بررسی نمونه قرارداد همکاری وکیل با موسسه حقوقی

نمونه قرارداد همکاری وکیل با موسسه حقوقی
این قرارداد همکاری حقوقی بین یک موسسه حقوقی و یک وکیل، شرایط و مقرراتی را برای همکاری در ارائه خدمات حقوقی به موکلین تعیین می‌کند. وکیل متعهد است که بهترین سطح حرفه‌ای در انجام وظایف حقوقی خود را رعایت کند و به موکلین در امور مشاوره حقوقی، تنظیم سندات حقوقی و ارائه نظر حقوقی کمک کند. قرارداد شامل حقوق وظایف وکیل، مدت قرارداد، حق الزحمه و نحوه پرداخت وجه، حفظ محرمانگی، تسلیم دسترسی و اسناد، ارتباطات و پایان قرارداد است. این قرارداد با توافق طرفین امضا شده و اعتبار دارد.

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

نمونه قرارداد همکاری وکیل با موسسه حقوقی چیست؟ هنگام تنظیم این قرارداد چه نکاتی بایستی رعایت شود؟ قرارداد همکاری وکیل با موسسه حقوقی چه اهمیتی دارد؟ آیا مشورت با وکیل تنظیم قرارداد برای نگارش چنین قراردادی الزامی است؟ شغل وکالت از جمله مشاغلی است که علی رغم فراهم نمودن شأن اجتماعی بالا برای افراد، درآمد خوبی را نیز برای آنها به ارمغان می آورد. به همین خاطر بسیاری از افراد به دنبال وکیل شدن هستند. از طرفی امروزه شاهد فعالیت موسسات حقوقی گوناگون نظیر موسسه حقوقی دادخواهان مجد هستیم که به صورت تخصصی به حل و فصل انواع دعاوی حقوقی و کیفری می پردازند. به همین خاطر وکلای زیادی قصد همکاری با این موسسات حقوقی را دارند. در همین راستا آن چیزی که رابطه بین وکیل و موسسه حقوقی را مشخص خواهد کرد، نمونه قرارداد همکاری وکیل با موسسه حقوقی می باشد. پس تصمیم گرفته ایم در یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی دادخواهان مجد به این قرارداد مهم بپردازیم.

تعریف موسسه حقوقی:

در اولین گام از بررسی نمونه قرارداد همکاری وکیل با موسسه حقوقی بایستی به این سوال پاسخ دهیم که موسسه حقوقی چیست؟ در واقع موسسه حقوقی، موسسه ای غیر تجاری است که به ارائه خدمات حقوقی گوناگون نظیر مشاوره حقوقی و وکالت در پرونده های مختلف می پردازد. به عبارت دقیق تر این موسسات به عنوان واسطه بین وکیل و موکل عمل می کنند. همچنین این موسسات بر اساس آیین نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و موسسات غیر تجاری مصوب سال ۱۳۳۷ تشکیل خواهند شد. به علاوه بایستی به این نکته اشاره کنیم که موسسات مذکور دارای مسئولیت حقوقی در مورد تمامی خدمات خود می باشند. در آخر نیز بایستی به این نکته اشاره کنیم که برای تاسیس این موسسات بایستی شرایطی وجود داشته باشد که از توضیح تفصیلی آنها خودداری می کنیم.

وکلا پس از دریافت پروانه وکالت می توانند اقدام به افتتاح دفتر وکالت یا موسسه حقوقی نمایند.
موسسه حقوقی

تفاوت دفتر وکالت و موسسه حقوقی:

یکی دیگر از مواردی که پیش از آشنایی با نمونه قرارداد همکاری وکیل با موسسه حقوقی بایستی بدان بپردازیم، تفاوت دفتر وکالت و موسسه حقوقی می باشد. در واقع همه وکلا پس از دریافت پروانه وکالت خود می توانند یک دفتر وکالت داشته باشند. در نتیجه این دفتر محل کار آنها محسوب می شود و تنها توسط یک وکیل اداره خواهد شد. با این حال موسسه حقوقی بایستی حداقل توسط سه نفر که دارای پروانه وکالت هستند به ثبت رسیده باشد. همچنین دفتر وکالت و موسسه حقوقی با توجه به مزایا و معایبی که دارند نیز با یکدیگر متفاوت هستند. به عنوان مثال یک موسسه حقوقی دارای مشاوران و وکلای متعددی است. همین مسئله این امکان را برای افراد فراهم می کند تا بتوانند نظر چند وکیل را بشنوند. در حالی که در دفتر وکالت تنها یک وکیل فعالیت می کند.

نمونه قرارداد همکاری وکیل با موسسه حقوقی:

پس از پاسخ به این سوال که موسسه حقوقی چیست، بایستی به سراغ تعریف نمونه قرارداد همکاری وکیل با موسسه حقوقی برویم. در واقع هنگامی که موسسات حقوقی با رعایت شرایط لازم تاسیس می شوند، می توانند از تخصص و تجربه سایر وکلا نیز استفاده نمایند.

در همین راستا برای تنظیم رابطه وکیل با موسسه حقوقی بایستی یک قرارداد همکاری تنظیم گردد. به عبارت دیگر قرارداد همکاری وکیل با موسسه حقوقی از جمله قراردادهای همکاری می باشد که ممکن است به صورت های گوناگونی نظیر قرارداد کار درصدی، قرارداد مشاوره ای، قرارداد شراکت و قرارداد پورسانتی تنظیم شود. البته شاید بپرسید که قرارداد همکاری چیست؟ در واقع قرارداد همکاری از جمله قراردادهای رایج در سیستم حقوقی ایران است که با انعقاد آن یکی از طرفین، تعهد می کند تا سرمایه لازم برای فعالیت را فراهم نماید و طرف دیگر نیز فعالیت مورد نظر را انجام دهد. در نتیجه در ضمن این قرارداد، وکیل متعهد می شود که فعالیت های مورد نظر موسسه حقوقی را انجام دهد. همچنین موسسه حقوقی شرایط لازم برای ارتباط موکل با وکیل را فراهم می کند.

دبراره قرارداد همکاری بیشتر بدانیم
قرارداد همکاری

شرایطی که هنگام تنظیم قرارداد مذکور می توان در نظر گرفت:

اگرچه تنظیم نمونه قرارداد همکاری وکیل با موسسه حقوقی با توافق طرفین صورت می گیرد، با این حال ممکن است موسسات حقوقی برای عضویت وکلا شرایطی را در نظر داشته باشند. برخی از شرایط عضویت وکلا در موسسه حقوقی عبارتند از:

  • عدم وجود مشکلات قانونی یا رفتارهای مغایر با شئون اسلامی در سابقه وکیل.
  • وکیل بایستی پروانه وکالت داشته باشد و تمدید پروانه او بدون وقفه صورت گرفته باشد.
  • وکیل مورد نظر نباید دفتر وکالت داشته باشد.
  • عدم عضویت وکیل در موسسات حقوقی مشابه.
  • عدم داشتن سابقه کیفری یا محکومیت برای وکیل.

اگر برای شما هم سوال است که چگونه مثل وکیل تنظیم قراردادها قرارداد بنویسیم، پیشنهاد می کنم این مقاله را مطالعه کنید.

مواردی که باید در نمونه قرارداد همکاری وکیل با موسسه حقوقی ذکر شوند:

هنگام تنظیم قرارداد همکاری وکیل با موسسه حقوقی بایستی موارد گوناگونی در قرارداد ذکر گردد. این موارد عبارتند از:

  • اطلاعات کامل هویتی طرفین قرارداد مثل نام و نام خانوادگی، نام پدر و کد ملی وکیل یا نشانی موسسه حقوقی و نام مدیر عامل این موسسه.
  • موضوع قرارداد که عبارت است از همکاری وکیل با موسسه حقوقی.
  • شرایط پرداخت حق الزحمه وکیل که می تواند به صورت پورسانتی، درصدی یا حقوق ماهیانه باشد.
  • تعهدات وکیل در قبال موسسه حقوقی.
  • تعهدات موسسه حقوقی در قبال وکیل.
  • مدت قرارداد.
  • نحوه حل اختلاف بین وکیل و موسسه حقوقی.
نمونه قرارداد همکاری وکیل با موسسه حقوقی
نمونه قرارداد همکاری وکیل با موسسه حقوقی

مزایای تنظیم قرارداد همکاری وکیل با موسسه حقوقی:

همانطور که می دانید تنظیم قرارداد همکاری وکیل با موسسه حقوقی دارای مزایای بسیار زیادی است. این مزایا عبارتند از:

  • تعیین اصولی رابطه بین وکیل و موسسه حقوقی.
  • تعیین تعهدات هر کدام از طرفین.
  • قانونی بودن رابطه بین وکیل و موسسه حقوقی.
  • امکان حل و فصل آسان دعاوی و اختلافات حقوقی بین وکیل و موسسه حقوقی.
  • اطمینان خاطر داشتن هر دو طرف نسبت به رابطه همکاری.

همانطور که گفته شد تنظیم نمونه قرارداد همکاری وکیل با موسسه حقوقی دارای مزایای بسیاری است. همچنین بایستی بگوییم اگرچه وکلا خودشان می توانند قراردادهای حقوقی مورد نیاز خود را تنظیم نمایند، بهتر است این کار به وکیل تنظیم قراردادها سپرده شود. چرا که نکاتی پیرامون قرارداد مذکور وجود دارد که تنها وکلای تنظیم قراردادها بر آن احاطه دارند. ما در موسسه حقوقی دادخواهان مجد در کنار شما عزیزان هستیم تا بتوانید بهترین قرارداد را تنظیم نمایید.

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

دعاوی خانواده

طلاق صوری چیست و چه پیامد هایی دارد؟

طلاق یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مسائل اجتماعی است که می‌تواند تأثیرات عمیقی بر زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی افراد داشته باشد. این پدیده که

دعاوی خانواده

نشوز چیست؟

نشوز یکی از مفاهیم مهم و پیچیده در فقه اسلامی است که به حالت عدم تمکین و نافرمانی یکی از زوجین نسبت به دیگری اشاره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا