آیا صاحبان پیج های اینستاگرام باید مالیات بدهند؟

آیا صاحبان پیج های اینستاگرام باید مالیات بدهند؟
فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در دنیای امروز نقش پر رنگی در زندگی افراد دارند. به شکلی که برخی از افراد از شبکه های اجتماعی برای توسعه کسب و کار خود استفاده می کنند. فضای مجازی در سال های گذشته مفهوم جدیدی را تحت عنوان استارت آپ وارد دنیای کسب و کار ها کرد. از آنجایی که در تمام دنیا، کسب و کارهای قانونی ملزم به پرداخت مالیات هستند دولت ها تصمیم گرفتند تا قوانینی را برای کسب و کارهای آنلاین وضع کنند که قوانین مالیاتی نیز در همین زمره قرار می گیرد. اما در ادامه این مطلب به یک سوال مهم در خصوص مالیات صاحبان پیج های اینستاگرام خواهیم پرداخت. آیا صاحبان پیج های اینستاگرام باید مالیات بدهند؟ تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

آیا صاحبان پیج های اینستاگرام باید مالیات بدهند؟ این مالیات مشمول کدام پیج ها خواهد بود؟ آیا مالیات برای پیج های اینستاگرامی شامل تمامی درآمدها می باشد؟ درست چند وقت پیش بود که بحث گرفتن مالیات از پیج های اینستاگرامی مطرح شد و آیین نامه آن نیز به تصویب رسید. در همین بین ابهامات زیادی پیرامون این سوال که آیا صاحبان پیج های اینستاگرام باید مالیات بدهند یا خیر به وجود آمد. به همین خاطر همه روزه افراد زیادی جهت دریافت مشاوره حقوقی مالیاتی در این زمینه با متخصصین موسسه حقوقی دادخواهان مجد تماس می گیرند. پس تصمیم گرفته ایم که به صورت کلی و تفصیلی در این مقاله به این سوال پاسخ دهیم که آیا صاحبان پیج های اینستاگرام باید مالیات بدهند یا خیر؟ با ما همراه باشید.

اینستاگرام، شبکه اجتماعی فیلتر اما هنوز زنده!

قبل از پاسخ به سوالات پیرامون موضوع مالیات پیج های اینستاگرام، بایستی ابتدا با شبکه اجتماعی اینستاگرام آشنا شویم. این پلتفرم که از سال 2010 فعالیت خود را آغاز کرده، توسط دو شخص به نام های کوین سیستروم و مایک کرایگر طراحی شده است. البته این در حالی است که اینستاگرام، امروزه تحت نظر شرکت متا به فعالیت خود می پردازد. چرا که این شرکت در سال 2012 آن را خریداری کرده است.

همچنین بایستی به این نکته اشاره کنیم که اینستاگرام در سال 2012 در ایران بسیار محبوب شد و این محبوبیت تا به امروز علی رغم فیلترینگی که برای آن وجود دارد، ادامه داشته است. همین مسئله باعث شده که اینستاگرام در کنار تلگرام به عنوان یکی از پر کاربر ترین شبکه های اجتماعی خارجی در ایران مطرح شود. از طرفی با توجه به الگوریتم های اینستاگرام، رشد کسب و کارها بسیار آسان بوده و این پلتفرم مورد توجه بسیاری از افراد و کسب و کارها قرار گرفته است. همین مسئله باعث شده که دولت به فکر گرفتن مالیات از پیج های اینستاگرامی بیفتد.

مالیات چیست؟
مالیات چیست؟

مالیات چیست؟

یکی دیگر از سوالاتی که آشنایی با آن هنگام بررسی پرسش آیا صاحبان پیج های اینستاگرام باید مالیات بدهند یا خیر، ضروری است پرسش مالیات چیست، می باشد. در واقع از دیرباز تاکنون، مالیات به عنوان یکی از مهم ترین درآمدهای دولت مطرح بوده است. قانونگذار این مسئله را در ماده 10 قانون محاسبات عمومی نیز عنوان می کند. پس مالیات، یکی از مهمترین منابع درآمدی دولت می باشد که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از دارایی یا درآمد اشخاص گرفته می شود تا برای هزینه های کشورداری از آن استفاده شود. همچنین دکترین حقوقی سه ویژگی مهم را در پاسخ به سوال مالیات چیست، لحاظ می کنند که عبارتند از:

  • بلاعوض بودن
  • به موجب قانون بودن
  • تحمیلی بودن

آیا صاحبان پیج های اینستاگرام باید مالیات بدهند؟

اکنون نوبت این است که به سوال مطرح شده در ابتدای مقاله یعنی آیا صاحبان پیج های اینستاگرام باید مالیات بدهند یا خیر بپردازیم. در ابتدا بایستی به این نکته اشاره داشته باشیم که مالیات دادن اینفلوئنسرهای اینستاگرامی از همان ابتدای فعالیت این پلتفرم در ایران مورد بحث بود. با این حال شرایط گوناگونی باعث می شد که نتوان قانون واحد و کارآمدی برای گرفتن مالیات از پیج های اینستاگرامی تدوین کرد.

با این حال نهایتا دولت و قانونگذار در بند «ذ» تبصره 6 متن قانون بودجه کشور در سال 1400 امکان گرفتن مالیات گرفتن از پیج های اینستاگرامی را مطرح نمود. همچنین در نهایت با دستورالعمل اجرایی بند «ذ» تبصره 6 قانون بودجه کشور سال 1400، مالیات شاخ های اینستاگرام سر و سامان یافت. پس پاسخ سوال آیا صاحبان پیج های اینستاگرام باید مالیات بدهند یا خیر، مثبت است. البته بایستی توجه داشته باشید که این موضوع دارای شرایط و مقرراتی می باشد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

مشکلات مالیاتی نیز مانند سایر مشکلات حقوقی برای اکثر کسب و کارها ممکن است پیش بیاید، اما نگران نگران نباشید موسسه حقوقی دادخواهان مجد برای تمام مشکلات شم راه حل دارد همین امروز باما تماس بگیرید و یا با پر کردن فرم درخواست مشاوره در صفحه خدمات حقوقی منتظر تماس کارشناسان ما باشید. یک جلسه مشاوره حقوقی تخصصی، مهمان ما هستید.

مالیات شاخ های اینستاگرام
مالیات شاخ های اینستاگرام

آیا تمامی پیج های اینستاگرام باید مالیات بدهند؟

یکی دیگر از سوالاتی که هنگام بررسی مالیات دادن اینفلوئنسرهای اینستاگرامی مطرح می شود این است، که آیا تمامی پیج های اینستاگرامی باید مالیات بدهند؟ پاسخ این سوال در بند «ذ» تبصره 6 متن قانون بودجه کشور در سال 1400 مطرح شده است. بر اساس این بند تنها پیج هایی که بیش از 500 هزار دنبال کننده دارند، بایستی مالیات بدهند. در نتیجه در پاسخ به این سوال که آیا صاحبان پیج های اینستاگرام باید مالیات بدهند، بایستی به این نکته اشاره کنیم که تنها پیج هایی باید مالیات بدهند که بیش از 500 هزار دنبال کننده داشته باشند.

قوانین مربوط به کسب و کارهای خانگی–> کلیک کنید

آیا تمامی درآمد پیج ها مشمول مالیات می شود؟

در کنار پرسش آیا صاحبان پیج های اینستاگرام باید مالیات بدهند یا خیر، سوالات گوناگونی مطرح می شود که یکی از آنها این است که آیا تمامی درآمدهای پیج های اینستاگرامی مشمول مالیات می شوند؟ برای پاسخ به این سوال بایستی مجدداً به بند «ذ» تبصره 6 متن قانون بودجه کشور در سال 1400 اشاره داشته باشیم. پاسخ بند مذکور به سوال فوق الذکر منفی است. در واقع مالیات برای پیج های اینستاگرامی مربوط به تمامی درآمدهای آنها نخواهد شد و فقط محدود به درآمدهایی است که از تبلیغات به دست آمده باشد. پس مالیات پیج های اینستاگرامی، محدود به درآمدهای ناشی از تبلیغات خواهد بود.

آیا مالیات تنها برای پیج های اینستاگرامی است؟

اگرچه بحث مالیات دادن اینفلوئنسرهای اینستاگرامی بازتاب بیشتری داشته است، با این حال قانونگذار در بند «ذ» تبصره 6 متن قانون بودجه کشور در سال 1400 عنوان کرده که تمامی پلتفرم های کاربر محور نظیر اینستاگرام یا حتی روبیکا بایستی نسبت به دادن مالیات با رعایت شرایط مذکور در مقاله اقدام کنند.

آیا مالیات تنها برای پیج های اینستاگرامی است؟
آیا مالیات تنها برای پیج های اینستاگرامی است؟

اهمیت مشاوره با وکیل مالیاتی برای دادن مالیات پیج های اینستاگرامی:

در این مقاله سعی داشتیم که به طور کامل به سوال آیا صاحبان پیج های اینستاگرام باید مالیات بدهند یا نه، بپردازیم. در همین راستا متوجه شدید که مالیات دادن اینفلوئنسرهای اینستاگرامی با رعایت شرایط مذکور در مقاله الزامی است. به همین خاطر و با توجه به جدید بودن این مسئله، حل و فصل اینگونه دعاوی بسیار سخت و طاقت فرساست. در نتیجه شما باید کار را به یک وکیل مالیاتی بسپارید. ما در موسسه حقوقی دادخواهان مجد با در اختیار داشتن بهترین وکلای مالیاتی کشور در کنار شما عزیزان هستیم تا بتوانیم به شما کمک کنیم. پس همین الان به صورت رایگان با ما مشاوره داشته باشید.

 

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

دعاوی خانواده

طلاق صوری چیست و چه پیامد هایی دارد؟

طلاق یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مسائل اجتماعی است که می‌تواند تأثیرات عمیقی بر زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی افراد داشته باشد. این پدیده که

دعاوی خانواده

نشوز چیست؟

نشوز یکی از مفاهیم مهم و پیچیده در فقه اسلامی است که به حالت عدم تمکین و نافرمانی یکی از زوجین نسبت به دیگری اشاره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا