قرارداد سرقفلی مغازه چگونه باید تنظیم شود؟

سرقفلی چیست ؟

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

پادکست قراداد سرقفلی

سرقفلی این مغازه بفروش می رسد!! جمله آشنایی که خیلی از مواقع در آگهی های فروش در سایت های آگهی به آن برخورده ایم. در  این مقاله در مورد تنظیم قرارداد سرقفلی صحبت خواهیم کرد.

سرقفلی چیست و چه تفاوتی با مالکیت دارد؟

سرقفلی در قانون قدیمی روابط بین موجر و مستاجر برای امکان تجاری به عنوان حق کسب و پیشه یا تجارت در نظر گرفته می‌شد. برای مثال فردی یک واحد تجاری را از مالک آن اجازه میکند و یک رستوران راه اندازی میکند.  بعد سال ها تلاش، مشتری جمع می کند. حالا اگر موجر دیگر قرارداد را تمدید نکند، در واقع از شهرت و اعتبار آن رستوران میتواند به نفع خود استفاده ‌کند. به این شکل که مالک فعالیت رستوران را با نام مشابه دیگری با همان دیزاین و با مدیریت جدید ادامه دهد.

بنابراین قانون گذار ارزش افزوده‌ای را برای امکان تجاری تحت عنوان سرقفلی درنظر گرفته است. قانون روابط موجر و مستاجر، که در سال ۱۳۵۶ تدوین شد اما در سال ۱۳۷۶ دچار تغییرات عمده شد. موضوع «سرقفلی» هم با تغییر این قانون هم دستخوش تغییرات اساسی شد. سال 56 قانون گذار از این حق با عنوان حق کسب و پیشه  یاد کرده. اما در قانون مصوب سال 76 ( قانون فعلی )این مفهوم به عنوان سرقفلی و با تفاوت های عمده ای تغییر کرده است

حق کسب و پیشه یا تجارت چیست؟

برمبنای قانون حق کسب و پیشه یا تجارت ( مصوب سال 56) مالک نمی‌توانست با اتمام مدت قرارداد مستاجر را مجبور به تخلیه ملک کند. بلکه قرارداد به صورت خودکار تمدید میشد. در واقع اگر مالک میخواست قرارداد اجاره را به اتمام برساند، باید مبلغی را تحت عنوان حق کسب و پیشه به مستاجر پرداخت میکرد.

توافقات طرفین در قرارداد سرقفلی

با تغییرات قانون روابط بین مالک و مستاجر این حق کسب و پیشه با تغییرات به عنوان سرقفلی مطرح شد. دیگر سرقفلی مالک بر خلاف حق کسب و پیشه یا تجارت ، قرارداد اجاره را به صورت خودکار تمدید نمی‌کند. پس با پایان قرارداد اجاره، در صورتی که مستأجر و موجر برای تمدید قرارداد به توافق نرسند ، مستاجر باید ملک را تخلیه کند.
همچنین بر خلاف حق کسب و پیشه ،حق «سرقفلی» بدون توافق طرفین ایجاد نمی‌شود. بلکه باید هنگام عقد قرارداد اجاره ، مالک و مستاجر در این موضوع با هم توافق کنند. بنابراین در صورت عدم توافق در قرارداد ، عملا مستاجر هنگام تخلیه نمی‌تواند ادعایی حق سرقفلی داشته باشد.

وکیل قرارداد سرقفلی در تهران

موسسه حقوقی دادخواهان مجد، بهترین وکیل سرقفلی را در اختیار شما قرار میدهد تا بتوانید در بغرنج ترین پرونده، حق خود را بگیرید. برای دریافت مشاوره رایگان میتوانید فرم مشاوره رایگان را پر کنید. وکلای دادخواهان مجد در کوتاهترین زمان با شما تماس میگیرند. همچنین میتوانید از طریق شماره زیر با ما در ارتباط باشید.

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

شیربها چیست
دسته‌بندی نشده

شیربها و قانون دریافت آن

با توجه به اهمیت و جایگاه ازدواج در فرهنگ و شریعت اسلامی، مباحث مربوط به این حوزه در قوانین حقوقی قواعد و قوانین مخصوص خود

شکایت از شهرداری بابت تخریب املاک
شهرداری

شکایت از شهرداری بابت تخریب املاک

مطابق قانون، تخریب عمدی اموال دیگران جرم محسوب می شود و  با مجازات همراه خواهد بود. در صورت وقوع جرم تخریب عمدی می توان با

2 دیدگاه دربارهٔ «قرارداد سرقفلی مغازه چگونه باید تنظیم شود؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا