نحوه تنظیم قرارداد اجاره

تنظیم قرارداد اجاره

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

در این مقاله به بررسی قوانین مالک و مستاجر و همچنین نحوه تنظیم قرارداد اجاره را بررسی خواهیم کرد. نکته اولی که در خصوص قرارداد اجاره  باید بدانیم این است که موجر و مستاجر می توانند در تنظیم قرارداد اجاره یا اجاره نامه هر شرطی را که می خواهند ذکر کنند. مگر اینکه صریحا در قانون ممنوع شده باشد. نکته دوم حائز اهمیت در این قرارداد این است که ملکی که اجاره داده می شود در دست مستاجر امانت است. اگر خسارتی به ملک وارد شود، زمانی مستاجر مسئول است که مقصر خسارت باشد.

برخی از اصطلاحات حقوقی در تنظیم قرارداد اجاره

مستاجر : اجاره کننده ملک

موجر : اجاره دهنده ملک

عین مستاجره : ملک یا مال مورد اجاره

مال الاجاره : اجاره بها

نکاتی که باید در تنظیم قرارداد اجاره به آن توجه کنیم :

  •  در قرارداد اجاره باید مدت زمان اجاره معین و مشخص شده باشد.( تاریخ شروع و پایان قرارداد و تاریخ گرفتن و تحویل ملک مشخص شود)    
  •  در قرارداد اجاره باید مشخصات کامل موجر و مستاجر همراه با محل سکونت یا کار همراه با اطلاعات تماس آنها قید شود.
  • محل مورد اجاره و مواردی مثل انباری ، پارکینگ قید شود . کاربری ملک هم ( مسکونی ، اداری) هم بهتر است در قرارداد ذکر شود.
  • قولنامه همان برگه ای است که در املاک در سه نسخه تنظیم می شود ، دو نسخه به طرفین قرارداد و یک نسخه هم پیش املاک می ماند.
  •  در تنظیم شروط قولنامه باید نهایت دقت و توجه را داشته باشید زیرا در صورت بروز مشکل میتوان در دادگاه به آن استناد کرد.

کد رهگیری قرارداد اجاره

تمامی مشاورین املاک موظف هستند ، تمامی معاملاتی که انجام میدهند را در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور ثبت کنند. بعد از آن یک کد دریافت می کنند که به آن کد رهگیری می گویند.

قانون مالک و مستاجر در مورد هزینه تعمیرات آپارتمان 

طبق ماده ۴۸۶ قانون مدنی و آن‌چه در قانون تملک آپارتمان‌ها آمده است موجر موظف است ملک مورد اجاره به همراه تمامی وسائل و امکاناتی که در قرارداد ذکر می‌گردد را سالم و بدون عیب به مستاجر تحویل دهد.
اگر در طول مدت اجاره مشکلی برای ملک یا تاسیسات آن به‌وجود آید، بسته به کلی یا جزئی بودن تعمیرات ، مالک یا مستاجر موظف به پرداخت  آن هستند.

اما مشکل و اختلاف در تفسیر کلی بودن یا جزئی بودن تعمیرات به وجود می آید.

در چه مواردی می توان حکم تخلیه گرفت؟

  • در صورتی که مدت زمان اجاره خانه به پایان برسد ، اما مستاجر علاوه بر تذکر موجر از تخلیه ملک امتناع کند.
  • در صورتی که مستاجر مورد استفاده ملک اجاره را تغییر داده باشد و آن را به محلی غیر مشروع تبدیل کرده باشد. موجر میتواند حکم تخلیه فوری تهیه نماید.
  • اگر مستاجر بیشتر از سه ما پرداخت اجاره را به تعویق بندازد.
  • در صورتی که ملک با شرط عدم انتقال به غیر اجاره داده شود. مستاجر به این شرط عمل نکند ، موجر می تواند ضمن مراجعه به شورای حل اختلاف حکم تخلیه فوری تهیه نماید.

نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که :
در قراردادهای عادی که در املاک تنظیم می شود نسبت به اجاره نامه های رسمی که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می شود، سریع تر میتوان حکم تخلیه مستاجر را گرفت. زیرا مستاجر فرصت تجدید نظر خواهی نخواهد داشت.

وکیل مالک و مستاجر در موسسه حقوقی دادخواهان مجد

موسسه حقوقی دادخواهان مجد که جزو برترین موسسات حقوقی ایران میباشد، با داشتن تجربه فرآوان در حوزه دعاوی ملکی، میتواند با مشاوره های تخصصی شما را در احقاق حقوق خود راهنمایی کند. جهت دریافت مشاوره رایگان، میتوانید با کلیک بر روی دکمه زیر، از طریق تکمیل فرم درخواست خود را ثبت نمایید. همچنین میتوانید با شماره ثبت شده در زیر تماس بگیرید و با وکلای حرفه‌ای دادخواهان مجد مشورت نمایید.

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

دسته‌بندی نشده

شرایط و مراحل ابطال وصیت نامه

وصیت‌نامه، یک سند حقوقی است که شخص می‌تواند در آن تصمیمات مربوط به توزیع دارایی‌هایش و دیگر أمور پس از فوت خود را اعلام کند.

دسته‌بندی نشده

ابطال مزایده چیست؟

مزایده به عنوان یک فرآیند حائز اهمیت در حوزه حقوقی است که در آن اموال یا خدمات به بالاترین قیمت یا شرایط فروخته می‌شوند. طبق

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا