بررسی جرم انتقال منافع مال غیر در قانون جدید 99

جرم انتقال منافع مال غیر در قانون جدید 99

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

پادکست جرم انتقال منافع مال غیر در قانون جدید99

جرم انتقال منافع مال غیر در قانون جدید 99 چیست؟ قانونگذار برای جرم مذکور چه مجازاتی را در نظر گرفته است؟ آیا جرم انتقال منافع مال غیر و جرم فروش مال غیر با یکدیگر متفاوتند؟ منظور از قانون جدید 99 چیست؟ از جمله مهم ترین مباحث حقوقی که همه روزه اشخاص برای پرسیدن سوالات مربوط به آن به دنبال دریافت خدمات حقوقی کیفری هستند، جرم انتقال منافع مال غیر در قانون جدید 99 می باشد.

اگرچه این جرم در قانون مجازات راجع به انتقال مال غیر مصوب 1308 و همچنین قانون مجازات اسلامی، جرم انگاری شده، با این حال قانونگذار در سال 1399 اصلاحاتی را در این جرم لحاظ کرده است. از آنجایی که دادگاه ها بایستی بر اساس این اصلاحات رای دهند، بررسی جرم انتقال منافع مال غیر در قانون جدید 99 از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پس تا آخر این مقاله همراه ما باشید که به صورت تفصیلی به این موضوع بپردازیم.

منظور از قانون جدید 99 چیست؟

یکی از سوالاتی که پیرامون جرم انتقال منافع مال غیر در قانون جدید 99 پرسیده می شود، این است که منظور از قانون جدید 99 چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم، همانطور که گفته شد، عنصر قانونی جرم انتقال منافع مال غیر در قانون مجازات راجع به انتقال مال غیر مصوب 1308 و همچنین قانون مجازات اسلامی 1392 آمده است. از طرفی قانونگذار همواره اصلاحاتی را در قانون مجازات اسلامی انجام داده که یکی از جدیدترین آنها مربوط به قانون کاهش مجازات حبس تعزیری می باشد.

این قانون، جرایم زیادی را تحت تاثیر خود قرار داده که یکی از آنها جرم انتقال منافع مال غیر است. در نتیجه هنگامی که از جرم انتقال منافع مال غیر در قانون جدید 99 صحبت می شود، منظورمان بررسی تغییرات جرم انتقال منافع مال غیر در قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب 1399 می باشد.

جرم انتقال منافع مال غیر چیست؟

در ادامه بررسی جرم انتقال منافع مال غیر در قانون جدید 99 بایستی با تعریف حقوقی این جرم آشنا شویم. در ابتدا باید بگوییم که مالکیت، یکی از کامل ترین حق های موجود در سیستم های حقوقی جهان محسوب می شود. به نحوی که صاحب مال می تواند هرگونه دخل و تصرفی اعم از فروش یا انتقال منافع را در مال خود انجام دهد. همچنین حق مالکیت به افراد دیگر اجازه نخواهد داد که به اموال مالک تجاوز کنند و بخواهند آن را بفروشند یا منافعش را منتقل کنند.

در همین راستا اگر شخصی منافع مالی که خودش، صاحب آن نمی باشد و مالک نیز برای انتقال منافع به وی وکالت نداده باشد را به شخص دیگری منتقل کند، مرتکب جرم انتقال منافع مال غیر شده است. ماده 1 قانون مجازات راجع به انتقال مال غیر عنوان می کند: «کسی که مال غیر را با علم به اینکه مال غیر است، به نحوی از انحاء، عیناً یا منفعتاً بدون مجوز قانونی به دیگری منتقل کند، کلاهبردار ‌محسوب و مطابق ماده 238 قانون عمومی (قانون مجازات اسلامی) محکوم می شود». در نتیجه جرم انتقال منافع مال غیر یکی از اشکال خاص کلاهبرداری خواهد بود که در ادامه با آن بیشتر آشنا می شویم.

تفاوت جرم انتقال منافع مال غیر و جرم فروش مال غیر:

همانطور که گفته شد، ماده 1 قانون مجازات راجع به انتقال مال غیر، انتقال عین مال یا منفعت آن را جرم دانسته است. به همین خاطر می توان دو جرم انتقال منافع مال غیر و جرم فروش مال غیر را در نظر داشت. البته شاید اکنون بپرسید که تفاوت این دو جرم چیست؟ در جرم فروش مال غیر، انتقال دهنده، مالی را به فروش می رساند. در حالی که در جرم انتقال منافع مال غیر، مالی فروخته نمی شود اما منافع آن به دیگری منتقل خواهد شد. اکنون اگر از ما بپرسید که منظور از منافع مال چیست، بایستی به موارد زیر اشاره داشته باشیم:

  • سکونت در خانه مسکونی.
  • امتیازات خانه یا مغازه.
  • محصولات و میوه های داخل باغ یا زمین کشاورزی.

تغییرات جرم انتقال دادن منافع مال غیر در قانون جدید 99:

اکنون نوبت آن است که به سراغ جرم انتقال منافع مال غیر در قانون جدید 99 برویم. همانطور که گفته شد، قانونگذار در قانون کاهش مجازات حبس تعزیری، تغییراتی را در جرم انتقال منافع مال غیر لحاظ کرده است.

این تغییرات در دو بخش قابل بررسی هستند.

  • تغییر در مجازات جرم انتقال منافع مال غیر: همانطور که ذکر شد، قانونگذار، مرتکب جرم انتقال منافع مال غیر را به مجازات کلاهبرداری محکوم کرده است. پس در قانون قدیم، مجازات مرتکب جرم انتقال منافع مال غیر، 1 تا 7 سال حبس بود. این مجازات در واقع حبس تعزیری درجه 5 محسوب می گردد. از طرفی در تبصره ماده 11 قانون کاهش حبس تعزیری، مجازات های حبس تعزیری درجه 4 تا درجه 8 به نصف تقلیل می یابند. در نتیجه مجازات جرم انتقال منافع مال غیر در قانون جدید 99، شش ماه تا 3 سال و نیم حبس خواهد بود.
  • قابل گذشت بودن جرم: بر اساس قانون قدیم، جرم انتقال منافع مال غیر یک جرم غیر قابل گذشت محسوب می شد. در حالی که قانون کاهش مجازات حبس تعزیری، مبلغ انتقال منافع مال غیر را در صورتی که مساوی یا کمتر از 100 میلیون تومان باشد، قابل گذشت می داند.

سخن پایانی:

جرم انتقال منافع مال غیر از رایج ترین جرائم سیستم حقوق کیفری ایران محسوب می شود. به نحوی که هر کدام از ما حداقل یک نفر از خویشاوندان خود را می شناسیم که قربانی این جرم شده اند. از طرفی با تغییراتی که در جرم انتقال منافع مال غیر در قانون جدید 99 رخ داده، حل و فصل اینگونه دعاوی پیچیده تر شده است. به همین خاطر ضروری است که با یک وکیل انتقال منافع مال غیر در ارتباط باشید.

ما در موسسه حقوقی دادخواهان مجد با در نظر داشتن اهمیت این موضوع و گرد هم آوردن وکلای با تجربه در کنار شما عزیزان هستیم. شما می توانید جهت دریافت مشاوره حقوقی همین الان با مشاورین مجرب ما در ارتباط باشید.

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

آشنایی با دعاوی بانکی و انواع آنها
دسته‌بندی نشده

آشنایی با دعاوی بانکی و انواع آنها

بانک‌ها به عنوان نهادهای اقتصادی حیاتی و اساسی در ساختار اقتصادی هر کشور شناخته می‌شوند. آن‌ها نقش اساسی در فعالیت‌های مالی، اعتباری، و سرمایه‌گذاری دارند

دسته‌بندی نشده

رد اعسار مهریه

مهریه، یکی از مفاهیم بنیادین در حقوق خانواده است که در فرآیند ازدواج نقش مهمی دارد. این مفهوم به پرداخت یک مبلغ یا ارائه اموال

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا