عوارض ساختمان چیست و چگونه محاسبه میشود؟

عوارض ساختمان چیست و چگونه محاسبه میشود؟

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید

در تمام دنیا، هر ساختمانی که ساخته میشود، سازنده باید  عوارضی را تحت عنوان عوارض ساختمان، به شهرداری پرداخت نماید. یکی از دلایل وجود ساختمان های نیمه کاره در سطح شهر همین موضوع است که سازنده، هزینه عوارض شهرداری را در نظر نگرفته است. در سال 1347، به منظور تامین سرمایه مورد نیاز برای توسعه معابر، ساخت پارک ها، میدان ها و پیشبرد طرح های عمرانی، قانون نوسازی و عمران شهری تصویب شد. به موجب یان طرح، شهرداری موظف شد تا در قبال برنامه‌های اجرایی از مردم عوارض دریافت نماید. عوارض اصلی ترین منبع درآمد شهرداری برای اجرای طرح های خود میباشد. لازم به ذکر است که تمام قوانین مرتبط با عوارض نوسازی و عمران شهری، توسط مجلس شورای اسلامی و مجلس تشخیص مصلحت نظام تهیه و تدوین میشود.

انواع عوارض شهرداری

عوارض نوسازی و عمران شهری

این عوارض که فروردین هر سال اعلام می شود مربوط به تمامی خانه و اراضی بوده و تا پایان همان سال مهلت پرداخت دارد. در صورت عدم پرداخت عوارض تعیین شده، در مدت مقرر افراد و ساختمان مربوطه مشمول 9 درصد جریمه دیکرد می شوند که به مبلغ قبلی اضافه خواهد شد.

اما درصورتی که افراد در همان سال نسبت به پرداخت عوارض ساختمان خود اقدام کنند، مشمول 10 درصد تخفیف خوش حسابی خواهند شد.

عوارض خدمات پسماند

مدیریت جمع آوری و دفع پسماند ها در تمامی شهرها به عهده شهرداری ها می باشد. به همین سبب به منظور خدمات رسانی در شهرها عوارض مدیریت خدمات پسماند از مردم دریافت می شود که بر اساس معیارهای زیر تعیین و محاسبه می گردد.

  • قیمت پایه
  • ارزش منطقه ای
  • مساحت

عوارض کسب و پیشه

این نوع از عوارض مربوطه به مغازه ها یا واحد های تجاری می باشد که در ابتدای کار و زمان افتتاح واحد مربوطه و سپس بطور سالانه از کاسبان دریافت می شود و در صورت عدم پرداخت عوارض به اتحادیه های مربوطه گزارش و توسط آنها پیگیری خواهد شد.

تعرفه عوارض ساختمان چیست؟

براساس ماده 2 قانون نوسازی و عمران شهری، که در سال 1347 به تصویب رسیده است، ساختمان‌های واقع در محدوده قانونی شهری باید عوارض نوسازی ملک خود را پرداخت نمایند. تعرفه عوارض، دستورالعملی مشخص است که با استناد به آیین نامه مالی شهرداری‌ها، توسط وزارت کشور تهیه میشود. همه ساختمان ها مشمول پرداخت این عوارض میباشند. 

عوارض نوسازی برای شهرهای مختلف فرق میکند. در واقع عوارض نوسازی برای شهرهای مختلف با فرمول هایی محاسبه میشوند. این فرمول ها توسط وزارت کشور تعیین میشوند. علت این تفاوت ، اختلاف ارزش منطقه ای املاک یا همان ضریب P میباشد. با افزایش یا کاهش ارزش P، عوارض نوسازی نیز تغییر میابد.

هرچند که ارزش منطقه ای املاک با یکدیگر متفاوت اند، اما معیار های تعیین عوارض تقریبا در تمامی شهر ها یکسان است. این معیار ها عبارتند از:

  • موقعیت ملک در دفترچه ارزش معاملاتی دارایی
برای مشاهده دفترچه ارزش معاملاتی دارایی شهرهای مختلف نمایید
  • مساحت زمین
  • پهنه ملک
  • مساحت جبهه و پشت جبهه
  • مشخصات ساختمان مانند: سن سازه، تعداد طبقات، متراژ، نوع کاربری

منظور از P در عوارض ساختمان چیست؟

منظور از این حرف، که به معنای قیمت منطقه ای است، ارزش معاملات عرصه و اعیان در همه فرمول‌های محاسبات عوارض ساختمان و بها، خدمات و … است. کمیسیون تقویم املاک در سال 1397 این بخش را به تصویب رساند.

فرمول محاسبه عوارض ساختمان

عوارض شهرداری برای زمین و ملک به یک صورت محاسبه میشود. د رمحاسبه عوارض ساخت، باید ارزش ساختمان( اعیان) یا ارزش زمین (عرصه) در نظر گرفته شود. فرمول محاسبه عوارض ساختمان به شرح زیر میباشد:

عوارض نوسازی = ارزش ملک × 1.5 درصد

ارزش ملک = ارزش ساختمان + ارزش زمین

قیمت زمین = مساحت زمین × قیمت منطقه 

ارزش ساختمان = مساحت مشمول ساختمان × (30 درصد ارزش معبر × قیمت بنا )

با استفاده از روابط بالا میتوانید عوارض نوسازی ملک خود را محاسبه نمایید. 

توجه داشته باشید که در صورت عدم پرداخت به موقع عوارض، 9 درصد جریمه به مبلغ اصلی اضافه میشود. همچنین با پرداخت به موقع عوارض، 10 درصد از آن کسر میشود.

وکیل برای امور ملکی و عوارض شهرداری

همانطور که اشاره شد، بعضا موضوع عوارض میتواند به قدری پیچیده شود که حتی باعث توقف پروژه شود. موسسه حقوق دادخواهان مجد به عنوان یکی از بزرگترین و با سابقه ترین موسسات حقوقی ایران، میتواند در حوزه دعاوی ملکی و امور اراضی به بهترین نحو شما را در رسیدن به اهدافتان یاری نماید.

درخواست مشاوره فوری

مطالب مشابه

دسته‌بندی نشده

بررسی جامع کمیسیون توافقات شهرداری

کمیسیون توافقات چیست؟ کمیسیون توافقات محلی در شهرداری‌های ایران است که به منظور صدور مجوزاتی مانند طبقات اضافی، اصلاح طرح تفصیلی و غیره تشکیل شده

دسته‌بندی نشده

کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری

کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری، مرجعی تخصصی برای رسیدگی به امور مربوط به اراضی و تشخیص نوع آنهاست. این کمیسیون در راستای اجرای قانون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا