نقش قرارداد کار در تنظیم روابط بین کارگر و کارفرما چیست؟

نقش قرارداد کار در تنظیم روابط بین کارگر و کارفرما

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

نقش قرارداد کار در تنظیم روابط بین کارگر و کارفرما چیست؟ تنظیم قرارداد کار تا چه اندازه اهمیت دارد؟ همه روزه افراد گوناگونی جهت دریافت مشاوره حقوقی قرارداد کار با متخصصین موسسه حقوقی دادخواهان مجد تماس می گیرند. این افراد دارای مشکلات زیادی هستند که بسیاری از آنها به نقش قرارداد کار در تنظیم روابط بین کارگر و کارفرما مربوط می شود. در واقع این افراد نسبت به اهمیت تنظیم قرارداد کار در رابطه کارگر و کارفرمایی آگاه نیستند. در نتیجه از تنظیم قرارداد کار صرف نظر می کنند. پس با یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی دادخواهان مجد همراه ما باشید تا به صورت تفصیلی به این موضوع بپردازیم.

قرارداد کار چیست؟

اولین گام جهت بررسی نقش قرارداد کار در تنظیم روابط بین کارگر و کارفرما این است که به تعریف قرارداد کار بپردازیم. همه روزه قراردادهای گوناگونی در ایران منعقد می شوند که از جمله رایج ترین آنها می توان به قرارداد کار اشاره داشت. همانطور که از نام این قرارداد پیداست، رابطه کارگر و کارفرمایی ضمن یک قرارداد کار مطرح می شود. در واقع بر اساس قرارداد کار، کارگر متعهد می شود که در قبال دریافت مبلغی که به آن حق السعی می گویند، در مدت معین یا موقت برای کارفرما کاری انجام دهد.

رابطه کارگر و کارفرما
حتما یک نسخه از قرارداد باید در اختیار کارگر قرار گیرد

در همین راستا ماده 7 قانون کار عنوان می کند: «قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر‌موقت برای کارفرما انجام می دهد».

بیشتر بخوانید: سوء استفاده کارفرما از سفته حسن انجام کار

ویژگی های قرارداد کار:

حال که با تعریف قرارداد کار آشنا شدیم، در مسیر بررسی نقش قرارداد کار در تنظیم روابط بین کارگر و کارفرما بایستی با ویژگی های این قرارداد نیز آشنا شویم. از جمله ویژگی های قرارداد مذکور می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • معین بودن: قراردادهای معین آن دسته از قراردادهایی هستند که شرایط و احکام آنها در قانون ذکر شده است.
  • معوض بودن: قراردادهای معوض نیز قراردادهایی هستند که تعهدات موجود در آن «در عوض» چیزی انجام خواهند شد.
  • غیر تشریفاتی بودن: برای تنظیم قرارداد کار نیازی به رعایت تشریفات خاصی نخواهد بود.
ویژگی های قرارداد کار
ویژگی های قرارداد کار

شرایط صحت قرارداد کار:

یکی دیگر از مواردی که در راستای بررسی نقش قرارداد کار در تنظیم روابط بین کارگر و کارفرما باید بدان اشاره کنیم، شرایط صحت قرارداد کار می باشد. اگرچه با استناد به تبصره ماده 9 قانون کار اصل بر صحیح بودن قراردادهای کار است، برای تنظیم صحیح قرارداد کار بایستی شرایطی مهیا شود. ماده 9 قانون کار شرایط مذکور را اینگونه بیان می کند:

  • مشروعیت داشتن مورد قرارداد.
  • معین و مشخص بودن موضوع قرارداد.
  • عدم داشتن ممنوعیت شرعی و قانونی دو طرف نسبت به تصرف در اموال یا انجام کار مورد نظر.

تعریف کارگر و کارفرما:

کارگر و کارفرما به عنوان طرفین قرارداد کار در مسئله نقش قرارداد کار در تنظیم روابط بین کارگر و کارفرما از اهمیت ویژه ای برخورد هستند. به همین خاطر بایستی با تعریف این دو اصطلاح حقوقی نیز آشنا شویم. پس به سراغ قانون کار خواهیم رفت. ماده 2 این قانون عنوان می کند، کارگر کسی است که در ازای دریافت حق السعی تحت امر کارفرما و به دستور او کاری را انجام می دهد. ماده 3 قانون کار نیز در تعریف کارفرما عنوان می کند: «کارفرما شخصی است حقیقی یا حقوقی که کارگر به درخواست و به حساب او در مقابل دریافت حق السعی کار می کند».

رابطه کارگر و کارفرما
رابطه کارگر و کارفرما

نقش قرارداد کار در تنظیم روابط بین کارگر و کارفرما:

ابتدا بایستی به این نکته اشاره داشته باشیم که قرارداد کار به عنوان تنها منبع رابطه کارگر و کارفرمایی شناخته می شود. در نتیجه اگر بین کارگر و کارفرما، قرارداد کار وجود نداشته باشد، عملا نمی توان آنها را مشمول رابطه کارگر و کارفرمایی دانست.

در وهله دوم، طرفین قرارداد کار، کارگر و کارفرما هستند.  از نظر اجتماعی اگر بخواهیم به این دو نفر نگاه کنیم، کارگر تحت امر کارفرما می باشد. در نتیجه ممکن است از او یا نیروی کار وی سوء استفاده شود. به همین خاطر قانونگذار قرارداد کار را در نظر گرفته تا از کارگر حمایت کند. البته این بدان معنا نیست که تنظیم قرارداد کار تنها به نفع کارگر است. بلکه در این قرارداد مفادی وجود دارد که به نفع کارفرما نیز خواهد بود.

در آخرین گام از بررسی نقش قرارداد کار بایستی به این نکته اشاره داشته باشیم که قانونگذار برای کسانی که اقدام به تنظیم قرارداد کار می کنند، امتیازاتی از جمله مستمری بازنشستگی و بیمه را در نظر گرفته است. پس افراد با تنظیم قرارداد کار می توانند از امتیازات آن بهره مند شوند.

اهمیت تنظیم قرارداد کار توسط وکیل:

حال که با نقش قرارداد کار در تنظیم روابط بین کارگر و کارفرما آشنا شدیم، قطعا این سوال در ذهن شما به وجود آمده که چرا باید نسبت به تنظیم قرارداد کار توسط وکیل اقدام نمود؟ همانطور که گفته شد آن چیزی که اثبات کننده رابطه کارگر و کارفرمایی می باشد، قرارداد کار است. در نتیجه اگر این قرارداد به صورت اصولی تنظیم نشود، می تواند تبعات زیادی برای طرفین داشته باشد. همچنین قوانین و مقررات پیرامون قرارداد کار بسیار متعدد و پیچیده است که ممکن است کارگر و کارفرما بر آنها تسلط نداشته باشند. در نتیجه وکیل قرارداد کار به کمک این افراد می آید. از دیگر مزایای تنظیم قرارداد کار توسط وکیل می توانیم به موارد زیر اشاره داشته باشیم:

  • جلوگیری از مطرح شدن دعاوی آتی.
  • جلوگیری از اطاله دادرسی.
  • جلوگیری از باخت در دعوا.
  • پیشگیری از صرف هزینه های هنگفت.
  • پیشگیری از اختلاف نظر قضات.

در این مقاله به صورت کامل با روابط میان کارفرما و کارگر و اهمیت تنظیم قرارداد کار توسط وکیل آشنا شدیم. ما در موسسه حقوقی دادخواهان مجد با بهره مندی از بهترین وکیل تنظیم قرارداد  ایران در کنار کارفرمایان و کارگران عزیز هستیم تا بتوانند یک قرارداد کار اصولی تنظیم کنند. شما می توانید همین الان از طریق شماره 09126131767 با ما مشاوره رایگان داشته باشید.

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

دعاوی خانواده

طلاق صوری چیست و چه پیامد هایی دارد؟

طلاق یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مسائل اجتماعی است که می‌تواند تأثیرات عمیقی بر زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی افراد داشته باشد. این پدیده که

دعاوی خانواده

نشوز چیست؟

نشوز یکی از مفاهیم مهم و پیچیده در فقه اسلامی است که به حالت عدم تمکین و نافرمانی یکی از زوجین نسبت به دیگری اشاره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا