آیا مشورت با وکیل برای تنظیم قرارداد ضروری است؟

آیا مشورت با وکیل برای تنظیم قرارداد ضروری است؟
آیا مشورت با وکیل تنظیم قرارداد ضروری است؟ بله، مشورت با وکیل برای تنظیم قراردادها ضروری است. قراردادها مستندات حقوقی پیچیده‌ای هستند که تاثیر عمیقی در حقوق و تعهدات طرفین دارند. وکیل با داشتن دانش لازم در امور حقوقی و قوانین مربوطه، می‌تواند شما را در تنظیم و تعیین شرایط قراردادها راهنمایی کند. او می‌تواند نقش مشاور حقوقی شما در این فرآیند را ایفا کند و از قطعیت حقوقی و حفظ منافع شما اطمینان حاصل کند. همچنین، وکیل توانایی در تفسیر قوانین و مقررات و تجربه در حل و فصل اختلافات حقوقی را دارد. بنابراین، با توجه به پیچیدگی قراردادها و اهمیت حقوقی آن‌ها، مشورت با وکیل حتماً توصیه می‌شود.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آیا مشورت با وکیل برای تنظیم قرارداد ضروری است؟ امروزه روابط اجتماعی انسان به ویژه اعمال حقوقی ما بسیار پیچیده تر شده اند. در همین بین یکی از اصطلاحات حقوقی مهمی که به تنظیم روابط حقوقی افراد کمک می کند، قرارداد می باشد. به همین خاطر همه روزه، افراد زیادی جهت نگارش قرارداد توسط وکیل با موسسه حقوقی خواهان مجد در ارتباط هستند و سوالات گوناگونی را در ذهن می پرورانند. یکی از مهم ترین سوالات افراد مذکور این است که آیا مشورت با وکیل تنظیم قرارداد ضروری است؟ پس در این مقاله تصمیم گرفتیم که به صورت کامل و تفصیلی به این سوال بپردازیم. با ما همراه باشید.

قرارداد چیست؟

قبل از اینکه به سوال آیا مشورت با وکیل برای تنظیم قرارداد ضروری است، بپردازیم بایستی قرارداد را تعریف کنیم. همه ما به خوبی با تعریف قرارداد آشنا هستیم. به عبارتی هنگامی که افراد بخواهند بر سر انجام یک کار یا خرید و فروش مالی به توافق برسند، توافق خود را ضمن قرارداد بیان می کنند. در همین راستا ماده 183 قانون مدنی، عقد یا قرارداد را تعریف کرده است. این ماده عنوان می کند: «عقد عبارت است از اینکه یک یا چند نفر در مقابل یک یا چند نفر دیگر تعهد بر امری نمایند و مورد قبول آنها باشد».

انواع قرارداد:

یکی دیگر از مواردی که هنگام پاسخ دادن به سوال آیا مشورت با وکیل برای تنظیم قرارداد ضروری است یا خیر، باید بررسی شود، انواع قراردادها می باشد. در ابتدا بایستی به این نکته اشاره داشته باشیم که قراردادها با توجه به فاکتورهای گوناگونی دسته بندی می شوند. به همین خاطر از جمله مهم ترین انواع قراردادها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقسیم بندی قرارداد به قرارداد معوض و قرارداد غیر معوض: قرارداد معوض آن قراردادی است که انجام تعهد مذکور در قرارداد، مشروط به پرداخت مبلغی خواهد شد. در حالی که انجام تعهد در قرارداد غیر معوض، مجانی می باشد.
  • تقسیم بندی قرارداد به قرارداد معین و قرارداد غیر معین: آن دسته از قراردادهایی که قانونگذار در قانون، احکام و شرایط آنها را بیان کرده است، عقود معین نامیده می شوند. حال اگر نام قراردادی در قانون نیامده باشد، این قرارداد یک عقد غیر معین خواهد بود.
همیشه قبل از تنظیم قرارداد با یک وکیل تنظیم قرارداد مشورت کنید
وکیل تنظیم قرارداد

تفاوت عقد و قرارداد چیست؟

حال که سخن از سوال آیا مشورت با وکیل برای تنظیم قرارداد ضروری است، به وجود آمده بایستی به یک تفکر رایج و غلط در مورد عقد و قرارداد پایان دهیم. به طور کلی، عموم مردم عقد و قرارداد را یک اصطلاح حقوقی واحدی می دانند. در حالی که این تفکر رایج کاملاً غلط است. چرا که از نظر دکترین حقوقی، عقد و قرارداد با یکدیگر متفاوت هستند. در واقع، عقد تنها مربوط به عقود معین می شود. در حالی که اصطلاح قرارداد، عام تر از عقد بوده و تمامی عقود اعم از معین و غیر معین را در بر می گیرد.

شرایط صحت قراردادها:

برای اینکه قراردادها به صورت صحیح منعقد شوند، بایستی دارای شرایطی باشند. برخی از این شرایط، اختصاصی و برخی دیگر نیز عمومی هستند. در واقع شرایط عمومی صحت قراردادها در ماده 190 قانون مدنی ذکر شده است. این ماده شرایط مذکور را شامل موارد زیر می داند:

  • قصد و رضایت طرفین.
  • اهلیت داشتن طرفین.
  • مشروعیت داشتن جهت معامله.
  • معین بودن موضوع مورد معامله.

همچنین بایستی به این نکته اشاره داشته باشیم که شرایط اختصاصی صحت قراردادها در قانون برای هر عقد مشخص شده است که از توضیح تفصیلی آنها خودداری می کنیم.

آیا مشورت با وکیل برای تنظیم قرارداد ضروری است؟

اکنون که به صورت اجمالی با تعریف قرارداد، انواع قراردادها، تفاوت عقد و قرارداد و شرایط صحت قراردادها آشنا شدیم، بایستی به این سوال پاسخ دهیم که آیا مشورت با وکیل برای تنظیم قرارداد ضروری است؟ پاسخ این سوال بدون کوچک‌ ترین درنگی، مثبت خواهد بود. در واقع امروزه، قراردادها به عنوان مهم ترین منشاء و منبع ایجاد تعهدات شناخته می شوند. در نتیجه کوچکترین سهل انگاری در تنظیم قرارداد ممکن است، تبعات مالی و حقوقی فراوانی برای طرفین داشته باشد. همین مسئله باعث ضرورت مشورت با وکیل برای تنظیم قرارداد شده است.

از طرفی یک قرارداد اصولی و صحیح می تواند از ایجاد دعاوی حقوقی مربوط به قرارداد پیشگیری کند. به علاوه بایستی به این نکته اشاره داشته باشیم که قراردادهای گوناگونی در سیستم حقوقی ایران موجود هستند که تنظیم اینگونه قراردادها ریزه کاری و پیچیدگی های خاص خود را دارد که تنها در توان وکیل تنظیم قراردادها خواهد بود. پس عوامل مذکور باعث شده اند که پاسخ سوال آیا مشورت با وکیل برای تنظیم قرارداد ضروری است یا خیر، مثبت باشد. اگر می خواهید درباره تنظیم قرارداد اطلاعات بیشتری داشته باشید پیشنهاد می کنم مقاله چگونه مثل یک وکیل تنظیم قراردادها قرارداد بنویسیم را مطالعه کنید.

اهمیت دریافت مشاوره از وکیل تنظیم قرارداد
اهمیت دریافت مشاوره از وکیل تنظیم قرارداد

مزایای تنظیم قرارداد توسط وکیل:

در قسمت‌ قبلی با ضرورت مشورت با وکیل برای تنظیم قرارداد آشنا شدیم، در نتیجه اکنون بایستی به مزایای نگارش قرارداد توسط وکیل بپردازیم. این مزایا عبارتند از:

  • تسهیل نمودن پروسه رسیدن به توافق از جانب طرفین.
  • کم کردن ریسک اقتصادی.
  • حفظ و بهبود رابطه ها.
  • جلوگیری از ایجاد هزینه های بیشتر جهت رسیدگی به پرونده.
  • افزایش کیفیت انجام تعهدات طرفین.
  • اجرای دقیق و درست تعهدات.
  • جلوگیری از پارتی بازی کردن طرف مقابل.
  • نداشتن استرس ناشی از طرح دعوا در دادگاه.
  • جلوگیری از تلف نمودن وقت.
  • پیشگیری از اختلاف نظر قضات دادگستری.
  • پیشگیری از اطاله دادرسی.
  • جلوگیری از مطرح شدن اختلاف و دعاوی گوناگون.
  • پیشگیری از واگذار کردن نتیجه پرونده.
تنظیم قرارداد توسط وکیل
تنظیم قرارداد توسط وکیل

مشورت با وکیل برای تنظیم قرارداد:

در پاسخ به سوال آیا مشورت با وکیل برای تنظیم قرارداد ضروری است یا خیر، گفتیم که این کار ضروری می باشد و مزایای زیادی دارد. به همین خاطر شما اکنون به دنبال پیدا کردن وکیل تنظیم قراردادها هستید اما ابهاماتی در ذهنتان وجود دارد. گاهی اوقات افرادی را می بینید که ضمن مشورت با وکیل برای تنظیم قرارداد با مشکلات حقوقی جدی و مهمی مواجه می شوند. در اینگونه مواقع شاید از خود بپرسید که مشکل چیست؟ در پاسخ به این سوال بایستی بگوییم، این افراد از وکلایی که دانش و تجربه کافی ندارند، برای تنظیم قرارداد کمک می گیرند.

از قدیم گفته اند که باید کار را به کاردان سپرد. به همین خاطر ما در موسسه حقوقی دادخواهان مجد گرد هم آمده ایم تا به عنوان بهترین وکلای تنظیم قرارداد در ایران در کنار شما عزیزان باشیم. شما می توانید همین الان با ما به صورت آنلاین و رایگان، مشاوره حقوقی داشته باشید.

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

دعاوی خانواده

طلاق صوری چیست و چه پیامد هایی دارد؟

طلاق یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مسائل اجتماعی است که می‌تواند تأثیرات عمیقی بر زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی افراد داشته باشد. این پدیده که

دعاوی خانواده

نشوز چیست؟

نشوز یکی از مفاهیم مهم و پیچیده در فقه اسلامی است که به حالت عدم تمکین و نافرمانی یکی از زوجین نسبت به دیگری اشاره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا