحوه تعیین آن آشنا شویم. در واقع برای اینکه شما بتوانید از خدمات یک وکیل استفاده کنید، بایستی مبلغی را به عنوان حق الزحمه به او پرداخت نمایید. یکی از این مبالغ، حق الوکاله وکیل می باشد.

در واقع حق الوکاله وکیل عبارت است از هزینه ای که افراد برای انجام کارهای حقوقی و دفاع از خود توسط وکیل به او پرداخت می نماید. البته اکنون شاید بپرسید که نحوه تعیین حق الوکاله وکیل چگونه خواهد بود؟ در پاسخ به سوال مذکور بایستی به این نکته اشاره کنیم که وکالت از جمله مشاغل آزاد محسوب می شود. در نتیجه هیچ محدودیتی برای تعیین مبلغ حق الوکاله وکیل وجود نخواهد داشت. با این حال در وهله اول، حق الوکاله وکیل بر اساس توافق موکل و وکیل تعیین خواهد شد. البته در برخی از مواقع، توافقی حاصل نمی شود. در همین راستا قانونگذار گفته است که حق الوکاله وکیل در چنین مواردی بایستی بر اساس تعرفه حق الوکاله که هر ساله توسط قوه قضاییه مشخص خواهد شد، تعیین گردد.

حق الوکاله چیست
، اصولا حق الوکاله وکیل بر اساس توافق طرفین تعیین خواهد شد. با این حال اگر توافقی حاصل نشود، این مبلغ بر اساس تعرفه حق الوکاله مشخص می شود.

تعرفه حق الوکاله وکیل چیست؟

موضوع دیگری که پیش از حق الوکاله وکیل در صورت حصول صلح و سازش بایستی بررسی شود، تعریف تعرفه حق الوکاله می باشد. در واقع همانطور که گفته شد، اصولا حق الوکاله وکیل بر اساس توافق طرفین تعیین خواهد شد. با این حال اگر توافقی حاصل نشود، این مبلغ بر اساس تعرفه حق الوکاله مشخص می شود. حال شاید بپرسید که منظور از تعرفه حق الوکاله چیست؟ در واقع، این تعرفه هر ساله توسط قوه قضاییه مشخص خواهد شد. همچنین در این تعرفه، میزان حق الوکاله تمامی دعاوی به تفکیک موضوع، مشخص شده است که افراد بایستی در صورتی که توافقی برای پرداخت حق الوکاله وکیل نداشته باشند به آن عمل نمایند.

وکالتنامه یا قرارداد وکالت چیست؟

آخرین موردی که پیش از پرداختن به حق الوکاله وکیل در صورت حصول صلح و سازش بایستی بدان پرداخته شود، تعریف وکالت نامه یا قرارداد وکالت می باشد. در واقع وکالت نامه یا قرارداد وکالت عقدی است روابط حقوقی بین موکل و وکیل را مشخص خواهد نمود. در نتیجه با انعقاد این قرارداد، وکیل و موکل نسبت به طرف مقابل دارای وظایفی خواهند شد و خود نیز تعهداتی را بر عهده می گیرند. به عنوان مثال، موکل موظف به پرداخت حق الوکاله و وکیل متعهد به دفاع از موکل خود خواهد شد. پس به صورت خلاصه، عقد وکالت را می توان عقدی دانست که موکل و وکیل آن را برای تنظیم هرچه بهتر روابط حقوقی خود منعقد می نمایند. برای انعقاد چنین عقدی بایستی نکات گوناگونی را در نظر داشت که از توضیح تفصیلی آن خودداری می نماییم.

حق الوکاله وکیل در صورت حصول صلح و سازش
مشکلات رایج در زمینه حق الوکاله در زمان صلح و سازش

اخذ حق الوکاله در صورت صلح و سازش طرفین دعوا امکان پذیر است؟

اکنون نوبت آن فرا رسیده که به این سوال پاسخ دهیم؛ اخذ حق الوکاله وکیل در صورت حصول صلح و سازش امکان پذیر است؟  همانطور که اشاره کردیم، گاهی اوقات این اتفاق می افتد که افراد پس از گرفتن وکیل با طرف مقابل خود صلح می کنند. در همین راستا تصوری وجود دارد که چون وکیل گامی در راستای حل و فصل دعوای بین طرفین برنداشته، مستحق دریافت حق الوکاله نیز نمی باشد در صورتی که این تصور کاملاً اشتباه است.

از طریق صفحه تنظیم قرارداد با وکیل تنظیم قرارداد موسسه حقوقی دادخواهان مجد در تماس باشید و یک جلسه مشاوره رایگان از ما هدیه بگیرید.

در همین راستا بایستی به این نکته اشاره کنیم که از جمله وظایف مهم وکلا، ایجاد صلح و سازش بین طرفین دعوا می باشد. پس اگر وکیل در این راستا گام بردارد، قطعا مستحق دریافت حق الوکاله خواهد بود. همچنین حتی اگر وی نقشی در راستای صلح و سازش طرفین نداشته باشد و آنها این کار را بر اساس خواست خود انجام دهند، اخذ حق الوکاله وکیل در صورت حصول صلح و سازش امکان پذیر است.

این موضوع را می توان از ماده 23 آیین نامه تعرفه حق الوکاله، حق المشاوره و هزینه سفر وکلای دادگستری استنباط نمود. البته گاهی اوقات وکیل و موکل تصمیم می گیرند در قرارداد فی مابین خود، شرط عدم پرداخت کل یا بخشی از حق الوکاله در صورت حصول صلح و سازش را قرار دهند. در اینگونه مواقع اگر صلح و سازشی محقق گردد، با استناد به مفاد قرارداد، وکیل مستحق دریافت حق الوکاله به صورت کلی یا جزئی نخواهد بود.

حق الوکاله وکیل در صورت حصول صلح و سازش چقدر است؟

پرسش دیگری که در این حیطه مطرح می شود، این است که حق الوکاله وکیل در صورت حصول صلح و سازش چقدر است؟ در پاسخ به این سوال با استناد به ماده 23 آیین نامه تعرفه حق الوکاله، حق المشاوره و هزینه سفر وکلای دادگستری بایستی بگوییم که وکیل در چنین مواردی اصولا مستحق حق الوکاله به صورت کامل خواهد بود. با این حال اگر قراردادی بین وکیل و موکل نگارش شود که مفاد آن خلاف این موضوع باشند، قانونگذار آن را محترم خواهد شمرد. پس اگر چنین شرطی در وکالت نامه ذکر نشده باشد، وکیل مستحق دریافت کامل حق الوکاله خود خواهد بود. البته وی می تواند از دریافت حق الوکاله مذکور صرف نظر کرده و هیچ اجباری برای دریافت آن وجود ندارد.

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

دعاوی خانواده

طلاق صوری چیست و چه پیامد هایی دارد؟

طلاق یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مسائل اجتماعی است که می‌تواند تأثیرات عمیقی بر زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی افراد داشته باشد. این پدیده که

دعاوی خانواده

نشوز چیست؟

نشوز یکی از مفاهیم مهم و پیچیده در فقه اسلامی است که به حالت عدم تمکین و نافرمانی یکی از زوجین نسبت به دیگری اشاره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا